Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:13

Tonyyyyy schreef:
Hierom dus Koper :Y) ik wil gaan voeren naar wat ze nodig hebben en niet naar wat ze max op een dag krijgen zoals nu :j

Dat is dan toch vrij simpel? Als ze over houden na het voeren de daags er na heb je ruim gevoerd. Dat kan je dan eventueel aanpassen door die dag wat minder te geven.
Ben je in de gelegenheid om overdag te kijken hoe ver ze zijn met het hooi? Dan kan je beginnen met het voeren van een bepaalde hoeveelheid, in de loop van de dag eens kijken hoe ver ze zijn en dan eventueel erbij geven.
Hier krijgen ze weer nieuw hooi als het gevoerde inclusief de restjes op zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:38

Maar Hilary, de volgende dag kan het toch ineens heel ander weer zijn? Of voeren jullie zo ruim dat de paarden ook dan genoeg kunnen eten? En is je doel dus meer het registreren van hoe veel er gevoerd is?

Hier prop ik gewoon 2 keer per dag de netten vol. Er zit altijd nog een restje in een aantal van mijn netten.

Hilary

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:49

Wij voeren ruim :j En doordat we registreren hoeveel we voeren, kunnen we ook redelijk inschatten hoeveel we moeten voeren tot de volgende voerbeurt. Met 'het wordt koud' of 'het wordt herfstachtig' houden we rekening in de inschatting naar de volgende dag.
We voeren onbeperkt. Als het droog blijft, gooien we er dus ook rustig 10-20 kg te veel in. De dag daarna wegen we wat er over is, en vullen we weer aan. Maar als het gaat regenen, voeren we liever iets krapper. Hooi wat nat geregend is, eten ze de dag erna nog wel, maar na twee dagen niet meer. Dan kieperen we het op de mesthoop, maar dat doen we natuurlijk liefst zo min mogelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:52

We're on the same page :)

Met regen voer ik ook ruimschoots, want dan hebben ze het eerder koud. Ze eten dan vanaf de kant waar het hooi droog is, dus de onderkant en/of zijkant van de netten. En het natte wat over blijft leg ik los op de grond. Mijn ruin eet liever los hooi dan hooi in een net. Laatst was hij begonnen aan een los baaltje beschimmeld hooi wat daar lag om weg te gooien en waar hij net bij kon :oo

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:56

Met regen voeren we wel ruim genoeg dat er nog is als we weer gaan voeren, maar niet zo ruim als met droog weer. Overigens liggen er altijd één of twee netjes met een paar kg klaar. Mocht het tussendoor plots op zijn of wij komen in een sneeuwstorm, dan kan onze verhuurster even een netje voeren. Is tot nu toe nog niet nodig geweest.
Meestal voeren we alles buiten, met regen ook binnen. Binnen deels los op de grond en deels in een hangend hooinet. Mijn merrie verkiest het losse hooi, onze shet het hooi in het hooinet (want daar kun je zo leuk mee slingeren, ofzo), mijn ruin wisselt af (maar dat is een luiwammes: hij laat een ander een plukje hooi uit het hooinet trekken zodat het wat uitsteekt, en eet het dan zelf op).
Nat uitschudden op de grond doen we ook wel eens. Dan mogen ze er nog een paar dagen de leuke sprietjes uitvissen en het als wc gebruiken en gaat het daarna de mesthoop op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:34

Mijn twee shetjes van 120 en 100 kg kregen in het begin twee volle hooinetten waar 5 kilo ingaat per hooinet, dus 10 kg. Daarvan knabbelen ze tussen de voerbeurten door ongeveer een heel net leeg gemiddeld genomen. Ik voer ze tweemaal per dag, dus ik vul 2 keer ongeveer die 5 kg aan van 1 hooinet. Ze eten ook wel eens meer of minder, maar ik vul het gewoon twee keer per dag weer aan tot die 10 kg. Ik denk dat ze gemiddeld schommelen tussen de 6 en 10 kg wat ze per dag opeten. Nu is de ene een groeiende verharende twenter, dus die eet meer en de ander geschoren dus die eet ook meer. Maar ik zou zeker geen 5 kg aanhouden voor 1 shet van een dikke meter, want daar gaat ie tekort aan hebben. Mijne zijn rond de 80 centimeter.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:16

Fennadev schreef:
Mijn twee shetjes van 120 en 100 kg kregen in het begin twee volle hooinetten waar 5 kilo ingaat per hooinet, dus 10 kg. Daarvan knabbelen ze tussen de voerbeurten door ongeveer een heel net leeg gemiddeld genomen. Ik voer ze tweemaal per dag, dus ik vul 2 keer ongeveer die 5 kg aan van 1 hooinet. Ze eten ook wel eens meer of minder, maar ik vul het gewoon twee keer per dag weer aan tot die 10 kg. Ik denk dat ze gemiddeld schommelen tussen de 6 en 10 kg wat ze per dag opeten. Nu is de ene een groeiende verharende twenter, dus die eet meer en de ander geschoren dus die eet ook meer. Maar ik zou zeker geen 5 kg aanhouden voor 1 shet van een dikke meter, want daar gaat ie tekort aan hebben. Mijne zijn rond de 80 centimeter.

Dat verschild echt hoor.

Mijn ponys krijgen ongv 2kg savonds per pony en 1 1/2 tot 2 kg in de nette overdag.
Ze staan dan wel van 8 smorgens tot 16:30 17:00 savonds op de wei.
Maar inmiddels is die wel schraal aan het worden.

En ze krijgen savonds een kwartje exzema musli van marstall

Beide zijn mooi op gewicht.
Niet te dik en niet te dun.

85 en 91 cm groot en ongv 100tot150 kilo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:48

En hoe lang doen ze dan met hun hooi japielover? ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:00

Hilary schreef:
Wij wegen ook :j zowel hetgeen wat we voeren als hetgeen ze hebben laten liggen. Daar passen we onze hoeveelheid voor de volgende dag weer op aan. Mijn stalgenootje heeft bijv. gisteren 38 kg gevoerd. Daarvan was nog 8 kg over van de dag ervoor. Dat hooi stoppen we in één hooinet en leggen we op een populaire plek neer; ook zorgen we dat het hooi makkelijk uit het net komt (één net ipv twee over elkaar). Vervolgens vullen we nieuw hooi aan in de andere hooibakken.
We houden de statistieken bij in een agenda, elke keer als er hooi geleverd wordt, rekenen we even uit wat er in de tussenperiode gemiddeld is gegeten.

maar dan zou je vandaag dus minder dan 30 voeren, omdat ze gisteren van de 38 er nog 8 over hielden?
gisteren was het redelijk weer.. vandaag flutweer.. als het voer buitenhangt zullen ze nog minder eten waarschijnlijk omdat ze tegen elkaar aankruipen en schuilen.. hangt het binnen dan eten ze juist veel meer (verveling en koudere wind).

wij kijken gewoon naar het aantal hooibalen dat er gemiddeld per dag nodig is. of bij een grote baal naar het volume.. is het volume nog toereikend voor enkele dagen, dan bestellen we nieuw hooi..

je weet immers niet welk gewicht welk paard gegeten heeft, dus om nu gemiddeldes te bereiken lijkt mij voor de paarden wat onzinnig? alleen voor je boekhouding is dat handig, zodat je na een paar jaar weet wat je ongeveer in welke periode nodig hebt en daar financieel vooruit rekening mee kunt houden?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:02

er zit hier gemiddeld letterlijk een handje vol hooi in het hooinet over voor iedere volgende voerbeurt
En de minder lekkere stukjes liggen verspreid door de box..

dat is voor mij een teken dat hij genoeg op heeft. alles kwa honger en vulling is voldaan..
Als het te weinig zou zijn geweest had hij dat laatste beetje ook uit zn inmiddels slappe hooinet gewrongen en ook de minder lekkere restjes opgegeten.. zou er goed hooi over blijven dagen achter elkaar.. dan gaat er ietsjes minder in.. vind ik 1 dag helemaal niets in z'n box terug, dan gaat er subiet meer het hooinet in.

alle restjes haal ik uit het vlas, het restje in het hooinet gaat bovenop het nieuwe hooi terug in het hooinet.. zo heb ik heel goed zicht (op het oog dus) of z'n behoefte wordt beantwoord.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:15

Koper schreef:
En hoe lang doen ze dan met hun hooi japielover? ;)

Weet ik niet.

Ik sta op een doe het zelf stal.
En smorgens worden ze buiten gezet.
Savonds doe ik de ponys en hang ik hooi voor de volgende dag al klaar in de wei
Maar vaak vind ik met uitmesten nog restante hooi.

Buiten verschild ene keer.zijn de nette leeg.
Andere keer zit er nog een plukje in.

Al hebben ze overdag natuurlijk gewoon weidegang en staan dus ook regelmatig met de koppies aan de grond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:21

Wéét je niet???

Okee... :=

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:24

elenaMM77 schreef:
Hilary schreef:
Wij wegen ook :j zowel hetgeen wat we voeren als hetgeen ze hebben laten liggen. Daar passen we onze hoeveelheid voor de volgende dag weer op aan. Mijn stalgenootje heeft bijv. gisteren 38 kg gevoerd. Daarvan was nog 8 kg over van de dag ervoor. Dat hooi stoppen we in één hooinet en leggen we op een populaire plek neer; ook zorgen we dat het hooi makkelijk uit het net komt (één net ipv twee over elkaar). Vervolgens vullen we nieuw hooi aan in de andere hooibakken.
We houden de statistieken bij in een agenda, elke keer als er hooi geleverd wordt, rekenen we even uit wat er in de tussenperiode gemiddeld is gegeten.

maar dan zou je vandaag dus minder dan 30 voeren, omdat ze gisteren van de 38 er nog 8 over hielden?

Wat we vandaag voeren, hangt af van de geschiedenis, hoe laat we vandaag voeren en hoe laat we morgen verwachten te voeren.
We hadden gisteren om 18 uur nog 5 kg over. Die hebben we in een enkel net buiten gevoerd. Toen buiten nog 6,5 kg nieuw hooi in een dubbel net, en binnen 3x 6 kg in een enkel net en ongeveer 4 kg los op de grond. Stalgenootje ging vanochtend naar stal, ik zal even informeren wat er nog over was.

edit: om 12 uur was de 5 kg restant over en 6 kg grover hooi (hing binnen, minder lekker). Ze hebben dus ongeveer 22 kg gegeten. Naar morgen is de tussentijd langer (13 uur gevoerd, morgen waarschijnlijk rond dezelfde tijd of iets later) en het is maar matig weer, dus hebben ze 32 kg gekregen (binnen).

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:49

Koper schreef:
Wéét je niet???

Okee... :=

Nee ik ga er niet bij staan om te klokken hoelang de heren er over doen.

Dan kan ik 24 uur op stal gaan zitten.
Beide eten zo wel op stal als buiten niet gelijk achter elkaar alles op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:28

Maar als je niet weet hoe lang ze er over doen weet je toch ook niet hoe lang ze zonder staan?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:43

Koper schreef:
Maar als je niet weet hoe lang ze er over doen weet je toch ook niet hoe lang ze zonder staan?

Klopt.
Maar overdag lopen ze op de wei en niet op een paddock dus zo als ik al zei grazen ze ook.
En in de stal vind ik met regelmaat nog redelijk hooi terug.

Dus ik neem aan dat de heren voldoende hebben.
Daarbij zijn ze goed opgewicht en vallen niet aan op het hooi