Al driekwart jaar jeuk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:41

Je kunt eens proberen olie bij te gaan geven. Waarom geen idee, heeft mijn paard toen enorm geholpen. 18 jaar geleden kreeg ik mijn eerste paardje. Ze schuurde zo enorm. De striemen stonden op het lichaam. (midden in de winter gekocht) Toen op advies van een volwassene olie gegeven. Dit moest opgebouwd worden naar een theekopje per dag. Daarna nooit meer problemen gehad.

kverhage

Re: Al driekwart jaar jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 13:20

Ik ga het allemaal in me achterhoofd houden! Eerst even kijken wat ze woensdag bij laarakker gaan zeggen..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:49

Ik wou net Laarakker gaan aanraden toen ik zag dat je daar al een afspraak had :D Onze Shet had vergelijkbare symptomen, overal jeuk, ze wilde altijd heel graag en heel lang geborsteld worden en stond uuuuren te groomen met elke pony die ze daarvoor kon strikken. In eerste instantie vermoeden we zomereczeem, maar wilden wel verder kijken.
We hebben in eerste instantie op aanraden van een van de DA's van Laarakker haar Detox gegeven. Toen dat leeg was, is ze naar Laarakker geweest voor een consult; flesje Liver comp en eigenlijk was ze daarna van haar jeuk af. Wel moeten we opletten met wat we haar voeren; hooi, geen kuil, weinig suikers en de tijd in de wei rustig opbouwen.
Succes woensdag, ik ben benieuwd!

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 20:49

@Hilary oooh dat klinkt zo bekend.. ben heel benieuwd naar woensdag. Laat het hier weten!!

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 03:13

Nou wij zijn vandaag bij laarakker geweest *\o/*
We waren blijkbaar al op de goede weg en het komt dus inderdaad van binnenuit. Zijn darmen zijn helemaal ontregelt, overprikkelt en hebben een virus. Zijn nieren en lever zijn overwerkt door de hoeveelheid afvalstoffen, die dus waarschijnlijk kwamen van verkeerd voer tijdens zijn manege periode. Dat allemaal bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat zijn immuunsysteem erg laag is en heeft zich geuit in huidklachten. Ook is hij van aard insuline gevoelig, hij heeft geen insuline resistentie, maar is daar wel, mede doordat hij een sober ras is, gevoelig voor.

We waren dus gelukkig op de goede weg!! Alleen heeft alles wel een extra steuntje in de rug nodig om zo snel mogelijk weer alles op de rit te hebben. We hebben dus 3 producten meegekregen, alle 3 van phytonics; immu boost pro druppels, kidney comp druppels waar zij zelf ook nog druppels doorheen hebben gemengd, wat zij hebben gemeten met die wichelroede en de hypo balance (dit schijnt een nieuw product te zijn, dus er is nog niks over te vinden). Waar die laatste voor diend is me na 2x vragen nogsteeds niet helemaal duidelijk, maar ik geloof ze wel. Verder moet hij op zijn hooi blijven en de dieetmix was prima. Zijn vitamine E mocht ik opmaken, al vond Eric zelf die regelmatig even voorbij kwam lopen dat volgens mij onzin omdat het in zijn situatie waarschijnlijk niet goed word opgenomen (?).

Ik ben heeeeel benieuwd, al voelt het wel goed. Zit alleen even in een zelf-mini-dipje dat ik me toen ik hem kocht had voorgenomen zo min mogelijk extra dingen bij te voeren naast zijn hooi en zijn brok.... héhé.. zijn we dan, maar is voor het goede doel denk ik maar. Uiteraard als het nodig is, is het gewoon nodig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:12

Klinkt goed, en veel huidklachten komen van binnenuit :j
Dat hypo spul ben ik ook wel benieuwd naar,maar jij weet dus nog niks er over haha :')

En die dingen die je nu bij moet geven zijn allemaal homeopatisch toch...kan best en hopelijk helpt het :j

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 19:51

Even een update na lange tijd.. er is helaas nog 0 verbetering. Ondertussen zijn we al een maand bezig en hebben over een maand pas weer de volgende afspraak.. Eerlijk gezegd zakt de moed me een beetje in de schoenen na alles wat we al geprobeerd hebben -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:14

:(:)
He bah wat vervelend, en het klonk zo goed!

En nu dan.....al een idee wat je vervolg stap gaat zijn?

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:22

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.. ik denk dat ik morgen sowieso laarakker ga bellen dat er nog helemaal geen verbetering is, even afwachten wat hun reactie daarop is. Misschien moet ik wel eerder terug komen..
Ergens kan ik ook best begrijpen dat als het van binnen komt, van die darmen, lever en nieren dat het lang duurd voor alles weer in balans is, maar had toch wel na een maand een mini beetje verbetering verwacht..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:23

Mijn ruin heeft ook dit soort jeuk gehad, was bij hem inderdaad ook door een ontregelde lever. Misschien de moeite waard om de behandelmethode aan te passen?

Wat ik mis in je verhaal is of je paard ook getest is op PPID. Dat kan ook huidklachten veroorzaken.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:27

@Koper, zal daar morgen eens naar vragen als ik ze opbel.. Hij is vorige zomer ook op PPID getest en dat had hij (gelukkig) niet

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:30

Heb ook vanavond over een zink tekort gelezen op internet, klinkt eigenlijk ook allemaal bekend in de oren. Maar dat had dan denk ik uit de bloedtest moeten komen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:37

Heb je hem nu al van het stro gehaald??

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:45

@Bigone, nee hij staat nog op het stro. Volgens laarakker was dit het niet en ken toevallig iemand die daarheen ging met jeuk waarbij ze wel zeiden dat hij van het stro moest. Dus ga ervan uit dat hun het goed hebben.. Ergens denk ik kan het nu alsnog proberen, maar iemand op stal bij ons zei al gelukkig heb je hem niet van het stro gehaald want zal hem weer veel stress opleveren na alle veranderingen van de afgelopen tijd, waar ik achteraf alleen maar mee kan instemmen. Dus ben daar nu een beetje voorzichtig mee.. al zal ik mezelf voor me kop slaan als dat het uiteindelijk is.

Edit; had ook bij de bloedtest op allergien laten testen, daar kwam verder ook niks uit zei de veearts bedenk ik me nu

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:53

PPID testen ze bij Laarakker standaard, zeker als je voor een eerste consult komt :j
Zoals ik al eerder vermeldde, hadden wij een Shet met jeuk. Haar flesje Detox was eerst nodig, daarna waren we denk ik op de helft van de Liver comp toen ze van de jeuk af was. Ze kreeg 8 druppels per keer, 2 keer per dag, dus reken maar uit hoeveel dagen dat duurde :P
Even bellen om te overleggen lijkt me overigens wel handig, wellicht moet je iets sturen met de dosis oid.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:04

Er wordt niet standaard op zink getest volgens mij, dat zou je je DA nog even kunnen navragen, of dat wel getest is. Als dat niet zo is en als je dat alsnog wil doen, zou ik ook gelijk Magnesium, Vitamine E en Selenium in elk geval mee laten testen.

Dat hij volgens Laarakker de vitamine E niet goed opneemt komt doordat zijn darmen niet goed werken.

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... -vitaminen , als je een stuk naar beneden scrolt lees je een stukje over vitamine E. Anneke Hallebeek is wel een bekend persoon op het gebied van voeding bij paarden.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 22:43

@Hilary, ik moet inderdaad ook 2x per dag 10 druppels geven van beide flesjes, alleen zijn mijn flesjes al voor 3/4 leeg.. ;(

@Jet, thanks voor de link! Heb hem gelezen. Ik had met de afgelopen bloedtest idd wel gevraagd om ook alle vitamines en mineralen etc te testen, we hebben de meest uitgebreide gedaan dus ook organen en allergienen etc. Daar kwam toen uit dat hij Vit E tekort had, ben dat toen gaan aanvullen met het pompje van Chevevit. Edit; lees nu je bericht pas goed :') zal morgen ook even bellen naar de veearts hoe de zink was en anders even nadenken om die alsnog te laten prikken

Zal anders de volgende keer bij laarakker even vragen of hun daar ook op kunnen testen en anders evt een 2e bloedtest speciaal op zink en kijken of de vit E alweer oke is

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:53

zit er toevallig kippen,pluimvee,vogels in de buurt?

ook ooit mensen gekend met een paard met onverklaarbare jeuk.
bleek die jeuk te krijgen van de bloedluizen van de kippen die in de buurt zaten.

heel lastig probleem,ze kriebelen enorm,maar blijven ook niet 'wonen' op je paard,dus ook lastig waar te nemen,en nog moeilijker te bestrijden,want mochten er bv kippen zitten,kunnen die bloedluizen in elke spleet,greppel,in het stro,in het hooi,.....
die beesten zitten overal.....

indien er geen pluimvee zit,kan het daaraan niet liggen,maar je weet nooit.....

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:56

Ook ooit van mensen gehoord die een paard hadden met giga jeuk, haar viel uit, flipte af en toe compleet (ook tijdens het rijden). Uiteindelijk bleek het te komen door de bestrijdingsmiddelen die gebruikt werden op het naastgelegen maïsveld 8)7 Dat bedenk je ook niet zo snel. Maar goed, voor mais benevelen is het nu ook niet echt het goede jaargetijde... Bovengenoemd paard is overigens verhuisd naar de kust, waar ze nu met beginners buitenritjes op hem maken.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 23:32

@Tengeltje, volgens mij heb ik dat verhaal hier op bokt inderdaad ook wel eens gelezen... wij hebben bij de mesthoop op het terrein van de buren 3 kippen lopen, mag toch heel erg hopen dat het dat niet is :n

@Hilary, jeetje als je het zo gaat bekijken kan je inderdaad de gekste dingen tegen komen.. wij hebben in de buurt denk ik 2 velden van mensen die daar iets verbouwen, weet dat de ene penen is, de ander zou ik niet weten. Maarja ook daarvan kunnen natuurlijk bestrijdingsmiddelen in de lucht zitten, al zit het wel op redelijke afstand.. Ook is stal een half uur (te paard) bij de zee vandaan, dat scheelt al wel met veel dingen heb ik gelezen.

Ik wil zoooo graag weten wat het is.. weet wel dat het iig niet aan een jaargetijden is gebonden, het is nu al langer als 3 kwartjaar aan de gang en is geen een periode weg of minder geweest, behalve toen hij op het land stond als vakantie toen hij nog manege paard was. Alhoewel hij zich al heel lang niet meer tot bloedenstoe heeft open gekrabt. Nu hebben ze hier in de buurt ook geen stalling waar ze 24/7 buiten kunnen staan.. anders kon ik dat ook nog proberen. Ik hoop eigenlijk gewoon nogsteeds dat ze hem bij laarakker kunnen gaan helpen |(

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:17

kan je die kippen pakken?
makkelijk te controleren of ze bloedluizen hebben hoor.
als je eentje kan pakken ff onder de vleugels kijken,als ze echt bloedluizen hebben,zul je al vlug zo'n beestje op je hand vinden nadat je ze een tijdje vasthoudt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:46

Tja, als het op het land geen problemen geeft dan zou mijn eerste gevoel zijn: Het ligt aan de bodembedekking. En stress?? Gooi eerst twee baal vlas in de stal met een laagje stro er over en dan steeds minder stro. Je kunt misschien wel een beetje laten liggen in een hoekje zodat hij iets extra te knabbelen heeft. Je hoeft hem ook niet in één keer van de stro af te halen. Maar ik begrijp het goed dat hij dit altijd al gehad heeft, ook op de manege? En daar stond hij ook op stro??

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:57

net daarmee dat ik die kippen zeker zou controleren.
bloedluizen kunnen in stro,vlas,spleten,kieren,..... zitten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:00

Jeetje ik snap hier echt niks van.

Je kunt zoveel dingen heel makkelijk zelf doen.

Haal hem nu eens van het stro af, toch niet zo moeilijk?
Verder heb je het over de jaarlijkse wormspuit >;) ik mag toch hopen dat hij vaker als 1 x per jaar ontwormt wordt?
Test sowieso eens op beestjes, zie je zelf lang niet altijd maar kan een DA onder een microscope zo zien.

Verder, heb je zijn zaakje al eens gewassen?
Dat kan ook enorme jeuk geven waarbij ze de hele achterhand gaan schuren.

Ik vermoed dat er meerdere dinfgen spelen waardoor het wat lastig uitzoeken is.

Na aanleiding van je verhaal van Laarakkers snap ik wel dat die spullen van hem geen bal werken.
Wat hij je vertelt heeft kan iedere maloot vertellen na aanleiding van jou verhaal en het zien van je paard.
Als hij niet eens helder kan uitleggen wat de oorzaak is en waarom je bepaalde dingen krijgt, geeft dat aan dat hij het probleem wel ziet maar niet de oplossing weet.

Hoe vaak heeft de DA jou paard nu werkelijk gezien?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:01

Kan je misschien van die shapley's MTG gebruiken om de huid misschien te kalmeren? Dan bestrijd je misschien alleen maar symptomen, maar dan is het voor je paard misschien aangenamer als er wat 'verkoeling' komt op de huid?