Dat weet ik ( van dat eiwit) dat maakt de combi met suikers juist extra ongeschikt voor paarden. Zeker voor de sobere soorten.
Bedankt. Gaat wel lukken
ual_95
Geplaatst: 13-02-17 20:27
Sommige paarden kunnen de hoeveelheid eiwitten ook niet hanteren.
Wat dacht je van Aveve Sport Mix Zero? Ik gebruik deze zelf niet (mijn merrie reageert dan weer geweldig op Pavo), maar ik overweeg deze ook als de zak op is.
hoogendroog
Geplaatst: 13-02-17 20:29
Onze paarden krijgen ook niet continu gelp spul. Dan gaan zelfs onze springpaarden schuren. Ik geef bij zware arbeid een plak gelp hooi bij en dat werkt als de spreekwoordelijke t.et. Geeft ze net dat beetje extra, zonder de risico's die een extra schep brok met zich mee zou brengen (ik hou niet van grote hoeveelheden brok voeren). Paarden krijgen bij ons overigens veel olie door het voer.
IngridM
Geplaatst: 13-02-17 20:54
hoogendroog schreef:
Gelp betekent rijk (is natuurlijk een buitenlands woord voor jullie westerlingen )
Van energierijk voer dat je er niet afrijdt wordt je paard trouwens altijd dik, ongeacht of dat op basis van vet, zetmeel of eiwit is. Een paard wat naar dik neigt wordt juist vaak voorwaartser van afvallen, dus meer bewegen en geen krachtvoer.
Shenavallie
Geplaatst: 13-02-17 21:22
TS, is het energieniveau altijd al een dingetje geweest of is het plotseling? Het kan ook zijn dat jouw paardje bepaalde vitaminen of mineralen tekort komt. Je zou eventueel in plaats van allerlei brokken kunnen overwegen om zeewier/spirulina te geven. Dat is een natuurlijk gebeuren, zonder suikers/zetmeel. Ook is het een overweging waard om eens te laten testen op bloedwaarden, zodat je gerichter aan de slag kunt.
Paard is nu goed op gewicht. Niet te dik, maar moet niet meer afvallen. Ze heeft het karakter van liever lui dan moe, maar met consequent rijden reageerd ze wel goed en gaat ze ( stukjes) echt wel mooi zichzelf dragen van achter uit.
Ik verwacht geen wonderen van de voer en hoef niet plots een heel heet voorwaarts paard, maar gewoon net even wat extra als nu
Dat is goed voor mijn zelfvertrouwen en daarmee ook weer voor haar. Vanaf vandaag weer begonnen met een werkje na al dat koude weer en dat bouwen wij nu op naar zeker 4x per week onder het zadel. In de bak aan het werk maar ook buitenrijden. Afwisselend kort maar flink aan het werk als wat langer maar rustiger tempo of makkelijkere oefeningen. Daarbij nog 1 of 2x aan de longe ook dubbele longe en een dag grondwerk als schriktraining, vrijspringen, wandelen en gehoorzaamheid op de grond. Dat vind ze ook heel leuk om te doen, want ze is enorm oplettend en groeit van trots als ze merkt dat ze iets goed doet
Om meer / moeilijker werk aan te kunnen moet je daar wel naar voeren denk ik. Als mijn huidige voer op is beginnen we gewoon met een kwart van het nieuwe voer met wat olie en vitamine brokjes van marstall. Dat kan iets meer worden of gewoon zo blijven naar gelang dat nodig is