5 jarig paard bijna uitbehandeld....wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:08

Gebaseerd op de duur van revalidatie na mijn eigen operatie en blessure is er veel te snel alweer iets gevraagd van het paard.
Al is er aan de spieren en pezen niets gedaan, het heeft open gelegen en er is botschade en dus ook het kraakbeen is niet in orde. Dit is dus heel anders dan een nieuwe knie waarbij de gewrichtsvlakken juist weer helemaal in orde gemaakt zijn en er dus vrijwel meteen relatief pijnvrij bewogen kan/moet worden!
Het herstel van beschadigd kraakbeen duurt veel langer dan de gestelde 6 weken. Voor dit zo dusdanig genezen is dat je weer iets van het paard kunt gaan vragen ben je al snel een half jaar verder, zo niet een jaar.

Ik denk dat je het beste je paard nu meteen al 24 uur op een grote weide kan zetten. Zoals al hiervoor genoemd, in een paddock komt er te veel belasting op de voorbenen. Het argument dat het een erg werkwillig paard is is onzin, ook een paard dat graag wilt werken zal zich na een paar dagen erbij neerleggen dat ie niets hoeft te doen en heel comfortabel tot grazer evolueren (oh nee dat zijn ze al, wij hebben er iets anders van gemaakt) Tijdens dat grazen krijgen de aangedane weefsels precies genoeg beweging om te herstellen zonder overmatige belasting.

Tevens zou je als extra nog glucosamine bij kunnen voeren. Maar dit is in principe niet nodig als je hem de tijd geeft om te herstellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:12

Taucha schreef:
Ik denk dat je het beste je paard nu meteen al 24 uur op een grote weide kan zetten. Zoals al hiervoor genoemd, in een paddock komt er te veel belasting op de voorbenen. Het argument dat het een erg werkwillig paard is is onzin, ook een paard dat graag wilt werken zal zich na een paar dagen erbij neerleggen dat ie niets hoeft te doen en heel comfortabel tot grazer evolueren (oh nee dat zijn ze al, wij hebben er iets anders van gemaakt) Tijdens dat grazen krijgen de aangedane weefsels precies genoeg beweging om te herstellen zonder overmatige belasting.

Dat is natuurlijk een heel nobel plan ware het niet dat het FEBRUARI is en dat in grote delen van het land de weide's gewoon onbegaanbaar zijn! Ik weet niet op wat voor bodem TS woont maar ze heeft aangegeven dat weidegang nu niet mogelijk is en als ik naar mijn eigen referentiekader kijk, wij wonen hier op klei, de weilanden zijn nu 1 grote glijbaan en moeten binnenkort bemest worden dus dan is weidegang niet mogelijk. Kortom, leuk advies maar in grote delen van het land niet haalbaar, ook niet bij TS want dat heeft ze al aangegeven.
Ik zou ook niet op zoek gaan naar een andere stal als ik TS was, beest heeft waarschijnlijk de hele winter gewoon netjes een dagdeel buiten gelopen en verder op stal en dan wil je hem nu in zn uigetrokken winterjas op de wei mikken.
Gewoon rust geven tot het weideseizoen begint en dan in een vertrouwd groepje naar buiten.

Babootje

Re: 5 jarig paard bijna uitbehandeld....wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:42

Het lastige is dat kraakbeen vrijwel niet herstelt als het eenmaal kapot is. Het groeit niet "aan elkaar".
Het regeneratief vermogen is dus beperkt. De enige nu gebruikte behandeling voor regeneratie van kraakbeen is PRP (plaatjes rijk plasma). Een injectie van geprepareerd eigen bloed van het paard in het gewricht. (In het fysiologische proces van wondgenezing dienen bloedplaatjes, welke in het bloedstolsel aanwezig zijn, als primaire bron van biologisch actieve factoren. Bij het gebruik van PRP’s worden suprafysiologische concentraties bereikt van de hierboven genoemde groeifactoren die het reparatieproces door directe en indirecte mechanismen bevorderen)

Mijn paard had ook al wat schade in het gewricht. Gedurende de operatie (mijn dochter was erbij) leek dat best groot gezien de krassen die te zien waren) maar in de praktijk viel dat reuze mee. Tijdens de operatie is dat via de camera natuurlijk erg uitvergroot. De chip was ook maar klein. Normaal gesproken, bij een chipoperatie, nemen ze middels een kijkoperatie het chipje weg (arthrectomie). Dit is een vrij standaard en simpele operatie. Paarden zijn dan ook weer snel op de been. Inderdaad met een week of 6 is het dan wel klaar. Mijn paard loopt dermate goed, dat een PRP behandeling niet nodig was.
Bij mij hebben ze ook alleen maar de chip hoeven uitnemen.
Ik heb de indruk dat het botfragment bij het paard van TS dus vrij groot was. Gezien men ook het bot heeft moeten vlakken. Dan is de schade in het gewricht ook groter. Mogelijk zo groot dat geen herstel meer mogelijk is. Hoe lang je het paard ook rust geeft. Ik kan me niet precies visualiseren hoe het bij haar paard precies zit, maar dit is wat ik ervan weet.

Nu gaat het onderzoek naar kraakbeenherstel wel erg snel en mogelijk is er binnen een aantal jaren wel een betere behandeling. Ik weet wel dat onderzoek naar stamceltherapie bij kraakbeen (kraakbeenmatjes) nu in een soort pilotfase is beland.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 09:50

Taucha schreef:
Gebaseerd op de duur van revalidatie na mijn eigen operatie en blessure is er veel te snel alweer iets gevraagd van het paard.
Al is er aan de spieren en pezen niets gedaan, het heeft open gelegen en er is botschade en dus ook het kraakbeen is niet in orde. Dit is dus heel anders dan een nieuwe knie waarbij de gewrichtsvlakken juist weer helemaal in orde gemaakt zijn en er dus vrijwel meteen relatief pijnvrij bewogen kan/moet worden!
Het herstel van beschadigd kraakbeen duurt veel langer dan de gestelde 6 weken. Voor dit zo dusdanig genezen is dat je weer iets van het paard kunt gaan vragen ben je al snel een half jaar verder, zo niet een jaar.

Tevens zou je als extra nog glucosamine bij kunnen voeren. Maar dit is in principe niet nodig als je hem de tijd geeft om te herstellen.

Wat mij is uitgelegd is dat bij een ocd operatie het fragment al los ligt. Ik moest het zien als een rotte kies....die trek je eruit en dan heeft het paard er juist geen last meer van. Over zo genoemde botschade waar je het over hebt....die is er al en met de operatie is die schade er juist uitgehaald en het gewricht wel degelijk vlak gemaakt, dus het is verbeterd voor het paard. Het is ook nog een kijkoperatie dus nog minder heftig voor een paard en het herstel gaat nog sneller....lijkt mij juisy veel minder heftig dan een nieuwe knie...Na 2 weken is ze ingespoten met PRP. En daar komt bij dat we enorm rustig hebben opgebouwd.....in 5 weken opbouwen naar 30min stappen aan de hand....met de eerste dagen 1min per dag en dit per minuut opgebouwd!! Totdat ze te druk werd... toen zijn we met behulp van sedatie gaan draven en mocht ze in de paddock.

En zoals ik al heb aangegeven op het land is nu geen optie, anders stond ze daar al.
Na 2 weken boxrust mocht ze niet meteen in de paddock. Met stappen aan de hand werd ze te druk en kreeg het gewicht juist geen rust om te herstellen. Op advies van da mocht ik er dus op en dit heeft een hoop geholpen en ze werd weer vrolijker. Ben het met je eens dat een werkwillig paard er in de zomer op het land zich er helemaal bij neer zou leggen, want ze heeft al een keer land rust gekregen en dat ging super!!! Maar zonder paddock en zonder land is het voor een werkwillig paard niet te doen en knapte ze alleen op door erop te zitten, en dit kon ook geen kwaad!!

Jammer dat er meteen een conclusie wordt getrokken dat het onzin is dat het een werkwillig paard is als dit wordt vergeleken met een landsituatie waar we nu helemaal niet in zitten.....

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 09:58

Babootje schreef:
Het lastige is dat kraakbeen vrijwel niet herstelt als het eenmaal kapot is. Het groeit niet "aan elkaar".
Het regeneratief vermogen is dus beperkt. De enige nu gebruikte behandeling voor regeneratie van kraakbeen is PRP (plaatjes rijk plasma). Een injectie van geprepareerd eigen bloed van het paard in het gewricht. (In het fysiologische proces van wondgenezing dienen bloedplaatjes, welke in het bloedstolsel aanwezig zijn, als primaire bron van biologisch actieve factoren. Bij het gebruik van PRP’s worden suprafysiologische concentraties bereikt van de hierboven genoemde groeifactoren die het reparatieproces door directe en indirecte mechanismen bevorderen)

Mijn paard had ook al wat schade in het gewricht. Gedurende de operatie (mijn dochter was erbij) leek dat best groot gezien de krassen die te zien waren) maar in de praktijk viel dat reuze mee. Tijdens de operatie is dat via de camera natuurlijk erg uitvergroot. De chip was ook maar klein. Normaal gesproken, bij een chipoperatie, nemen ze middels een kijkoperatie het chipje weg (arthrectomie). Dit is een vrij standaard en simpele operatie. Paarden zijn dan ook weer snel op de been. Inderdaad met een week of 6 is het dan wel klaar. Mijn paard loopt dermate goed, dat een PRP behandeling niet nodig was.
Bij mij hebben ze ook alleen maar de chip hoeven uitnemen.
Ik heb de indruk dat het botfragment bij het paard van TS dus vrij groot was. Gezien men ook het bot heeft moeten vlakken. Dan is de schade in het gewricht ook groter. Mogelijk zo groot dat geen herstel meer mogelijk is. Hoe lang je het paard ook rust geeft. Ik kan me niet precies visualiseren hoe het bij haar paard precies zit, maar dit is wat ik ervan weet.

Nu gaat het onderzoek naar kraakbeenherstel wel erg snel en mogelijk is er binnen een aantal jaren wel een betere behandeling. Ik weet wel dat onderzoek naar stamceltherapie bij kraakbeen (kraakbeenmatjes) nu in een soort pilotfase is beland.

Wat fijn dat het bij jullie juist mee viel!!!!
Bij die van mij viel het juist tegen toen ze het gewricht zagen. Ik heb de foto's van de kijkoperatie ook gezien en de controle foto's na de operatie. Ze is idd ingespoten met PRP omdat het allemaal erg tegen viel, dit dus al voordat we zijn begonnen met stappen!En ze is gisteren nog een keer ingespoten.
De da vertelde idd precies het zelfde, er is een kans dat het nooit meer goed komt omdat het stuk bot weg is en niet zal aangroeien....met hoeveel rust je haar ook zou geven!

Bedankt voor je bericht!!

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de foto's van voor de operatie. Heb helaas de foto's van na de operatie nog niet.
Helaas lopen foto's vaak achter op de werkelijkheid.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:03

ik volg wie hier zegt dat zo'n operatie/blessure toch nooit in 6 weken opgelost kan zijn?

zo'n paard hoort nu gewoon op een weide gegooid te worden,en daar minstens een half jaar tot een jaar op zijn/haar gemak kunnen revalideren.
zo hebben ze tijd om te herstellen en automatisch stilletjes aan sterker worden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:10

Wat is je doel met dit paard ts?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:11

Je zegt dat je paard nu niet de wei in kan ivm niet weideseizoen? Is een andere stal (tijdelijk) dan niet een oplossing waar ze jaarrond 24/7 buiten kunnen bewegen? Er zijn ook revalidatie stallen (volgensmij Lelymare heeft daar ook opties voor en hebben ook kuddes 24/7 buiten op de weide jaarrond dacht ik)

Je paard zal daar echt rustiger van worden, omdat hij heel de dag kan bewegen. Voordeel van 24/7 buiten dan bepaald hij ook zelf wat kan en niet kan. Onbelast werken is beter dan belast.

Na het revalidatie stuk zou ik volgend jaar eens kijken naar werken aan de hand, dat voordat je er op gaat hij al goed over 4 benen loopt en je het zwakke been niet hinderd.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:13

Je kunt ook overwegen je paard tijdelijk elders onder te brengen, waar hij/ij wel op de weide kan. Wij hebben destijds een paard met een zware peesblessure bij Buenavista (hier op Bokt) gebracht in februari. Daar mocht ie de gehele dag op de wei, wat bij ons thuis helaas niet kon (te nat).
Overigens moet een paard boxrust hebben na een ocd operatie omdat de gewrichtvloeistof moet worden aangevuld (dit heb ik eerder in dit topic al gezegd). Deze vloeistof verdwijnt tijdens het spoelen van het gewricht bij de operatie. De synovia zorgt voor smering tussen de gewrichten, als deze er niet of onvoldoende is, krijg je frictie in het gewricht. Je krijgt immers bot op bot. Daarom moet het lichaam de tijd krijgen om de vloeistof aan te vullen en moet het in die tijd zo veel mogelijk onbelast blijven (vandaar de boxrust).

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:16

No_No schreef:
Wat is je doel met dit paard ts?

Ik heb mijn doel en dromen met haar iets bijgesteld na dit alles en hoop nu dat ze gewoon pijnvrij en een leuk leven kan hebben.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:18

Dus je hebt het er voor over dat het waarschijnlijk nooit een rijpaard gaat worden?
Ze is werkwillig, wat wil je dan met haar doen om haar tussen haar oren ook te blijven uitdagen?

**typo**
Laatst bijgewerkt door No_No op 17-02-17 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:22

hoogendroog schreef:
Je kunt ook overwegen je paard tijdelijk elders onder te brengen, waar hij/ij wel op de weide kan. Wij hebben destijds een paard met een zware peesblessure bij Buenavista (hier op Bokt) gebracht in februari. Daar mocht ie de gehele dag op de wei, wat bij ons thuis helaas niet kon (te nat).
Overigens moet een paard boxrust hebben na een ocd operatie omdat de gewrichtvloeistof moet worden aangevuld (dit heb ik eerder in dit topic al gezegd). Deze vloeistof verdwijnt tijdens het spoelen van het gewricht bij de operatie. De synovia zorgt voor smering tussen de gewrichten, als deze er niet of onvoldoende is, krijg je frictie in het gewricht. Je krijgt immers bot op bot. Daarom moet het lichaam de tijd krijgen om de vloeistof aan te vullen en moet het in die tijd zo veel mogelijk onbelast blijven (vandaar de boxrust).

tengeltje11 schreef:
ik volg wie hier zegt dat zo'n operatie/blessure toch nooit in 6 weken opgelost kan zijn?

zo'n paard hoort nu gewoon op een weide gegooid te worden,en daar minstens een half jaar tot een jaar op zijn/haar gemak kunnen revalideren.
zo hebben ze tijd om te herstellen en automatisch stilletjes aan sterker worden.

EliseXJoelle schreef:
Je zegt dat je paard nu niet de wei in kan ivm niet weideseizoen? Is een andere stal (tijdelijk) dan niet een oplossing waar ze jaarrond 24/7 buiten kunnen bewegen? Er zijn ook revalidatie stallen (volgensmij Lelymare heeft daar ook opties voor en hebben ook kuddes 24/7 buiten op de weide jaarrond dacht ik)

Je paard zal daar echt rustiger van worden, omdat hij heel de dag kan bewegen. Voordeel van 24/7 buiten dan bepaald hij ook zelf wat kan en niet kan. Onbelast werken is beter dan belast.

Na het revalidatie stuk zou ik volgend jaar eens kijken naar werken aan de hand, dat voordat je er op gaat hij al goed over 4 benen loopt en je het zwakke been niet hinderd.

Ik snap jullie heel goed, maar mijn paard heeft in een kort tijd al zoveel meegemaakt dat ik haar niet nog een keer ga verhuizen. Misschien begrijpen jullie dit niet, maar ze mag nu met haar vriendinnen in de paddock en daarna met diezelfde vriendinnen het land op. Verder houdt ze enorm van aandacht en kan ik haar dat elke dag geven. Ik denk dus niet dat ze vrolijker wordt van ergens op een land gooien. En daar komt bij dat ze deze periode met deken in stal heeft gestaan dus niet gewend is om ineens 24/7 het land op te gaan. Ik ga haar dus ook zeker de tijd geven om te herstellen....maar de da heeft me gisteren wel duidelijk gemaakt dat er een kans is dat dit niet goed gaat komen....met hoeveel rust je haar ook zou geven.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:23

Paard wat je op de wei zet hoef je niet uit te dagen. Die leeft zijn leven Alleen maar zorgen dat het voermanegement o.k. is. Dus niet veel te veel of veel te weinig. Paarden voelen zich daar prima bij.Zeker na een periode om te wennen.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:27

No_No schreef:
Dus je hebt het er voor over dat het waarschijnlijk nooit een rijpaard gaat worden?
Ze is werkwillig, wat wil je dan met haar doen om haar tussen haar oren ook te blijven uitdagen?

**typo**

Voor de operatie had de da het erover dat ze makkelijk nog 60cm zou kunnen springen. Nu is dat helemaal anders geworden.
Ik hoop dat het mogelijk is dat ik er op kan en dat we stapritten kunnen maken. Genoeg uitrij mogelijkheden en buitenrijden vindt ze heerlijk. Als dit niet lukt wil ik kijken hoe gelukkig en pijnvrij ze is zonder dat ze hoeft te werken. Mocht dit allemaal niet meer lukken en ze wordt met name in de winter periode ongelukkig omdat ik haar niet kan uitdagen dan moet k gaan na denken of dit de beste optie is voor haar. Omdat ik het dan simpelweg ook niet meer weet....
Enige wat voor mij voorop staat is dat ze een paard waardig en pijn vrij leven kan hebben wat bij haar past.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:28

Ons paard kwam uit de internationale springsport, dus geschoren en met dekens. Geen probleem hoor bij Buenavista, die bleven keurig op. Paard was alle aandacht gewend, maar ik heb haar geen dag horen klagen daar op de wei, heerlijk vretend en doen waar een paard goed in is. 's Nachts weer in een schone stal. Paard heeft een kans gekregen en is weer inzetbaar (helaas niet meer op het niveau waar ze op liep).
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 17-02-17 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:29

Ik begrijp je wel hoor qua verhuizing, dat is ook stress allemaal inderdaad. Ik denk dat het goed is als je haar het weideseizoen gewoon lekker op de wei laat herstellen, en het is fijn dat ze nu alvast rustig wat kan opbouwen in de paddock.

Verder zou ik dus gewoon na het weideseizoen kijken hoe het dan gaat, maar ik ben het wel met mijn voorgangers eens dat dit dier gewoon een langere rustperiode nodig heeft.

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:33

Elisa2 schreef:
Ik begrijp je wel hoor qua verhuizing, dat is ook stress allemaal inderdaad. Ik denk dat het goed is als je haar het weideseizoen gewoon lekker op de wei laat herstellen, en het is fijn dat ze nu alvast rustig wat kan opbouwen in de paddock.

Verder zou ik dus gewoon na het weideseizoen kijken hoe het dan gaat, maar ik ben het wel met mijn voorgangers eens dat dit dier gewoon een langere rustperiode nodig heeft.

Ja daar ben ik het zeker ook mee eens. En die krijgt ze ook!! Da wilt het nog 1x proberen omdat ze net is ingespoten. Als dat niet helpt mag ze lekker de hele zomer genieten op het land, en daarna zien we wel weer. De da had het wel over nog een keer inspuiten maar vraag me af in hoe verre dat zin zal hebben.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:49

Ts.. Om heel eerlijkere zijn denk ik niet dat je paard pijnvrij wordt. Verschillende dierenartsen geven al aan dat ze het somber in zien. Een paard wat kreupel loopt loopt kreupel omdat het pijn heeft, niet omdat het ergens een klein pijntje voelt.
Een paard loopt goed of het loopt niet goed. Ga jij lekker op een paard zitten wat niet goed loopt en waarschijnlijk de dag na het rijden meer pijn heeft door het ritje?
Ik heb zo een gehad en het voelde absoluut niet goed dus per direct op pensioen gezet. Ik kan mij niet voorstellen dat mensen er op blijven klimmen, al zijn ze er wel. Mijn paard heb ik na een goed jaar alsnog naar de slager gedaan en ik heb dat hele jaar er verschrikkelijk tegen op gezien. Iedere dag heb ik mij zorgen gemaakt om mijn paard, iedere dag de vraag of hij last had van zijn gewrichten. Ik vond het vreselijk..
Uiteindelijk dus toch weg gedaan, wat een opluchting.. Ik hoefde mij geen zorgen meer te maken.
De volgende gaat direct weg mocht ik te horen krijgen dat het iets heeft wat niet meer te genezen is.
Op een paard zitten wat kreupel is doe ik al helemaal niet.

Wat ik met jou paard zou doen? Luisteren naar de dierenartsen. Je hebt je paard om op te rijden, uit je antwoorden haal ik dat je het niet gaat volhouden om haar als grasmaaier te houden. Bovendien verwacht ik artrose in die kogel. Wat zei de dierenarts daar van?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:51

Ik heb met dit specifieke probleem geen ervaring, wel met de keuze maken, hoelang is het leven levenswaardig.

Voor mij betekend dat naar mijn beesten kijken, goed kijken, hebben ze er nog lol in, hoe staan de ogen, zijn ze in staat om zichzelf, voor zover nodig, te verzorgen-krabben als het jeukt, de kat moet zelf op de kattenbak kunnen, de hond en kat moet zich kunnen wassen, als ze buiten zijn, kunnen ze zich zonodig nog beschermen of verweren.

Dat houdt ik in de gaten, een off day , is natuurlijk niet een spuitje geven, maar is er een neerwaartse spiraal en de lol in het leven weg.
Dit in combinatie met de blessure of aandoening.

Dit paard heeft door de operatie een deel wat kan genezen en een deel wat voor altijd weg is.
Het geneesdeel heeft gewoon zijn tijd nodig, ik begrijp een half jaar tot 1 jaar, dus dat moet ze zowiezo krijgen.
Dat andere deel, de tijd zal het leren.
Ik persoonlijk zou haar bij een AR trainer in training zetten, zodat je weet dat de spieren evenwichtig blijven ontwikkelen, je les krijgt bhet in balans te houden, zo zal door wat er naar voren komt het zwakke been training krijgen om de spieren goed te laten ontwikkelen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:54

Het probleem zit toch helemaal niet in de spieren...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:56

Rizette schreef:
Paard wat je op de wei zet hoef je niet uit te dagen. Die leeft zijn leven Alleen maar zorgen dat het voermanegement o.k. is. Dus niet veel te veel of veel te weinig. Paarden voelen zich daar prima bij.Zeker na een periode om te wennen.

Volgens mij zijn wij ook een beetje kwijt wat een paard van oorsprong doet de hele dag...gewoon grazen,rusten en veel poepen.Paarden zitten niet te wachten op ruiters op hun rug en dan kunstjes te moeten doen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:58

Nee, maar een paard wat pijn heeft gaat zijn lijf verkeerd gebruiken waardoor er meer problemen ontstaan.
Dat is iets wat je niet moet willen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:00

Ik zou 'm gewoon leren op drie benen te lopen, ben je overal van af ;)
Even serieus, als dat dier kreupel loopt door de pijn, kun je trainen wat je wil, dat bot blijft de pijn veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 17-02-17 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:03

hoogendroog schreef:
Het probleem zit toch helemaal niet in de spieren...

Nee maar door het weghalen van het fragment en het stuk bot, gaat wel de houding veranderen.
Ook pijn maakt dat ze anders zal gaan lopen en bv overbelasting op de andere kant krijgt.

Door de spieren op te laten vangen, komt er meer balans.
Komt de klap niet zo hard aan, wordt er minder gewiebeld.

Dus goede spieren en goede balans en goed gebruik van het totale lichaam, zorgt voor een betere basissituatie.