Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SilvanoN

Re: Paard al jaren 'op de sukkel', heeft het nog zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:59

Je zou Senior prior van Subli kunnen proberen om hem wat dikker te krijgen. Algue vitae (google maar eens, is algenpoeder) kan rust brengen in spijsvertering.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:10

Citaat:
beatje, hij hoeft wel niet te werken voorlopig. Ik geef hem niet te veel krachtvoer, omdat ik de indruk heb dat het toch niet echt blijft hangen. Verder denk ik dat ik wel ruim voldoende hooi geef, en ik heb altijd geleerd dat genoeg hooi belangrijker is dan veel krachtvoer. Maar als je suggesties hebt, en dan specifiek in de richting van een voer wat goed is voor magere paarden, dan hoor ik dat graag :)

.

Ik zelf geef een volle schep bietenpulp,daar gaat bij een schep maisvlokken en een schep zemelen een schep conditiemix .Dat krijgen ze 2x per dag.Ik week s'morgens voor s'avonds ens'avonds voor smorgens.
Het ene oudje zou ingeslapen worden omdat hij niet meer dik te krijgen was ,hij doet het hier super op.

Ik heb ook Sp van Subli gevoerd,maar daar zat eigenlijk het zelfde in als in mijn eigen mengsel ,plus dat ik er iedere keer voor naar Nederland moest rijden.
De all in soup van de Aveve vind ik niet vergelijkbaar met de Sp.De all in soup is toch iets minder dik makend.
Ipv de conditiemengeling kan je een brok of mengeling voor fokmerrie's geven dat heeft wat meer eiwitten en zet meer aan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 15:14

Rocamor, hij heeft een dek op in de winter omdat ik de indruk heb dat de kou hem ook wat parten speelt. Hij heeft een inloopstal, waar hij volledig uit de wind en regen kan staan, en een paddock die voor een deel verhard is. Het hooi wordt altijd in de stal of op het verharde deel gevoerd, en we zitten hier niet op zandgrond. De rest van de paddock is leem/klei (in de winter modder) maar daar lopen ze niet zo vaak :-)

Realmagic, interessant! Het is misschien wel nuttig om eens af te toetsen of hij ook effectief voldoende binnen krijgt. Dierenarts en kliniek zeggen telkens dat ik voldoende hooi geef, maar ik heb inderdaad geen idee van de voedingswaarde.

Beatje, bedankt voor de tip :-) Ik kan wel eens uitproberen of hij het daar misschien beter op doet.

Update: De DA is opnieuw geweest om de volgende stappen te bespreken. Terwijl ze hem nog eens onderzocht vond ze echter een vreemd knobbeltje in zijn hals, iets achter/onder de kaak. Omdat hij een schimmel is dacht ze in de richting van een melanoom, dat misschien wel drukt op de schildklier/lymfeklieren. Om dat zeker te weten is er echter een echo en punctie nodig. Het is wat verwarrend allemaal, we wachten de bloedwaarden nog af voor we beslissen wat we doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:23

Eline91 schreef:
....
bruintje123, ik voer gewoon hooi en geen voordroog. All In Soup ken ik niet, is dat een soort slobber?
....

Ja dat is een slobber.
Net als de subli priores die andere hier aanraden.
Maar ik zag dat je van belgie komt en dan is aveve misschien gemakkelijker voor je en die hebben dat.
https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... soup/95fe6
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 13-01-17 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:44

Eline, de all in soep is inderdaad een soort slobber, hij moet alleen wel langer trekken, minstens 15 minuten. Ik geef het ook aan men paard en die eet het zeer graag. ook handig om eventuele medicatie mee te geven. Ik zou het toch eens overwegen om te gaan halen. De prijs is heel vriendelijk en je zal er alvast geen fout mee doen.

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:46

Ik heb altijd geleerd dat je uit moet kijken met bietenpulp bij paarden die vatbaarder zijn voor koliek en hoefbevangenheid. Wat zegt de D.A. ? Ons oude magere paard (167) kreeg 3 bak Subli senior, Subli priores is lekkerder dus daar mengde we het mee, 3 bak merrie brok omdat daar wat meer voedingsstoffen inzitten dan gewone brok en een schepje kalvermelkpoeder op advies van de dierenarts, en onbeperkt hooi en nog wat wortels en groentes en fruit dat over was . Daar is ze 27 jaar mee geworden. Verder kan ik je geen advies geven over wel of niet in laten slapen want ik ken je paard niet. Zolang je hem in leven laat voor zichzelf en niet voor jezelf dan zit je goed is mijn redenatie altijd.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:42

Misschien dan toch eindelijk meer duidelijkheid. Geloof niet dat het aan je voerbeleid ligt. Goede tips allemaal om paard dikker te krijgen, maar klinkt alsof je de oorzaak nog niet echt gevonden hebt. Misschien zoiets als Lyme? Hopelijk geeft de echo en punctie een antwoord.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:47

Voor een volbloed in dit koude weer vind ik het weinig. Ik moet eerlijk zijn dat ik niet snap dat als je ziet dat je paard tekort komt aan energie dat je dit niet bijvult. Je zegt hij wordt mager, maar besluit niet om hem wat extra's te geven. Zeker volbloeden hebben veel meer nodig om zich warm te houden met dit weer. Dus ookal speelt er iets op de achtergrond, zorg wel dat hij voldoende binnen krijgt. Ik denk dat ik half bokt over mij heen krijg als ik aangeef wat mijn merrie momenteel allemaal krijgt om op gewicht te blijven. Laat ik het er op houden een mengsel van totaal 20 liter. Als haar lichaam aangeeft dat ze meer of minder nodig heeft krijgt ze dit.

Als een kind 4 boterhammen en een warme maaltijd eet, maar kilo;s afvalt zeg je toch ook niet hier moet hij het mee doen, moet genoeg zijn ???

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 08:54

quickie, ik kan hem ook niet dwingen om te eten toch? Zijn ruwvoer is nooit op, dus meer geven heeft volgens mij geen zin. En naar krachtvoer toe heb ik nog niet echt wat gevonden dat hem op gewicht kan houden. Ik ben eens aan het proberen met bietenpulp en All-In-Soup, want de muesli die ik geef haalt echt niks uit. En ik wil mijn ruwvoer eens laten onderzoeken, zodat ik weet of dat wel voldoende voedingsstoffen levert.

Ik heb gisteren met de DA gesproken, de bloeduitslagen zijn goed. Leverwaarden zijn normaal, zowel van hem als van de andere pony's, dus het lijkt erop dat daar het probleem niet zit. Dan is er nog de knobbel in zijn hals, daar laat ik morgen een echo en een punctie van nemen zodat we meer duidelijkheid krijgen op dat vlak :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:20

Even los van de medische vraagstukken die je waarschijnlijk nu voor de kiezen krijgt.

Als een paard hooi zonder bekende samenstelling krijgt (hoe veel het ook is) en maar 1 kg 'krachtvoer' en schraal is heb je nog zoveel marge voor verbetering.
Dus snel je hooi laten testen. Als dat een energie/eiwit tekort heeft kun je voeren tot je pap zegt. dan gaat er weinig veranderen. Een analyse kan al voor een paar euro bij Pavo. Dan vind ik een hoeveelheid tot 3kg krachtvoer nog niet eens iets om voor met je ogen te knipperen. Gewoon heel normale hoeveelheid. Tot je daar aan zit zou ik mij niet eens echt zorgen maken.

Weinig krachtvoer geven is een leuk streven en kan in veel gevallen ook prima. Maar als je paard het nodig lijkt te hebben moet je er ook niet te voorzichtig mee zijn. Dan moet je gewoon even door scheppen uit die voerton.
Dan nog eventueel aanvullen met luzerne en/of bietenpulp. Als dat allemaal niet helpt zou ik mij pas echt zorgen gaan maken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:01

Wacht even die echo af ts het heeft toch geen zin om je gek te maken. :(:)
Dat er iets is mag duidelijk zijn maar het is soms een kunst om erachter te komen. %)
Zorg dat je paardje een goede vitamine/mineralen korrel krijgt (bijv. Vitalbix) en blijf zoeken het antwoord zal komen.

Ik zit hier op hete kolen ik wacht op de uitslag van de mijne.
Ze is getest op lyme,anaplasmose en 2 vormen van piroplasmose.
Als het dat ook niet is dan weet ik het echt niet meer. -O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:33

Wat voor merken voer zijn in jouw omgeving redelijk aan te komen? Want daar valt nog ontzettend veel te winnen denk ik. Ik ben zelf ook van het weinig krachtvoer voeren, maar nu op korte termijn 3 paarden op relatief veel bijvoer gezet, allen met onbeperkt ruwvoer:
- Groninger van 4.5 jaar op 10kg subli seniores priores (SP) en 3.5kg Subli basisbrok. Kwam door een tandprobleem flink te mager (bcs van 3 op een schaal van 9) bij me, nu bijna goed op gewicht (in een maand tijd) en zijn we nu dus aan het afbouwen. Krijgt nu 7.5kg SP en 1.8kg basisbrok.
- KWPN merrie (type damespaard) van 20 jaar op 2kg Arie Blok bietenpulp, ½kg zemelen, ½kg Arie Blok luzernebrok, 1½kg pavo 18+, ½kg subli 369, 1kg Marstall Vito (en supplementen voor de artrose). Kwam veel te mager (bcs van 2 op een schaal van 9) bij me met explosieve artrose omdat ze de overgang van traditioneel naar natuurlijk huisvesten niet aankon, stond al wel op onbeperkt hooi maar nauwelijks krachtvoer (alleen na het rijden een halve kg). Daarnaast is ze cushing-verdacht. Ze is er nog niet, maar is al wel flink aangekomen in 2.5 maand, bij haar moest ook meer opgebouwd worden.
- Trekpaard van 3.5 jaar. Valt iedere winter gigantisch in en is deze winter zelfs een keer gewoon omgegaan en kwam daarna moeilijk overeind. Bloedonderzoek gedaan en rekening houdend met alle gegevens een voerschema opgesteld. Het paard krijgt nu 4.5kg bietenpulp (meer eet hij niet), 1-1.5kg zemelen, 450ml olie (300ml zonnebloemolie, 150ml lijnzaadolie) en 600g vitalbix daily complete. Daarnaast eet hij 30-40kg hooi per dag. Daarop is hij gestopt met afvallen en is hij er in het geheel beter uit gaan zien. Bij het tweede bloedonderzoek bleek dat hij ook een eiwittekort had, dat kwam er in eerste instantie niet uit omdat hij zoveel spierafbraak had door het afvallen. Daar krijgt hij nu ook nog 2kg luzernebrok voor, vandaag ga ik opnieuw om feedback vragen. De luzerne krijgt hij nu 2 weken.

2 van deze 3 paarden zou niet meer dan een vitaminekorrel nodig moeten hebben en ook het derde paard zou niet meer dan 1-1.5kg krachtvoer nodig moeten hebben (en waarschijnlijk niets omdat ze heel rijke fijne voordroog krijgt). Toch geeft het paard soms aan dat er wel meer in moet en het is belangrijk om daar dan naar te luisteren, natuurlijk houden van paarden kan alleen zolang het kan.

De uitslag van het bloedonderzoek is nu de eerste stap, het zou fijn zijn als je de uitslag dan hier neerzet, dan kunnen we mee brainstormen. Mocht je echt een uitgebreid voedingsadvies willen, dan kan je me een berichtje sturen (maar dat kost 30€).

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:18

pol013 schreef:
Even los van de medische vraagstukken die je waarschijnlijk nu voor de kiezen krijgt.

Als een paard hooi zonder bekende samenstelling krijgt (hoe veel het ook is) en maar 1 kg 'krachtvoer' en schraal is heb je nog zoveel marge voor verbetering.
Dus snel je hooi laten testen. Als dat een energie/eiwit tekort heeft kun je voeren tot je pap zegt. dan gaat er weinig veranderen. Een analyse kan al voor een paar euro bij Pavo. Dan vind ik een hoeveelheid tot 3kg krachtvoer nog niet eens iets om voor met je ogen te knipperen. Gewoon heel normale hoeveelheid. Tot je daar aan zit zou ik mij niet eens echt zorgen maken.

Weinig krachtvoer geven is een leuk streven en kan in veel gevallen ook prima. Maar als je paard het nodig lijkt te hebben moet je er ook niet te voorzichtig mee zijn. Dan moet je gewoon even door scheppen uit die voerton.
Dan nog eventueel aanvullen met luzerne en/of bietenpulp. Als dat allemaal niet helpt zou ik mij pas echt zorgen gaan maken.

Weten wat je voert is zeker heel belangrijk. ruwvoer is de basis en dient van goede kwaliteit te zijn. Maar om een te mager paard meer brok te gaan voeren zie ik de meerwaarde niet van in. Je kan ruwvoervervangers proberen zoals Seniores Priores. meer krachtvoer kan het lichaam ook juist meer overbelasten waardoor het alleen nog maar meer achteruit gaat. Veel krachtvoer om dikker te maken vind ik echt achterhaald. hooguit een goede merriebrok als er sprake is van weinig eiwitten, maar dat zou je ook met Luzerne bijvoeren kunnen optrekken.

Zou ook eerst even de uitslag van je DA afwachten. Het zou me niets verbazen als je pony iets onder de leden heeft. Goed bloedbeeld zegt lang niet alles, bloedbeeld is vaak ook maar een beknopt spectrum

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:33

Weidebloem: Veel krachtvoer misschien ja. Maar een paard is geen cavia en 3 kg voor een te mager paard is niet veel. Ruwvoer is je basis, analyseer dat, geef die bietenpulp maar ga daarnaast niet beknibbelen of bang zijn voor een portie krachtvoer. Dat is echt onzin. En dan kan 0,5 of 1 kg meer al snel een aardig verschil maken.
En ga maar eens goed ruwvoer halen mét analyse op korte termijn als jouw ruwvoer niet 'goed' blijkt te zijn of je er nog een flinke partij van hebt zitten. Dan doe je gewoon met krachtvoer waar het voor bedoeld is: aanvullen waar aanvulling nodig is.

En dan heb ik weer niet zo veel met het bijvoeren van allerlei enkelvoudige voedingsmiddelen. Dan vul je het ene deel aan en creëer je aan de andere kant een tekort. In een krachtvoer is dan in ieder geval aan een balans gedacht.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:41

pol013 schreef:
Weidebloem: Veel krachtvoer misschien ja. Maar een paard is geen cavia en 3 kg voor een te mager paard is niet veel. Ruwvoer is je basis, analyseer dat, geef die bietenpulp maar ga daarnaast niet beknibbelen of bang zijn voor een portie krachtvoer. Dat is echt onzin. En dan kan 0,5 of 1 kg meer al snel een aardig verschil maken.
En ga maar eens goed ruwvoer halen mét analyse op korte termijn als jouw ruwvoer niet 'goed' blijkt te zijn of je er nog een flinke partij van hebt zitten. Dan doe je gewoon met krachtvoer waar het voor bedoeld is: aanvullen waar aanvulling nodig is.

En dan heb ik weer niet zo veel met het bijvoeren van allerlei enkelvoudige voedingsmiddelen. Dan vul je het ene deel aan en creëer je aan de andere kant een tekort. In een krachtvoer is dan in ieder geval aan een balans gedacht.

Maar krachtvoer voer je in principe voor meer energie, niet als dikmaker. Ik snap je redenering hoor, je krachtvoer dient goed afgestemd te zijn op je paard en als je een simpele basisbrok voert, zit daar ook weinig in en worden er ook vaak grotere hoeveelheden geadviseerd. Om daar onder te gaan zitten met een mager paard is ook geen logica. Maar TS haar paard krijgt 1kg krachtvoer (luzernebrok en muesli) naast 16kg hooi voor een paard van 420kilo. Je kan er best 2kilo van maken, maar ik denk dat je dan beter kan kijken naar een ander type krachtvoer wat echt ook als dikmaker functioneert. Iets als speedibeet of Senoires priores is volledig voer waar je geen verhoudingen recht hoeft te trekken.
Soms is het even zoeken wat het beste bij je paard past, maar in het geval van TS zou ik niet heel lang nog zo aan blijven modderen en eens contact op nemen met een praktijk als Den Hoek. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat het alleen aan het voer ligt, maar dat het paard een paar jaar geleden iets opgelopen heeft waar ze destijds op de kliniek niet hun vinger op hebben kunnen leggen. Leuk dat je voor leverbot behandeld, maar als je geen leverbot vindt kan het net zo goed een symptoom van iets anders zijn. Blijft toch altijd zo lastig….

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:51

We denken een beetje langs elkaar heen denk ik. Inderdaad niet je medisch goed bekijken.

Maar krachtvoer kan wel een dikmaker zijn. Ben het wel eens met je opmerking dat je dan naar de juiste soort moet kijken.

Maar dan blijf ik er bij dat je bij 1 kg krachtvoer en een te mager paard je nog niet direct zorgen hoeft te maken dat het geen zin meer heeft.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:53

Klinkt heel leuk onbeperkt ruwvoer. Maar die twee van mij (ene Z2, ander twee x pw aan de longe 10min) hebben toch echt krachtvoer nodig om op gewicht te blijven. Wedstrijdpaard eigenlijk meer maar wordt te druk.

Ik denk dat je paard teveel energie verspilt met hoe die gehouden wordt. Dus in de blub etc. En daarbij te weinig krachtvoer imo.
Het klinkt allemaal zo leuk zo een paard houden. Maar mijn wedstrijdpaard was al dood geweest op de manier. En dan bedoel ik dit niet gemeen, want het kan heel goed zijn voor een paard. Ik bedoel er alleen mee dat het niet bij elk paard kan.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:11

Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit, bietenpulp mengen met zemelen en luzerne en weken. Dat is óók ruwvoer en een goede extra. Dikker worden doe je niet met brokken en muesi. Als je paard last heeft van zijn stofwisseling, dan géén krachtvoer en zeker niet als er granen in zitten. De darmen van een paard
zijn niet geschikt om zetmeel uit de granen te verteren. En natuurlijk gedegen onderzoek door de DA. Is er bv al eens op Cushing getest? Misschien heb ik er overheen gelezen. Bloedworm is ook zo'n ding, wordt niet altijd goed aangetoond in mestonderzoek. Ik wens je veel sterkte met je paard.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:15

Naast alle medische zaken en energielevels, die zeker heel belangrijk zijn.
Hoe lang voer je de luzernebrok al? Sommige Arabiertjes doen het slecht op luzerne doordat ze de hoge concentratie eiwit niet aankunnen. Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar hoor het van meerdere kanten. Die van mij kan er ook niet goed tegen. Is ook wel een gevalletje met gevoelig verteringsstelsel die nogal aanleg heeft voor schraal worden zodra het management niet helemaal soepel loopt.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:25

Is er bij dit paard ooit ACTH in het bloed bepaald of een fatsoenlijke Glucose opname test gedaan om te bepalen of ie überhaupt wel voedingsstoffen opneemt? Daarnaast wordt EMND ook vaak gemist in een vroeg stadium.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 20:31

We hebben vandaag de bevestiging gekregen dat het inderdaad om kwaadaardige melanomen gaat, die zijn uitgezaaid naar zijn organen ;(

Bedankt allemaal voor de tips, we proberen hem zo lang mogelijk op gewicht te houden maar als dat echt niet meer lukt moeten we een heel moeilijke beslissing nemen. We gaan gewoon door met het onbeperkt hooi, en ik wil nog even gaan kijken wat we kunnen bijstellen aan het krachtvoer.

Voorlopig kijkt hij nog fris, maar we bereiden ons er op voor om afscheid te nemen de dag dat zijn oogjes niet meer blinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:37

Toen mijn paard terug op gewicht moest komen, moest ik lijnzaadolie onder zijn voor mengen. Ik gaf ook de slobber van Pavo, wordt bij ons in de Horta verkocht.

Sterkte verder, wat een rotnieuws zeg.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:50

Sterkte er mee. Wat verschrikkelijk. Voor wat voer betreft, ik heb een (arabische) merrie er bij, die doet het goed op seniorenslobber (seniores priores). Daar doe ik ook wat brokken door en lucerne. Ze heeft wat problemen met het gebit, dus ze eet traag. Maar ze wordt regelmatig behandeld daarvoor en doet het steeds beter. Ook heeft ze onbeperkt ruwvoer in netten (anders gaat het de hele stal door) en ze loopt op de weide.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:51

Ik geef nu sojaschroot. Ik zocht al vier jaar naar een dik maker die wel werkt. En in vier weken tijd is hij heel erg aangekomen. En het is niet duur. Zak is 25 kilo en hij krijgt 300 gram per dag. Echter aanrader!

Sterke met je paardje

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:17

Oh wat een verdrietig nieuws ;( Sterkte.