Vervoeren met artrose, hoe lang maximaal in de trailer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vervoeren met artrose, hoe lang maximaal in de trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:19

Je kunt ook daar een dierenarts zoeken die onafhankelijk is. Dan kun je evt foto's laten maken en die door die dierenarts laten checken maar ook door je eigen da, dan heb je iig 2 adviezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:25

Erg nobel van je en goed dat je ook je goed inspant om te onderzoeken in hoeverre ze nog geschikt is. Echter, had je het hier over een 15 tot 20 jarige die je nog een paar mooie jaren wil geven, mooi, zeker doen. Maar je schrijft dat ze jong is en daar zit dus de clou want op jonge leeftijd al versleten, heel goed opletten want het paard kan dus ook zo kalm en rustig zijn omdat het pijn heeft.

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 13:10

Ze is 12 jaar, dat baart mij dus zorgen omdat ze hopelijk 32 moet worden...
Ik ga er goed over nadenken..
Door alle reacties denk ik nu idd , waar begin ik aan hahahaha..
Eerst was ik een beetje boos maar intussen ben ik ook gaan denken, wat als....
Maar goed, ik geef mezelf ook die tijd om de juiste beslissing te nemen die goed voelt voor hart en hoofd..
Zoals jullie weten spreekt t hart van de paardenliefhebber eerst vaak en dan t hoofd..
Daarom wil ik hier goed over denken want hoe nobel het is, misschien kan ze straks niets meer en dan heb ik er zoveel verdriet van...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:15

Er is niet voor niets een gezegde: problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf wel.
En wat al eerder opgemerkt is: als je zelf misschien niet altijd in staat bent je paard beweging te geven is een paard met artrose misschien niet zo handig, die hebben baat bij regelmatig lichte beweging.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:21

Neem in je beslissing ook mee dat het juist voor een paard met artrose belangrijk is dagelijks beweging te hebben, rust roest bij deze aandoening.

Edit, ik zie dat Ibbel hetzelfde schrijft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:40

Goed management is hierbij essentieel, rust roest is het gezegde bij artrose. Mijn paard heeft het al vanaf haar 8ste helaas maar door vrije beweging en gericht werk (al is dat laatste de laatste jaren iets minder geworden door andere zaken) geen last. Ook krijgt ze een supplement maar in onderhouds dosering. Hier doet ze het goed op tot op heden. De plaats en de ernst van de artrose spelen ook zeker een erg grote rol hierin. Als je zelf niet veel kunt doen is het misschien prettig als je er iemand bij hebt die zo nu en dan ook wat met het paard kan doen als jij dat niet kan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:43

Dacht dat ik redelijk volledig antwoord had gegeven, met als ernstig en kan niet op trailer dan kan je er ook niet op rijden en als minder ernstig hou er dan rekening mee (ook al is trailerrit dan geen probleem) dat je juist een arthrose paard constant in beweging moet houden. En met geen enkel idee hoe ernstig de arthrose is uit je openingspost dacht ik meteen alle fronten maar mee te nemen.

Verder is het uiteraard helemaal aan jou zelf of je een paard met arthrose wel of niet koopt.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:49

Ik neem aan de de verkopende partij een dierenarts heeft die het paard kent. Ik denk dat hij/zij je het beste advies kan geven over de mogeijkheid van vervoer van het betreffende paard.

En verder, zoals bij ieder vervoer van een paard, hangt het comfort tijdens de reis ook in ernstige mate af van de chauffeur van de vrachtwagen of trailer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:44

Ik zou ook inderdaad gaan voor een second opinion door een eigen DA en foto’s maken van de artrose. Alleen zo krijg je een goed beeld van de ernst van de artrose en wat de mogelijkheden nog zijn met het dier. Een DA kan je hierin veel beter adviseren dan bokt. Als het paardje nog recreatief een aantal jaar mee kan is er geen probleem om het te kunnen vervoeren. Wens je veel wijsheid toe in je beslissing en hoop dat de ernst van de artrose erg mee valt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:19

Mo1973 schreef:
Ze is 12 jaar, dat baart mij dus zorgen omdat ze hopelijk 32 moet worden...
Ik ga er goed over nadenken..
Door alle reacties denk ik nu idd , waar begin ik aan hahahaha..
Eerst was ik een beetje boos maar intussen ben ik ook gaan denken, wat als....
Maar goed, ik geef mezelf ook die tijd om de juiste beslissing te nemen die goed voelt voor hart en hoofd..
Zoals jullie weten spreekt t hart van de paardenliefhebber eerst vaak en dan t hoofd..
Daarom wil ik hier goed over denken want hoe nobel het is, misschien kan ze straks niets meer en dan heb ik er zoveel verdriet van...

Een paardenliefhebber denkt vaak met het hart en juist daarom komen hier zo ontzettend veel topics met problemen voorbij die zeer vaak voorkomen konden worden indien ze met verstand een paard hadden gekocht. Wil je dit paard, 12 is jong, dan totaal laten keuren, alles op de foto. En inderdaad, beweging is essentieel dus niet op een pensionstal waar ze 4 uurtjes per dag buiten komt maar 24 buiten. Met een maatje.

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:40

Onze stal is 24/7 buiten, juist niet op stal, zelfs snachts niet...
Maatjes genoeg, hele kudde..
Ik heb nu een shetlander, die staat dan in een andere kudde, pony's...
Rust roest idd, dus moet toch iedere dag aan t werk met haar..
Nou ja, ik denk er nog over na...
Ben in ieder geval blij met alle reacties en helpt mij de juiste beslissing te nemen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:21

Juist dat 24/7 buiten is slecht voor een paard met artrose, te koud en te nat.........en die zal niet uitzichzelf echt lichte beweging geven en niet altijd uitzichzelf zich op het droge gaan staan en in de schuilstal gaan staan (wij weten niet wat voor soort grond en of er een schuilstal bijstaat). Zeker als je zelf een beperking hebt........ik weet niet wat je voor een soort beperking hebt.......maar als je elke dag erheen kan gaan dan is dat wel handig voor als het artrose heeft.

En het kan mogelijk opgejaagd worden door andere dieren en dus zal die de plotste bewegingen moeten gaan maken om ze uit de weg te gaan en of te ontwijken en dat doet meer kwaad dan goed.

Helaas, hier ervaring mee maar dan van de stalgenoten die een paard en of pony hebben met een artrose. Het is echt een hoop werk om ze zo goed mogelijk te kunnen verzorgen en te geven wat het nodig heeft en ook al zeggen ze allemaal, welnee ze kunnen goed met elkaar vinden........maar heel vaak als je er niet bent en of het niet ziet.......wordt ie opgejaagd, gewoon omdat de ander wilt spelen en of de andere ff uit de weg hebben. Vaak gezien en oeiii, dan moest ie direct wegrennen en dat was pijnlijk om te zien en het uit de stal halen om buiten te zetten........die had dan opstartstijfheid, ook erg pijnlijk om te zien hoe die dan strompelt en voetje voor voetje liep.

En dan is die van jou nog jong en je wilt er lang plezier van hebben.........dat gaat het m zeker niet worden. Maar als je dat geen probleem vind om er kort van te mogen genieten......dan heeft ie hopelijk nog wat jaren bij jou.

Om eerlijk te zijn.......ik zou er wel goed over na gaan denken of het wel iets is wat je wilt en hierbij eerlijk zijn.

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 18:21

Ja, ik dacht idd ook meteen aan de kou...ik heb zelf een verbrijzelde knie en artrose en oei dat doet echt pijn...
Er werd afgeraden om haar in een stal te zetten ivm de nodige beweging...
Kiezen uit twee kwaden lijkt t wel...
En idd het opjagen is ook aan de gang natuurlijk dus dat is ook geen optie..
Het word steeds lastiger zo ,wat kun je nog doen voor zo een beestje dan???

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:39

Hoe staat het paard nu? En doet hij het er goed mee? Weet je waar de artrose zit en in welke gradatie het zit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:43

Op het moment dat je artrose bij een paard vaststelt, gebeurt dat aan de hand van foto's.
Nou kan je kraakbeen niet zichtbaar maken, dus de artrose wordt afgeleid van een verkleining van de afstand tussen beide gewrichtsuiteinden. Als je zoiets ziet, is het proces al langer aan de gang, want dat is er substantieel kraakbeen verdwenen. Er is geen methode om vroege artrose vast te stellen (ook niet bij mensen trouwens).
Veel paarden krijgen een diagnose artrose echter niet op grond van foto's, maar op grond van 'we kunnen niets anders vinden, dus dan zal het wel artrose zijn'

Lang verhaal kort: is het op foto's zichtbaar, dan is het al vergevorderde artrose, zeker als er ook osteofyten zichtbaar zijn (botuitstulpsels, de manier van het lichaam om de artrose op te vangen).
Is het niet op foto's zichtbaar, dan is de diagnose in feite niet bevestigd en zou het dus ook iets anders kunnen zijn, maar ook een vroeg(er) stadium.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:51

mijn haflinger met artrose staat ook 24/7 buiten, altijd het hele jaar door. hij heeft nergens last van, nu heeft mijn haf ook een hele lichte vorm

Mo1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:20

Als ik t moet geloven doet ze t nu goed...
Staat ook 24/7 buiten..
Mate van artrose weet ik nog niet, alleen dat t vanuit een trauma is gebeurd...
Dus geen gewone slijtage...
Ik zal dan idd zelf foto's moeten laten maken..
Met de aankoopsom en het vervoer tja duur dingetje...
Daarom wil ik er goed over nadenken..
Ook doe ik het paard een plezier ermee?? Eventjes buiten het geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:23

Trauma, ja dan is er weinig van te zeggen. moeilijk hoor, ik denk dat je pas een nuttige beslissing kunt maken als je haar op de foto zet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:11

Mo1973 schreef:
Ja, ik dacht idd ook meteen aan de kou...ik heb zelf een verbrijzelde knie en artrose en oei dat doet echt pijn...
Er werd afgeraden om haar in een stal te zetten ivm de nodige beweging...
Kiezen uit twee kwaden lijkt t wel...
En idd het opjagen is ook aan de gang natuurlijk dus dat is ook geen optie..
Het word steeds lastiger zo ,wat kun je nog doen voor zo een beestje dan???

Paardje werd uiteindelijk afgemaakt omdat het niet te doen was en hij had echt erg veel pijn en ik was er blij om dat de eigenaresse het eindelijk inzag. Hij was ongelooflijk stijf, elke ochtend als je het uit de box haalde en in de paddock zette en als de andere dan blij hem begroette en ermee wilde spelen.........en hij wilde het niet ivm de opstartstijfheid en pijn.........en dan toch ineens vanuit het niets moeten rennen en ontwijken.......oeiiiiiii, en dat heeft het echt erger gemaakt en is ie alsnog ingeslapen, want als het zo erg is als ie uit de stal komt en op het land 24/7....was ook geen oplossing want hij stond dan in een rare houding te grazen omdat de artrose echt pijn deed. Ik was heel blij dat ie eindelijk mocht gaan hemelen.

Dus om eerlijk te zijn.........als het echt artrose is en het wordt erger.......dan is het beter om het te laten hemelen als er geen oplossing meer is en er wel pijn is, want het is niet geneesbaar en wordt alleen maar erger en dat wil je het toch niet aandoen. En een ander paard dat ik kende had het ook heel erg aan de voorbenen, vreselijk pijnlijk om te zien en met misvormingen door artrose en het was behoorlijk oud.........en ook ik was erg blij dat ie eindelijk mocht gaan hemelen, het heeft al veel te lang geduurd.........

Het ligt eraan van hoe oud het dier is en waar de artrose is en in welke mate........en hoe het gehouden wordt...........en hoe het eraan is gekomen..........bij deze paard is het door een trauma gekomen........maar.....dan nog, artrose is artrose en als je al twijfelt over het vervoeren in een trailer van hoe lang ie erin kan.........zegt toch voldoende he.

Nee, ik zou nooit een dier kopen met artrose........tenzij het al van mij is.......maar dan nog kijk ik naar de mate ervan en hoe snel het erger wordt en dan laat ik het inslapen, gewoon voordat het erge pijn gaat krijgen.

Van een gezond dier zonder pijn wordt je pas gelukkig en blij zonder zorgen en je afvragen hoe lang nog en heeft ie pijn of niet?

Ik heb zelf een Arabier gehad die ik geblesseerd terugkreeg in mijn bezit (ik had hem van veulen af aan gehad en dan laat ik hem niet in de steek), omdat ik niks om het rijden gaf en hem graag een paardwaardig leven wilde geven tot het tijd is om te laten hemelen als het duidelijk wordt dat hij niet meer kan en of wil, toen het duidelijk werd dat het echt niet meer ging liet ik hem gaan. Maar het was altijd een gedoe en goed opletten en zich afvragen of hij pijn had of niet.......en dat was niet altijd leuk............maar hij wilde graag en genoot van het leven en had geen pijn, want er was geen verschil in gedrag en in het doen en laten met de pijnstillers, die gaf ik af en toe een paar dagen om te controleren of hij pijn had of niet...............tot het duidelijk was dat hij er klaar mee was en dan is het voor mij klaar, wel zo eerlijk naar het dier toe.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:22

artrose na een trauma, gaat zich meestal na een jaar of drie pas goed openbaren dus zou even navragen wanneer het gebeurd is.
Mijn paard met artrose (overigens ook door een trauma) doet het beter 24/7 buiten dan 's nachts op stal. Beweging is blijkbaar belangrijker dan kou en vocht. Hij heeft trouwens wel altijd een deken op omdat de artrose bij hem in het si gewricht zit.