Paard met plat/brede hoeven (soorten beslag?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Densij2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:12

Een goede hoefsmid en veel geduld.
Ben bijna een jaar geleden begonnen, zonder ijzers en elke keer een beetje bij bekappen zodat hij zelf meer afrolt en daardoor zelf een beetje afslijt. Ik weet niet precies wat mijn smid doet maar zn hoeven zien er nu al bijna normaal uit

Dit zijn de platte bolle dingen waar ik mee begon

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:17

vRhijn schreef:
Je kan natuurlijk niet verwachten dat een paard wat intensief getraint wordt uit hetzelfde voer voldoende haalt wat vergelijkbaar is wat ze in de natuur binnen krijgen.

En ik denk dat als je echt kijkt naar wat een sportpaard moet presteren dat daar wel degelijk krachtvoer voor nodig is, zeker om een paard op gewicht te houden wat bij bloedpaardjes niet altijd even makkelijk is

Dressuurtraining is een lachtertje vergeleken bij endurancetrainingen, ik ken paarden genoeg, hoog in het bloed, klasse 3 (80 - 100 km) die het doen op ruwvoer, grasbrok etc

De basis moet altijd onbeperkt ruwvoer zijn. Heeft je paard daar niet genoeg aan? Geef dan haver, ipv de tot brok geperste rotzooi.

Goede hoeven beginnen bij een gezond paard, dus gezonde voeding. Je kunt bekappen of beslaan tot je een ons weegt, maar dan blijft het dweilen met de kraan open.

vier of vijf uur uit de box is belachelijk weinig. Ook een sportpaard is erbij gebaat om veel vrij te kunnen bewegen. Urine en mest werken in op de hoef en zijn slecht voor de hoef, nog afgezien daarvan valt het hoefmechanisme volledig stil als een paard op stal staat, dus ook de doorbloeding van de hoef. Zo kun je nooit een gezonde voet kweken.

happypaardje

Re: Paard met plat/brede hoeven (soorten beslag?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:35

Bij mijn paard heeft de overstap naar een andere hoefsmid enorm veel verschil gemaakt. Ik weet niet in welke regio je zit, maar als je paard 24/7 buiten staat en ergens ruim rondom arnhem staat, kan ik je mijn hoefsmid zeker aanbevelen. PB maar even, mocht je meer informatie willen. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:36

Als ik de foto's zo bekijk , zou ik zeggen dat er aan de voorkant nog wel wat af kan.
Zo krijgt het paard veel meer afrol mogelijkheid en zal het prettiger lopen.

Het duurt een jaar eer de hoef van de kroonrand tot aan onder gegroeid is dus die tijd zal het duren eer de hoef naar een normalere vorm zal gaan.

Naar mijn idee kan er dus kwa bekappen nog wel wat bereikt worden door een goede smid.