Slappe natte mest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Re: Slappe natte mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 14:19

DA gaat ook probiotica regelen. Ze heeft Moor temperatuur gemeten, in haar buik geduwd. Geluisterd. Maar vond het zelf ook een vreemd beeld.

Nu ook drolletje meegenomen voor extra wormenonderzoek en wij gaan deze week weer extra checken op zand. Lijkt mij sterk, maar goed de eerste stappen.

Als dit niet werkt bloedonderzoek en echo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:22

Welke wormkuur heb je gegeven in november?Sommige werkzame stoffen werken maar 6 tot8 weken.De kans op een wormbesmetting is daarna gewoon aanwezig.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 14:29

Gewoon de algemene denk ik Geerke. Misschien ook wel een dingetje om dat voortaan te onthouden :+ we mesten bijna iedere dag de paddock dus de kans is vrij klein. Desondanks toch even checken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:32

Bralindy schreef:
Gewoon de algemene denk ik Geerke. Misschien ook wel een dingetje om dat voortaan te onthouden :+ we mesten bijna iedere dag de paddock dus de kans is vrij klein. Desondanks toch even checken.

een flinke regenbui is al genoeg om honderden eitjes te doen verspreiden.Ik zou eerst ontwormen,dan eens verder zien....kosten voor bloedonderzoek kun je daarna altijd nog maken.Eerst het meest voor de handliggende uitsluiten.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 14:44

Er wordt eerst gecontroleerd en dan gekeken of het nodig is te ontwormen. Dat zeg ik B-)

Magic_Ozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:53

Ik lees, ook, in dit topic positieve ervaringen met Algae Vitalis. Ik geef het nu een week aan mijn jonge paard om zijn darmflora beter te krijgen. Maar hij heeft sinds gisteren nattere mest? Heeft iemand hier ook ervaring mee? Kan het zo zijn dat het systeem eerst weer moet "herstellen" en dan beter wordt?
Verder heb ik niets veranderd aan het voer of hooi....

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:13

Mijn tinker merrie heeft al zo lang ik haar heb snel last van dunne mest, soms tot koeienvlaai dun aan toe. Ik vermoed dat het met het hooi samenhangt, wisseling van een partij geeft slappe mest. Omdat het niet mogelijk is altijd hetzelfde hooi te geven, komt het steeds terug.

Algae vitalis geprobeerd en hielp niet.

Bietenpulp, zemelen en dailyplus (lucerne) apart geprobeerd en dat hielp iets maar niet voldoende.
Nu krijgt ze het allemaal: bietenpulp, zemelen en dailyplus met probiotica.
En nu gaat het beter. Vooral die strontstaart is weg dat vond ik zo verschrikkelijk vervelend.

bbeens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:41

Bralindy schreef:
Er wordt eerst gecontroleerd en dan gekeken of het nodig is te ontwormen. Dat zeg ik B-)

Bralindy: Ik ben heel erg benieuwd hoe dit is afgelopen?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:43

Vicky_88 schreef:
Je kunt een potje algea vitalis proberen van Equi Protecta. Hiermee breng je de darmflora weer tot correcte werking en worden voedingsstoffen beter opgenomen.
Paard bij ons op stal had ook platte mest en nu na wat AV mooie mestballen.

https://www.ruitershoponline.nl/Equi_Pr ... ch=Vitalis

Dit.

Erg goede ervaring mee. :j

_Penny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:54

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:22

_Penny schreef:
Darmbalans :j
Mijn merrie had behoorlijk dunne mest, geen mooie ballen. Na een kuurtje Darmbalans is de mest echt weer zoals het hoort!

https://www.ecostyle.nl/paard/producten/darmbalans

Ik ben hier 2 dagen geleden mee begonnen, ben benieuwd!
(Bij mijn paard kwam het gassige door het gras eten)

Miekje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:23

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 12:28

bbeens schreef:
Bralindy schreef:

Bralindy: Ik ben heel erg benieuwd hoe dit is afgelopen?

Het bleek uiteindelijk dat de vorige ontwormingskuur helemaal niet had aangeslagen. Waardoor ik dus ruim op 1700 zat. Toen een andere uitgeprobeerd van de DA die een andere werkzame stof heeft en dat werkte perfect. Aangezien daarna de slappe mest bleef heeft de DA mij uiteindelijk Puur Probiotica aangeraden om de bacterie huishouding weer tot rust te brengen (als dat niet had gewerkt dan was het wss rondje kliniek want anders wisten zij het ook niet. Het was niet een gevalletje van zand in de darmen enzo).

Dat werkte perfect. Na een paar dagen al resultaat, potje op gevoerd (eerste week 2 scheppen p/d en daarna 1 per dag) en eentje aangeschaft als onderhoud. We mogen het continue geven, maar dat doen wij niet. Als ze bijvoorbeeld weer wat slappe mest heeft door bijv. nieuwe lading hooi of te nat gras, dan voeren wij het weer een weekje en is alles weer stabiel.

Komt erop neer dus dat Moor een overactieve darm heeft. De probiotica brengt alles meer tot rust en in balans. Zij ziet er ook zoveel minder opgeblazen uit en is duidelijk veel beter in haar vel! Ook een stuk minder gassig :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:04

Oei.. mag ik vragen welke worm en welke ontwormingen je hebt gebruikt? (Zowel de niet werkende als de wel werkende)

bbeens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 15:23

Fijn om te lezen Bralindy!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 15:36

No_No schreef:
Oei.. mag ik vragen welke worm en welke ontwormingen je hebt gebruikt? (Zowel de niet werkende als de wel werkende)

Ik heb echt geen idee. Ik wil binnenkort weer checken omdat ze net op de paddock staan. Dan vraag ik het wel even aan de DA!