Mestonderzoek verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:50

Als ze mager is zou je ook aan de tanden kunnen denken misschien? Als ze niet goed kan kauwen kan ze minder uit het voer halen.
Bestel zelf mijn wormenkuren gewoon online, werkt tot nu toe prima.

Pannenkoek11

Re: Mestonderzoek verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:21

Bij onze Welkoop zit nu een soort dierenarts praktijkje bij in. Daar moest ik inderdaad eerst mestonderzoek doen, kreeg geen kuur mee. Toen onze vee / dierenarts gebeld, die neemt m wel gewoon mee als hij voor de koeiencontrole op de boerderij komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:44

Koper schreef:
Nessa schreef:
Blind ontwormen is echt niet meer van deze tijd.
Alleen uitgaan van mest onderzoek is ook weer niet goed. Het is nooit 100% zeker.

Dus wat stel je voor?

Nessa schreef:
Het scheelt dat ik mestonderzoek zelf kan doen.
Dus ik controleer het ook van een paar dagen elke maand.

En sowieso 1x in het jaar ontwormen.

Elke dag wordt hier ook alle mest weggehaald, scheelt ook al met je besmetting

Aha, dus je ontwormt blind en je doet mestonderzoek, wat niet meer van deze tijd is maar wel onbetrouwbaar is.
Okee, duidelijk :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:53

Bij mijn ene DA krijg je ze zo mee. Bij de DA waar ik ook met de honden kom niet, maar ik vind dat nogal kansloos. Voor de paarden zouden het grote problemen geven, maar de honden kunnen wel prima 4x per jaar een willekeurig pilletje. Daar doe ik dus niet aan mee. Daar doe ik dus niet aan mee.

Ik bestel het in Ierland voor 1-1,5 jaar en dan volg ik een zorgvuldig opgezet schema.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:14

@nies, daar is wel een verklaring voor. Honden eten normaal niet op een plek/ gebied gras de hele dag, waardoor ze door de cirkel van het leven van worm, ei, larf besmet woden door de zelfde wormenstam, zoals paarden die meestal op dezelfde hectare blijven en hun wormenlarven dagelijks opeten.
De levenscyclus van een hondenwormen zijn heel anders. Honden komen op veel meer verschillende plekken en worden bijv. Besmet door het eten van een besmet prooidier.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:10

Een paard is geen hond, dat lijkt me duidelijk. Het is wel nog steeds ontwormen zonder onderzoek en ook die kunnen resistent worden. Dat heeft echter niet zo veel met het onderzoek te maken, maar met onderdoseren. Als er geen wormen zijn kunnen ze natuurlijk ook niet resident worden voor een middel waar ze dus niet mee in aanraking komen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:26

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... menrisico/ hier een betere uitleg van wat ik bedoel. De manier waarop je je hond houdt, maakt of je veel of weinig risico heb op wormen. En de kans op resistentie is vele malen lager dan bij paarden, vanwege het feit dat bij paarden de wormendruk hoger is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:31

Mijn da's doen er niet moeilijk over (en dan heb ik het over vier verschillende Da's. Niet omdat ik er vier wil, maar ook wegens stages.)
Tijdens mijn stage heb ik gevraagd hoe het zat.
Het antwoord was: Kul, enige woord wat ik er voor kan geven. Elke dag is de worm hoeveelheid anders. Een gezond paard, kan deze zelf in balans houden. Een paard met een zwak imuunsysteem of darmproblemen misschien minder. Als je een paard tijdens een verkoudheid flink rijdt, en zijn imuunsysteem kakt verder in, dan kan de hoeveelheid eieren en wormen aanzienlijk groter zijn dan op een gezonde dag. En dat maakt het zo moeilijk.
Zelfs al toont er in de mest geen wormen, zegt dit niks over wat er in het bloed of eventueel longen zit. Ook dat maakt het gevaarlijk.

Kort om, haar advies?

Twee/ vier x per jaar.
En met verschillende middelen.
Zorg er voor dat je het gewicht van je paard weet.
En doseer over.

Je kan namelijk beter overdoseren dan onderdoseren.
Tot 5 x geeft geen problemen. Maar een paard van 600 kilo, voor 3000 kilo te doseren, is niet eenvoudig :')
Onderdoseren geeft inderdaad resistentie.
Overdoseren enkel een misselijk gevoel.

Het beste wat je kan doen is, regelmatig verweiden.
Direct na het verweiden het lege land open trekken.
Wormen kunnen slecht tegen droogte en zonlicht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:04

Overdoseren tot 5 keer???? Mijn shet heeft eens van een veearts een volledige spuit (voor 600 kilo paard) gehad. Waarna ze dankzij de ontwormer een behoorlijke tijd heeft lopen kampen met een dikke hoefzweer.

Mij maak je niet wijs dat zo hoog overdoseren geen kwaad kan. Het is wel gewoon gif wat je in je paard stopt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:10

En waaruit blijkt dan dat die hoefzweer door die ontworming is gekomen??
Graag meer onderbouwing hier voor.

Dit is wat mijn dierenarts heeft ondervonden. Of het zo is, weet ik niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:16

Omdat dat het enige is wat het zou kunnen hebben veroorzaakt? Verder is er namelijk toen helemaal niets veranderd. En een reactie in het bewegingsapparaat is niet heel opmerkelijk na toedienen van chemicaliën.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:43

Wat is dat nou voor reactie koper?
ik geef toch aan dat het best lastig is. Hoe wil je het beter doen dan?

Het is ook niet het 1 of het ander. Veel mensen ontwormen 4x per jaar. Nooit mestonderzoek. En dat vind ik niet juist. Veel mensen ontwormen nooit, laten mest onderzoeken en vinden niet wat. Dat vind ik ook niet juist. Want je weet het nooit 100% zeker

Lintworm is gewoon niet aan te tonen in de mest. En in de winter zit je met de slapende wormen. Daarom is het juist beter die wel aan te pakken. Niet ontwormen en afgaan op mestonderzoek alleen. Dat gaat in de winter al niet.

Overdoseren is wel beter dan onderdoseren.
5x zoveel is wel beetje overdreven en lijkt me ook niet zonder gevaren
Maar mijn paard van 500kg krijgt gewoon voor 700kg binnen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:05

Koper schreef:
Omdat dat het enige is wat het zou kunnen hebben veroorzaakt? Verder is er namelijk toen helemaal niets veranderd. En een reactie in het bewegingsapparaat is niet heel opmerkelijk na toedienen van chemicaliën.

Wauw... onderbouwd zeg.

Nee Sorry. Hoefzweren kunnen ook ontstaan door verkeerd stoten.

Dat t chemicalien zijn a la.
Maar dat is géén onderbouwing van overdosering.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:07

Is ook overdreven om te doen. En ook niet nodig.
Onder doseren is uit den boze.