Thermografie, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstdraad

Re: Thermografie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 21:25

Wanneer ik alle berichten zo samenvat is een thermografie het meest zinvol als aanvullend onderzoek? Welke factoren kunnen een valspositief en/of een valsnegatief resultaat weergeven in een bepaald gebied. Zijn bepaalde 'artefacten' wellicht ook lichaamsdeel gerelateerd?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:45

Artefacten.. Heb een schiefel op thermofoto die duidelijk warmer is maar geen problemen geeft. Gewrichten zijn sowieso iets warmer. Opletten met tocht en zon die schijnt op het paard. Een paard datt misschien veel staat te weven gaat ook opwarmen rond schouders/voorbenen wat bizar lijkt maar niet direct een probleem fysiek :) Als die net in zijn drol heeft gestaan is de hoef bv. nat en gaat dat kouder tonen op foto... Voor de rest weet ik het zelf niet hoor zijn maar een paar dingen die ik weet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:00

Equinedn : mijn paard is Chronisch hoefbevangen, met een gekanteld hoefbeen LV. Dit is echter gewoon koud op de thermografie!!! Het is dus niet actief nu, dat bedoel ik ermee te zeggen, daarom is hij nog wel HB.
De artrose is op de kogels ook niet te zien met de thermografie, daarom zit het er nog wel! Wanneer hij er last van heeft zit er een ontsteking en dan komt het wel degelijk uit een thermografie....

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:53

ElCamino schreef:
Equinedn : mijn paard is Chronisch hoefbevangen, met een gekanteld hoefbeen LV. Dit is echter gewoon koud op de thermografie!!! Het is dus niet actief nu, dat bedoel ik ermee te zeggen, daarom is hij nog wel HB.
De artrose is op de kogels ook niet te zien met de thermografie, daarom zit het er nog wel! Wanneer hij er last van heeft zit er een ontsteking en dan komt het wel degelijk uit een thermografie....

Bedankt voor je nuancering. Voor nu laat ik eerst de dierenarts komen en besluit ik vanuit daar verder.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:25

Men moet ook nog foto's na inspanning maken niet alleen in rust

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:00

Equinedn schreef:
Men moet ook nog foto's na inspanning maken niet alleen in rust

Bij mij is er toen een beeld gemaakt in rust en daarna na een endurancerit van 24 km.
In beide situaties geen afwijkingen in de hoeven te zien

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:36

Kan ook wijzen op pathologie

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:46

Equinedn schreef:
Kan ook wijzen op pathologie

?, wat bedoel je daarmee.
Weet de betekenis van pathologie wel, maar begrijp de strekking in deze niet :o?

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:58

Het feit dat een structuur niet verandert van kleur, wat je zou verwachten na inspanning, kan wijzen op pathologie

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:16

Equinedn schreef:
Het feit dat een structuur niet verandert van kleur, wat je zou verwachten na inspanning, kan wijzen op pathologie

Er waren geen afwijkingen te zien, dat wil niet zeggen dat er geen kleurverandering was.
Naar mijn weten is pathologie ziekte(leer), dus ik zie nog steeds de link niet :o?

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:59

Wat probeer je dan te ontdekken met thermografie?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:55

Equinedn schreef:
Wat probeer je dan te ontdekken met thermografie?

Aanwijzingen voor HKO in vergevorderd stadium