Vanaf welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:19

KittyDylan schreef:
[naam verwijderd], de 3-jarige van ons is liggend in de wei gecastreerd. Dus het hoeft niet

Dat is een kwestie van "hoeveel risico wil je lopen?".
Niet iedere driejarige hengst is succesvol liggend in de wei te casteren. Dat schijnt te maken te hebben met de dikte van de zaadstreng van volwassen hengsten.
Die van mij gaat op tafel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:21

Het kan ook een afweging zijn natuurlijk. Zoals in jouw geval kun je eerder castreren dan wat je eigenlijk ideaal zou vinden. Bij mijn hengst heb ik om meerdere redenen ervoor gekozen het uit te stellen. Dat het stoer zou zijn een hengst te hebben was er daar geen van :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 10:24

Met een maand of 8 zou ik juist ideaal vinden en daarmee vroeg ik mij af waarom ik dat om mij heen niet zie gebeuren. Terwijl bij voorbeeld mijn huisdieren met 6 maanden (kater) en 9 maanden (poes) onder het mes zijn gegaan. En toen vond ik het raar dat paarden pas na een paar jaar worden gecastreerd. In mijn omgeving dan. Als het geen kwaad kan, en ik daarmee geen merrieveulen hoef te zoeken wat ik eigenlijk liever niet wil, dan is dat voor mij en mijn kuddetje een goede oplossing. Voornaamste doel van dat veulen is dat hij het stokje overneemt van mijn merrie als gezelschap voor mijn paard. En dat is een ruinen-ruin. Mijn merrie houdt ook niet van merries en vooral niet als die groter zijn dan zijzelf (en dat zijn er nogal wat want ik heb een shet).
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-02-17 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:26

Ik heb onze Shet een week voor hij 1 jaar werd laten castreren.
Niet omdat hij vervelend was, maar omdat hij samen loopt met een minimerrie met goede papieren (terwijl hij zelf papierloos is) de merrie was op dat moment ook nog maar 2 jaar dus zij was zelf ook nog veel te jong om drachtig te worden.dat risico wilde ik niet nemen.

Mijn rijpaard is gecastreerd met 4.
Hij liep in de opfok tot 3 jaar.
Ik wilde toen rustig gaan beginnen met beleren, maar punt 1 hij was veel te heftig voor mij en punt 2, ik raakte toen zelf zwanger van nummer 3.
Toen er voor gekozen om hem te castreren en hem nog een 3/4 jaar bij de opfok te laten lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:32

Koper schreef:
Met een maand of 8 zou ik juist ideaal vinden en daarmee vroeg ik mij af waarom ik dat om mij heen niet zie gebeuren. Terwijl bij voorbeeld mijn huisdieren met 6 maanden (kater) en 9 maanden (poes) onder het mes zijn gegaan. En toen vond ik het raar dat paarden pas na een paar jaar worden gecastreerd. In mijn omgeving dan. Als het geen kwaad kan, en ik daarmee geen merrieveulen hoef te zoeken wat ik eigenlijk liever niet wil, dan is dat voor mij en mijn kuddetje een goede oplossing. Voornaamste doel van dat veulen is dat hij het stokje overneemt van mijn merrie als gezelschap voor mijn paard. En dat is een ruinen-ruin. Mijn merrie houdt ook niet van merries en vooral niet als die groter zijn dan zijzelf (en dat zijn er nogal wat want ik heb een shet).

In jouw situatie zou ik ook kiezen voor vroege castratie. Je zou de eerste niet zijn met een per-ongeluk-dekking. Als je verder toch geen interesse hebt in fokken, keuringen, etc. zou ik hem gewoon vroeg castreren dan kun je lekker rustig van je paarden genieten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 11:58

Mijn merrie krijg je denk ik niet meer drachtig. Maar ik wil ook niet dat ze op het idee komt juist omdat ze nogal... ehh... opdringerig kan zijn. Nou is mijn ruin gelukkig totaal niet geïnteresseerd in merries als seksueel object en het zou fijn zijn dat dat voor een nieuw, jong dier ook geldt en vooral dat dat wederzijds is. Het lijkt me niet goed voor haar, en onpraktisch voor iedereen, als ze met allerlei 18+ zaken aan de slag wil nu nog. En dat ze het veulen in de verkeerde rol ziet. Tegen die tijd is ze 28 of 29 en hoeft ze "alleen nog maar" een veulen in banen te leiden. Ze hoeft er geen meer te willen maken :P

Ik ben heel blij dat jullie begrijpen waar mijn afwegingen vandaan komen en dat jullie het niet raar vinden :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:16

Koper schreef:
Mijn merrie krijg je denk ik niet meer drachtig. Maar ik wil ook niet dat ze op het idee komt juist omdat ze nogal... ehh... opdringerig kan zijn. Nou is mijn ruin gelukkig totaal niet geïnteresseerd in merries als seksueel object en het zou fijn zijn dat dat voor een nieuw, jong dier ook geldt en vooral dat dat wederzijds is. Het lijkt me niet goed voor haar, en onpraktisch voor iedereen, als ze met allerlei 18+ zaken aan de slag wil nu nog. En dat ze het veulen in de verkeerde rol ziet. Tegen die tijd is ze 28 of 29 en hoeft ze "alleen nog maar" een veulen in banen te leiden. Ze hoeft er geen meer te willen maken :P

Ik ben heel blij dat jullie begrijpen waar mijn afwegingen vandaan komen en dat jullie het niet raar vinden :o

Nee, ik vind het helemaal niet raar en ik heb nota bene alleen maar hengsten. :) Maar je moet gewoon de best mogelijke situatie creëren en als dat voor jou vroeg ruinen betekend dan kan ik daar enkel maar voorstander van zijn. Als ik merries had gehad of op pension had moeten staan had ik ook andere keuzes gemaakt. Wat voor al belangrijk is, is dat je je paarden een fijn, stabiel, sociaal leven kan geven.

Beer van Koudbloed Kim is ook vroeg gecastreerd zodat hij gewoon lekker thuis kan blijven in hun gemengde groep. Heerlijk toch voor dat dier?! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 12:22

Dat is waar ja, Beer is een goed voorbeeld.

Voor mijn ruin maakt het niet uit. Die speelt net zo lief met een hengstje als met een ruin.
Voor mij maakt het ook niet uit. Ik heb voldoende mensen om mij heen met hengstenervaring en het veulen zal ook geen Fries oid zijn. De bedoeling is een grote a of kleine b pony.
Voor mijn merrie maakt het wel uit.

En vandaar dus dat ik zou hopen dat het voor een hengstveulentje geen kwaad zou kunnen. Het moet voor iedereen goed zijn, en precies wat je zegt jessix: zo goed mogelijk. Dus ook voor mijn merrie én voor een veulen. Gelukkig dus maar dat het in theorie kan :)

Ik kijk nu al uit naar de zoektocht, die wordt een stuk leuker zo.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:28

Mijn jonge paard was bijna 2 toen hij werd gecastreerd. Hij heeft als opvoeder mijn oude ruin....beter had ik het niet kunnen vinden voor hem. Dus ik snap jouw gedachtegang heel goed. Ik zou zeggen...doen!

Berdien

Re: Vanaf welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:18

Mijn ruin (wordt 10 deze zomer) is ook met 8 maanden gecastreerd. Hij stond bij zijn moeder, wilde geen enkel risico lopen. Nooit spijt van gehad. Is een flinke beer geworden, heel gelijkmatig karakter. Zou het bij een volgende zo weer doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:28

Dees schreef:
KittyDylan schreef:
Dees, de 3-jarige van ons is liggend in de wei gecastreerd. Dus het hoeft niet

Dat is een kwestie van "hoeveel risico wil je lopen?".
Niet iedere driejarige hengst is succesvol liggend in de wei te casteren. Dat schijnt te maken te hebben met de dikte van de zaadstreng van volwassen hengsten.
Die van mij gaat op tafel.

Mijn vriendin heeft haar hengst van drie ook in de wei laten castreren,paard heeft het niet overleefd.Bange dierenarts dus teveel roesje...verzekering heeft een enorm bedrag uitbetaald,paard was vrij waardevol....maar toch.Ik heb zelf drie hengsten,niet om stoer te doen want ik zou niet weten waarom een hengst stoerder zou zijn dan een merrie.Ik vind ze wel een stuk makkelijker dan een merrie.Hengsten worden normaal gesproken tussen 9maanden en 2 jaar oud gecastreerd

maralyn

Re: Vanaf welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:37

Rusty is met 9 jaar liggend gecastreerd.
Geen last van gehad.
Maar het was een super hengstje.
Geen streken.
Liefst zo lang mogelijk man als t mag

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:41

Hier zijn ze met 10 maand gecastreerd omdat het spelen te ruig werd onderling en omdat ze straks bij de merries in moeten.

En ik hoop dat eentje er rustiger van word..