MightyJoe schreef:Wat voor muesli geef je precies? Wat zijn de gehaltes?
Ook in seniores priores zit aardig wat zetmeel in. Kan je daarvoor niet gewoon bietenpulp geven? Bietenpulp met een vitaminekorrel moet genoeg zijn voor een paard. Wil je extra energie kan je bijvoorbeeld olie gaan bijvoeren.
Ik zou er toch voor zorgen dat ze gewoon onbeperkt ruwvoer kan eten en daarbij dus voer geven met minimaal suikergehalte. Je kan evt. een maagsupplement bijvoeren. Bijv. natrium of maagcompositum van de groene os.
Maar je stalmanagement op 1 hebben is wel het allerbelangrijkste en ik denk dat je paard veel te weinig buiten komt. Maar als het op jouw stal niet mogelijk is om langer buiten te zijn( en met ruwvoer! ) blijf je bezig.
Ik weet niet precies wat de samenstelling van de muesli is die door stal wordt gevoerd. Ik ga het navragen. De muesli die wij zelf rond 4u voeren is lavalor fiber force:
Ruw eiwit 10,4 %
Ruw vet 6,5 %
Ruwe as 9 %
Suikers & zetmeel 8 %
Ruwe celstof 25 %
Calcium 0,95 %
Magnesium 0,22 %
Fosfor 0,50 %
Natrium 0,30 %
Nutritionele toevoegingsmiddelen
Vitamine A 15.000 IE/kg
Vitamine D3 1.500 IE/kg
Vitamine E 100 mg/kg
Biotine 100 µg/kg
Cholinechloride 80 mg/kg
E1 - IJzer 40 mg/kg
E2 - Jodium 0,2 mg/kg
E3 - Kobalt 0,1 mg/kg
E4 - Koper 40 mg/kg
E5 - Mangaan 100 mg/kg
E6 - Zink 100 mg/kg
E8 - Selenium 0,3 mg/kg
We hebben in het verleden gewone bietenpulp gevoerd. Echter vond ze dit niet lekker. Op bokt las ik dat seniores priores een goed alternatief was voor bietenpulp dus zijn we daarop overgestapt.
Ik heb onov 2,5 maand geleden maagcompositum van de groene os gekocht. Jammergenoeg bleek ze dus kort geleden weer maagzweren te hebben. We hebben toen een dierenarts erbij gehaald, die zei dat maagcompositum niet werkt. Een flinke domper dus...
Focussed schreef:Ik denk eerder dat die uren 's nachts zonder hooi de crux van het probleem zijn... Voor gezonde paarden wordt al niet geadviseerd om meer dan vier uur te laten vasten, laat staan voor een paard dat gevoelig is voor maagzweren.
Is het niet mogelijk om een groot slowfeedernet aan te schaffen zodat het paard de gehele nacht kan eten?
We gebruiken al slowfeeders. Wellicht krijg ik de stalbaas zo gek er 2 op te hangen 's avonds.
bonny123 schreef:Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.
Wat ik nog kan bedenken:
- de maagzweren zijn nooit/of amper weggeweest. Mogelijk is langer gebruik van omeprazol nodig. En tijdens het genezingsproces NIET rijden.
- de maagzweren zullen nooit weggaan en zijn preventieve maatregel altijd nodig. Bijvoorbeeld Ekygard of Pronutrin.
Misschien nog één dingetje, maar kan me niet voorstellen dat dat zoveel invloed heeft, je paard heeft het wel druk met binnen-buiten-binnen-buiten-binnen. Dat kan misschien wat onrustig zijn. Maar ja als in de paddock hooi niet mogelijk is, is dit wel een hele goed dagschema.
Vorig jaar is ze dus ook behandeld voor maagzweren. We hebben haar toen een tijd gastrogard gegeven en hebben haar toen ook niet bereden. Toen we na een tijdje weer gingen opbouwen merkte we dat ze geen singelnijd meer had. Hierdoor hadden wij het idee dat de zweren weg waren. We durfde een nieuw onderzoek om te bekijken of ze echt weg waren niet aan i.v.m. trailerstress en vasten.
Voor nu staat probiotica op de planning. Ekygard is al meerdere malen getipt en ook zeker het proberen waard! Jammergenoeg zit daar een behoorlijk kostenplaatje aan vast.
Himawari schreef:NSAID's zijn niet steroidale ontstekingsremmers. Zoals fenylbutazon bij het paard of Ibuprofen bij de mens.
Ah oke! Nee zover ik weet krijgt ze dit niet en heeft ze dit ook niet gehad. Is dat goed voor maagzweren? En is dat als preventie of behandeling?
Niello schreef:PPID/Cushing kan aangetoond worden met een speciaal bloedonderzoek. Moet wel zeggen dat de pony ook nog andere vage klachten had.
Dan zal dat bij Bo niet het geval zijn. Haar bloed is zo uitgebreid mogelijk getest en ze heeft verder ook geen klachten.
Arashah schreef:waar ik zelf heel erg voor oppas en dan ook nooit doe: Ik voer nooit het brok of musley als eerste, eerst het hooi en uurtje later het krachtvoer. ivm maagzweren. (zo heb ik het als klein meisje geleerd)
ik heb het zo altijd al gedaan, en in de toekomst blijf ik dat ook doen.
in de nacht zo lang zonder hooi is ook niet zo fijn, misschien idd slowfeeder net?
Ik heb eerlijk gezegd nooit geweten dat het niet goed is om eerst krachtvoer te voeren en dan pas ruwvoer. Hoe zit dit precies?
petitparis schreef:6-7u zonder hooi, ook al is het in de nacht is not done bij een paard met maagzweren. Een paardenmaag produceert continu maagzuur en niet alleen bij kauwen of zien/ruiken van voer.
extra hooinet hangen dus.
Wordt inderdaad al meerdere malen geopperd. Ik ga het vragen aan de stalbaas. Toch vind ik het wel erg vreemd dat de kliniek in Utrecht gezegd heeft dat dit ok is en dat het volgens meerdere bokkers dus niet ok is.
NRJ schreef:Je verhaal komt me op veel punten bekend voor.
Mijn merrie van 21 maanden begon vorig jaar tegen het einde van de zomer te headshaken. Dierenarts erbij gehad en we hebben een aantal dingen ondernomen, maar toch bleef ik twijfelen of het de oorzaak was die we behandelden. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk naar mijn eigen gevoel geluisterd en abprazole (omeprazol) besteld, dit gaan geven in aanbevolen dosering en het werkte! Het headshaken stopte en ik had mijn paardje weer terug.
Ze kan nu nog niet zonder de abprazole, dan begint ze weer terug te headshaken. Maar ik heb wel de dosering al kunnen verminderen.
Hoe het ontstaan is, is me nog enigszins onduidelijk helaas. Waarschijnlijk toch stressgerelateerd. Ze liep in een groep van 5 paarden 24/7 buiten op ca. 1 hectare met schuilmogelijkheid bij de bomen. Verschillende leeftijden in de groep (jaarling, veulen, 2 volwassen en zij). Zij was wel de onderste in rang en werd vaker buiten gesloten had ik het idee.
Inmiddels zijn we verhuisd omdat ze niet op haar plek was daar en ik te weinig tijd heb om de hele zelfverzorging te doen.
En het bleek de goede beslissing want ze is er helemaal opgeknapt ondanks dat we er pas 2 maanden staan nu. Ze komt minder buiten, maar ze krijgen door de dag 4 à 6 keer ruwvoer, ik heb een slowfeeder ophangen die ik zelf vul voor de nacht en ze krijgt haar vitalbix brokjes, vitalbix muesli en lucerne in 3 porties per dag. Ik geef ook een aantal supplementen voor spieren/gewrichten en magnesium.
Af en toe merk ik dat ze, bijvoorbeeld bij longeren, weer begint te tikken met haar hoofd. Waarschijnlijk door de beweging komt het maagzuur dan omhoog en krijgt ze weer last. Ondanks dat ik haar nooit op lege maag laat lopen (om die reden).
Het blijft een lastige kwestie, hopelijk vinden we ooit dé oplossing!
Vervelend voor je paard zeg, echt naar om te zien als ze pijn hebben. Maar bedankt voor de tip! Ik ga omeprazol eens opzoeken en overleggen met dierenarts.
Hannanas schreef:Heb je haar al eens een half jaar non stop op omeprazole gehad? Evt incl een beschermer als ulcogant.
Nog niet, had hier eerlijk gezegd ook nog niet van gehoord. Wat is omeprazole en ulcogant precies?
Weidebloem schreef:TS is het niet mogelijk om grotere slowfeeders op te hangen? Ik heb van die slowfeeders die je op twee punten vast kan maken aan de stalwand. Daar gaat zo’n 10 kilo hooi in. Ik hang sochtends een net op en savonds. Mijn paard heeft ze nooit helemaal leeg, waardoor krachtvoer ook niet op een lege maag belandt.
Gastro+ schijnt inderdaad een fijn voer te zijn voor maagzweer gevoelige paarden. Er zit extra magnesium in en natriumcarbonaat wat het maagzuur neutraliseert. Zelf voer ik bietenpulp met vitalbix, daar doe ik dan een klein beetje natriumcarbonaat en Magnesium bij, zelfde effect.
Wat ik heel erg heb gemerkt is dat er bij mijn paard triggerpunten voor stres zijn. Zo zijn het zelfs kleine dingen als de deken opdoen op stal, genoeg om haar uit evenwicht te halen. Niet dat je er veel van merkt, mijn paard is een echte binnenvetter. Het zijn hele kleine signalen die ik nu steeds meer in de gaten krijg. Jammer dat het consult met de gedragstherapeut niet veel heeft opgeleverd. Denk ook dat jezelf je paard het beste kent en als je goed oplet je veel te weten komt wat wel en niet werkt.
Ik weet wat voor net je bedoeld. Bo heeft in het verleden vast gestaan met haar hoefijzer in een net dat te laag hing. Daarom ben ik een beetje huiverig voor laaghangende netten. Het zou wel een oplossing kunnen zijn voor de nacht.
Eerst maar eens kijken of we eventueel 2 normale netten mogen ophangen.
Omdat de bloedwaardes van Bo helemaal goed waren wil ik liever niet extra magnesium ed bijvoeren. Dat trekt het waarschijnlijk weer scheef. Ze krijgt toevallig 1x per dag bietenpulp (seniores priores) en lavalor fiber force (speciaal voor paarden met maagzweren ed).
We gaan inderdaad zelf proberen beter te observeren waar ze stress van krijgt en hoe we dat kunnen voorkomen.