De dierenarts en ik weten het niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: De dierenarts en ik weten het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:28

Ik had niet 3 jaren doorgemodderd, maar gewoon hup naar de kliniek gaan om erachter te komen wat er is. Scheelt ook hopen geld van steeds de dierenarts moeten laten komen en allerlei probeersels aan middelen.

Maar ik vrees dat het nu niet zo goed zit bij jouw paard, aangezien ze het niet veel beter doet op pijnstillers.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:35

Het klinkt als PSSM maar geen idee of dat ook in dit ras zit.

In ieder geval ben je al veels te lang aan het zoeken wat het nu is dus tijd om alles uit de kast te halen en uitzoeken of het paard laten gaan. :(:)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:35

Dit topic past beter op Beweging en Hoef verzorging.

Ik verplaats je topic daarheen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:49

zo te horen wil je nog wel aan je paard besteden. Dan zou ik toch zsm een afspraak maken om je paard op de foto te laten zetten. Op deze manier is het alleen maar gissen. Paard met atrose loopt juist op harde slechter dan op zachte.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:57

Is ze al eens getest op lyme?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:05

Hoe zijn de spierwaarden?
Ik zou na zo'n verhaal vooral een bindweefsel of spierprobleem vermoeden.
DSLD of bijv RAR.
Spierproblemen moeten uit een bloedtest te halen zijn alhoewel die waarden bij chronische pijn waarschijnlijk ook hoger zijn.
Ik had persoonlijk ook al wat eerder verder onderzocht.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:11

Vraag ook eens het selenium gehalte te bepalen in het bloed.

Blossem1506

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:17

Dit is geen tip, maar ik wil alleen laten weten dat ik dit verhaal met tranen in mijn ogen las..
Wat een verhaal zeg en wat ingewikkeld..
Heel veel sterkte! /3

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:25

Jeetje, wat een verhaal! Ik zou ook zeker naar de kliniek gaan voor een volledig kreupelheidsonderzoek. Blijkbaar kom je zo geen steek verder.
Vind het wel wat vreemd dat de DA je niet zou adviseren foto's te laten maken, juist het slechter lopen op het harde kan goed op gewrichtspijnen duiden.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:52

Ik dacht hetzelfde als Roosa. Is er al getest op lyme?
Hopelijk kunnen ze op een goede kliniek uitvinden wat je paardje heeft en een gerichte behandeling starten waardoor ze weer opknapt! Sterkte!

x_milouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:32

Wat een verhaal. En wat erg. Probeer eens andere dierenarten? En anders een kliniek? T gaat wat kosten maar alles voor je grote liefde toch?
Heel veel succes trouwens !
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-02-17 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:23

De keuze is natuurlijk aan jou, een medisch probleem kan eigenlijk enkel door een dierenarts beoordeeld worden, je kan hier blijven in zoeken en blijven proberen.
Ik zelf had al heel lang geleden de beslissing genomen om dit dier te laten inslapen.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:49

Ik denk ook richting insulineresistentie. Het veel drinken en veel plassen, mager worden, slecht lopen wat klinkt als hoefbevangen. Idd opladen en naar de kliniek, foto's maken en bloed laten onderzoeken op ir.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:15

Goldanna! Hey dit komt mij bekend voor.
We hebben een tijde op dezelfde stal gestaan :), ik ben met Cherie afgelopen zomer verhuisd.
Wat een verhaal zeg :(:) ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt over de oorzaak.
Ik ben wel benieuwd wat het verhaal is voordat je haar hebt gekocht, heb je daar enig idee van(hoeveel eigenaren, hoe is zij in NL beland etc.) en heb je haar toen laten keuren? Niet om te oordelen maar gewoon uit interesse of de dierenarts haar toen zonder opmerking heeft goedgekeurd.
Je geeft aan dat ze toen al mager was, stond ze op een typische sportstal of was ze ook al een "buitenpaard"?
Volgens mij is haar koot rechts achter zwakker/meer week dan de rest? Denk je dat ze dit altijd al heeft gehad of dat dit wellicht door een blessure is ontstaan?

Ik ben bang dat dit al mis is gegaan voordat je haar hebt gekocht en ze nu inderdaad leidt onder de gevolgen van of slechte opfok omstandigheden of onkunde/overbelasting in de eerste jaren onder het zadel.
Dit kan dus slijtage van gewrichten, banden of pezen zijn en/of beschadiging van de darmen door wormen waardoor ze nu moeilijk op gewicht te houden is. Daarom zou ik zeker foto's laten maken of tenminste een 2nd opinion bij een kliniek vragen om artrose uit te sluiten.
Heb je toevallig iemand waarvan je hoefschoenen kunt lenen om te kijken of dat helpt? Omdat je aangeeft dat ze zachte zolen heeft.

We kunnen in dit topic alleen ideen aandragen, voor een diagnose + behandelplan moet je toch weer bij een dierenarts of kliniek terecht.
Ik wens je heel veel sterkte en hoop oprecht dat het Goldanna weer opknapt!

Kari_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 16:20

Hallo Allemaal,

Allereerst iedereen bedankt voor jullie reacties.
Helaas gisteren slecht nieuws gekregen van de dierenarts.
Deze heeft foto's van haar achterbenen gemaakt en een echo en het blijkt dat haar achterbenen zo dusdanig slecht zijn dat ze niks meer voor haar kunnen beteken. Haar tussen pezen zijn zo dusdanig kapot dat ze daarom zover door gezakt staat. Ook is er bot afbraak te zien op de foto's.
De dierenarts zei dat het waarschijnlijk heeft te maken met slechte genen + een verkeerde manier van paarden houden en rijden door de vorige eigenaar. Hij heeft tegen mij gezegd dat Goldanna mazzel heeft gehad dat ze bij mij is terecht gekomen. En niet nog verder is gereden maar alleen wat licht grondwerk heeft gedaan en veel heeft gewandeld. Het blijft erg zuur, want ik vrees dat degene waar ik haar van heb gekocht dit ook wist. Ik heb de moeilijke beslissing moeten nemen om haar te laten gaan. Vrijdag wordt ze ingeslapen. Het is het moeilijkste wat ik ooit heb moeten doen. Maar ze heeft nu nog niet zo veel pijn. Dus wil haar de pijn die komt besparen. Ga haar vreselijk missen maar weet dat ik dit voor haar moet doen.

Groetjes Kari-Janne

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kari_Janne op 21-02-17 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:35

:(:) heel veel sterkte gewenst! Een dapper besluit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:39

Sterkte, dapper maar wel ontzettend liefdevol en verantwoordelijk naar je paard toe, hoeveel verdriet het ook doet, je maakt nu echt de juiste keuze in het belang van haar. ;(

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:02

Heel veel sterkte :(:) , een ontzettend moeilijk maar eerlijk besluit, het beste voor Goldanna.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:14

Wat afschuwelijk. Moedig besluit. Heel veel sterkte!

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:21

Kari-Janne ik wens je veel sterkte. Goldanna heeft inderdaad mazzel gehad dat ze nog bij jou is geweest. Koester de mooie herinneringen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:26

Wat een moeilijke beslissing, jezelf en je verlangen je paard bij je te houden wegcijferen voor haar welzijn. Veel sterkte!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:52

Wat een nare uitslag.. ergens was ik bang voor zoiets, maar je hoopt natuurlijk dat het toch allemaal mee valt. Super van je dat je de moeilijke beslissing om haar te laten gaan wel neemt. Dat is het beste en ik vind het heel sterk van je! Heel veel sterkte!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:59

Heel erg veel sterkte!
En wat een super baasje ben jij, je bent echt tot het gaatje gegaan voor je paard! Goldanna heeft immens veel geluk gehad met jou!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:17

Heel veel sterkte toegewenst en het is een goede beslissing dat je hebt genomen.

Ik was er al bang voor, want ze deed het niet veel beter met de pijnstillers.....

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:51

Bah wat een nare uitkomst heel veel sterkte