90% van de stallen besmet met lintworm!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:35

Lintwormen kunnen wel in de mest zitten maar dan is de besmetting al zéér erg Misselijk
Hoe zien die er uit, want als ik naar mensen kijk dan zie je alleen de afgestoten lichaamsecties die eruit komen (of hoe die dingen ook heetten Lachen )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:22

Gerrie"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Wat ik me af vraag is waarom dit spul in NL zoveel duurder moet zijn dan in Amerika ??
Ik betaal bij de PD iets van € 22

Betaal je dit voor de Equest?
op deze site staan meerdere merken en prijzen...
http://www.homeovet.nl/mail.php?lc=NL
[/quote]
Nee voor Equimax.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:32

sonjabelgium schreef:
Lintwormen kunnen wel in de mest zitten maar dan is de besmetting al zéér erg Misselijk
Hoe zien die er uit, want als ik naar mensen kijk dan zie je alleen de afgestoten lichaamsecties die eruit komen (of hoe die dingen ook heetten Lachen )

Bij onze poes zijn het (gelukkig)maar kleine rijstkorrels Haha!

Citaat:

Gerrie schreef:
Sugarmiss schreef:
Wat ik me af vraag is waarom dit spul in NL zoveel duurder moet zijn dan in Amerika ??
Ik betaal bij de PD iets van € 22

Betaal je dit voor de Equest?
op deze site staan meerdere merken en prijzen...
http://www.homeovet.nl/mail.php?lc=NL

Nee voor Equimax.

Tjonge wat een prijsverschil.
Misschien eens een topic starten waar je voordelig merk wormspuiten kunt kopen?? Haha!
Hier in het dorp weet je de prijs al.Dus als je wat wilt bestellen

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:12

Het zijn segmenten die loskomen van de worm normaal Knipoog ... Het meest gore is nog het feit dat de mens dit vieze ding ook kan in zich hebben Bloos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:35

'Segmenten' dat woord zocht ik OK dan!

Ik heb eens op TV gezien hoe ze bij een mens een lintworm verwijderen, dat is pas goor Misselijk

Qua prijzen ga ik eens informeren wat verzending vanuit Amerika gaat kosten, die dingen hebben toch een aardige houdbaarheid en veel wegen doe ze ook niet

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:42

Ik wou niet in details treden over het verwijderen van een lintworm ... ik heb er zelfs een foto van in een medisch boek Misselijk

SM, het is misschien een idee om in groep een grotere lading in te kopen

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 22:12

Nog even wat zitten surfen....
ik heb gezocht op de zoekfunctie praziquantel.(de werkzame stof tegen lintwormen.

ONTWORMEN VAN PAARDEN MET EQUEST

Nog even het ontwormschema op basis van Equest. Het voordeel van het ontwormen van paarden met Equest is de lange werkzaamheid zodat het ontwormen gedurende de zomer beperkt kan blijven tot 2 keer. Het onderstaande schema is tevens tegen lintwormen. (droncit en Equimax) Als uw paard geregeld lichte koliekaanvallen heeft bevelen wij u aan om ook Droncit in het schema op te nemen.

Indien uw paard in de winter er niet goed uit ziet (dor in de haren, te mager) is het mogelijk om via bloedonderzoek uw paard te laten onderzoeken naar de winterworm. Dit is de maagdarmworm die in de winter in uw paard overleefd en dan in een winterslaap is. Bij een positieve diagnose wordt een kuur van 5 dagen met Panacur voorgeschreven.

Voorjaar vanaf ongeveer half April (lekker weer) Equest (niet voor veulens)

Juni Droncit
Begin juli (na 2½ tot 3 maanden) Equest

Najaar (na een nachtvorst) Equimax

Winter (eventueel na bloedonderzoek.) Panacur (5 dagen)

Equest: Werkzame stof Moxidectine.

Werkzaam tegen alle maagdarmwormen.

Werkzaam tegen spoelwormen.

Werkzaam tegen paardenhorzel.

Een lange werkzaamheid (8 weken).

Niet werkzaam tegen lintwormen.

Let op! Niet toedienen bij veulens jonger dan 4 maanden.

Droncit: Werkzame stof Praziquantel

Werkzaam tegen lintwormen.

Indien dit schema twee jaar is gevolgd en er geen nieuwe paarden (aan de koppel) zijn toegevoegd kan deze ontworming vervallen

Equimax: Werkzame stof. Praziquantel en ivermectine

Werkzaam tegen de paardenhorzel

Werkzaam tegen spoelwormen

Werkzaam tegen lintwormen

Korte werkzaamheid

Panacur: Werkzame stof Fenbendazole.

Werkzaam (bij kuur van 5 dagen) tegen de larven van alle maagdarmwormen in hun “winterslaap”.

Geïndiceerd bij paarden in de winter die niet goed in conditie zijn.

Bij paarden die gedurende het voorjaar en de zomer goed zijn ontwormd is deze kuur niet nodig.

Via bloedonderzoek is te bepalen of het paard hier last van heeft.

Droncit gevonden!! http://www.paardenhoek.nl/N_frame.html
Helaas niet voordeliger
Droncit
wormkuur
Droncit van Bayer is een speciaal anti worm product tegen de onderschatte lintwormbesmetting. Lintwormbesmettingen worden o.a. door de mosmijt als tussen gastheer doorgegeven in is moeilijk bast te stellen bij besmette dieren daar de lintworm niet constant larven en eieren afgeeft. Veel gevallen van lichte koliek zijn toe te schrijven aan lintwormbesmettingen.

Werkzame stof: Praziquantal 6,67 g/gel

gebruik: Oraal: eenmalige dosis 2 keer per jaar, bij ersnstige besmetting herhalen, zie bijsluiter.

Bij paarden vanaf 2 maanden leeftijd

Injector voor 600 kg gewicht

21,95 euro

Aantal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:27

Mooie opsomming OK dan!
Nog even ter waarschuwing: houd honden uit de buurt van gemorst wormmiddel. Ze raken ervan in shock en kunnen er aan overlijden !!!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 22:34

Samenstelling Equimax

Bevat per gram:

Ivermectine 18,7 mg

Praziquantel 140,3 mg

Smaakstof:

Appelsmaak E9802260 2 mg

ALs ik dit zo lees is de werkzame stof van EQuimax praziquantel minder dan de Droncit (6.67g/gel):? Verward

http://www.virbac.nl/compendiumteksten/equimax.htm

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:29

Als je een paard vanaf ontwormd met equimax kun je er beter 1 1/2 spuit van geven. Volgens mijn da is 1 spuit is voor een paard net te kort.

Mijn paard is ook al een poosje niet lekker. Kan het zijn dat ze, na bloed-en mestonderzoek, evengoed besmet is met lintworm, ookal heeft het lab niets gevonden??? Wat mijn paard mankeerd en mijn ontwormschema, staat in het volgende topic;
[MD] Paard niet goed, maar wat is het????

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 20:31

Ophelia schreef:
Als je een paard vanaf ontwormd met equimax kun je er beter 1 1/2 spuit van geven. Volgens mijn da is 1 spuit is voor een paard net te kort.

Mijn paard is ook al een poosje niet lekker. Kan het zijn dat ze, na bloed-en mestonderzoek, evengoed besmet is met lintworm, ookal heeft het lab niets gevonden??? Wat mijn paard mankeerd en mijn ontwormschema, staat in het volgende topic;
[MD] Paard niet goed, maar wat is het????

Of een spuit niet voldoende is hangt af van het type paard..Gewicht uitrekenen via deze site http://www.geocities.com/heartland/plai ... wicht.html

Of het lab de ELISA-test heeft gedaan kun je aan je DA vragen.Deze wordt vernoemd in het artikel.

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:30

Volgens mijn veearts kan je beter met Equimax dan Droncit 9% gebruiken. Dit omdat Equimax tegen meer (lint)wormen werkt dan Droncit.

Op de verpakking (heb beide spuiten in huis) staat dat ze werken tegen volgende soorten lintwormen:
Droncit: Anoplocephala perfoliata
Equimax: Anoplocephala perfoliata, anoplocephala magna en paranoplocephala mamillana.

Equimax mag niet gebruikt worden bij veulen jonger dan 2 weken, en bij merries die melk voor menselijke consumptie produceren.
Tijdens dracht en lactatie op advies van dierenarts.

Droncit: De veiligheid van het geneesmiddel na toediening aan merries gedurende dracht en lactatie werd niet bestudeerd. Het product zou bij merries tijdens dracht en lactatie alleen mogen toegediend worden na een risico/baten analyse door de dierenarts.

Dus bij fokmerries toch zeker eerst de veearts raadplegen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 21:55

Dankjewel voor de info Marijke OK dan!

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:45

Het is helaas wel zo dat ik samen met een DA één (er zullen er wrs veel meer gedaan zijn) bekeken en beoordeeld heb. Daaruit kwam dat ze te weinig stallen onderzocht hebben en ook nog eens alleen maar grote stallen. Dus of de uitslagen van het onderzoek echt juist zijn.... Dat kan op deze manier niemand zeggen. Natuurlijk is het nooit slecht om een dier extra te ontwormen!

Wat betreft honden uit de buurt houden van ontwormde paarden (om het zo maar even te noemen) dat geldt eigenlijk alleen maar voor de collie-achtigen en jonge honden. Ook is het zo dat alleen het middel ivermectine problemen veroorzaakt, voor zo ver ik weet. Maar natuurlijk si het niet goed voor een dier als hij te veel binnen krijgt, en voorkomen is beter dan genezen!

Droncit (R) wordt ook bij honden en katten gebruikt (honden die bijv naar Engeland moeten of katten die andere middelen slecht verdragen), maar ik dacht dat het alleen voor honden en katten geregistreerd was, niet voor paarden... Weet iemand dit?

Ennuh... voor de hobby-isten: die "segmenten" worden ook wel proglottiden genoemd.

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:57

Mikey schreef:
Het is helaas wel zo dat ik samen met een DA één (er zullen er wrs veel meer gedaan zijn) bekeken en beoordeeld heb. Daaruit kwam dat ze te weinig stallen onderzocht hebben en ook nog eens alleen maar grote stallen. Dus of de uitslagen van het onderzoek echt juist zijn.... Dat kan op deze manier niemand zeggen.

Ja wij leren ook (ivm onderzoeken naar humane geneesmiddelen) dat een onderzoek uitgevoerd door een farmaceutische groep zelf (of met steun/op vraag van), nooit echt betrouwbaar is. Je kan bewijzen wat je wil met een onderzoek Knipoog En als het goed is voor hun portemonnee, dan bewijzen ze dat maar al te graag Haha!

Citaat:
Droncit (R) wordt ook bij honden en katten gebruikt (honden die bijv naar Engeland moeten of katten die andere middelen slecht verdragen), maar ik dacht dat het alleen voor honden en katten geregistreerd was, niet voor paarden... Weet iemand dit?

Het is zowel in België, Nederland en Luxemburg geregistreerd voor paarden.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:52

Equest is toch ook werkzaam tegen bloedwormen?

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:32

Het gaat over lintwormen Kimmes Knipoog

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:07

Ja,weet ik,maar ik miste dit bij Gerrie,waar ze alles opnoemt.
Kim heeft trouwens pas ook Equimax gehad (toen was ze 5 maanden drachtig).Het veulen zit er nog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 00:00

Kimmes schreef:
Ja,weet ik,maar ik miste dit bij Gerrie,waar ze alles opnoemt.
Kim heeft trouwens pas ook Equimax gehad (toen was ze 5 maanden drachtig).Het veulen zit er nog

Goed lezen is een kunst .....zei mijn moeder altijd Knipoog

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:29

Citaat:
Equest: Werkzame stof Moxidectine.

Werkzaam tegen spoelwormen.

Werkzaam tegen paardenhorzel.

Wat zijn hiervan de bloedwormen dan??
Dat weet ik namelijk niet Verward

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:32

Kan het kwaad om deze spuiten als extra te geven tussen de gewone wormenkuren door? Ik zal ook eens aan mijn stalhouder vragen wat hij precies geeft, hij ontwormt ze collectief om de 8 weken.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 01:03

Een paar soorten parasieten bij het paard kun je met het blote oog zien in de mest. Dit zijn:

Larven van de paardenhorzel: Na een ontwormingskuur of in de lente. Ze zien er uit als dikke bruine geribbelde maden.

Larven van de kleine strongyliden

kunnen in de lente gezien worden als- kleine rode wormpjes- van ongeveer een halve centimeter. Vaak is er dan ook diarree.

Heel soms kun je ook spoelwormen zien als witte wormen van enkele centimeters lang.

Of stukken van een lintworm, die zien er uit als langwerpige witte segmenten van ongeveer een halve centimeter

http://www.staljongsma.nl/website%20jon ... sieten.htm

ALsjeblieft Haha!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:12

Tallie1979 schreef:
Kan het kwaad om deze spuiten als extra te geven tussen de gewone wormenkuren door?

Nee, in principe niet. Je kunt als het goed is tot 6 keer overdoseren voor je wat kunt verwachten. Als er een goed ontwormingsschema is, waarin ivermectine met moxitocine en praziquantel afgewisseld wordt.

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:11

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:40

maar je ziet nu ook van die onmtwormpaketten voor het hele jaar. van equimax geloof ik. dat zijn op een na allemaal dezelfde spuiten dat kan dan toch ook nooit goed zijn, ik heb geleerd om verschillende soorten wormenspuiten met verschillende ingredienten af te wisselen.