Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:12

Jeetje wat een verhaal TS, wat verschrikkelijk dat je je merrie zo verloren bent, hopelijk komt je veulen er weer helemaal bovenop.

Ik ben blij dat je toch hier je ervaring gedeeld hebt, ik voer zelf ook vitalbix, en ga nu echt niet m'n zak weggooien oid, maar inderdaad stel er gebeurt iets (of na ander voer) dan zal ik altijd aan dit verhaal denken, en hopelijk snel kunnen handelen.

Ik vind ook niet dat je vitalbix hier beschuldigd al valt hun reactie mij wel erg tegen, niet slim.. dat is eigenlijk het enige deel echt slechte reclame voor ze in dit stuk, en dat hebben ze geheel zelf in de hand.

Ik hoop dat je nog ergens onafhankelijk het voer kunt laten testen, zodat je misschien ook antwoorden krijgt voor jezelf van hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:16

Wat ontzettend heftig! Enorm veel sterkte!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:17

wat ontzettend eng zeg!
Ik zou zeker het voer laten onderzoeken, al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
Heel veel sterkte!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:18

Wat heftig zeg! Ik zou zeker het voer laten onderzoeken door de gezondheidsdienst. Het zou ook het eerste zijn waar ik aan zou denken. En niet om Vitalbix aan de schandpaal te nagelen, maar vooral voor jezelf. Als twee paarden eenzelfde vergiftiging hebben opgelopen zou ik willen weten waar dat vandaan is gekomen, zodat je het gevaar kan wegnemen.

Ook raar dat ze niet anders hebben gereageerd van Vitalbix. Beetje meer interesse zou wel netjes zijn en ik ben dan ook wel benieuwd op wat en door wie hun het voer hebben laten onderzoeken.

Heel veel sterkte.

Anoniem

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:22

Je kunt ze altijd vragen waar ze het voer op hebben laten testen, dat lijkt me sowieso handige informatie. Stel dat er tijdens het productieproces een muis in een machine is gevallen en jij krijgt een zak voer uit die batch (zonder dat de muis erin hoeft te zitten) dan is botulisme heel goed mogelijk. Als Vitalbix vervolgens gaat testen op vitamines en mineralen (een teveel aan selenium is bijvoorbeeld ook giftig) dan is het logisch dat er geen botulisme uit komt rollen.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 00:23

xyzutu2 schreef:
Je kunt ze altijd vragen waar ze het voer op hebben laten testen, dat lijkt me sowieso handige informatie. Stel dat er tijdens het productieproces een muis in een machine is gevallen en jij krijgt een zak voer uit die batch (zonder dat de muis erin hoeft te zitten) dan is botulisme heel goed mogelijk. Als Vitalbix vervolgens gaat testen op vitamines en mineralen (een teveel aan selenium is bijvoorbeeld ook giftig) dan is het logisch dat er geen botulisme uit komt rollen.

Lijkt mij ook. Ik ga ze morgen weer bellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:27

Super dat je het zo serieus uitzoekt, ook voor de andere Vitalbix-voerders. :j
Als het voer ook onafhankelijk getest gewoon goed blijkt is het blijkbaar toeval geweest dat jullie net die nieuwe zak voerden, en als er wel iets mee mis is dan kun Vitalbox die batch nog terugroepen. Het vervelende van voer is namelijk dat dat met een verschillende snelheid verkocht wordt; het zou zomaar kunnen dat een ruitersportzaak achteraf in juli nog een zak heeft staan uit de batch waar jij eind vorig jaar nog uit voerde.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:35

Ts allereerst heel veel sterkte met het verlies.

Misschien ben ik gek hoor..

Maar je veulen dronk neem ik aan nog bij zn moeder ? Dan heeft zn moeder toch 'gewoon' dat veulen 'vergiftigd' via haar melk?

Ik heb het serieus eens aan de hand gehad dat een zogende merrie teveel jacobskruid had gegeten en daaraan storf.. nog geen week later stierf het veulen ook terwijl die al die tijd vanaf dat hij geen moeder meer had gewoon binnen stond. Moeder heeft veulen besmet.

Ik zou dit niet in het brok zoeken. Al vind ook ik het wel heel toevallig dat dit ook na het voeren is gebeurd. Helaas is autopsie op je merrie niet meer mogelijk anders was dat waarschijnlijk wel een uitkomst geweest. Maar dit kon je natuurlijk zelf ook niet weten van te voren.

Zogende merries en veulens zijn veel vatbaarder voor dingen. Ik zou je hooi laten checken. Daar kan ook een dooie muis oid in hebben gezeten die perongeluk mee is geperst.

Heel veel sterkte nogmaals

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 00:43

dushishoeve schreef:

Maar je veulen dronk neem ik aan nog bij zn moeder ? Dan heeft zn moeder toch 'gewoon' dat veulen 'vergiftigd' via haar melk?

Ik heb het serieus eens aan de hand gehad dat een zogende merrie teveel jacobskruid had gegeten en daaraan storf.. nog geen week later stierf het veulen ook terwijl die al die tijd vanaf dat hij geen moeder meer had gewoon binnen stond. Moeder heeft veulen besmet.

Ik zou dit niet in het brok zoeken. Al vind ook ik het wel heel toevallig dat dit ook na het voeren is gebeurd. Helaas is autopsie op je merrie niet meer mogelijk anders was dat waarschijnlijk wel een uitkomst geweest. Maar dit kon je natuurlijk zelf ook niet weten van te voren.

Zogende merries en veulens zijn veel vatbaarder voor dingen. Ik zou je hooi laten checken. Daar kan ook een dooie muis oid in hebben gezeten die perongeluk mee is geperst.

Dank voor je reactie! Het veulen heeft 2 dagen na het overlijden pas dezelfde verschijnselen vertoont. Ik wist niet dat het pas zo laat nog zichtbaar kon worden, de vergiftiging. Zeker omdat de merrie s ochtends ook nog springlevend en fit was, en eind van de dag al dood . Het ging zo snel en acuut - kan dat bij het veulen dan ook 2 dagen later , toevallig op dezelfde manier gebeuren?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:49

Rooompie schreef:
dushishoeve schreef:

Dank voor je reactie! Het veulen heeft 2 dagen na het overlijden pas dezelfde verschijnselen vertoont. Ik wist niet dat het pas zo laat nog zichtbaar kon worden, de vergiftiging. Zeker omdat de merrie s ochtends ook nog springlevend en fit was, en eind van de dag al dood . Het ging zo snel en acuut - kan dat bij het veulen dan ook 2 dagen later , toevallig op dezelfde manier gebeuren?

Zoiets blijft dagen/weken lang in het lichaam. Het is maar net hoe en wanneer het lichaam de symptomen laat zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:03

Het kan natuurlijk geen kwaad om ook het ruwvoer te laten onderzoeken. Weet niet of het van eigen land komt of aangekocht Is?
Kan best een giftige plant in het hooi geweest zijn die de andere pony's winst laten liggen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:33

Kan zijn dat het veulen de gifstoffen eerst in zijn vet heeft opgeslagen. Toen moeders wegviel is hij waarschijnlijk gaan interen op zijn vet. Mogelijk dat hij daarom later de verschijnselen heeft gekregen.

Maar pff wat een ellende. Zou er niet aan moeten denken met mijn mama en baby. Zou daarna ook telkens bang zijn dat er wat is. Hoop dat je er achter komt waar het aan heeft gelegen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:52

Zoals al 2 x meer genoemd Botulisme!!! zoek maar eens hier op bokt en anders algemeen botulisme paard.
Een kadaver (of deel ervan) in water, ruwvoer of zelfs bix kan al botulisme veroorzaken.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:57

Wat een afschuwelijk verhaal, heel veel sterkte en beterschap voor je veulen.

Ik zou zéker door zoeken en testen op botulisme. Aan de hand van je verhaal heb ik heel sterk het vermoeden dat je dieren hiermee besmet zijn geraakt.
Behalve de zak biks, zou ik toch ook het ruwvoer en water laten testen, om zo herhaling te voorkomen.

edit: zoals jobamara boven mij dus ook zegt :)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 07:20

Heftig verhaal.. heel veel sterkte en ik hoop dat je veulen er geen blijvend schade aan overhoudt!

toch vind ik dat je vitalbix haar naam niet hoeft te noemen.. je weet niet zeker of dat de oorzaak is. Hou het bij ik gaf biks. Ik begrijp natuurlijk dat je het kwijt wilt maar je maakt een bedrijf eigenlijk een beetje zwart zonder onderzoek en bewijsmateriaal. Zoals eerder genoemde reacties het had ook in je weiland kunnen liggen.

Ik zou je biks, hooi en water laten testen door een onafhankelijke partij

Nogmaals heel veel sterkte!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:41

Maar ts haar paard stond met nog 2 paarden samen? Als het in het ruwvoer zit, dan zouden die het ook gekregen moeten hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:55

Kan het behalve vergiftiging ook een alegische reactie zijn? Ik reageer bv zo op garnalenkroketjes en m'n hond op narcose.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:42

Ik vind niet dat TS Vitalbix zwart maakt door de naam te noemen. Ze beweert ook nergens dat het door hun komt maar vraagt ervaring en wil dit verder laten onderzoeken. Groot gelijk heeft ze!

Natuurlijk kan het ook in het water of hooi zitten, maar waarom hebben alleen haar paarden het dan?

Als er niets uit het onderzoek komt zou TS het ook vast wel hier neer zetten. Bedrijven en diensten mogen immers besproken worden (ervaringen uit de eerste hand) Ik voer zelf ook Vitalbix hoor, dus ben absoluut fan, maar fouten worden overal gemaakt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:03

Ik hoop dat TS ergens een plek vind om het voer te laten onderzoeken, of dat ze een andere respons krijgt van vitalbix. Het lijkt me toch vreemd, en als eigenaar zou ik ook willen weten wat zo de plotse oorzaak zou zijn. En als staleigenaar ook lijkt me. Wat een nachtmerrie wel dit verhaal

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:11

Ik moest ook aan botulisme denken, maar ik vraag me af hoe het veulen het dan overleefd heeft... Het is toch belangrijk dat er zo snel mogelijk een antiserum gegeven wordt dat in Lelystad gemaakt wordt? Heeft het veulen dit gehad?
Dat is ook wat er in de Bit staat. Wellicht zal het ook afhangen van de ernst van de vergiftiging, maar als de merrie zo snel overleed, vermoed ik dat de vergiftiging vrij ernstig geweest moet zijn...

Ik wil je wel heel veel sterkte wensen, wat een hel zeg ;(
Hopelijk krijg je snel antwoorden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:21

NenaC schreef:
Maar ts haar paard stond met nog 2 paarden samen? Als het in het ruwvoer zit, dan zouden die het ook gekregen moeten hebben.

Nee dat hoeft niet.
Lang niet elk paard eet besmet hooi (voer); daarnaast kan het ene paard meer hebben aan giftige stoffen dan de ander.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:22

Iemand noemde hier al even Den Hoek. Je zou de vitalbix daar kunnen laten doormeten. Als botulisme de oorzaak zou zijn vinden ze dat daar ook.
Het wordt niet gezien als "wetenschappelijk" bewijs maar zo'n test is niet duur en je hebt een richting waarin je zoeken moet. Vinden ze iets dan heb je een betere basis voor een wat prijziger onderzoek dat wel wetenschappelijk onderebouwd is.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:28

Jeetje dit is echt heel heftig. Ten eerste heel erg veel sterkte TS!
Die van mij krijgt ook Vitalbix en schrok wel eventjes hiervan.
Ik hoop dat je de brokjes inderdaad nog verder laat testen om te kijken of het echt hier van komt.
Dan kun je dit ook aankaarten bij Vitalbix, niet om ze zwart te maken inderdaad maar om dit te voorkomen.

Heel veel sterkte!

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:31

Jeetje TS, wat een verhaal. Sterkte..

Als ik je verhaal zo lees zou ik ook argwanen krijgen bij het voer en ik snap dat je het niet meer durft te voeren.. De fabrikant controleert wrs niet op giftige stoffen maar alleen vit. en mineralen.

Als ik jou was zou ik het opsturen naar de gd voor een uitgebreide check, die pluizen het echt helemaal voor je uit.. Denk niet dat je klaar bent met een paar tientjes maar het komt niet in de honderden euro's. De meeste dierenartsen zitten aangesloten bij de GD, hun kunnen het ook voor je opsturen en je een kosten indicatie geven.

Succes en nogmaals sterkte!