Veel problemen met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:30

Toen ik een eigen paardje zocht, verbaasde ik mij met sommige advertenties.. Zag onder andere 3 jarige tinker die net onder het zadel was en al aan het crossen/springen was. Ik hoef dan al niet meer langs te komen als ik zulke foto's zie en lees dat ze dus nog maar 3 zijn.
Kan mij niet indenken dat als ze nog maar 3 zijn dat gezond is.. En met zulke foto's vraag ik mij af wat er nog meer mee is gedaan. :=

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:40

Des te meer iedereen blijft knutselen, des te meer problemen je krijgt.
Er is steeds minder selectie, iedereen blijft maar dokteren. Selectie op ocd enz. is maar een stukje van het verhaal, het gaat om de algehele constitutie.
Dat paarden vroeger sterker waren klopt. Maar als het niet goed was gingen ze veel eerder naar de slacht. Survival of the fittest. Wat heb ik vroeger een tranen gelaten om de paarden die af zijn gevoerd.
Paarden die ook ik nu niet weg zou doen, maar waarmee ik naar de dierenarts zou gaan.
Het wordt ook bijna niet meer geaccepteerd, dat je paarden waar iets mee is naar de slacht brengt of afvoert.
Ik laat hengsten trouwens wel staan als ik weet dat ze tijdens het verrichtingsonderzoek of de hengstencompetitie vaak uitgevallen zijn i.v.m. gezondheidsklachten.

Narcissa

Re: Veel problemen met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:18

Je moet er idd veel geluk mee hebben...

Mijn eerste paard, met 3 opgeleerd, had nooit wat. Oersterk. Ergste dat ze heeft gehad was een grote hoofdwonde omdat ze haar kop had gestoten. 1x/jaar DA, om de 4 maanden smid.

Mijn paard nu, op 6 ingeleerd, heeft al meer stilgestaan dan de rest. Eerst een operatie voor eierstoktumor, dan een hoefscheur tot in de kroonrand en nu zit ze weer met een barst op de kroonrand waarvan ze last heeft. Beestje gaat elke 4 weken naar de smid en heeft al heel veel de DA gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:10

Kendra schreef:
Des te meer iedereen blijft knutselen, des te meer problemen je krijgt.
Er is steeds minder selectie, iedereen blijft maar dokteren. Selectie op ocd enz. is maar een stukje van het verhaal, het gaat om de algehele constitutie.
Dat paarden vroeger sterker waren klopt. Maar als het niet goed was gingen ze veel eerder naar de slacht. Survival of the fittest. Wat heb ik vroeger een tranen gelaten om de paarden die af zijn gevoerd.
Paarden die ook ik nu niet weg zou doen, maar waarmee ik naar de dierenarts zou gaan.
Het wordt ook bijna niet meer geaccepteerd, dat je paarden waar iets mee is naar de slacht brengt of afvoert.
Ik laat hengsten trouwens wel staan als ik weet dat ze tijdens het verrichtingsonderzoek of de hengstencompetitie vaak uitgevallen zijn i.v.m. gezondheidsklachten.

Dat is verstandig inderdaad denk ik..we moeten ook niet vergeten dat er vroeger niet rontgenlogisch gekeurd werd dus dat het daarom misschien ook wel "leek" dat er minder gezondheidsproblemen voorkwamen.

Zo zijn er zat paarden met een ocdtje etc. gewoon prima kunnen presteren en er nooit last van te hoeven krijgen. Die worden nu op voorhand al uitgesloten..maar alles valt of staat met goed management en goede training inderdaad en ook een portie geluk. Maar bij sommige mensen die steeds "pech" hebben ligt het toch aan hun eigen rijstijl/ management/ totaal gebrek aan gevoel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:33

Iedereen kan een keer pech hebben maar ik zie om me heen dezelfde mensen steeds dezelfde problemen hebben met paarden. En ik ken ook mensen die nooooooit dit soort problemen hebben met verschillende paarden.

Stalmanagement en training. Daar zit het verschil in.

Training:
- Met name rechtrichten en centererd riding (of meestal het totale gebrek daaraan) van de berijder kan een wereld van verschil maken.
- overtrainen. Een paard hoeft echt geen 6 van de 7 dagen bereden te worden, rijdt om de dag zodat het een dag tussendoor kan herstellen. Als je op de juiste manier traint en geen absolute topsport rijdt kan dit prima. Paard goed in conditie én heel. Enne... regelmatig hele einden stappen op een buitenrit is gezond voor lichaam en geest (van het paard hè). Niet alleen maar rondjes draven in die bak....ik zie zoveel ruiters die alleen maar in de bak rijden en dan het grootste deel van de tijd alleen maar draven. Dat is geen trainen mensen, dat is je paard rondslingeren. Idem met longeren.

Stalmanagement:
-altijd contact met andere paarden en zoveel mogelijk vrij bewegen. Zoveel mogelijk is 24/7. Of dit een paddock, loopstal, bak, hele grote box of weiland is maakt niet uit maar een paard moet kunnen bewegen.
Laatst bijgewerkt door Waves op 23-01-17 09:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:40

Paarden die met 3-4 jaar al vol bereden worden of een groot paard dat met 6 jaar al Z dressuur lopen zou ik altijd laten staan trouwens. Dan weet je gewoon dat het dier behoorlijk belast is geweest in een fase dat het dier nog lang niet uitgegroeid is. Als het dan ook nog gehouden is op een klassieke stal (34 uur pd binnen in een box) dan weet je het wel.... snel voorbij lopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:41

Elisa2
In mijn vroeger werd er ook al rontgen gekeurd.
Alleen de operaties als bij OCD werden veel minder uitgevoerd als nu.
Het paard was gewoon minder waard en daar was de kous mee af.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:28

Het valt mij ook op dat de paarden van nu 9 van de 10x iets mankeren.
Ik heb 2 oudjes uit de vorige eeuw (28j en 21jaar) en die mankeren nooit iets zijn lekker gehard.
Paar jaar geleden een toen 5 jarige tinker gekocht en nu al bijna 4 jaar aan het dokteren.

Vroeger had je dat gedoe zelden waarschijnlijk omdat er niet lang mee werd rond gehanteerd.
Nu worden dieren "gered" en word er door onkundigen gefokt.

Ook jonge dieren komen vaak als veulen bij onkundigen terecht en dat beestje heeft daar de gevolgen van.

Tijden zijn erg verandert en niet echt in het voordeel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:30

Het is echt niet zo dat vroeger alles beter was, vroeger (20-30 jaar geleden) ging een pony of paard dat kreupel was gewoon 3 maanden het land op en als het dan niet beter was dan werd het dier geslacht of ingeslapen. Zo simpel was het. Dus natuurlijk had je toen minder 'probleempaarden', er werd niet mee gesukkeld en gedokterd, die 'verdwenen' gewoon.

Maar toen hadden ook véél minder mensen paarden. Mensen die paarden of een pony hadden, die hadden er meestal verstand van, een paard was toen echt voor de rijkeren of de boeren, niet iets wat je zomaar even aanschafte.

Tegenwoordig schaft iedereen met een paar jaar manege ervaring een paard aan en zet het op een doe-het zelf stal of een mega pensionstal, niet gehinderd door kennis of ervaring.

9 van de 10 x kunnen ze niet goed rijden, laat staan gericht trainen. En dat fenomeen zie ik vooral in de randstad. En laat dat nou net zijn waar paarden altijd binnen moeten staan door het drassige land en waar een fatsoenlijke buitenrit er vaak ook niet in zit. En dan willen ze vaak ook nog wedstrijden rijden en hebben ze geen geduld om het dier rustig te laten ontwikkelen. Dat alles bij elkaar, daar krijg je een hoop problemen door.

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:40

Ik heb dit jaar twee jonge tinkers gekocht. Ik heb ze niet laten controleren. Tot nu toe is er ook niks aan de hand met die twee. Het zijn twee jonge eigenwijze ruinen en we doen van alles met ze en ze vinden alles leuk!

We dachten achteraf wel, goh hadden we ze niet moeten checken. Maar we hebben de paarden in goed vertrouwen gekocht! Mochten er toch problemen opdoen konden wij altijd contact opnemen met de vorige eigenaar.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:12

beste bokkers

wat ik hier mis in alle reacties is het volgende , op wat voor bodem worden de paarden gereden
Want je ziet steeds vaker dat de paarden van dit moment de benen niet meer opbeuren dat duid weer op het trainen op een verkeerde bodem
Overal waar je komt ligt een achterberg bodem of iets soorgelijks en daar gaat het mijn in ziens fout
Paarden bestaan uit bot , pees en spieren en die laatste worden op dit soort bodems niet goed getraind
De beste bodem om een paard te trainen is een rulle of niet te mulle zand bodem in de rijbaan
Als je een paard traint op een zand bodem dan loopt hij de sterren van de hemel op een wedstrijdbodem
Kijk maar naar de eteopische hardlopers die hebben hardlopen geleerd in de woestijn en lopen in de westerse wereld het enen naar de andere overwinning
In de longeer bak ligt ook mul zand en ook niet een harde bodem
En een ander ding wat ook al genoemd is is het steeds luxe fokken ,steeds mooier maar niet beter
De paarden zijn net zo luxe als een ree

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:48

Ik zie het ook om mij heen. Vaak bij steeds dezelfde mensen. Het begint vaak mooi, een knap paard aangekocht. Braaf in de omgang. Een fijn begin. Maar dan: Inrijden als het paard drie is. Beetje gelongeerd vooraf. Nog niet echt spieropbouw door werknaan bv dubbellonge. Te jong ook, niet uitgegroeid. Ja maar, hij pakt het goed op toch? Hup de wedstrijden in. Blessures zonder aanwijsbare redenen, dure therapieën, niks helpt. Pure overvraging en overbelasting! Een driejarige die zelf de piaffe aanbiedt, kom op! Paarden de hele dag op stal, ronduit dom. Een paard moet bewegen. Zelf doe ik het NOOIT meer. Veel krachtvoer erin: junkfood zul je bedoelen! Allerlei vage ijzers en toestanden eronder (laten) timmeren: Doe ik NOOIT meer. Mensen kopen een paard, zonder gestudeerd te hebben over paarden. Dom. Dan weet je gewoon niet genoeg om zelf zo'n groot en prachtig dier bij je te hebben onder jouw verantwoordelijkheid.
Ik ben zelfs van mening, dat een groot aantal ingeslapen paarden voor niets zijn gedood. Op een andere manier en/of bij een andere baas was het nooit nodig geweest. Terug naar de natuur van het dier. Van daaruit werken aan een band, conditie, bespiering en dan verder. Ik heb over het algemeen veel geluk gehad gehad met mijn paarden. Maar ook met mijn eigen gezonde verstand. Daarbij: mooie papieren zeggen niets, gezondheid en karakter alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:01

HorseTopShop schreef:
Het verkeerd houden/trainen/fokken van paarden is de grootste boosdoener. Ik heb nu 27 jaar paarden (8 in totaal) en ze hebben nog nooit iets gemankeerd. Nog geen kreupelheid, geen koliek, niks.
Ook 2 oude bokken staan van 26 jaar en ook zij mankeren niks. (op 1 van de 2 na, die heeft Cushing)
En inderdaad, om mij heen hoor en zie ik alleen maar problemen en ellende met paarden.

Mwa het verschilt nog wel of je bijv. fjorden of haflinger heb of kwpn sportpaarden.

Fjorden of haflingers zijn over het algemeen veel harder en minder gezondheidsproblemen. Daar heeft de manieren van houden en trainen niet zo veel mee te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:15

Ook daar heeft dat mee te maken.
Als je die alleen maar scheef door het bos heen rijd weet je ook bijna zeker dat hij wel HKO krijgt.

Maar ze worden over het algemeen wel gezonder gehouden. Geen hele dagen op stal. in een groep samen, dus geestelijk lekker fris in het koppie wat zeker ook de uitwerking voor het lichaam heeft.

En ik heb verder geen idee wat HTS voor paarden heeft, maar ik heb tot voor een paar jaar terug alleen maar sport gereden met KWPN paarden.
Maar daar deed ik niet mee of ze van porselein waren. Dus Z of niet, naar buiten in de groep.
Dressuurpaard, ook die kan voor de afwisseling springen of buiten rijden.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:17

Anoniem schreef:
HorseTopShop schreef:
Het verkeerd houden/trainen/fokken van paarden is de grootste boosdoener. Ik heb nu 27 jaar paarden (8 in totaal) en ze hebben nog nooit iets gemankeerd. Nog geen kreupelheid, geen koliek, niks.
Ook 2 oude bokken staan van 26 jaar en ook zij mankeren niks. (op 1 van de 2 na, die heeft Cushing)
En inderdaad, om mij heen hoor en zie ik alleen maar problemen en ellende met paarden.

Mwa het verschilt nog wel of je bijv. fjorden of haflinger heb of kwpn sportpaarden.

Fjorden of haflingers zijn over het algemeen veel harder en minder gezondheidsproblemen. Daar heeft de manieren van houden en trainen niet zo veel mee te maken.

Helaas ook met deze soorten stikt het van de problemen, IR problemen, hoefbevangen, peesblessures, schuren & eczeem en ga zo maar door.

Grootse probleem is dat veel mensen een paard/pony kopen geen idee hebben wat een beest nodig heeft. De vermenselijking van een beest. overal kun je teveel of te weinig voorzetten. of het nu gaat weidegang, beweging, voer, ijzers of niet, zadels enz enz enz.
De basiskennis en het logisch nadenken ontbreekt met alle gevolgen van dien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:18

Ik hoorde van een oude keurmeester dat bij werkpaarden gewoon ook regelmatig zenuwsnede werd gedaan bij dingen als HKO. Dan liepen ze dus gewoon door.

Vroeger liepen er ook vreselijk zure ponies rond met drukkingen op hun rug die met een bokriempje in de manege les liepen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-01-17 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:19

Je bedoeld de paarden vroeger voor de ploeg Sizzle?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:19

bruintje123 schreef:
Je bedoeld de paarden vroeger voor de ploeg Sizzle?

Yes

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:21

Dat wist ik niet. Zou best kunnen.Ik dacht dat ze vroeger niets gingen proberen maar snel naar de slacht.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:25

oef, ja je ziet en hoort het idd best vaak. :(

ben blij dat onze stal vaker een prijs heeft gewonnen wat betreft paardenwelzijn, dus daarover niets te klagen!! _/-\o_

neemt niet weg dat je dan nog ruiters hebt rondlopen die de dieren in de krul trekken, overbelasten, teveel en te snel dingen verwachten van het paard en zich dan afvragen waarom het paard zo stijf loopt of andere problemen hebben. en dan maar van alles erbij halen inderdaad. Hoe lomp, maar goed...ik heb dus mijn paard laatst wel los moeten masseren omdat m'n ex bijrijder het bovenstaande deed. nu loopt ze weer heerlijk gelukkig, dus juiste training en les is zooo belangrijk.

of van die paarden die het helaas genetisch hebben (verkeerd fokken o.a.) zie je idd ook veel
Laatst bijgewerkt door Alpha89 op 23-01-17 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:26

riegje schreef:
Anoniem schreef:

Helaas ook met deze soorten stikt het van de problemen, IR problemen, hoefbevangen, peesblessures, schuren & eczeem en ga zo maar door.

Met dat type paarden heb je de keuze tussen continu op stal of continu op gras, beide verre van ideaal. Pensionstallen die een geschikt beleid hebben voor sobere rassen moet ik nog tegenkomen hier in de omgeving.
Verder komen juist deze paarden vaak terecht bij beginnende paardenhouders, en mensen die het goedkoop en simpel willen houden. Ook dat loopt niet altijd per definitie goed af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:27

riegje schreef:
Anoniem schreef:

Grootse probleem is dat veel mensen een paard/pony kopen geen idee hebben wat een beest nodig heeft. De vermenselijking van een beest. overal kun je teveel of te weinig voorzetten. of het nu gaat weidegang, beweging, voer, ijzers of niet, zadels enz enz enz.
De basiskennis en het logisch nadenken ontbreekt met alle gevolgen van dien.

Natuurlijk hebben die ook hun problemen. Maar mijn ervaring is dat ze minder vaak last hebben van gewrichtsproblemen, peesblessures, rugklachten etc.
Zal natuurlijk ook wel met het gebruiksdoel te maken. 2x perweek een rondje stappen door het bos is natuurlijk minder risico vol dan springwedstrijden rijden.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:29

riegje schreef:
Anoniem schreef:

Met dat type paarden heb je de keuze tussen continu op stal of continu op gras, beide verre van ideaal. Pensionstallen die een geschikt beleid hebben voor sobere rassen moet ik nog tegenkomen hier in de omgeving.
Verder komen juist deze paarden vaak terecht bij beginnende paardenhouders, en mensen die het goedkoop en simpel willen houden. Ook dat loopt niet altijd per definitie goed af.[/quote]

idd zo is het helaas wel ja.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:37

Moos99 schreef:
Omdat je zeg maar op bijna iedere standaard pensionstal zoveel mis ziet gaan in de verzorging en het rijden denk ik.

Flink wat krachtvoer erin, maar twee maal hooi op een dag, weinig naar buiten (het gebeurd gewoon echt dat paarden in de winter alleen een uurtje in de paddock komen). Ik verbaas me soms echt zo erg, over hoe sommige mensen denken hun paard gelukkig te maken, als ze daar uberhaubt al over nadenken. Het gaat allemaal om wat de mens wil, we willen geen vacht dus ze moeten een deken, ze mogen geen blessures oplopen dus ze staan alleen, het weiland moet goed blijven dus blijven ze in de winter binnen. En dan van die mensen waarvan hun paarden aan het hek staan dat ze naar binnen willen dus daarom vinden ze het volgens hun duidelijker gewoon veel beter op stal. Dan nog niet te beginnen over hoe paarden gereden worden. Geen gelul in de krul. :( het is verschrikkelijk. En da zijn mensen verbaasd dat hun paarden stalgebreken of blessures oplopen.

Dit voornamelijk. Er is gewoon bitter weinig kennis en kunde bij veel mensen met paarden. Zowel op vlak van verzorging, als op vlak van rijden en trainen. Mensen behandelen paarden dikwijls als ware het gewoon een fiets waarop je kan rijden, en kopiëren vanalles van anderen zonder erbij na te denken waarom het gedaan wordt, maar gewoon omdat het zogezegd zo hoort. Als ik mensen vraag of ze weten waarom men eigenlijk dressuur rijdt, waarom dressuur ooit uitgevonden is, is het antwoord enkel "omdat ik graag rijd". Niemand weet nog dat dressuur ooit uitgevonden was om het paard sterk en soepel te maken, zodat het zijn zware vracht kon dragen. Met daarbij welbepaalde oefeningen die zeer kundig uitgevoerd moesten worden (de zogenaamde schouderbinnen, travers etc....).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:57

zoiezo vind ik de standaard op pensionstallen erg laag. Hoe vaak ze in hokjes van 3 bij 3 staan, met te weinig ruwvoer en te veel brok. Of op vette weides voor koeien. Maar ook de mensen die er staan ontbreekt het aan alle kennis, zo pas nog stond ik op mijn pensionstal waar wel even een pensionklant ging helpen omdat de leidingen bevroren waren, dorstige paarden kregen me een plens koud water niet normaal, toen ik vroeg of ze niet bang was voor koliek, keek ze me glazig aan. Ik vroeg waarom ze zo keek maar ze had er nog nooit van gehoord.....