oplossing hooiverspilling in stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

Re: oplossing hooiverspilling in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:50

Ik ben ook wel benieuwd naar de antwoorden die gegeven worden, een slowfeedernet blijft hier 3 dagen leven daarna ligt hij door de hele stal.

Zon haybar vind ik niks.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:01

Ik heb het precies zo als Puttertje, bevalt uitstekend

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:09

Hoe heet zo'n punt die je in de hoek van de stal ophangt ,van kunsstof , zwart. Dat lijkt mij nog wel wat maar ik voer eigenlijk liever van de grond omdat dat beter is voor het paard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:14

Wat vind je van de horsegraze van agradi. Een kleinere bak met een veer, stop je helemaal vol met hooi en de veer drukt het naar boven. Ik vond ze ideaal !!!! smorgens vulln en als ik uit werk kwam zat er nog steeds hooi in.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:17

De ouverwetse methode misschien.
Schotje in hoek van stal timmeren. Daar achter voeren.
Of
Groot oliedrum voor staldeur zetten met hooi

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:21

Ik heb nu een week of twee geleden denk ik mijn laatste poging tot onbeperkt hooi gestart en het bevalt super. Netten zijn nog heel en ik hoef geen 6 keer per dag te voeren. Heb nu netten van 4x4. Groter valt alles op de grond wat zorgde voor verspilling en kleiner trokken ze heel de netten kapot.

De eerste twee dagen bleven ze vreten, maar ze zitten nu weer bijna op hun oude hoeveelheid, echt maar een klein beetje meer.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:23

Ik zou gaan voor een Haybar, mits je stal groot genoeg is.

Slowfeeder in de vorm van een hooinet zou ik niet al het eten in voeren en niet op stal hangen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 18:44

Bedankt iedereen voor de reacties!

ElCamino schreef:
Wat vind je van de horsegraze van agradi. Een kleinere bak met een veer, stop je helemaal vol met hooi en de veer drukt het naar boven. Ik vond ze ideaal !!!! smorgens vulln en als ik uit werk kwam zat er nog steeds hooi in.

Durf ik niet een met het oog op veulenbeentjes...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:02

mrie schreef:
De ouverwetse methode misschien.
Schotje in hoek van stal timmeren. Daar achter voeren.
Of
Groot oliedrum voor staldeur zetten met hooi

eerste optie hebben wij ook nog steeds en werkt perfect ook met veulens

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:35

Barvrouwke schreef:
claud1 schreef:
https://www.rwdh.nl/paard-hay-bar-hooiruif.html wij hebben dit....
morsen haast niets en kunnen giga veel eten als ze willen
stoten ook geen hoofd zo!

Jammer dat ze vrij prijzig zijn om te proberen. Vind het een mooi concept zo in de hoek.
Geen scherpe kanten en weinig ruimte verlies.

Ideaal! Heb 4 paarden waaronder een jaarling en een pony: allen eten uit een haybar! Enige nadeel is de duurzaamheid en het onderin schoonmaken is een karweitje!
Bij de jaarling hebben we een verstevigde buis voor de rand vd haybar geplaatst. Je kunt ook nog rekken bestellen voor op de haybar zo heb je nog minder verlies..Wel duur grapje!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:21

De ,,Natural Feeder,, oorspronkelijk uit de USA maar ook hier in NL en Belgie verkrijgbaar.
Dit zijn diepe bakken in een boekvorm waar enorm veel hooi in past. Ideaal, hoef je maar 1 x daags te vullen. Paarden hebben dan 24 uur en soms langer hooi tot hun beschikking wat ze overigens niet als een malle allemaal snel gaan op eten want ze hebben snel genoeg door ze constant hooi tot de beschikking hebben ipv plakje per voer beurt.
Weinig verspilling want ze lopen het niet de stal door.
http://naturalfeeding.eu/slow%20feeding.htm

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:46

Kim_W schreef:
Hangen jullie allemaal je slowfeeder op, of leggen jullie die over een bak o.i.d. heen?
Ik heb dus zo'n lekkere smeerkees die al haar eten uit de bak gooit en het door de hele stal smeert. Ik wil wel liever een bak, omdat dit meer de natuurlijke houding is dan een opgehangen net.
Maar hoe maak je zoiets vast? En hoe groot moet je bak dan ongeveer zijn?

Wij voeren hooi uit hooinetten in een palletbox, idd i.v.m. de eethouding. In deze palletboxen zitten gaatjes in de zijpanelen; daar hebben we met een strotouwtje een ring gemaakt. Onze hooinetten hebben aan boven- en onderkant een musketonhaak, die klikken we aan de ringen vast.
Onze bakken zijn 1 x 1.20m, maar wij voeren in de paddock (24/7 buiten met schuilstal).

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:32

Hilary schreef:
Kim_W schreef:
Hangen jullie allemaal je slowfeeder op, of leggen jullie die over een bak o.i.d. heen?
Ik heb dus zo'n lekkere smeerkees die al haar eten uit de bak gooit en het door de hele stal smeert. Ik wil wel liever een bak, omdat dit meer de natuurlijke houding is dan een opgehangen net.
Maar hoe maak je zoiets vast? En hoe groot moet je bak dan ongeveer zijn?

Wij voeren hooi uit hooinetten in een palletbox, idd i.v.m. de eethouding. In deze palletboxen zitten gaatjes in de zijpanelen; daar hebben we met een strotouwtje een ring gemaakt. Onze hooinetten hebben aan boven- en onderkant een musketonhaak, die klikken we aan de ringen vast.
Onze bakken zijn 1 x 1.20m, maar wij voeren in de paddock (24/7 buiten met schuilstal).

Een palletbox is inderdaad ook een idee. Ik gebruik nu speciekuipen, maar dat kan volgens mij niet i.c.m. een slowfeeder. Of in ieder geval niet met zo'n sloop pony die ik heb :+
Heb je misschien een foto van jouw bak voor de beeldvorming?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:02

Afbeelding
Het hooi buiten de box of uitloop op de grond ervoor aanbieden, bevalt mij uitstekend en er word absoluut geen hooi meer verknoeid, echt een aanrader! Ik bedoel dus een hek met voeropeningen of voeropeningen in de boxen.
Ik heb losse hekjes die in de voeropeningen passen zodat ik ze ook kan afsluiten als dat nodig is

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:20

Ja hoor, ik heb wel een foto:
Afbeelding
Het plasticje eronder is om te zorgen dat het gruis niet in het zand valt (de bodem heeft ook gaatjes).

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:27

Thanks! Zoiets heb ik inderdaad ook nodig, maar dan een kleiner formaat. Ik ga eens rondkijken :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:29

Ze bestaan wel kleiner, even zoeken op marktplaats. Ik zou nog wel een keer de lagere variant willen. Deze graven we altijd iets in in het zand zodat ook de Shet er fatsoenlijk bij kan.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:43

Ik heb voor die van mij die ook atijd haar hooi door heel haar stal trekt eem oude kliko verbouwd!
Een schuin plankje erin en wat gaten erin gemaakt en haar stal blijft nu netje!
Gaten zijn mooi ruim dus ze kan er makkelijk van eten. Liggen dan wel wat kleine plukjes er omheen,maar absoluut geen versmeerde stal meer *\o/* *\o/*

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:47

Ja ik heb inderdaad ook 2 shetlanders die eruit moeten kunnen eten. En een kwpner. Maar ik denk dat ik minstens 2, misschien wel 3 bakken doe. Dan staan ze toch rustiger. Wellicht 1 hoge en 1 a 2 lagere.

Edit: bedenk me net dat ik ook nog een grote voerbak heb staan ergens. Morgen even kijken of ik daar misschien al wat mee kan.
Net zoals ts hoeft mijn paard niet minder te eten, maar is het puur tegen verspilling en ook voor de gelijkmatigere opname. Wat voor mazen moet ik dan over de bakken gooien?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:50

Wij hebben 6 bakken en gebruiken er daar meestal 3 van (voor 2 pony's en 2 paarden); de Shet heeft meestal nog los hooi in de stal waar zij alleen in kan. Bij ons gaat het overigens ook om het voorkomen van verspilling; meestal gebruiken we twee netten, een gewoon net van agradi of epplejeck en een aanhangernet van Action er overheen (heb ik zo geen foto van).

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:54

Azmay schreef:
Ik zou een hooinet met mazen van 4 tot 6cm pakken, dat remt niet maar zorgt toch dat niet alles zomaar op de grond valt.

Nee niet waar... je wilt niet weten hoeveel mijn merrie knoeide met hooinet. We konden altijd te helft weg doen, want dat at ze ook niet meer.

Wij leggen het hooi trouwens (weer) gewoon op de grond, en dat gaat wel allemaal op.

Katinka95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:19

Dit is mijn oplossing, werkt erg goed en je beperkt het eten niet. En ze eten nog steeds van laag. Voor in de stal is het eten buiten de stal echt te meest perfecte oplossing denk ik.
Afbeelding

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:25

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:52

rapido schreef:
De ,,Natural Feeder,, oorspronkelijk uit de USA maar ook hier in NL en Belgie verkrijgbaar.
Dit zijn diepe bakken in een boekvorm waar enorm veel hooi in past. Ideaal, hoef je maar 1 x daags te vullen. Paarden hebben dan 24 uur en soms langer hooi tot hun beschikking wat ze overigens niet als een malle allemaal snel gaan op eten want ze hebben snel genoeg door ze constant hooi tot de beschikking hebben ipv plakje per voer beurt.
Weinig verspilling want ze lopen het niet de stal door.
http://naturalfeeding.eu/slow%20feeding.htm

Deze zijn ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:16

Ideaal maar ook super duur! :oo

Zijn er nog meer opties? Ik zit in hetzelfde schuitje als TS, wil een oplossing tegen verspilling wat super makkelijk te vullen is en waar voor onbeperkt hooi in past. Nu hebben ze een specie-bak staan met een flinke dot hooi er op, en ik trek het hooi niet uit elkaar. Maar juist daardoor ligt het overal (de dot erboven op valt er natuurlijk makkelijk af).. ik zoek dus een betaalbare en veilige oplossing voor veel hooi dat ook erg makkelijk te vullen is. Ook wil ik graag vanaf de grond blijven voeren (dus geen net of tas).