Help, wat zijn deze korstjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:30

Rasp, je kan er niet veel aan doen. Schilfers eruit kammen kan wel

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:39

CharIsabella schreef:
Floortz schreef:
Ervan uitgaande dat het in de sokken zit: rasp.

dit dus

Inderdaad, ik zie op de foto een stuk hoef en veel behang. Als ik dan dit soort korsten zie denk ik gelijk aan rasp. DA vragen voor middel om dit te behandelen. Is wel heel chemisch spul wat verdund moet worden en waar je handschoenen voor moet dragen bij aanbrengen. Werkt echter heel goed.

Ook gelijk de sokken/het behang volledig afscheren zodat je de plekken goed kan behandelen en dat je goed zicht hebt op alle plekken.

Floortz

Re: Help, wat zijn deze korstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:50

Niet nodig de sokken eraf te halen. Dit is geen mijt en wassen helpt maar heel even. Rasp komt van binnenuit door te rijke voeding. Als het paard soberder gevoerd wordt, geen brokken meer, geen extra's en gewoon goed schraal hooi dan is het met een paar maanden weg.
Er is elders een heel topic over mok, rasp en aanverwanten.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:39

lijkt mij dat als het inderdaad rasp is de dierenarts het wel door zou moeten hebben..?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:47

Ik zie eerlijk gezegd geen stuk hoef, maar ik kan verkeerd zitten hoor. Ik heb eerder het idee dat dit net onder de voorknie aan de achterkant van het been zit. Rasp is inderdaad een optie, maar dat komt toch ergens vandaan. Dat zou inderdaad zoals al meer geopperd wordt van binnen uit kunnen komen door bijvoorbeeld voor dit paard te rijk voer.
Wat krijgt ze eigenlijk voor voer? Krijgt ze ook appels of ander fruit, wortels of andere groentes? Voor sommige "sobere" paarden is een appel of een wortel op een dag al voldoende om hier last van te krijgen. En weet je of ze krachtvoer krijgt en zo ja wat, hoeveel en welk merk en soort van dat merk? En krijgt ze droog hooi uit niet in plastic verpakte balen of zit het ruwvoer in plastic balen?

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:02

Als het rasp of mok is, bij mijn paard hielp het goed om eerst te wassen met betadine shampoo en daarna gele uiercreme die ze bij koeien gebruiken er op smeren!

Maudt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 08:12

Jet schreef:
Ik zie eerlijk gezegd geen stuk hoef, maar ik kan verkeerd zitten hoor. Ik heb eerder het idee dat dit net onder de voorknie aan de achterkant van het been zit. Rasp is inderdaad een optie, maar dat komt toch ergens vandaan. Dat zou inderdaad zoals al meer geopperd wordt van binnen uit kunnen komen door bijvoorbeeld voor dit paard te rijk voer.
Wat krijgt ze eigenlijk voor voer? Krijgt ze ook appels of ander fruit, wortels of andere groentes? Voor sommige "sobere" paarden is een appel of een wortel op een dag al voldoende om hier last van te krijgen. En weet je of ze krachtvoer krijgt en zo ja wat, hoeveel en welk merk en soort van dat merk? En krijgt ze droog hooi uit niet in plastic verpakte balen of zit het ruwvoer in plastic balen?

Ze krijgt s'avonds lauwe slobber en s'ochtends ruwvoer, en ik weet eigenlijk niet welk merken ze krijgt. Ook krijgt ze natuurlijk genoeg hooi. En af en toe een snoepje. Haar hooi komt uit balen zonder plastic. En het ruwvoer hebben we gekocht in zakken en toen in een ton gedaan...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:28

Je zegt dat ze hooi krijgt en ruwvoer.
Maar hooi is ruwvoer, dus ik begrijp niet wat je er mee bedoeld.
Bedoel je misschien krachtvoer en is het een typfout?

En welk merk slobber en hoeveel krijgt het paard?

Als het rasp is,dat word vaak erger als er meer suikers in de voeding zitten.

Wat je nog zou kunnen proberen is klitwortellotion van de kruidvat.
dis is een middel tegen roos en weekt het bovenste huidlaagje weg, en er zit een bestanddeel in wat tegen jeuk werkt
Als je een dag of 3 achter elkaar dat plek in smeert en het daarna voorzichtig uitkamt blijft het vaak wel een tijd weg.

Naar rasp jeukt over het algemeen niet,dus zou zomaar kunnen dat er misschien wel wat mijt zit waar het paard allergisch op reageerd en dan moet je toch die weg zien te krijgen

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:10

ellepel schreef:
Naar rasp jeukt over het algemeen niet,dus zou zomaar kunnen dat er misschien wel wat mijt zit waar het paard allergisch op reageerd en dan moet je toch die weg zien te krijgen

Wij hebben hier meerdere paarden met rasp staan en geloof mij, het jeukt! Ze staan de hele dag te krabben en te stampen. We hebben zelfs een paddock setje waarbij het ene paard aan de benen van het andere paard staat te bijten/kriebelen en dat vind het paard met rasp helemaal geweldig.
Zet bij deze paarden een pion ofzo in de paddock en ze staan er tegenaan aan het krabben.

(de reden dat we er meerdere hebben komt omdat we ze in de winter lang in het behang laten staan omdat we in weer in wind rijden, en dat vangt de modder en nattigheid goed op. De tinker, de 2 friezen en het koudbloed hebben het)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:35

Misschien verschilt het dan ook per paard hoor :j
Ik heb er ook een met rasp, tinkermerrie
Zij heeft het op de voorbenen,maar daar heeft ze nooit jeuk aan,.
momenteel is het wat erger,ze krijgen hele mooie kuil en denk dat het voor haar misschien toch net wat te rijk is
Enige wat ik bij haar doe is dus af en toe de klitwortel en dan blijft het weer een tijdje goed

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:13

Bij ons staan diverse Friezen, in verschillende groepen als ze buiten staan. Eigenlijk hebben ze allemaal last van jeukende achterbenen, de meesten worden regelmatig behandeld met Sebacil tegen mijt. Ik weet er van twee in elk geval die allebei in een andere groep staan die een raspplek hebben net onder de voorknie. De ene staat nu op een speciale Friezenbrok en die gaat heel goed. De andere niet, maar bij die wil het ook niet echt weggaan.

Ik ben ook benieuwd welke slobber het paard krijgt, TS. En welk ruwvoer dan 's ochtends. Is dat Lucerne? Als het dat is, dan ben ik ook wel benieuwd naar het merk daarvan. Er zit veel verschil in suikers tussen de diverse merken Lucerne en zoals meerderen aangeven zijn suiker niet zo goed voor sobere paarden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:30

Staat je paard nog te stampen? Als dit nog is, zijn het wellicht nog mijten en moet je daarvoor behandelen (ik doe dat met Sarnacuran).
Als dit niet meer het geval is, dan kan je mss eens zwavelpoeder kopen en dit mengen met babyolie. En dan erop smeren.
Ik heb een tinker gekocht en er zaten ook enorm veel korsten in haar sokken. Ik heb dat erop gesmeerd en eerst zag ik geen verbetering, maar nu hebben alle korsten losgelaten.

Ik vermoed dat het hier om de sokken gaat?