Vermagerde Ruin! Help!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Re: Vermagerde Ruin! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:14

niet aan rug of buik mogen zitten kan natuurlijk ook gewoon duiden op algehele malaise...als mijn volbloed zich niet lekker voelt gaan die oren ook gelijk plat zodra ik maar deken wil goedleggen. Stuk sjacherijn..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:28

Ik dacht ook aan PPID.

Hoe dik is de deken die hij op heeft?

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:43

Is hij al getest op cushing? Niet te lang mee wachten zowiezo

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:58

Zeker de dierenarts even laten komen. Ik geef mijn oudje ook grasmix van hertog bij. Dit is gehakseld hooi. Ongeveer een grote emmer per dag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:17

Van de standaard granenslobber zou hij best buikpijn kunnen krijgen ivm zwaar te verteren, paard maakt maar een beperkte hoeveelheid amylase aan om zetmeel mee af te breken, van meer dan er afgebroken kan worden gaat de dikke darm van slag.

1e stap hier is dan deken op, want hij heeft niet genoeg energie over om zich warm te houden. 2e is bijvoeren tot minimaal 50% vervangers voor gewenst gewicht. Er van uitgaan dat er genoeg uit het hooi gehaald wordt of dat er genoeg hooi gegeten wordt (kunnen kauwen, snel genoeg eten en zo lang mogen eten van de andere paarden) is al duidelijk niet van toepassing, dan was dit paard op gewicht (of zelfs te dik).

DA er bij is zeker een goed advies, maar aangezien dit niet jullie paard is, zal de eigenaar die beslissing (en de rekening) moeten nemen. Is er nl meer loos dan enkel slijtage, dan kan het zijn dat er beslissingen genomen moeten worden over medicijnen en of inslapen en dat traject kan je niet zonder de eigenaar opstarten, die moet er van het begin af bij zijn en achter staan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:29

In het voorjaar en in het najaar kun je laten testen op Cushing en dat is gratis. Dus even overleggen met de dierenarts of dat al binnenkort is. (Dat dacht ik wel.) Seniores priores werkt ook goed bij oudere magere paarden. Maar een diagnose is wel heel belangrijk om te hebben voor je er van alles en nog wat mee probeert. Deken krijgen ze hier ook op. Dan hoeven ze minder energie te gebruiken om warm te blijven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:34

Paard heeft pijn dat is wel duidelijk.
Morgen overleggen met de eigenaar of je een dierenarts mag bellen die het paard eens even goed na kijkt.

Over voeding sluit ik me aan bij de rest. SP gaan geven en de slobber eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:52

Gratis test periode op ppid is juist weer voorbij, die is eigenlijk alleen tijdens de SR gratis.

Ik zou echt seniores priores gaan geven en dat gaan opbouwen naar meerdere scheppen per dag. Even als vb: ik heb aan een mager paard tot aan 6 scheppen per dag gegeven. Wel 6 uur laten weken met verhouding van 1 schep op 3 liter water. Heel belangrijk!!
Datzelfde paard staat nu op een onderhoudsdosis van 3 scheppen per dag en die is nog jong en eet het hooi prima.

Ik vermoed dat je paard maagzweren heeft als hij zo mager staat en blijkbaar niet genoeg aan ruwvoer binnen krijgt.

Ik zou echt eerst zorgen dat het paard weer wat op gewicht komt en van de maagpijn af is, zodat het stresslevel weer wat gedaald is voor je eventueel gaat testen op ppid. Te hoog stressgehalte, wat ik wel vermoed op moment bij je paard , kan voor vals positieve uitslagen zorgen .

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:20

tamary schreef:
DA er bij is zeker een goed advies, maar aangezien dit niet jullie paard is, zal de eigenaar die beslissing (en de rekening) moeten nemen. Is er nl meer loos dan enkel slijtage, dan kan het zijn dat er beslissingen genomen moeten worden over medicijnen en of inslapen en dat traject kan je niet zonder de eigenaar opstarten, die moet er van het begin af bij zijn en achter staan.

Dat hangt natuurlijk van de afspraken af die met de eigenaar zijn gemaakt, dat kun je zo helemaal niet zeggen, je draaft behoorlijk door. Er is misschien wel afgesproken dat er een dierenarts bij gehaald mag worden als er iets mis is. En dat is het nu duidelijk.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:45

Dit klinkt heel erg herkenbaar; paard waar ik aan denk heeft cushing. Heeft nu medicijnen en is een totaal ander paard! Mochten nooit aan haar schoft komen, dan werd ze echt agressief. Nu kunnen we alles met haar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:51

GamblersCup schreef:
tamary schreef:

Dat hangt natuurlijk van de afspraken af die met de eigenaar zijn gemaakt, dat kun je zo helemaal niet zeggen, je draaft behoorlijk door. Er is misschien wel afgesproken dat er een dierenarts bij gehaald mag worden als er iets mis is. En dat is het nu duidelijk.

En dan nog vertel je dat aan de eigenaar voordat je gaat bellen.

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 23:53

Dierenarts komt maandag, Zoals ik al zei is het paard niet van mij maar van een man uit ons dorp, toen het paard hier kwam heeft de eigenaar gezegd dat als er iets mis was we moesten bellen, dit heb ik vanmiddag gedaan en morgen komt hij langs om te overleggen over hoe verder. dus dat komt allemaal goed

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 23:56

GamblersCup schreef:
tamary schreef:

En dan nog vertel je dat aan de eigenaar voordat je gaat bellen.[/quote]

Alles is in overleg gegaan met de eigenaar maar omdat voeding onze verantwoordelijkheid is kan ik het best kijken welk voer hij nodig heeft. kwa dierenartskosten is het allemaal overlegd en dat zit allemaal goed! geeen zorgen daarover! :)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:08

Word paar keer aangegeven wanneer voor laatst ontwormd???

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 12:33

kiddokids schreef:

We kwamen er gisteren achter dat dat waarschijnlijk het grootste probleem is. is in juni voor het laatst gebeurt. paard is 20 jaar land niet ontwormd door de eigenaar maar aangezien hij nu bij mijn pony's staat word hij wel ontwormd dit is alleen te lang geleden dus maandag gaat er meteen een wormenspuit in en de mest word onderzocht

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:22

Ik zou oppassen met een te heftige als hij een erge besmetting heeft...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:27

20 jaar niet ontwormd? Dat is naar mijn weten een record.Niet meteen een hele dosering er in doen,dan legt hij misschien het loodje.Halve dosering ivermectine,na een week een heledosering en dan na twee weken een pramox....en dan hopen dat hij het overleeft

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:10

diedepol14 schreef:
kiddokids schreef:

We kwamen er gisteren achter dat dat waarschijnlijk het grootste probleem is. is in juni voor het laatst gebeurt. paard is 20 jaar land niet ontwormd door de eigenaar maar aangezien hij nu bij mijn pony's staat word hij wel ontwormd dit is alleen te lang geleden dus maandag gaat er meteen een wormenspuit in en de mest word onderzocht

Handiger eerst onderzoek en dan spuit ivm wat het advies is wat je moet even

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 16:08

even een snelle reactie op de vorige berichten, hij is afgelopen juni bij ons gekomen en is toen gechipt en ontwormd, eigenaar is een beetje ouderwets en heeft hem dus nooit ontwormd. Juni is er voor het laatst een wormenspuit in geweest. mam brengt morgen mest naar de dierenarts en zo word er gekeken of hij wormen heeft en welke spuit het beste is. dit is in overleg met dierenarts en eigenaar gegaan

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:30

Ik volg dit even, mijn oude ruin wil ook maar niet aankomen. Krijgt inmiddels idd ook onbeperkt hooi en slobber + merriebrok.. Mest laatst nog nagekeken, die was schoon.. Voor de zekerheid nog een goedje over z'n rug gegoten wat het merendeel aan beestjes doodt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:56

Mest schoon zegt niet zo veel,mestonderzoek is niet betrouwbaar

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:13

xXutopiaXx schreef:
Ik volg dit even, mijn oude ruin wil ook maar niet aankomen. Krijgt inmiddels idd ook onbeperkt hooi en slobber + merriebrok.. Mest laatst nog nagekeken, die was schoon.. Voor de zekerheid nog een goedje over z'n rug gegoten wat het merendeel aan beestjes doodt.

}:0

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:30

geerke schreef:
Mest schoon zegt niet zo veel,mestonderzoek is niet betrouwbaar

En in de winter al helemaal niet. Wormen zijn niet gek en weten gewoonweg dat eitjes in de winter weinig overlevingskans hebben, dus die wormen scheiden nu gewoon geen eitjes uit... Ik zou wel ontwormen met Equest, maar me goed aan de juiste dosis houden. Gelijk ook je andere paarden die bij hem lopen ontwormen, vanaf juni is best lang en zo kan hij ze allemaal best besmet hebben. Tegenwoordig raden de meeste paardendierenartsen sowieso aan om na de eerste vorst met Equest of Equest Pramox te ontwormen om er zeker van te zijn dat ook ingekapselde bloedwormen worden aangepakt.

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:45

Dierenarts is gisteren geweest omdat onze hond gisteren plotseling moest worden ingeslapen... ;( ;(
Ze heeft ook meteen even naar de ruin gekeken en vandaag gaat mam even een wormenspuit ophalen.
Mest word nog nagekeken en als het echt nodig blijkt komt er een bloedonderzoek maar we willen het even aankijken hoe die het doet op de nieuwe slobber.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:02

Aaaah... Wat sneu ts... Sterkte :(:)

Hopelijk helpt de wormenspuit.