Oud paard dik krijgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:34

Wij geven onze merrie van 24 nu 's ochtends een halve schep 18+, een flinke hand wiesencob, force en 2 pompjes lijnzaad olie. 's avonds krijgt ze daarbij nog een halve schep speedibeet. Ze staat op onbeperkt hooi, want onze paarden reageren allemaal slecht op kuil.
Zij begon in de winter wat slecht, maar er zijn wat dingen verandert in de groep en dat scheelt haar wel.

Weet je zeker dat je ritten 15km zijn? Dat is best een flink stuk. Als wij een rondje door het bos doen bij ons aan stal, is dat 6 tm 8 km en zijn we met een rustig tempo al ruim een uurtje weg. Alleen stappen nog langer.

Die van ons staan nu 10-12u buiten. Daarom moesten we onze merrie van lucerne af halen, want zij krijgt dan toch snel stalbenen. De wiesencobs hebben we daarvoor in de plaats gekozen.

Onze merrie was 20 dat we haar terugkochten en erg verwaarloosd en mager. Haken in haar mond waar je U tegen zegt etc. Dat hebben we rustig opgebouwd.

Hoe werd ze gevoerd op haar vorige adres? Hoelang kwam ze buiten? Het is ene flinke overgang en niet alles wat jij nu doet zal binnen een week resultaat geven, als dat heel anders is dan de afgelopen jaren.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 17:35

Drie keer per week 15 kilometer stappen op vlakke grond is wel het minimale voor deze dame die drie jaar geleden nog 120 kilometer per week versleet, met minder wordt ze echt nukkig. En ik weet zeker dat het rond de 15 km is, ik houd het bij via apps. ;-)

Ze heeft nu geen deken op, met een 50 grams staat ze al te zweten. Te laat in het seizoen dus vanwege de enorme vacht die ze heeft aangemaakt. Dat wordt volgend seizoen anders aangepakt maar ze kwam nu natuurlijk halverwege de winter weer naar ons, onverwachts, dus we hadden er niet veel over te zeggen.

Medische oorzaken (dus ook tanden) zijn uitgesloten.

Op het vorige adres kreeg ze alleen onbeperkt ruwvoer.

De merriebrok klinkt logisch en interessant dus daar ga ik eens naar kijken voor wat betreft de vep en de vrep.

Dank voor alle reacties!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:48

Dat is 3 jaar geleden en nu is nu. Als jij als kind de spagaat kon, wil dat niet zeggen dat je dat nu ook kan zonder training.
Als ze 3 jaar op onbeperkt ruwvoer heeft gestaan, terwijl ze weinig tot niks deed, was of het ruwvoer niet voldoende of mankeert ze iets en moet je daar eerst achterkomen.
Als ze de hele dag buiten loopt, krijgt ze ook beweging en hoeft ze niet meteen 15km ritten te lopen.

Ik geef zomers wel de cavalor slobber na werk/rit voor herstel.

Persoonlijk zou ik eerder naar de sp kijken dan de merrie brok. Maar het ligt er ook aan hoevaak ze bijgevoerd kan worden op een dag. Als ze maar 2x daags hardvoer krijgen, zou ik de porties niet te groot maken.

Ik lees in je openingspost ook dat je brood en dergelijke geeft. Daar zou ik mee stoppen.

Als je wil weten of je het goed doet, moet je een ruwvoer analyse laten doen en evt bloed onderzoek. Aleen dan weet je of ze evt wat tekort komt. Misschien komt ze vit E tekort, maar dat moet je eerst zeker weten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:49

alleirbag schreef:
Dank voor de reacties, medische oorzaken zijn uiteraard uitgesloten!

Ik zal een foto posten. Ik weet zeker dat ze echt te mager is. Niet boordmager, maar ze heeft geen enkele reserve. Desondanks is een foto voor de beeldvorming misschien wel handig! Bedenk er even bij dat ze een wintervacht van een handbreedte dik heeft!

[ [url=m/rSNbe8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo onder het dekje te zien is ze inderdaad wel erg dun. Je zou nog kunnen overwegen om een aantal verschillende fourage-deskundigen te bellen voor tips. En eventueel toch de VA bellen wat hij/zij zou adviseren in dit geval. Beweging is alleen maar super voor haar, al dan niet onder het zadel of lekker in het land. Vitamines en mineralen zijn ook op orde?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:03

Toen ik verleden jaar een 20 jarige fokmerrie kocht was ze vel over been.. Zeker een 150 kg te licht. Ik ben haar 's morgens en 's avonds senior priores gaan voeren, tussen de middag draverbrok plus extra maisvlok en lucerne. Onbeperkt hooi. Nadat ik dat een tijd gevoerd te hebben (ik vind senior priores in de zomer met vliegen en 's winter met vorst niet ideaal) ben ik overgestapt naar merrie brok en guidolin wafer en sinds ik daarop ben overgestapt is ze flink aangekomen.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 21:56

Iedereen bedankt voor de tips!!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:24