Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xyzutu2 schreef:Je kunt ze altijd vragen waar ze het voer op hebben laten testen, dat lijkt me sowieso handige informatie. Stel dat er tijdens het productieproces een muis in een machine is gevallen en jij krijgt een zak voer uit die batch (zonder dat de muis erin hoeft te zitten) dan is botulisme heel goed mogelijk. Als Vitalbix vervolgens gaat testen op vitamines en mineralen (een teveel aan selenium is bijvoorbeeld ook giftig) dan is het logisch dat er geen botulisme uit komt rollen.
dushishoeve schreef:Ts allereerst heel veel sterkte met het verlies.
Misschien ben ik gek hoor..
Maar je veulen dronk neem ik aan nog bij zn moeder ? Dan heeft zn moeder toch 'gewoon' dat veulen 'vergiftigd' via haar melk?
Ik heb het serieus eens aan de hand gehad dat een zogende merrie teveel jacobskruid had gegeten en daaraan storf.. nog geen week later stierf het veulen ook terwijl die al die tijd vanaf dat hij geen moeder meer had gewoon binnen stond. Moeder heeft veulen besmet.
Ik zou dit niet in het brok zoeken. Al vind ook ik het wel heel toevallig dat dit ook na het voeren is gebeurd. Helaas is autopsie op je merrie niet meer mogelijk anders was dat waarschijnlijk wel een uitkomst geweest. Maar dit kon je natuurlijk zelf ook niet weten van te voren.
Zogende merries en veulens zijn veel vatbaarder voor dingen. Ik zou je hooi laten checken. Daar kan ook een dooie muis oid in hebben gezeten die perongeluk mee is geperst.
Heel veel sterkte nogmaals
Rooompie schreef:dushishoeve schreef:Ts allereerst heel veel sterkte met het verlies.
Misschien ben ik gek hoor..
Maar je veulen dronk neem ik aan nog bij zn moeder ? Dan heeft zn moeder toch 'gewoon' dat veulen 'vergiftigd' via haar melk?
Ik heb het serieus eens aan de hand gehad dat een zogende merrie teveel jacobskruid had gegeten en daaraan storf.. nog geen week later stierf het veulen ook terwijl die al die tijd vanaf dat hij geen moeder meer had gewoon binnen stond. Moeder heeft veulen besmet.
Ik zou dit niet in het brok zoeken. Al vind ook ik het wel heel toevallig dat dit ook na het voeren is gebeurd. Helaas is autopsie op je merrie niet meer mogelijk anders was dat waarschijnlijk wel een uitkomst geweest. Maar dit kon je natuurlijk zelf ook niet weten van te voren.
Zogende merries en veulens zijn veel vatbaarder voor dingen. Ik zou je hooi laten checken. Daar kan ook een dooie muis oid in hebben gezeten die perongeluk mee is geperst.
Heel veel sterkte nogmaals
Dank voor je reactie! Het veulen heeft 2 dagen na het overlijden pas dezelfde verschijnselen vertoont. Ik wist niet dat het pas zo laat nog zichtbaar kon worden, de vergiftiging. Zeker omdat de merrie s ochtends ook nog springlevend en fit was, en eind van de dag al dood . Het ging zo snel en acuut - kan dat bij het veulen dan ook 2 dagen later , toevallig op dezelfde manier gebeuren?