Chipje in de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:59

liekec schreef:
Ik snap zelf niet waarom je het risico zou nemen... Natuurlijk hoeft er niks te gebeuren en kan een gezond paard ook van alles en nog wat krijgen maar waarom zou je dit risico al willen lopen? Ik heb zelf ook voor die keuze gestaan en ben blij dat ik het niet gedaan heb. Zou me dan constant zorgen maken met arbeid of het niet het chipje actief maakt etc.

Er zijn ook heel veel paarden actief in de sport (lees: de gewone amateur/recreatie basissport t/m ZZ-L) die nooit een pas kreupel gelopen hebben maar ook nooit op de foto zijn geweest en waar later vanalles röntgen op aan te merken is.
Het kan een manier zijn om een kwalitatief beter paard te krijgen voor een lagere prijs.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 18-02-17 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Chipje in de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:05

Het is helemaal niet gezegt dat het paard ooit kreupel gaat lopen,ik zou er alleen niet de hoofdprijs voor geven....de eigenaar kan er ook niet de hoofdprijs voor vragen,maar dat doet hij wel begrijp ik?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:28

bruintje123 schreef:
Is dat dan ineens zo veranderd dan in die paar jaar die beoordeling?

Dat zou dan ook totaal niet terecht zijn.
De ervaring van die dierenarts was dus juist. Paard gaat geen last krijgen.

janderegelaa schreef:
De standaard is nu heel anders.

Klopt. Daar had ik het ook met mijn DA over. Tegenwoordig wordt toch altijd geadviseerd chip meteen te laten verwijderen omdat ze 9 van de 10 x toch tot problemen leiden en als dat zo is schade geeft in het gewricht. Hoeft niet altijd ernstige schade te zijn maar toch. Beter voorkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:37

Of wordt dat advies gegeven omdat de kliniek ook graag veel geld verdient?

Ik denk echt dat heel veel chipjes geen schade gaan geven. Dat is pas als er een pees of zo overheen schuurt.

Nee geen verbetering dus als er tegenwoordig wel direct dat advies wordt gegeven.
Maar blijkbaar dan ook weer niet bij het paard in de advertentie.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:48

Als je wil weten of t paard ooit eerder bij de dierenarts is geweest, mbt tot dat been, kun je altijd toestemming vragen om medische gegevens in te zien.

Buiten dat lopen er zat paarden met een ocd hoog in de sport.

Nu is de sprong over het algemeen geen gunstige plek voor een ocd en worden ze daar eigenlijk niet mee goedgekeurd.

Laat de foto's overkijken door een eigen dierenarts en laat daarna desnoods extra foto's maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:52

geerke schreef:
Het is helemaal niet gezegt dat het paard ooit kreupel gaat lopen,ik zou er alleen niet de hoofdprijs voor geven....de eigenaar kan er ook niet de hoofdprijs voor vragen,maar dat doet hij wel begrijp ik?

Het is ook de hoofdprijs niet voor een paard met een dergelijke afstamming.

Ik kan de foto's niet goed beoordelen, maar ik krijg hier toch wel een beetje een "niet pluis" gevoel van.
Ik heb de indruk dat de chip er niet makkelijk uit kan (anders was dat wel gedaan) Bij paarden met fijne afstamming voor de sport doen ze heus nog wel een investering van 600.
Verder vraag ik me af waarom dit paard geschikt zou zijn voor de sport maar tot M.
Als het paard klinisch goed is en geen last ondervindt van de chip dan moet het gewoon alles aankunnen.
Raar verhaal.
Tja wil je het helemaal zeker weten, laat de foto's (alle foto's) door je eigen veearts beoordelen en eventueel over nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:56

bruintje123 schreef:

Ik denk echt dat heel veel chipjes geen schade gaan geven. Dat is pas als er een pees of zo overheen schuurt.

Nee dat is niet zo. Een chip op de kogel die ook maar in de buurt van een gewricht zit kan door de beweging van het gewricht net een stukje het gewricht inschuiven en daar schade aanrichten. En een kogelgewricht is beweeglijker dan je zou denken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:59

Babootje schreef:
geerke schreef:

Het is ook de hoofdprijs niet voor een paard met een dergelijke afstamming.

Ik kan de foto's niet goed beoordelen, maar ik krijg hier toch wel een beetje een "niet pluis" gevoel van.
Ik heb de indruk dat de chip er niet makkelijk uit kan (anders was dat wel gedaan) Bij paarden met fijne afstamming voor de sport doen ze heus nog wel een investering van 600.
Verder vraag ik me af waarom dit paard geschikt zou zijn voor de sport maar tot M.
Als het paard klinisch goed is en geen last ondervindt van de chip dan moet het gewoon alles aankunnen.
Raar verhaal.

Tja wil je het helemaal zeker weten, laat de foto's (alle foto's) door je eigen veearts beoordelen en eventueel over nemen.

Dit staat toch nergens?
TS zoekt een paard voor de sport tot L/M niveau, dus geen topsport als doel ;)

Het lijkt me een fijn gebruikspaard met een goede afstamming. Als je eigen DA de foto's positief herbeoordeeld, evt nieuwe foto's maakt en dat is allemaal prima vind ik de prijs echt niet gek.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:46

Babootje schreef:
bruintje123 schreef:

Nee dat is niet zo. Een chip op de kogel die ook maar in de buurt van een gewricht zit kan door de beweging van het gewricht net een stukje het gewricht inschuiven en daar schade aanrichten. En een kogelgewricht is beweeglijker dan je zou denken.

Toch had die DA bij mijn paard gelijk, met als argument dat het zijn ervaring was dat het op die plek zelden voor problemen zou zorgen.

Ik ben van mening dat mensen zich ook behoorlijk op laten naaien. Oh help een chip, er uit eruit! Want dadelijk loopt hij slecht.

Zo heb ik een 3,5 jarige groen uit het lang gekocht voor een spotprijs want hij had een 3 op het straalbeen.
Dier heeft Z dressuur en Z springen gelopen en met de 25 liep hij nog niet kreupel op zijn hoefkatrol.
Wel altijd het paard rechtgericht gereden. Niet over zijn kunnen/grenzen rijden. Dus een dier aan voelen.

Als mensen daar eens geld in gaan stoppen, fatsoenlijke les, dan hoeft misschien niet panisch elke chip er meer uit?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:19

Dit kun je echt alleen per geval beoordelen. Stuur de foto naar een dierenarts die je vertrouwd. en laat die meekijken.
Als algemene regel hoorde ik wel: hoe hoger in het been hoe eerder ze een probleem verwachten.
Ook het overwegen waard: heb je geld (over) voor een eventuele operatie?

Ik heb een foto van een chip in de kogel door 3 dierenartsen laten bekijken en alleen redelijk laconieke reacties gekregen. Toen heb ik het paard gekocht en meteen geld opzij gezet voor een eventuele operatie. Eerlijk is eerlijk: af en toe speelt de onrust dat er iets 'niet goed' zou zijn weer op maar over het algemeen sta ik er heel nuchter in.
Mijn Z2 paard van 21 is nooit op de foto geweest en die is nog spijkerhard.