hoevaak en hoelang rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:06

silvericathy schreef:
ik vertrouw haar wel in dat ik mijn paard mee kan geven. maar heb mijn paard inderdaad voor mezelf gekocht.

heb haar vandaag nog even duidelijk gemaakt dat mijn paard morgen niet gereden gaat worden.
daar ging ze gelukkig wel mee akkoord.
ik ben benieuwd of er volgende week beter naar mijn mening geluisterd wordt. We gaan dan namelijk een weekendje weg.
ik geef haar dan afhankelijk van hoe deze week verloopt de keuze om zaterdag of zondag te rijden en dan maximaal anderhalf uur.
mits ze haar mening niet weer doorduwt.... anders wordt er gewoon niet gereden.

Gewoon helemaal niet meer jouw paard laten rijden. Nu krijgt ze met drammen of toestemming of een 2e kans op een andere dag en dus succes. Je bevestigd het zelf al, jouw paard, niet haar paard. Waarom de jouwe aantrekkelijker is dan haar eigen vraag ik mij intussen wel af.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:07

wow jij hebt veel geduld met je vriendin zeg.
Het is jouw paard, jij bepaald en niet een ander.
Ik heb geen mening of het goed is voor je paard of niet, want volgens mij hangt dat gewoon af hoe fanatiek er gereden wordt.
Maar ik wil je wel op het hart drukken niet over je heen te laten lopen. Zulke meiden zouden in ieder geval niet lang mijn vriendin zijn. Nee is gewoon Nee, geld voor kinderen/paarden en ook voor vriendinnen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:08

Hoe zit het precies tussen jou en die vriendin? Is ze een bijrijder? Hebben jullie afspraken over dat zij jouw paard mag lenen? Is me niet helemaal duidelijk..

eliane000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:46

hmm ik zou je paard niet zo meegeven aan je vriendin als jij al erover twijfelt...
ofja dat maak ik op uit je reactie.
stel er gebeurt iets, dan zit jij met het probleem

maar verder je kan 1.5u zeker rijden hoor
buitenritten zijn beter voor ontspanning dan het dressuurrijden.
maar dit is natuurlijk mijn mening.

als je vaker naar buiten gaat is 1.5u zeker geen probleem, lekker genoeg stappen tussendoor =D
ik vind het juist goed dat je veel buiten bent ipv in de bak rijden.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 20:16

Raamzicht schreef:
Hoe zit het precies tussen jou en die vriendin? Is ze een bijrijder? Hebben jullie afspraken over dat zij jouw paard mag lenen? Is me niet helemaal duidelijk..

ik kende haar al een aantal jaren maar ging niet echt met haar om. Toen ik voor een paard ging kijken heb ik haar hulp ingeschakeld, zij heeft een aantal contacten binnen de paardenwereld en meer dan twintig jaar ervaring met paarden, daarnaast heeft ze ook meerdere paarden voor mensen zadelmam gemaakt en doorgereden en heeft ze een aantal lesklanten. Ook heeft ze al meerdere mensen aan een goed paard geholpen.

De stalling waar mijn paard zou komen te staan sprak haar ook heel erg aan, en zodoende heeft ze ook haar twee paarden erheen verhuisd. We gaan eigenlijk elke dag samen erheen en doen dan voeren, verzorgen, wandelen en als we genoeg tijd hebben rijden.

Zij zou mij helpen met het paard aangezien het mijn eerste is.

Maar de manier waarop is niet echt prettig. ik heb vooral het gevoel dat zij bepaald wat ik moet doen en dat mijn mening niet telt.
dit heb ik met haar besproken, en ik probeer ook mijn mening er gewoon doorheen te duwen. Het gaat nu wel al beter.

zo is ze bijvoorbeeld de hele tijd bezig over doorrijden van het paard omdat ze nog jong is, corrigeert ze mijn rijhouding.. vind ze het heel belangrijk dat mijn paard zo wordt gereden dat ze haar achterhand goed gaat gebruiken.

ik heb meer dan 12 jaar rij ervaring en voel echt wel dat mijn paard haar rug en achterhand gebruikt.

maar zo heb ik ook een zo zacht mogelijk bitje erin zitten, en elke keer als we in de winkel zijn bij de bitten heeft ze het erover dat ik met dit bit totaal niks te zeggen heb.
Mijn mening: ik wil zo min mogelijk in der mond zitten, en als ze de klote opgaat, dan gaat ze toch wel. ze loopt trouwens prima op dit bitje en heb nog niet het gevoel gehad dat ik niks te zeggen had. ik wil ernaartoe dat ik haar in de toekomst misschien bitloos kan rijden...
maar dat vind mijn vriendin ook maar niks.

we hebben dus alleen afgesproken dat ze me zou helpen, maar niet dat ze zomaar op mijn paard kan gaan rijden.

ze heeft meerdere verzorgsters voor haar paarden en ik denk dat daar ook een gedeelte van het probleem ligt. als er twee mee willen dan heeft ze een derde paard nodig of er moet iemand lopen, aangezien daarbij komt dat ze mijn paard wil doorrijden is het natuurlijk vanuit haar kant gezien handig als ze dan mijn paard meeneemt.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 20:22

Mijn paard is zo te merken trouwens wel goed opgeleid en doorgereden... ze is ook altijd buiten gereden en heeft dus totaal geen angst voor verkeer, zelfs van een grote tractor met aanhanger, in combinatie met een grote vrachtwagen, een aantal schreeuwend fietsers en een blaffende hond... kijkt ze niet van op en loopt braaf door.

als ze dan toch een keer iets eng vind is ze er makkelijk doorheen te rijden, en als ze schrikt zet ze een pas opzij en staat stil.

ze is alleen niet echt in een bak gereden... maar daar vind ik zelf ook geen hol aan...
er gaat wel een bak komen maar die ga ik dan vooral gebruiken voor lol met je knol.. springen, zonder zadel rijden, oefeningen aan de hand etc...

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:43

Als je paard inderdaad zo braaf buiten is en dit met een zacht bitje, ga er dan geen ander bit indoen. Goed is toch zeker goed!?
(en inderdaad, als ze echt op hol slaat,helpt een ander bit ook niet)

Tevens zou ik je paard niet zomaar meegeven voor een buitenrit. Want zowiezo rijdt je vriendin er dan op of iemand anders? (hoe goed kunnen die andere meiden rijden?)
En jij blijft wel verantwoordelijk voor je paard.
En je zegt al dat je paard vaak is verhuisd. En je bent zelf nog maar net de eigenaresse. Ik zou eerst het paard ook wat meer aan jou laten wennen en zelf je paard beter leren kennen. Zodat je ook leert of het paard juist wel of niet fijner loopt als je bv vaker rijdt in de week.

Succes

Lughnassadh

Re: hoevaak en hoelang rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:25

Eerlijk? Met wat jij omschrijft zou ik met zo iemand niet bevriend willen en kunnen zijn.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:52

ik snap echt niet dat je nog er in mee gaat dat je vriendin doordraaft over het rijden op jouw! paard.
hij is nu braaf, en je kunt er alles mee. laat dat niet verpesten door iemand anders.

en dat ze jou geholpen heeft met dingen wil niet zeggen dat zij er op die manier iets voor terug moet.
als je vriendin zo tegen mij reageerde was ik er zo klaar mee.

kies voor je zelf en je paard, en als jullie samen willen rijden, prima. maar wel ieder op zijn eigen paard.
en ik zou ook niemend in bijv. je vakantie op je paard laten rijden. ze kunnen vanalles beloven, maar of je daar van op aan kunt betwijfel ik naar aanleiding van je verhalen.

laat niet over je heen lopen. anderen hebben jouw keuzes en meningen te accepteren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:09

Aan de andere kant: iemand vraagt je om je expertise en gaat er vervolgens tegenin.

Enige bakwerk zal best nog gewenst zijn voor een paard wat net ingereden is. Die moet nog leren zijn lijf echt fijn te gebruiken en in balans te lopen met iemand er op. En dat lukt je niet als je alleen in het bos rond stapt.

Aan de andere kant: jouw paard, jouw wensen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:44

@pol013: Waar staat dat het paard net ingereden is?

@TS: het lijkt dat jullie niet op één lijn zitten met wat jullie met een paard willen, jij hebt daar totaal andere wensen en ideeën over dan je vriendin. Dat is ook helemaal prima. Doe wat je gevoel je ingeeft en blijf naar je paard kijken. Ook aan je paard kun je zien wat wel/niet nodig of wenselijk is. Hierin ieder in elkaars waarde laten. Je kunt altijd van elkaar leren, niemand heeft alle wijsheid in pacht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:22

hmm nergens blijkbaar.

Flloorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:05

Langzaam opbouwen natuurlijk, en luisteren naar je paard. Hij zal vast op tijd aangeven wanneer hij te moe is.