Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:beatje, hij hoeft wel niet te werken voorlopig. Ik geef hem niet te veel krachtvoer, omdat ik de indruk heb dat het toch niet echt blijft hangen. Verder denk ik dat ik wel ruim voldoende hooi geef, en ik heb altijd geleerd dat genoeg hooi belangrijker is dan veel krachtvoer. Maar als je suggesties hebt, en dan specifiek in de richting van een voer wat goed is voor magere paarden, dan hoor ik dat graag
.
Eline91 schreef:....
bruintje123, ik voer gewoon hooi en geen voordroog. All In Soup ken ik niet, is dat een soort slobber?
....
pol013 schreef:Even los van de medische vraagstukken die je waarschijnlijk nu voor de kiezen krijgt.
Als een paard hooi zonder bekende samenstelling krijgt (hoe veel het ook is) en maar 1 kg 'krachtvoer' en schraal is heb je nog zoveel marge voor verbetering.
Dus snel je hooi laten testen. Als dat een energie/eiwit tekort heeft kun je voeren tot je pap zegt. dan gaat er weinig veranderen. Een analyse kan al voor een paar euro bij Pavo. Dan vind ik een hoeveelheid tot 3kg krachtvoer nog niet eens iets om voor met je ogen te knipperen. Gewoon heel normale hoeveelheid. Tot je daar aan zit zou ik mij niet eens echt zorgen maken.
Weinig krachtvoer geven is een leuk streven en kan in veel gevallen ook prima. Maar als je paard het nodig lijkt te hebben moet je er ook niet te voorzichtig mee zijn. Dan moet je gewoon even door scheppen uit die voerton.
Dan nog eventueel aanvullen met luzerne en/of bietenpulp. Als dat allemaal niet helpt zou ik mij pas echt zorgen gaan maken.
pol013 schreef:Weidebloem: Veel krachtvoer misschien ja. Maar een paard is geen cavia en 3 kg voor een te mager paard is niet veel. Ruwvoer is je basis, analyseer dat, geef die bietenpulp maar ga daarnaast niet beknibbelen of bang zijn voor een portie krachtvoer. Dat is echt onzin. En dan kan 0,5 of 1 kg meer al snel een aardig verschil maken.
En ga maar eens goed ruwvoer halen mét analyse op korte termijn als jouw ruwvoer niet 'goed' blijkt te zijn of je er nog een flinke partij van hebt zitten. Dan doe je gewoon met krachtvoer waar het voor bedoeld is: aanvullen waar aanvulling nodig is.
En dan heb ik weer niet zo veel met het bijvoeren van allerlei enkelvoudige voedingsmiddelen. Dan vul je het ene deel aan en creëer je aan de andere kant een tekort. In een krachtvoer is dan in ieder geval aan een balans gedacht.