Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:03

ElCamino schreef:
Wat wel altijd blijft is de spanning en angst dat ze weer bevangen raken.... weiland, transport, voer... alles is een risico en je moet altijd overal op blijven letten!
Ze zeggen niet voor niks na een bevangen paard kijk je nooit meer onbevangen naar je paard.

Dit!!
Denk eraan dat stalling vinden lastig is. Altijd opletten met voer, droog hooi & geen gras of heel gedoseerd. Altijd checken of hij niet gevoelig loopt. Goed opletten met harde ongelijke grond.
Mocht je de keuze hebben, ga voor een gezonde pony.

Shalimar

Re: Ooit hoefbevangen geweest en in de sport uitbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:23

Sluit ik me bij aan hoor. Als het nou om zachte bodem ging was het nog anders maar langdurig werken op het harde...Ik zou er nog een nachtje over slapen. Maar ieder zijn keus.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 20:49

Hij komt bij mij thuis te staan dus overstalling en alle moeilijkheden voor het eten en zo , vallen dus al weg.
Inderdaad, hij zal veel op de harde moeten lopen . Ben nu momenteel met de eigenaresse alle mogelijke problemen aan het vergelijken want de de DA heeft inderdaad geen aanleiding gezien om foto's te nemen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:37

Veel over het harde lopen kan echt een probleem worden. Dit kan namelijk de hoefbevangenheid triggeren als het paard het eenmaal heeft gehad.

Ik wist dit niet tot vandaag.
Mijn pony is in juni 2016 ernstig bevangen geweest (beste kanteling, heb eventueel fotos, maar dan moet je een pb sturen ;) ) en sinds ik zijn huisvesting & voer heb aangepast ging het helemaal super. Het ging steeds beter en ook over het asfalt en paden met veel losse steentjes liep hij goed.

Tot 1 à 2 weken geleden. (Weinig met hem gedaan ivm stuiterende pony en vorst in de bodem, dus weet niet precies hoelang het nu speelt.) Maandag was hij iig erg gevoelig en kreupel te noemen op een pad met losse steentjes.. Dus bij mij gingen alarmbellen af, maar ik had geen idee waardoor dit zou kunnen komen, niets qua voer iig..
En nu vandaag in de hoefsmid geweest, hij liep super gevoelig en draaide op zijn achterhand. Na een paar keer heen en weer lopen om te kijken, werd het eigenlijk alleen maar slechter, de pony gaf steeds meer aan dat hij niet meer wou.

Conclusie: Waarschijnlijk weer in het beginstadium van acute bevangenheid. Dus het hele zorgenriedeltje begint opnieuw. Deze bevangenheid komt bijna 100% zeker van de ongelijke harde bodem door de vorst. Het ging zo goed en nu binnen 2 weken is het weer slecht.

Het is en blijft jouw keus, maar denk er echt goed over na. Is het een leuke pony en ben je bereid om heel veel aanpassingen voor hem te maken? Vind je het niet een enorm probleem als het mennen toch minder gaat dan gedacht? Ben je financieel en qua tijd in staat om voor hem te zorgen als hij toch weer een aanval van hoefbevangenheid krijgt?

Is je antwoord op al deze vragen een volmondige ja? Dan zeg ik doen! Anders zou ik er nog even heel goed over nadenken en het waarschijnlijk niet doen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:45

janouk schreef:
suikermeisje schreef:
Maar de mensport kan ook dressuur/vaardigheid zijn en dan heb je niet met een wegparcours te maken.

Een menpaard train je veel meer op de harde weg, ongeacht welke tak van sport.
Je kan met een koets niet in alle binnen- of buitenbakken terecht. :D veel ruiters vinden het lastig als er een koets meetraint in de dressuurbaan :+ we nemen met een tweespan in een 20 x 40 baan nu eenmaal meer ruimte in in een bak.
En niet elke manege bodem is geschikt om een koets goed rollend in te laten trekken. Een paard verzameling in draf of galop te vragen als de koets niet meerollen wil.

Maar ts goede betrouwbare menponys zijn niet gemakkelijk te vinden. Dus als deze pony geschikt is voor jouw dromen en eisen, dan zeker gaan kijken en proef rijden.
Maar met de veearts en hoefsmid goed de hoeven laten beoordelen. Niets is zeker, maar je kan een hoop uitsluiten. Dus röntgenfoto's oaten maken van alle hoeven. Ook achter.

Ik ben geen leek op mengebied. Sinds paar jaar gestopt omdat ohz en mennen beide op hoger niveau lastig te combineren is, maar weet hoe er getraind wordt bij mennen. Ligt natuurlijk ook aan het gebied waar je woont.. stukken gras, zelf een weiland ter beschikking, of bos etc etc etc.

Femek2902 schreef:
Veel over het harde lopen kan echt een probleem worden. Dit kan namelijk de hoefbevangenheid triggeren als het paard het eenmaal heeft gehad.

Ik wist dit niet tot vandaag.
Mijn pony is in juni 2016 ernstig bevangen geweest (beste kanteling, heb eventueel fotos, maar dan moet je een pb sturen ;) ) en sinds ik zijn huisvesting & voer heb aangepast ging het helemaal super. Het ging steeds beter en ook over het asfalt en paden met veel losse steentjes liep hij goed.

Tot 1 à 2 weken geleden. (Weinig met hem gedaan ivm stuiterende pony en vorst in de bodem, dus weet niet precies hoelang het nu speelt.) Maandag was hij iig erg gevoelig en kreupel te noemen op een pad met losse steentjes.. Dus bij mij gingen alarmbellen af, maar ik had geen idee waardoor dit zou kunnen komen, niets qua voer iig..
En nu vandaag in de hoefsmid geweest, hij liep super gevoelig en draaide op zijn achterhand. Na een paar keer heen en weer lopen om te kijken, werd het eigenlijk alleen maar slechter, de pony gaf steeds meer aan dat hij niet meer wou.

Conclusie: Waarschijnlijk weer in het beginstadium van acute bevangenheid. Dus het hele zorgenriedeltje begint opnieuw. Deze bevangenheid komt bijna 100% zeker van de ongelijke harde bodem door de vorst. Het ging zo goed en nu binnen 2 weken is het weer slecht.

Het is en blijft jouw keus, maar denk er echt goed over na. Is het een leuke pony en ben je bereid om heel veel aanpassingen voor hem te maken? Vind je het niet een enorm probleem als het mennen toch minder gaat dan gedacht? Ben je financieel en qua tijd in staat om voor hem te zorgen als hij toch weer een aanval van hoefbevangenheid krijgt?

Is je antwoord op al deze vragen een volmondige ja? Dan zeg ik doen! Anders zou ik er nog even heel goed over nadenken en het waarschijnlijk niet doen.

Heeft de pony geen bevroren gras kunnen eten de laatste weken?
Wel super vervelend zeg! Sterkte.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:49

Nee, absoluut niet! Er is niets veranderd in het voerbeleid, behalve dat ze nu sinds een maand geen onbeperkt ruwvoer meer krijgen. Maarja, das eerder positief dan negatief.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 07:22

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:53

Citaat:
Ze zeggen niet voor niks na een bevangen paard kijk je nooit meer onbevangen naar je paard.

Zo waar! Helaas -O-

Bij Norg waren we er dezelfde dag bij, minimale kanteling, maar hij heeft altijd zijn ups en downs in zijn locomotie. Dagen dat hij echt wel goed op het harde loopt en ik denk, hmm misschien een wedstrijdje, maar vaker niet. Voor- en najaar is altijd spannend en het is hard werken hem goed te houden. Een echt zorgenkind

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:39

Op het harde maakt dus niks uit voor mijn paard !!! ik rij dagelijks alleen maar op straat want ik heb geen bos. Stap daf (en soms onbedoeld galop), paard heeft er werkelijk nog nooit last van gehad.
Dus dat is niet een juiste graadmeter. Dat zal paardafhankelijk zijn

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:55

nee niet doen ik raad het echt enorm af en waarom? ik heb een pony die in zijn verleden bevangen is geweest en daarna Z2 2 keer gelopen heeft en hij liep altijd enorm goed op ijzers, maar hij is nu 26 en vorig jaar weer bevangen geraakt inde winter. dit is nog steeds niet goed en wat een bloed zweet en tranen (en heeeel veel geld) kost dit zeg.. nooit, maar dan ook echt noooooit meer een pony of paard met hoef problemen echt vre-se-lijk!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:01

EJuniorJoost schreef:
nee niet doen ik raad het echt enorm af en waarom? ik heb een pony die in zijn verleden bevangen is geweest en daarna Z2 2 keer gelopen heeft en hij liep altijd enorm goed op ijzers, maar hij is nu 26 en vorig jaar weer bevangen geraakt inde winter. dit is nog steeds niet goed en wat een bloed zweet en tranen (en heeeel veel geld) kost dit zeg.. nooit, maar dan ook echt noooooit meer een pony of paard met hoef problemen echt vre-se-lijk!

Maar een paard van 26 heeft natuurlijk kans op allerlei kwalen... dus als die dit niet had, had ie misschien wel wat anders gehad. Vind dat ook niet echt een goede graadmeter..

Heel hard: maar soms is het tijd om afscheid te nemen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:26

suikermeisje schreef:
EJuniorJoost schreef:

Maar een paard van 26 heeft natuurlijk kans op allerlei kwalen... dus als die dit niet had, had ie misschien wel wat anders gehad. Vind dat ook niet echt een goede graadmeter..

We wachten nog af het kan heel lang duren voordat iets helemaal goed is, hij is ook van de ijzers af. Alsnog heb je zoveel meer kans dat het weer terugkeert etc dus nee voor mij nooit meer gewoon een gezond en gekeurd paard en dan ook echt gekeurd en foto's van alles

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:47

EJuniorJoost schreef:
suikermeisje schreef:

We wachten nog af het kan heel lang duren voordat iets helemaal goed is, hij is ook van de ijzers af. Alsnog heb je zoveel meer kans dat het weer terugkeert etc dus nee voor mij nooit meer gewoon een gezond en gekeurd paard en dan ook echt gekeurd en foto's van alles

Toch zegt dat ook niet alles. Vriendin van me 2 paarden volledig laten keuren (dus foto's incl rug en hals) en toch binnen een jaar af kunnen laten maken of verzekering nam ze over.. ik heb nog nooit wat laten keuren. Al vrij veel pony's en paarden gehad en wat dat betreft veel geluk ermee gehad of het juiste gevoel bij aankoop. Ook paarden bekeken waar m'n gevoel niet bij klopte dus niet voor gekozen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:38

Ik heb jaren lopen tobben met een (gevoelig voor) bevangen pony en echt, ik was dol op dat dier maar nóóit meer! Ik werd op een gegeven moment bijna geobsedeerd door zijn voeten en hoe hij liep. Liep hij ook maar een stapje vreemd schoot ik meteen in de stress van 'hij zal toch niet weer'.

Mijn advies is: zoek een gezonde pony! Ze krijgen vanzelf wel iets ;) Maar begin in ieder geval met een gezond dier.