Onverklaarbare maagzweren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:11

Remark schreef:
LoveBodin schreef:
Ze staat 's nachts dus wel zonder hooi.
Is het een mogelijkheid om die tijd te verkorten? Ipv 6,5 uur zonder hooi nogmaar 2 of 3 (of liever geen) uur zonder hooi?
Kan door bv door groter hooinet, of berg op de grond in combinatie met het hooinet.

Dat klopt. Bo krijgt haar hooi in grote hooinetten met kleine mazen, ik zal eens kijken hoeveel KG er in gaat. Veel is het in ieder geval wel!

Jammergenoeg kan er geen hooi op de grond worden gegooid omdat ze op zaagsel staat en we bang zijn dat ze dit opeet.

We zouden kunnen kijken of we eventueel 2 hooinetten op kunnen hangen voor de nacht. Vraag me echter af of de stalbaas daar blij van wordt. Er worden namelijk al best wat uitzonderingen voor Bo gemaakt.

Himawari schreef:
Maagzweren kunnen soms ook door een bacterie veroorzaakt worden (zoals bij de mens), hier is wel nog niet veel onderzoek naar gedaan bij paarden. Maar ik denk wel dat er biopten van letsels kunnen genomen worden.

De plaats van de maagzweer (op het squameus of op het glandulair epitheel) kan wel wat verhelderen over de eventuele oorzaak van de zweer.

Je paard krijgt geen NSAID's?

Goed om te weten! Dit is iets wat met de kliniek in utrecht besproken kan worden. Ik zal ook navragen waar de zweren precies zaten.

Wat zijn NSAID's?

NSAID's zijn niet steroidale ontstekingsremmers. Zoals fenylbutazon bij het paard of Ibuprofen bij de mens.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:47

Remark schreef:
janouk schreef:
Gastro plus voeren als krachtvoer, extra magnesiumchelaat als supplement doen hier wonderen.

Ik kreeg als tip in het maagzweren topic dat een half uur voor het rijden een eetlepel natriumbicarbonaat (zuiveringszout ) helpt tegen opspattend maagzuur. Maar dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... carbonaat/ niet anders dan gaviscon bij mensen.

In gastro plus zit ook natriumbicarbonaat toegevoegd.

Bedankt voor je tips! Gastroplus ken ik niet. Is dat een muesli of brok?

En magnesiumchelaat is dat zoiets als gewone magnesium? Volgens haar bloedwaardes heeft ze geen magnesium te kort of overschot. Dus ik ben bang dat als ik extra bijvoer de waardes 'scheef' trekken.

Natiumcarbonaat ga ik eens opzoeken!

HippoLogic schreef:
Je paard komt 5 uur per dag uit zijn stal (in de zomer langer) dat = 19 uur op stal en dat is best lang. Het ene paard gaat er beter mee om dan het andere. Opgesloten zijn is voor geen enkel dier (of mens) leuk. Misschien kun je eens kijken of je iets aan de huisvesting kan veranderen. Lastig,dat snap ik. Succes.

Bo heeft hier voor op een stal gestaan waar ze in de winter van 8 tot 4 buiten stond. Hier had ze dus ook last van maagzweren (terwijl ze hier ook onbeperkt ruwvoer had). Wel had ze hier regelmatig stress op stal tijdens voerbeurten omdat de zijkanten van haar stal niet dicht waren.

Ik deel je gedachte dat een paard zo min mogelijk in stal moet staan! Echter merk ik aan Bo regelmatig dat ze het na een tijdje zat is. Bijv. ook zomers op de wei als je langs loopt.

Niello schreef:
Bij onze pony werden de onverklaarbare maagzweren veroorzaakt Door PPID/Cushing. Deze ziekte zorgt voor een verhoogde cortisolspiegel.
Cortisol is een stresshormoon. Heeft lang geduurd voordat we daar achter waren, omdat de pony pas 9 jaar was.

Jeetje heftig! Zou Cushing in een uitgebreide bloedtest naar boven komen? Bo heeft naast de maagzweren geen andere klachten oid.

henshem schreef:
Op het 'maagzweer, ervaringen' forum is hier al veel over geschreven. Misschien daarop kijken?

Bedankt voor de tip! Ik ga het opzoeken en doorlezen.

PPID/Cushing kan aangetoond worden met een speciaal bloedonderzoek. Moet wel zeggen dat de pony ook nog andere vage klachten had.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:55

waar ik zelf heel erg voor oppas en dan ook nooit doe: Ik voer nooit het brok of musley als eerste, eerst het hooi en uurtje later het krachtvoer. ivm maagzweren. (zo heb ik het als klein meisje geleerd)

ik heb het zo altijd al gedaan, en in de toekomst blijf ik dat ook doen.

in de nacht zo lang zonder hooi is ook niet zo fijn, misschien idd slowfeeder net?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 12:29

JPS schreef:
Misschien dat een slowfeeder kan helpen om de nachtelijke uren door te komen. Ik zou proberen om haar meer weidegang te geven en wellicht een stal op een rustigere plek in de gang.

We voeren haar uitsluitend uit slowfeeders met kleine mazen. Weidegang is hier in deze buurt in de winter onmogelijk. Uiteraard heb ik haar liever op de wei als in een paddock, maar dat is dus gewoon niet mogelijk.
Een stal op een rustigere plek is zeker het overwegen waard als blijkt dat Bo last heeft van de drukte. drukte valt op zich heel erg mee.

Er is trouwens afgelopen week een gedragstherapeut bij geweest om te achterhalen waar eventueel stress vandaag komt. Dit viel jammergenoeg een beetje tegen, maar we wachten het verslag af!

Hannanas schreef:
Ik zou als eerste organiseren dat ze op stal nooit zonder hooi staat.
Snachts gebruik maken van een of twee volle slowfeeders. Zodat in de ochtend haar krachtvoer nooit op een lege maag komt. Wellicht ook wat luzerne of ander gras bij de muesli in 1 voeren?

Ps: en de stalhouder om 16/17.00 seniores priores laten voeren wat jij klaargezet hebt, en dan zélf krachtvoer voeren. (Wellicht een goed idee om de stalhouder in de ochtend ook seniores priores te laten voeren)

W.b.t. de slowfeeders, zie hierboven. In de muesli die ze rond 16 a 17 krijgt zit lucerne. Is seniores priores niet slecht op een lege maag? Als dat zo is lijkt me het helemaal geen slecht idee om dat 's ochtends en 's avonds te voeren ipv muesli.

Lovanhaagen schreef:
Stress, krachtvoer, niet genoeg kauwen doordat ze met het eten van krachtvoer niet genoeg kauwen zorgt ervoor dat er te weinig speeksel wordt aangemaakt en de maagzuursappen te sterk blijven en er een maagzweer optreed. De meest paarden hebben echter een maagzweer die nooit meer hersteld. Ruwvoer en enkel wat natuurlijke supplementen zullen ervoor zorgen dat een paard na een paar jaar weer een gezonden en sterke maagwand kan opbouwen die het maagzuur kan weerstaan. Dit kan niet met een middeltje opgelost worden in een paar weken of maanden tijd en heeft minimaal 2 jaar nidig voordat de maag en de darmen zichzelf weer kunnen herstellen.weg met dat krachtvoer en enkel ruwvoer geven zoals gras, hooi of luzerne.
Door stress eet een paard vaak te snel zonder te kauwen, zeker als er voernijd is en ze snel moeten eten. Resultaat, een hele hoop maagzuur, want bij iedere slikbeweging wordt er maagzuur aangemaakt, eigenlijk 24 uur per dag dus.

De paardenmaag is maar tot ongeveer de helft aan hoogte tegen dit zuur bestand. Hoger in de maag is de wand meestal dun of verstoord. Als het paard dus gaat liggen, of rollen, maar ook bij het rijden of trainen, zullen de maagzuursappen tot boven die maag grens komen en dat bijt. Verzet zal optreden terwijl het dier gewoon erge pijn heeft.

Hooi zorgt ervoor dat het paard erg veel moet kauwen en veel speeksel nodig heeft om te kunnen slikken. Veel speeksel verdund de sappen en zo krijgt hij na jaren weer een gezonde maagwand.
Geef je krachtvoer of andere vormen van rommel, dan zal dit alleen maar een negatief effect hebben op de maagzuurproductie en de verbinding die moet plaatsvinden tussen de sappen en de voeding. Veel krachtvoersoorten laten zich niet binden of verdunnen door maagzuur en gaan zo onbehandeld en gevaarlijk de darmen in, waar ze opnieuw schade aanbrengen. Maag en darmgassen is het gevolg en een vorm van koliek ligt op de loer.

Interessant dat je zegt dat een maagzweer vaak niet helemaal meer weg gaat en de maag 2 jaar nodig heeft om helemaal te herstellen. Waar komt deze kennis vandaan? In de kliniek in Utrecht is dit namelijk helemaal niet verteld terwijl je wel zou verwachten dat ze deze kennis hebben (als het dus echt klopt).

Bo krijgt per dag ongv 3/4 muesli (en heel veel hooi). Dat vind ik persoonlijk niet veel als ik het vergelijk met de andere paarden op stal. Niks meer voeren tijdens de krachttoerbeurten is ook geen optie want daar krijgt ze alleen maar meer stress van. Wellicht is het wel een idee ochtends en avonds muesli te vervangen door bietenpulp. Echter is dat wel lastig met klaarzetten. We hebben van de zomer regelmatig bietenpulp weg moeten gooien wat we klaar hadden gezet omdat het helemaal zuur was geworden.

Elegance_ schreef:
Hier ook een merrie die gevoelig is voor maagzweren zei krijgt onbeperkt hooi maar toch blijft ze er gevoelig voor omdat ze een enorme binnenvetter is. Wat hier goed helpt is fiberforce van cavalor met luzerne en idd de ekygard of pronutrin brokjes

Bedankt voor je tips! Wij voeren zelf 1x per dag (rond 16 a 17 eigen muesli. Als ik het goed heb is dat de lavalor fiber force waar je het over hebt, maar ik ga het even checken!

Ekygard ga ik ook opzoeken. Op advies van de dierenarts beginnen we met probiotica, volgens mij is dit vergelijkbaar met pronutrin?

Lovanhaagen schreef:
Veel meer buiten proberen te zetten om te beginnen. Als een paard 19 uur per dag in een hokje moet staan de hele winter, dan is het logisch dat er iets heel ongezonds aan de hand is in zijn lichaam. Probeer zelf eens 19 uur in het toilet te staan gedurende maanden achtereen en als je eruit mag dat je dan meteen de sportschool in moet en er iemand op je rug gaat zitten. Probeer eens 1 uur per dag in je toilet te gaan staan, een week lang.

Bo heeft hiervoor op een stal gestaan waar ze veel meer buiten stond. Er is meerdere malen gebleken dat dit altijd is waar ze blij van wordt, ondanks dat ze gras of hooi tot haar beschikking had. Als je langs liep liet ze regelmatig duidelijk merken dat ze naar binnen wilde. Daarom denk ik dat hoe ze nu naar buiten komt voor haar zo slecht nog niet is. Helemaal omdat het dus over meerdere blokken verdeeld is.

petitparis

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:50

6-7u zonder hooi, ook al is het in de nacht is not done bij een paard met maagzweren. Een paardenmaag produceert continu maagzuur en niet alleen bij kauwen of zien/ruiken van voer.
extra hooinet hangen dus.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:40

Je verhaal komt me op veel punten bekend voor.
Mijn merrie van 21 maanden begon vorig jaar tegen het einde van de zomer te headshaken. Dierenarts erbij gehad en we hebben een aantal dingen ondernomen, maar toch bleef ik twijfelen of het de oorzaak was die we behandelden. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk naar mijn eigen gevoel geluisterd en abprazole (omeprazol) besteld, dit gaan geven in aanbevolen dosering en het werkte! Het headshaken stopte en ik had mijn paardje weer terug.
Ze kan nu nog niet zonder de abprazole, dan begint ze weer terug te headshaken. Maar ik heb wel de dosering al kunnen verminderen.
Hoe het ontstaan is, is me nog enigszins onduidelijk helaas. Waarschijnlijk toch stressgerelateerd. Ze liep in een groep van 5 paarden 24/7 buiten op ca. 1 hectare met schuilmogelijkheid bij de bomen. Verschillende leeftijden in de groep (jaarling, veulen, 2 volwassen en zij). Zij was wel de onderste in rang en werd vaker buiten gesloten had ik het idee.
Inmiddels zijn we verhuisd omdat ze niet op haar plek was daar en ik te weinig tijd heb om de hele zelfverzorging te doen.
En het bleek de goede beslissing want ze is er helemaal opgeknapt ondanks dat we er pas 2 maanden staan nu. Ze komt minder buiten, maar ze krijgen door de dag 4 à 6 keer ruwvoer, ik heb een slowfeeder ophangen die ik zelf vul voor de nacht en ze krijgt haar vitalbix brokjes, vitalbix muesli en lucerne in 3 porties per dag. Ik geef ook een aantal supplementen voor spieren/gewrichten en magnesium.
Af en toe merk ik dat ze, bijvoorbeeld bij longeren, weer begint te tikken met haar hoofd. Waarschijnlijk door de beweging komt het maagzuur dan omhoog en krijgt ze weer last. Ondanks dat ik haar nooit op lege maag laat lopen (om die reden).
Het blijft een lastige kwestie, hopelijk vinden we ooit dé oplossing!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:41

Heb je haar al eens een half jaar non stop op omeprazole gehad? Evt incl een beschermer als ulcogant.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:46

TS is het niet mogelijk om grotere slowfeeders op te hangen? Ik heb van die slowfeeders die je op twee punten vast kan maken aan de stalwand. Daar gaat zo’n 10 kilo hooi in. Ik hang sochtends een net op en savonds. Mijn paard heeft ze nooit helemaal leeg, waardoor krachtvoer ook niet op een lege maag belandt.

Gastro+ schijnt inderdaad een fijn voer te zijn voor maagzweer gevoelige paarden. Er zit extra magnesium in en natriumcarbonaat wat het maagzuur neutraliseert. Zelf voer ik bietenpulp met vitalbix, daar doe ik dan een klein beetje natriumcarbonaat en Magnesium bij, zelfde effect.

Wat ik heel erg heb gemerkt is dat er bij mijn paard triggerpunten voor stres zijn. Zo zijn het zelfs kleine dingen als de deken opdoen op stal, genoeg om haar uit evenwicht te halen. Niet dat je er veel van merkt, mijn paard is een echte binnenvetter. Het zijn hele kleine signalen die ik nu steeds meer in de gaten krijg. Jammer dat het consult met de gedragstherapeut niet veel heeft opgeleverd. Denk ook dat jezelf je paard het beste kent en als je goed oplet je veel te weten komt wat wel en niet werkt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:04

Nou, je hebt in de OP een fout staan want je paard heeft geen onbeperkt ruwvoer. Die 2u in de paddock kunnen in mijn ogen niet zo'n kwaad, maar die nacht zonder ruwvoer vind ik wel erg lang.

Ik zou dus gewoon al beginnen met 's nachts meer ruwvoer aan te bieden en dan even kijken of het verbetert. :j

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 21:10

MightyJoe schreef:
Wat voor muesli geef je precies? Wat zijn de gehaltes?
Ook in seniores priores zit aardig wat zetmeel in. Kan je daarvoor niet gewoon bietenpulp geven? Bietenpulp met een vitaminekorrel moet genoeg zijn voor een paard. Wil je extra energie kan je bijvoorbeeld olie gaan bijvoeren.
Ik zou er toch voor zorgen dat ze gewoon onbeperkt ruwvoer kan eten en daarbij dus voer geven met minimaal suikergehalte. Je kan evt. een maagsupplement bijvoeren. Bijv. natrium of maagcompositum van de groene os.

Maar je stalmanagement op 1 hebben is wel het allerbelangrijkste en ik denk dat je paard veel te weinig buiten komt. Maar als het op jouw stal niet mogelijk is om langer buiten te zijn( en met ruwvoer! ) blijf je bezig.

Ik weet niet precies wat de samenstelling van de muesli is die door stal wordt gevoerd. Ik ga het navragen. De muesli die wij zelf rond 4u voeren is lavalor fiber force:

Ruw eiwit 10,4 %
Ruw vet 6,5 %
Ruwe as 9 %
Suikers & zetmeel 8 %
Ruwe celstof 25 %
Calcium 0,95 %
Magnesium 0,22 %
Fosfor 0,50 %
Natrium 0,30 %
Nutritionele toevoegingsmiddelen
Vitamine A 15.000 IE/kg
Vitamine D3 1.500 IE/kg
Vitamine E 100 mg/kg
Biotine 100 µg/kg
Cholinechloride 80 mg/kg
E1 - IJzer 40 mg/kg
E2 - Jodium 0,2 mg/kg
E3 - Kobalt 0,1 mg/kg
E4 - Koper 40 mg/kg
E5 - Mangaan 100 mg/kg
E6 - Zink 100 mg/kg
E8 - Selenium 0,3 mg/kg

We hebben in het verleden gewone bietenpulp gevoerd. Echter vond ze dit niet lekker. Op bokt las ik dat seniores priores een goed alternatief was voor bietenpulp dus zijn we daarop overgestapt.
Ik heb onov 2,5 maand geleden maagcompositum van de groene os gekocht. Jammergenoeg bleek ze dus kort geleden weer maagzweren te hebben. We hebben toen een dierenarts erbij gehaald, die zei dat maagcompositum niet werkt. Een flinke domper dus...

Focussed schreef:
Ik denk eerder dat die uren 's nachts zonder hooi de crux van het probleem zijn... Voor gezonde paarden wordt al niet geadviseerd om meer dan vier uur te laten vasten, laat staan voor een paard dat gevoelig is voor maagzweren.

Is het niet mogelijk om een groot slowfeedernet aan te schaffen zodat het paard de gehele nacht kan eten?

We gebruiken al slowfeeders. Wellicht krijg ik de stalbaas zo gek er 2 op te hangen 's avonds.

bonny123 schreef:
Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.
Wat ik nog kan bedenken:
- de maagzweren zijn nooit/of amper weggeweest. Mogelijk is langer gebruik van omeprazol nodig. En tijdens het genezingsproces NIET rijden.
- de maagzweren zullen nooit weggaan en zijn preventieve maatregel altijd nodig. Bijvoorbeeld Ekygard of Pronutrin.

Misschien nog één dingetje, maar kan me niet voorstellen dat dat zoveel invloed heeft, je paard heeft het wel druk met binnen-buiten-binnen-buiten-binnen. Dat kan misschien wat onrustig zijn. Maar ja als in de paddock hooi niet mogelijk is, is dit wel een hele goed dagschema.

Vorig jaar is ze dus ook behandeld voor maagzweren. We hebben haar toen een tijd gastrogard gegeven en hebben haar toen ook niet bereden. Toen we na een tijdje weer gingen opbouwen merkte we dat ze geen singelnijd meer had. Hierdoor hadden wij het idee dat de zweren weg waren. We durfde een nieuw onderzoek om te bekijken of ze echt weg waren niet aan i.v.m. trailerstress en vasten.

Voor nu staat probiotica op de planning. Ekygard is al meerdere malen getipt en ook zeker het proberen waard! Jammergenoeg zit daar een behoorlijk kostenplaatje aan vast.

Himawari schreef:
NSAID's zijn niet steroidale ontstekingsremmers. Zoals fenylbutazon bij het paard of Ibuprofen bij de mens.

Ah oke! Nee zover ik weet krijgt ze dit niet en heeft ze dit ook niet gehad. Is dat goed voor maagzweren? En is dat als preventie of behandeling?

Niello schreef:
PPID/Cushing kan aangetoond worden met een speciaal bloedonderzoek. Moet wel zeggen dat de pony ook nog andere vage klachten had.

Dan zal dat bij Bo niet het geval zijn. Haar bloed is zo uitgebreid mogelijk getest en ze heeft verder ook geen klachten.

Arashah schreef:
waar ik zelf heel erg voor oppas en dan ook nooit doe: Ik voer nooit het brok of musley als eerste, eerst het hooi en uurtje later het krachtvoer. ivm maagzweren. (zo heb ik het als klein meisje geleerd)

ik heb het zo altijd al gedaan, en in de toekomst blijf ik dat ook doen.

in de nacht zo lang zonder hooi is ook niet zo fijn, misschien idd slowfeeder net?

Ik heb eerlijk gezegd nooit geweten dat het niet goed is om eerst krachtvoer te voeren en dan pas ruwvoer. Hoe zit dit precies?

petitparis schreef:
6-7u zonder hooi, ook al is het in de nacht is not done bij een paard met maagzweren. Een paardenmaag produceert continu maagzuur en niet alleen bij kauwen of zien/ruiken van voer.
extra hooinet hangen dus.

Wordt inderdaad al meerdere malen geopperd. Ik ga het vragen aan de stalbaas. Toch vind ik het wel erg vreemd dat de kliniek in Utrecht gezegd heeft dat dit ok is en dat het volgens meerdere bokkers dus niet ok is.

NRJ schreef:
Je verhaal komt me op veel punten bekend voor.
Mijn merrie van 21 maanden begon vorig jaar tegen het einde van de zomer te headshaken. Dierenarts erbij gehad en we hebben een aantal dingen ondernomen, maar toch bleef ik twijfelen of het de oorzaak was die we behandelden. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk naar mijn eigen gevoel geluisterd en abprazole (omeprazol) besteld, dit gaan geven in aanbevolen dosering en het werkte! Het headshaken stopte en ik had mijn paardje weer terug.
Ze kan nu nog niet zonder de abprazole, dan begint ze weer terug te headshaken. Maar ik heb wel de dosering al kunnen verminderen.
Hoe het ontstaan is, is me nog enigszins onduidelijk helaas. Waarschijnlijk toch stressgerelateerd. Ze liep in een groep van 5 paarden 24/7 buiten op ca. 1 hectare met schuilmogelijkheid bij de bomen. Verschillende leeftijden in de groep (jaarling, veulen, 2 volwassen en zij). Zij was wel de onderste in rang en werd vaker buiten gesloten had ik het idee.
Inmiddels zijn we verhuisd omdat ze niet op haar plek was daar en ik te weinig tijd heb om de hele zelfverzorging te doen.
En het bleek de goede beslissing want ze is er helemaal opgeknapt ondanks dat we er pas 2 maanden staan nu. Ze komt minder buiten, maar ze krijgen door de dag 4 à 6 keer ruwvoer, ik heb een slowfeeder ophangen die ik zelf vul voor de nacht en ze krijgt haar vitalbix brokjes, vitalbix muesli en lucerne in 3 porties per dag. Ik geef ook een aantal supplementen voor spieren/gewrichten en magnesium.
Af en toe merk ik dat ze, bijvoorbeeld bij longeren, weer begint te tikken met haar hoofd. Waarschijnlijk door de beweging komt het maagzuur dan omhoog en krijgt ze weer last. Ondanks dat ik haar nooit op lege maag laat lopen (om die reden).
Het blijft een lastige kwestie, hopelijk vinden we ooit dé oplossing!

Vervelend voor je paard zeg, echt naar om te zien als ze pijn hebben. Maar bedankt voor de tip! Ik ga omeprazol eens opzoeken en overleggen met dierenarts.

Hannanas schreef:
Heb je haar al eens een half jaar non stop op omeprazole gehad? Evt incl een beschermer als ulcogant.

Nog niet, had hier eerlijk gezegd ook nog niet van gehoord. Wat is omeprazole en ulcogant precies?

Weidebloem schreef:
TS is het niet mogelijk om grotere slowfeeders op te hangen? Ik heb van die slowfeeders die je op twee punten vast kan maken aan de stalwand. Daar gaat zo’n 10 kilo hooi in. Ik hang sochtends een net op en savonds. Mijn paard heeft ze nooit helemaal leeg, waardoor krachtvoer ook niet op een lege maag belandt.

Gastro+ schijnt inderdaad een fijn voer te zijn voor maagzweer gevoelige paarden. Er zit extra magnesium in en natriumcarbonaat wat het maagzuur neutraliseert. Zelf voer ik bietenpulp met vitalbix, daar doe ik dan een klein beetje natriumcarbonaat en Magnesium bij, zelfde effect.

Wat ik heel erg heb gemerkt is dat er bij mijn paard triggerpunten voor stres zijn. Zo zijn het zelfs kleine dingen als de deken opdoen op stal, genoeg om haar uit evenwicht te halen. Niet dat je er veel van merkt, mijn paard is een echte binnenvetter. Het zijn hele kleine signalen die ik nu steeds meer in de gaten krijg. Jammer dat het consult met de gedragstherapeut niet veel heeft opgeleverd. Denk ook dat jezelf je paard het beste kent en als je goed oplet je veel te weten komt wat wel en niet werkt.

Ik weet wat voor net je bedoeld. Bo heeft in het verleden vast gestaan met haar hoefijzer in een net dat te laag hing. Daarom ben ik een beetje huiverig voor laaghangende netten. Het zou wel een oplossing kunnen zijn voor de nacht.
Eerst maar eens kijken of we eventueel 2 normale netten mogen ophangen.

Omdat de bloedwaardes van Bo helemaal goed waren wil ik liever niet extra magnesium ed bijvoeren. Dat trekt het waarschijnlijk weer scheef. Ze krijgt toevallig 1x per dag bietenpulp (seniores priores) en lavalor fiber force (speciaal voor paarden met maagzweren ed).

We gaan inderdaad zelf proberen beter te observeren waar ze stress van krijgt en hoe we dat kunnen voorkomen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:21

Meeste DA's denken ook dat 3-4weken gastrogard voldoende is om maagzweren te genezen. Ervaringsdeskundigen zullen je zeggen dat je minimaal 6-8 weken behandeld en dan geleidelijk moet afbouwen om geen terugval te hebben.

Omeprazole is het actieve bestanddeel of het eigenlijke medicijn in gastrogard, pepticure, ulcergold en de producten van abler.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 21:30

Ik lees het net ja, jammer! dat voeren we nu dus al. Ze heeft 2 weken een hele dosering gehad en krijgt nu halve dosering. Ik ben even kwijt of dat nou 2 of 4 weken zijn. Ik geloof 4 weken.

Opvallend vind ik dat ze nu nog steeds pijn aan geeft wanneer ik haar singel vast maak. Vaak als hij eenmaal vast zit en strakker getrokken wordt reageert ze niet meer of minder. Wel zijn we nu niet gestopt met rijden. Vorige keer wel. Misschien moeten we nu ook stoppen met rijden?

Ik las ergens anders dat mensen hun paard voor het rijden iets geven dat vergelijkbaar is met gaviscon voor mensen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:30

Wat vervelend voor je paard dat ze nog steeds maagzweren heeft.

Wat betreft stress, denk ik dat je paard meer stress heeft dan jij denkt, een uiterlijk heel braaf paard kan soms best een grote binnenvetter zijn, buiten de stress momenten om die jij aangeeft, dat hoeft echt niet altijd zichtbaar te zijn. (is zelfs meestal niet zichtbaar, anders zouden wij paardenmensen ons doodschrkken van wat allemaal stress voor ze geeft denk ik)

Wat voeren betreft is het hier ook al aangehaald dat je paard eigenlijk altijd moet kunnen eten en vooral 's nachts heb je een enorm gat in je voer schema.
Zelf zou ik er voor kiezen om echt de hele dag voor ruwvoer aan te bieden, dus echt de hele dag.
Het is makkelijk te wegen hoeveel je paard nu krijgt, haal een koffer wegertje bij de action kost weinig kan je je hooinetten wegen, hou er rekening mee vocht percentage in bijna droge voordroog is veel hoger dan in hooi, dus moet je paard daar ook meer van krijgen in kilo's.

Snap je terughoudendheid met een fijnmazig hooinet als hij er al eens met een ijzer in vast heeft gezeten. Allicht is het mogelijk om een soort voerstysteem in zijn stal vast te schroeven (uiteraard in overleg met stalbaas en dan gewoon op jouw kosten) en daarin je fijnmazige hooinet te gooien, kan hij niet vast komen te zitten, eten wordt nog iets moeilijker (kan ook stress geven, zeker in het begin) doet hij langer over het eten en er past flinke voorraad in.

Ga even plaatje zoeken van wat ik bedoel.

Deze bedoelde ik niet, maar zou ook kunnen, kan alleen minder in.
http://img.tweede-hands.net/pics/00/13/ ... 7df171027d

Ha, gevonden, zo iets... (uitvoeringen kunnen varieren)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 8b52b3.jpg
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 18-01-17 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 21:37

Sjolvir schreef:

Wat betreft stress, denk ik dat je paard meer stress heeft dan jij denkt, een uiterlijk heel braaf paard kan soms best een grote binnenvetter zijn, buiten de stress momenten om die jij aangeeft, dat hoeft echt niet altijd zichtbaar te zijn. (is zelfs meestal niet zichtbaar, anders zouden wij paardenmensen ons doodschrkken van wat allemaal stress voor ze geeft denk ik)

Wat voeren betreft is het hier ook al aangehaald dat je paard eigenlijk altijd moet kunnen eten en vooral 's nachts heb je een enorm gat in je voer schema.
Zelf zou ik er voor kiezen om echt de hele dag voor ruwvoer aan te bieden, dus echt de hele dag.
Het is makkelijk te wegen hoeveel je paard nu krijgt, haal een koffer wegertje bij de action kost weinig kan je je hooinetten wegen, hou er rekening mee vocht percentage in bijna droge voordroog is veel hoger dan in hooi, dus moet je paard daar ook meer van krijgen in kilo's.

Snap je terughoudendheid met een fijnmazig hooinet als hij er al eens met een ijzer in vast heeft gezeten. Allicht is het mogelijk om een soort voerstysteem in zijn stal vast te schroeven (uiteraard in overleg met stalbaas en dan gewoon op jouw kosten) en daarin je fijnmazige hooinet te gooien, kan hij niet vast komen te zitten, eten wordt nog iets moeilijker (kan ook stress geven, zeker in het begin) doet hij langer over het eten en er past flinke voorraad in.

Ik denk zelf inderdaad ook dat paarden vaker stress hebben dan dat ze laten merken. Ik ben daarom ook opzoek naar iets wat ik haar kan geven tegen stress. Via de dierenarts werd ik getipt over een zalfje dat convidence heet. Dit is echter alleen voor stresssituaties en kan niet dagelijks gegeven worden. Ook had ze het over Zen. Dit blijkt alleen niet altijd te helpen en is ook behoorlijk prijzig. Je hebt ongv. anderhalve fles per maand nodig.

Ik ben benieuwd wat je precies bedoelt met het voersysteem!

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:25

Nee, NSAID's zijn net niet goed voor maagzweren (niet allemaal hoor, maar wel veel). Ze zorgen voor een verminderde bescherming van de maagwand (heel simpel gezegd).

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 22:30

Sjolvir schreef:

Deze bedoelde ik niet, maar zou ook kunnen, kan alleen minder in.
http://img.tweede-hands.net/pics/00/13/ ... 7df171027d

Ha, gevonden, zo iets... (uitvoeringen kunnen varieren)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 8b52b3.jpg

Sjeetje mooi ding zeg die laatste! Zeker een goede oplossing. Alleen ben ik bang dat de stalbaas dit niet in zijn stallen wilt... Maar niet geschoten altijd mis!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:33

Simpeler : als paard met hoofd over de deur kan, een hooinet aan de andere kant van de deur hangen. Deur voorkomt dan hoefjes in je hooinet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:36

Remark schreef:
[

Sjeetje mooi ding zeg die laatste! Zeker een goede oplossing. Alleen ben ik bang dat de stalbaas dit niet in zijn stallen wilt... Maar niet geschoten altijd mis!

Gewoon vragen, dat de kosten dan voor jou zouden zijn is wel logisch, maar zo'n ding kan je volgens mij plaatsen zonder dat je hele stal hoeft te verbouwen en is later ook weer te verwijderen stel dat je zou vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:43

Geen oplossing tegen maagzweren maar het kan wel helpen tegen te zuur maagzuur: je brokken/muesli niet droog voeren maar nat. Vooral bij paarden die te weinig speeksel aanmaken zorgt nat voer ervoor dat het maagzuur iets geneutraliseerd wordt en het voer makkelijker verteerd kan worden dan wanneer het droog in de maag belandt.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 22:43

Sjolvir schreef:
Remark schreef:

Gewoon vragen, dat de kosten dan voor jou zouden zijn is wel logisch, maar zo'n ding kan je volgens mij plaatsen zonder dat je hele stal hoeft te verbouwen en is later ook weer te verwijderen stel dat je zou vertrekken.

Als het inderdaad nauwelijks 'schade' achter laat maak ik een kans.

tamary schreef:
Simpeler : als paard met hoofd over de deur kan, een hooinet aan de andere kant van de deur hangen. Deur voorkomt dan hoefjes in je hooinet.

Heel slim! Echter gaat de stalbaas dat niet goed vinden. Ik mag mijn hooinet al niet buiten de stal vullen, laatstaan er een buiten me stal ophangen... :(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:21

Ik denk dat twee weken een hele dosering echt te kort is.
Zou voor de kosten het via abler bestellen en de aankomende drie maanden flinke dosis geven.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 10:48

Hannanas schreef:
Ik denk dat twee weken een hele dosering echt te kort is.
Zou voor de kosten het via abler bestellen en de aankomende drie maanden flinke dosis geven.

Is de omeprazol van abler net zo effectief?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:30

ik heb er goede ervaringen mee, maar zelfs al zou het in die formulering iets minder goed opgenomen worden (want dat is het verschil, de formulering en toedieningsvorm is anders, omeprazole is omeprazole). Voor dat prijsverschil kan je makkelijk iets hoger doseren en/of langer door behandelen wat voor maagzweren nooit nadelig is.

NSAID's kunnen bijna letterlijk een gat in de maagbranden moesten we het in pilvorm geven zoals wij mensen dat doen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 12:12

Oke, dat is goed nieuws!

Op de site van abler zie ik allerlei verschillende soorten. Welke gebruiken jullie? Ik zag bijv ook pillen. Deze schijnen dus niet kapot gebeten te mogen worden. Ik vraag me echt af hoe je dat voor elkaar krijgt :o?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:19

Ik ken een soortgelijk verhaal. Iemand die ik ken heeft ook een paard met steeds terugkerende maagproblemen. De dierenartsen zaten met de handen in het haar en deden telkens aan symptoombestrijding en dan was het wel even beter. Maar al die medicatie, ook niet goed voor het paard. Voor geen enkel levend wezen imo.
Zij is toen in contact gekomen met aloevera. Zij gaven dat puur in de mond met een spuit. Meestal wordt het door het voer gedaan. Het paard is er Super van opgeknapt en geen last meer!! Echt het proberen waard! Het is een natuurlijk product en ook nog eens supergezond.
Voor wie graag meer info wil over de werking van aloevera, stuur een pbtje. Allicht kan ik je helpen!