Koper schreef:Met een maand of 8 zou ik juist ideaal vinden en daarmee vroeg ik mij af waarom ik dat om mij heen niet zie gebeuren. Terwijl bij voorbeeld mijn huisdieren met 6 maanden (kater) en 9 maanden (poes) onder het mes zijn gegaan. En toen vond ik het raar dat paarden pas na een paar jaar worden gecastreerd. In mijn omgeving dan. Als het geen kwaad kan, en ik daarmee geen merrieveulen hoef te zoeken wat ik eigenlijk liever niet wil, dan is dat voor mij en mijn kuddetje een goede oplossing. Voornaamste doel van dat veulen is dat hij het stokje overneemt van mijn merrie als gezelschap voor mijn paard. En dat is een ruinen-ruin. Mijn merrie houdt ook niet van merries en vooral niet als die groter zijn dan zijzelf (en dat zijn er nogal wat want ik heb een shet).
In jouw situatie zou ik ook kiezen voor vroege castratie. Je zou de eerste niet zijn met een per-ongeluk-dekking. Als je verder toch geen interesse hebt in fokken, keuringen, etc. zou ik hem gewoon vroeg castreren dan kun je lekker rustig van je paarden genieten.