Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:46

Doef schreef:
@Foss, blauwzuur vind ik eng... Als het gekookt is moet het veilig zijn, maar zul je net zien dat ik iets verkeerd heb gedaan oid :oo.

Blauwzuur is pas giftig voor paarden als je echt kilos lijnzaad geeft, wees gerust :(:)
Ik doe zelf 150 gram gebroken lijnzaad in een ovenschaaltje en dat overgiet ik met kokend water, dat laat ik afkoelen en dan gaat het door de bietenpulp. Dat doe ik 3x per dag voor 5 tot 7 dagen.
Dat is mijn zandkuur ;)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:01

Geef het al ruim 15 jaar nog nooit een paard ziek van geworden.
Het werkt voor zand gewoon het beste.

AstridJ

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:17

Nu ik hier lees over lijnzaad, kan je dat elke dag geven of moet je daar net als met psyllium een tijd mee stoppen? Ik geef namelijk elke dag lijnzaadvlokken.

Dat van het blauwzuur is inderdaad achterhaald, dat kan je gerust geven zonder te koken. Dat weet ik dan weer wel. :o

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:25

Mijn paard vindt de gekookte derrie heerlijk! Ik was ook in het begin wel bang dat ik het niet goed deed, maar ik doe nu gewoon in ruim water en dan flink lang koken, hij eet het graag en het plakt zo erg dat het wel moet werken :+ Soms heb ik haast en kookt het dus misschien net 10 minuten, hij leeft nog steeds :Y)

edit: ik geef het trouwens niet standaard hoor, 4-6x per jaar een week ongeveer

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:33

mijn paard weigert alles waar psyllium in zit, maar lijnzaad vindt ie heerlijk. Zowel gekookt als ongekookt.
Bij komend voordeel ontdekt van lijnzaad koken: mijn eeuwig verstopte afvoer is door de restjes slijmerige smurrie ontstopt! Voor het eerst in jaren loopt ie weer goed door!

Mijn paard zit helaas vol zand en gezien zijn leeftijd (18) en ras (zwaar paard) wordt ie niet meer geopereerd. Volgende keer zandkoliek is einde paard, zegt mijn veearts |(

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 21:06

Hmm, dan ga ik lijnzaad dan toch maar proberen, geen idee wat hij er van vind maar lijnzaad olie neemt hij zo naar binnen. Hoevaak en hoeveel zou ik moeten geven voor zand?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:16

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:18

Morrie, krijg je het ook niet meer weg als je het eens 14 dagen achter elkaar gaat geven en dan 2x daags?
Dan minimaal 100 gram ongekookt gewogen (wel daarna koken) en dat 2x per dag.

Doef. Ik reken altijd 100 gram omgekookt gewogen. Water doe ik altijd 4:1 (4 delen water en 1 deel lijnzaad).
Aan de kook brengen en dan 20 minuten op een laag vuurtje zachtjes laten pruttelen. Wel regelmatig even roeren.
Dan hief je niet je niet bang te wezen ervoor hoor.
Anders bestaat er ook geel lijnzaad, deze kan je wel ongekookt geven.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:02

lijnzaad lust ie wel die andere vezels niet.

Ik heb geen tijd om 2 x per dag uren die prut te koken, ik werk nog een uurtje of 40 per week buiten de paarden om ;)

Ik heb het wekenlang gegeven, nu even pauze ivm gewenning en volgende week krijgt ie weer gekookte lijnzaad, 1 x per dag

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:21

Hoef je niet 2x daags te koken hoor, nu met dit koelere weer kan je het gerust voor 2 dagen maken.
Deed ik ook op advies van de da toen ze het 2x daags moest hebben.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 23:02

2x daags gaat mij iig niet lukken, tenzij het de hele middag+avond bewaard mag worden, ik voer zelf namelijk alleen in de middag en de stal eigenaar sochtends en s'avonds + dat ik niet zeker weet of ze wel echt het bakje met avond, ook in de avond geeft, er zit namelijk altijd hetzelfde in :'). Is 1x per dag ook voldoende als kuurtje? Dacht er zelf aan om een week (of meerdere) een kuurtje te doen, en dat dan meerdere malen per jaar herhalen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 04:55

Je kan het best een dag bewaren.
Ja het is veel werk ik kook het tijdens het uitmesten dat werkt prima ben daar ongeveer een uurtje druk mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:22

Doef dat kan prima hoor, alleen met echte warmte moet je erom denken.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:38

Mijn paard krijgt nu dagelijks 100 gram lijnzaad! Ondanks psyllium kuren bleef hij zand in zijn mest krijgen. Sinds hij gekookte lijnzaad krijgt is zijn mest stukken beter geworden dus ik blijf het geven.
Ik pak 100 gram en doe daar genoeg water bij en laat het ongeveer 10-15 minuten koken :) Als het een dikke smurrie is geworden is het blauwzuur er allang uit.

Als ik veel tijd heb maak ik het elke dag vers en anders maak ik meerdere porties en bewaar dat in de koelkast. Niet langer dan 3 dagen :)

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 20:27

Even een update, heb slobber gehaalde in de hoop dat hij het dat wel op eet! Maar las dat de Pavo slobbermash ook lijnzaad bevat? Heeft dat dan niet de zelfde werking als gewoon lijnzaad koken?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:31

Een bekende van mij heeft het een tijdje gevoerd, maar wanneer ze minder ging geven dan kreeg hij koliek.
Na een kuur met psylliumvezels kwam er toch nog wel wat zand uit.

Ik er zelf niet enkel op durven vertrouwen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:37

Vlozaad aten ze hier ook netjes, de rest laten ze inderdaad liggen.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 15:44

Ja! De vezels door de slobber heen gedaan en het is bineen hoor! _/-\o_.