Paard sopt hooi in water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:05

Mijn merrie doet dat ook graag.
De electrische waterbak hing naast haar hooinetten en op dezelfde hoogte, kon er standaard vanuit gaan dat haar stal een natte sopbende was. Idem toen er een waterton in haar stal stond op de grond.
Zolang het weer het toelaat zet ik haar waterton buiten en nog zie je een spoor vanuit stal over de tegels naar de ton, maar ze sopt nu veel minder dan voorheen.
Heb bij haar het idee dat het ook ligt aan wat voor hooi het is.
Het hooi dat we hebben op stal wisselt iedere keer van structuur, en bij de ene soort sopt ze meer dan bij een ander.
Paard van stalgenootje sopt ook behoorlijk iedere nacht.

Ik geloof niet dat ze het doen vanwege een medisch iets maar dat ze het gewoon lekker vinden.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:08

sjouk_L schreef:
Het kan ook goed zijn dat hij juist door de behandeling zijn eten niet goed meer wegkrijgt. Sommige paarden zijn er gevoeliger voor dan andere, maar als het gebit serieus is bijgewerkt, dan worden de kiezen gladden qua oppervlak. Als ze dan met die mooie gladde afgeronde kiezen moeten eten dan maalt dat niet zo best meer.

Over het algemeen gaat dat met de tijd wel over, alleen het is even de vraag of het daarna niet uit gewoonte blijft doen.

Ik vind het nog niet onmiddelijk klinken als een maagzweer.

Het kan wel helpen om het hooi zo ver mogelijk van het water te leggen om hem er zo toch weer aan te wennen dat hij ook droog kan eten.

Het paard mag na een gebitsbehandeling wennen aan het behandelde gebit en ze kunnen daar even last van hebben (als in, wennen aan het kauwen, sommige paarden maken wat proppen) maar dat moet dan ook wel met een week over zijn en niet 3 weken na dato nog last veroorzaken.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:09

NinaCharlie schreef:
sjouk_L schreef:
Het kan ook goed zijn dat hij juist door de behandeling zijn eten niet goed meer wegkrijgt. Sommige paarden zijn er gevoeliger voor dan andere, maar als het gebit serieus is bijgewerkt, dan worden de kiezen gladden qua oppervlak. Als ze dan met die mooie gladde afgeronde kiezen moeten eten dan maalt dat niet zo best meer.

Over het algemeen gaat dat met de tijd wel over, alleen het is even de vraag of het daarna niet uit gewoonte blijft doen.

Ik vind het nog niet onmiddelijk klinken als een maagzweer.

Het kan wel helpen om het hooi zo ver mogelijk van het water te leggen om hem er zo toch weer aan te wennen dat hij ook droog kan eten.

Het paard mag na een gebitsbehandeling wennen aan het behandelde gebit en ze kunnen daar even last van hebben (als in, wennen aan het kauwen, sommige paarden maken wat proppen) maar dat moet dan ook wel met een week over zijn en niet 3 weken na dato nog last veroorzaken.

Dat ben ik met je eens, maar het kan inmiddels wel een gewoonte zijn geworden om te soppen, terwijl het paard inmiddels best weer kan eten zonder te soppen. Wat eraan te doen, ja dat is nu een goeie. Ik zou toch kijken wat er gebeurt als je het soppen wat ontmoedigd door het moeilijker te maken.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:17

Het zou ook kunnen dat je paard een diastase heeft ontwikkeld, waardoor hij moeilijker kan kauwen omdat het ook pijnlijk kan zijn. Nat hooi is makkelijker te kauwen voor een paard. Niet iedere gebitsverzorger zal het herkennen laat staan er iets aan kunnen doen. Goede paardentandarts (dierenarts) naar het gebit laten kijken. Desgewenst de diastase laten schoonmaken.
Heb zelf twee paarden die sopten en regelmatig door dierenarts/tandarts/gebitsverzorger werden gedaan. En bleven soppen. Totdat Jan Kroes (DAP Krommerijnstreek) kwam, zag en overwon. :D Soppen was gestopt!

avenir2015

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 18:19

Wat een reacties !! Super zeg dankjulliewel allemaal :) ik ga zeker even een paardentandarts inschakelen ! Hij is idd behandeld door een genitsverzorger ..