Pony last van tong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony last van tong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:18

Ik ga het eens bekijken :j Maar zouden dan niet alle paarden last moeten hebben? Of kan dat paardafhankelijk zijn? En zou dat dan niet gereageerd moeten hebben op die eerste spuit van de DA? Zomaar wat vragen ;)

Vanmorgen had hij weer 37.7 en had wel wat gedronken maar zo te horen niet al teveel. Had gisteren zijn oud hooi (had hij uit z'n hooibak gegooid, heb ik eerst terug erin gegooid) in de stal gegooid en dan nieuw hooi in de bak (niet natgemaakt maar het was aan het sneeuwen dus werd vanzelf wel vochtig) en vanmorgen had hij dat hooi van in de stal op en dat in de bak lag er nog. Wel raar vind ik, dat hij oud/vies hooi verkiest. Of zou het fijner zijn in de stal met dit weer? Dat kan ook natuurlijk, al trekt hij zich daar doorgaans weinig van aan, maar nu hij niet 100% is ... Eens kijken voor het hooi toch maar in de stal te geven dan..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:21

De gevoeligheid kan per paard verschillen. Of het gereageerd moet hebben op de spuit dat weet ik echt niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:39

Opvallend aan zn kauwen vind ik dat hij alleen zijwaarts maalt. Dat zou toch duiden op een blokkering van de voor achterwaarts beweging. Zijn de snijtanden wel bijgewerkt? Als alleen de kiezen gedaan zijn, zijn de snijtanden in verhouding te lang en raken de kiezen elkaar nniet goed en proppen ze daar hun tong tussen om het voer omhoog te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:38

De snijtanden zijn bijgewerkt :j Maar hij kauwt inderdaad niet helemaal zoals een normaal paard zou kauwen (vandaar ook de bijwerking van de snijtanden). De tandarts had het over dat hij meer zou eten als een mens ipv echt als een paard, dus meer kauwen dan malen of iets dergelijks? Herinner het me niet meer goed :o Maar buiten die snijtanden gaf dat geen probleem, hij was het zo gewend zei de tandarts, had waarschijnlijk ook met die tong te maken. Moest ook niet vaker dan gewoonlijk de tandarts laten komen ofzo omdat alles verder wel goed in elkaar zat.

Ik had gisteren het idee dat er een klein beetje verbetering in zat (ofwel wilde ik dat gewoon zien, kan ook :P ). Toen ik aankwam stond hij van de grond te eten (zeer uitzonderlijk, want normaal is alles wat op de grond ligt vies dus niet meer eetbaar ;) ). Heb geprobeerd wat te filmen maar ik was ineens interessanter dan het eten dus dat schoot niet zo op ..

Hier laat hij op een bepaald moment een deel uit zijn mond vallen, maar dat kan ook gewoon zijn omdat het echt "vies" is, doet hij wel vaker 8-)

Daarna nog even wat wortels gegeven om dat te kunnen bekijken.

Zijn temperatuur was ook weer normaal, 's middags 36.9°C en toen ik naar huis ging 37.3°C .. dus keurig .. Misschien de omslag? Ik hoop het echt..

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:54

Horzellarven gaan in de tong zitten. Eitjes likt hij op van z'n vacht. Larven verblijven tijdelijk in de tong en worden later doorgeslikt. Ik vind die tong nog geen eens heel raar al lijkt hij bij het laatste filmpje met de wortel wel wat raar te doen. Ik vind dat hij vooral raar kauwt. Hij lijkt daar ongemak/ pijn bij te hebben. Zit er geen kieswortel onsteking oid? Zou ook de koorts verklaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 01:13

Ik denk dat het probleem opgelost is, hij eet al 2 dagen zijn hooi weer gewoon op, de wortels gaan weer vlot binnen en zijn temperatuur is ook alweer een paar dagen normaal. Wel krijgt hij vanaf vandaag weer droog hooi (gaat -6°C vriezen hier :brr: ) dus hopelijk komt het niet terug, maar ik denk het niet want last van droog hooi zou bij hem eerder hoesten zijn. Eetproblemen heeft hij nog nooit gehad.. dus ik hoop dat het nu gewoon weer in orde is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:52

Het is weer mis -O-

Tot gisteren ging het goed, niks aan te merken, en vandaag lag zijn hooi er weer voor een stuk, blijkbaar had hij vanmorgen dat van gisterenavond ook niet op. Temperatuur wel gewoon normaal. Het eten is nog niet zo extreem slecht als op het eerste filmpje, denk ik, ik staar me er blind op tegenwoordig := Maar het gaat toch weer die richting uit, wortels duren weer langer etc.

Volgens mij ligt het echt op de 1 of andere manier aan het droge hooi. Niet in de zin van allergie denk ik, want dan zou hij hoesten en dat doet hij niet. Vanaf dinsdag kreeg hij weer droog hooi ivm de vorst, en nu is het dus weer mis. Hij is dus een kleine week goed geweest, en verder is er niks verandert aan zijn voeding.

Contact gehad met DA, die komt maandag langs op bloed te nemen en te zien of we daar iets in vinden. Hij wilde specifiek naar het koper kijken want een overschot kon wel voor "zenuwproblemen" zorgen dus dan zou hij daardoor misschien moeilijker kunnen eten. Maar dat is gewoon iets om te checken, want ik denk niet dat het in die richting gezocht moet worden. Immers had hij een enorm tekort half december (zat onder de helft van de normaalwaarden) en ben ik een supplement gaan bijgeven, maar daarvan krijgt hij maar de helft van wat hij mag hebben per dag, dus lijkt me sterk dat dit op een maand voor zo'n enorm overschot zou zorgen... Ook wilde hij een behandeling voor de maag starten, het kon eventueel maagirritatie zijn (door het droge hooi?) dus dat konden we op die manier bekijken (zonder meteen de grove middelen).

Echt iets aan de voeding zelf lijkt me niet, want dan zou hij toch gewoon slecht moeten gebleven zijn? Het hooi is volgens mij de enige optie .. of mis ik iets?

Nog even overzichtje voor de volledigheid:
- 9/1 de eerste problemen, toen stond hij op droog hooi maar kan niet precies zeggen hoelang.
- 10/1 - 13/1: nat hooi zonder verbetering
- 14/1 - 16/1: nat hooi, problemen voorbij
- 17/1 - 20/1: droog hooi, geen problemen
- 21/1: opnieuw problemen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:02

Wat vervelend ts.. Ik denk ook niet een koperoverschot.
Ik denk dat het aan het hooi ligt zoals je het allemaal beschrijft.

Wat voor een tekorten had hij laatst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:35

Vitamine E maar dat is gekend, dat is al jaren met ups & downs (maar daar is een ander topic over voor het volledige verhaal ;) ). En ik had het vermoeden van kopertekort dus dat laten bijbepalen en dat zat ook veel te laag. Alle andere dingen die getest zijn zaten goed (standaard-waarden + ijzer & selenium).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:47

Hoe is het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:18

Het lijkt goed te gaan, hij eet weer normaal, al is niet altijd al zijn hooi op maar er ligt niet meer de helft in zoals daarvoor. Dus het kan ook zijn dat hij gewoon genoeg heeft of het niet lekker meer vindt of .. Hij heeft een kuur Gastrogard gehad om te kijken of het zijn maag was, maar die maakte in mijn ogen geen verschil (zowel qua eten niet als qua karakter/zuur zijn niet). Maar even aankijken maar, over een paar maanden komt sowieso de tandarts weer (of natuurlijk eerder als ik terug dingen ga merken) maar voorlopig lijkt het weer in orde.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:44

Fijn om te horen, kan het ook zijn dat omdat je pulp heeft hij alles ook niet op kan? Te veel heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:46

Dat kan inderdaad zo zijn :j Daarom dat ik mij daar niet al teveel zorgen over maak, zolang hij maar gewoon eet (wortels etc) en niet de helft laat liggen ;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:10

Ik vraag dat omdat ik een paard ken dat bij de combi pulp - ruwvoer dan net weer de pulp laat liggen en het ruwvoer wel op eet. Maar zolang ze goed op gewicht blijven is dat ook niet zo erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:18

Denk dat het is wat voor hem op dat moment de voorkeur heeft.. hij heeft inderdaad ook al pulp laten liggen (maar dat gaat in de loop van de dag dan wel weer op). Of hij eet de helft en gaat dan hooi eten en daarna weer terug. Of hij laat beiden gedeeltelijk liggen en staat stro te eten, dat is ook een optie :+ Zolang ze maar gelukkig zijn en kunnen eten zullen we maar denken ;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:27

Ja als ze gelukkig zijn ben je zelf ook gelukkig!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:40

Nog even een reactie.

Ik heb een paard gehad met hetzelfde probleem en die had een snee in zijn tong.

Eerste DA heeft op mijn verzoek zijn tanden gedaan maar geloofde totaal niet dat het iets in zijn mond was, hij had vast een virusje.

Mijn eigen DA laten komen na een week en weer aangegeven dat het iets in zijn mond moest zijn.
Zij kijkt nog eens goed, ziet ze een snee onder in zijn tong.
Wat medicatie gehad en al snel at hij weer goed.

Hoe hij nu aan die snee gekomen is weet ik nog altijd niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:45

Dank je voor de ervaring nog :)
Mijn DA heeft de eerste keer echt grondig gekeken, zag zelfs een zweertje op de tong waarvoor ik bijna een bril moest opzetten (en ik draag geen bril), haha. Maar misschien dat er toch iets gezeten heeft wat hem hinderde (al dan niet dat zweertje) maar het lijkt vanzelf opgelost te zijn dus hopelijk blijft dat zo...