Veel over het harde lopen kan echt een probleem worden. Dit kan namelijk de hoefbevangenheid triggeren als het paard het eenmaal heeft gehad.
Ik wist dit niet tot vandaag.
Mijn pony is in juni 2016 ernstig bevangen geweest (beste kanteling, heb eventueel fotos, maar dan moet je een pb sturen

) en sinds ik zijn huisvesting & voer heb aangepast ging het helemaal super. Het ging steeds beter en ook over het asfalt en paden met veel losse steentjes liep hij goed.
Tot 1 à 2 weken geleden. (Weinig met hem gedaan ivm stuiterende pony en vorst in de bodem, dus weet niet precies hoelang het nu speelt.) Maandag was hij iig erg gevoelig en kreupel te noemen op een pad met losse steentjes.. Dus bij mij gingen alarmbellen af, maar ik had geen idee waardoor dit zou kunnen komen, niets qua voer iig..
En nu vandaag in de hoefsmid geweest, hij liep super gevoelig en draaide op zijn achterhand. Na een paar keer heen en weer lopen om te kijken, werd het eigenlijk alleen maar slechter, de pony gaf steeds meer aan dat hij niet meer wou.
Conclusie: Waarschijnlijk weer in het beginstadium van acute bevangenheid. Dus het hele zorgenriedeltje begint opnieuw. Deze bevangenheid komt bijna 100% zeker van de ongelijke harde bodem door de vorst. Het ging zo goed en nu binnen 2 weken is het weer slecht.
Het is en blijft jouw keus, maar denk er echt goed over na. Is het een leuke pony en ben je bereid om heel veel aanpassingen voor hem te maken? Vind je het niet een enorm probleem als het mennen toch minder gaat dan gedacht? Ben je financieel en qua tijd in staat om voor hem te zorgen als hij toch weer een aanval van hoefbevangenheid krijgt?
Is je antwoord op al deze vragen een volmondige ja? Dan zeg ik doen! Anders zou ik er nog even heel goed over nadenken en het waarschijnlijk niet doen.