Paard trapt en word heel boos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:58

TS heeft het over Amerika, dan is langer reizen al snel een halve dag in de auto. En ik kan me voorstellen dat een jong kind die al jaren alleen in het Engels schrijft het wat lastig heeft met Nederlands schrijven. Zelfs als het thuis nog wel gesproken wordt.

Er zijn verschillende mogelijkheden die het gedrag mee kunnen verklaren:
- paard heeft pijn tijdens het rijden
- paard krijgt teveel brokken en te weinig ruwvoer / maagzweer (post Elisa2)
- paard zit slecht in z'n vel mentaal gezien omdat hij te weinig uren beweging krijgt.
- paard heeft in de blessure periode slecht gedrag ontwikkeld en is daar niet genoeg voor gecorrigeerd. Blessure weg, gedrag gebleven.

Waarschijnlijk is het van alles een beetje, dingen hebben zelden één oorzaak.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:59

Lijkt mij idd dat het dier te weinig vrije beweging krijgt. Is niet anders op te lossen dan een stal zoeken waar hij meer naar buiten kan. Of ergens een weide bijhuren. Dit word denk ik alleen maar erger

Zou wel je bontje onder je zadel weghalen. Als je zadel goed past en is aangemeten door een zadekpasser moet je geen bontje doen.
Geen idee hoe lang het geleden us dat je zadel is nagekeken maar dat zou ik zoieso laten doen. Verder zakken in krachtvoer en hard op zoek naar een oplossing waardoor hij meer buiten kan. En een andere coach zoeken wat een stuk verdriet zeg

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:00

aliedie schreef:
ik gebruik het zelfde zadel als altijd en ik heb er nog een bontje onder nee volgend mij heeft de dierenarts zen rug niet nageken

Het lichaam van een paard kan ook veranderen, een zadel dat twee jaar geleden perfect lag kan nu slecht passen. Bijvoorbeeld omdat het dier minder spieren heeft als gevolg van het stilstaan tijdens de blessure.

aliedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 15:03

The_Cat schreef:
Ik denk dat ze wil zeggen dat ze van Nederland afkomstig is, nu in Amerika woont, en dat ze daardoor zo'n slechte berichten schrijft omdat ze amper nog Nederlands gebruikt.

Is er niet iemand op die stalling , volwassene liefst, die je paard even kan bekijken of hij nergens pijn heeft?

Ja dat bedoel ik Dankje <3
Ja me coach help me en hij kijkt hem steeds na als ik ga rijden is hij er eigenlijk altijd bij maar hij kan niks duidelijk vinden dus hij zecht dat ik hem moet verkopen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:05

Rex_Rolfo schreef:
TS heeft het over Amerika, dan is langer reizen al snel een halve dag in de auto. En ik kan me voorstellen dat een jong kind die al jaren alleen in het Engels schrijft het wat lastig heeft met Nederlands schrijven. Zelfs als het thuis nog wel gesproken wordt.

Er zijn verschillende mogelijkheden die het gedrag mee kunnen verklaren:
- paard heeft pijn tijdens het rijden
- paard krijgt teveel brokken en te weinig ruwvoer / maagzweer (post Elisa2)
- paard zit slecht in z'n vel mentaal gezien omdat hij te weinig uren beweging krijgt.
- paard heeft in de blessure periode slecht gedrag ontwikkeld en is daar niet genoeg voor gecorrigeerd. Blessure weg, gedrag gebleven.

Waarschijnlijk is het van alles een beetje, dingen hebben zelden één oorzaak.

maar waarom zou een kind dat al jaaaaaren in USA woont en al jaren alleen in het engels schrijft dan haar heil zoeken op een nl forum en niet op een forum in Amerika. En ook het "me paard - me moeder" geneuzel van hier (ahum) overnemen?

voor de rest van je post ga ik met je mee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:09

Schrijf dan maar gewoon Engels, aliedie :(:)
Geven wij wel antwoord in het Nederlands, misschien is dat gemakkelijker?

Zou het paard ook nog eens heel goed door een dierenarts laten nakijken.
Desnoods door een andere.

En toch kijken of hij niet meer naar buiten kan, dit lijkt me niet een echt fijn leven voor 'm -O-

aliedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 15:12

[quote="Mizora"]Ik zou beginnen met hem een tijdje zonder zadel te gaan longeren en goed te controleren of hij zijn rug wegdrukt (wat laat zakken) als je over zijn rug aait of borstelt. Voor een paard met deze problemen verwacht ik óf rugproblemen óf maagzweren óf beide.

Maagzweren behandel je met omeprazol. Het handigste is om abler te bestellen, dat komt uit canada en is dus voor jou goed te doen. Daarnaast moet hij onbeperkt ruwvoer krijgen. Het liefste grashooi, bijvoorbeeld timothy, luzerne/alfalfa bevat te veel calcium en eiwit voor een paard, dus zelfs als je het maar half-half kan doen is het al mooi meegenomen. Luzerne moet je corrigeren voor de hoeveelheid eiwit die erin zit, een mooi product daarvoor is tarwezemelen, wheat bran, en dan moet je voor iedere 4 kg/lbs luzerne daarnaast nog 1kg/lbs tarwezemelen voeren.

Om wat voor paard gaat het? In de vs moet ik direct aan quarters denken, die zouden minimaal 8kg ruwvoer en het liefste toch 11kg ruwvoer moeten krijgen. Luzerne, bietenpulp, grasbrok en hooi vallen allemaal onder ruwvoer.

Een bontje onder het zadel helpt niet als het zadel niet past. Plaats eventueel een foto van je paard met het zadel op zonder onderleggers/pad/etc. vanaf de zijkant genomen, dus zo, aanklikbaar[/quote

Ja hij is halve qeater hij krijgt 5x per dag bietenpulp en hij krijgt 6x per dag hooi oké ik ga op zoek naar een zadel maker net voor ze blesuren is mijn zadel hellen maal nageken en angepast naar meschien is ie wel verandert. Ik denk dat ik dat abler alvast ga bestellen
Dank je wel voor al je je tips en advies

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:12

TS, ik vind het heel vervelend om te zeggen, maar als zelfs je coach je niet verder kan/wilt helpen is het misschien toch echt beter tegen over het paard om een ander huis te zoeken bij iemand waar hij én genoeg buiten komt én ze kunnen/willen uitzoeken wat er mis met hem is! Hij vertoont echt tekenen van pijn en als je daar niks aan kunt/wilt doen, dan is dat toch echt een betere oplossing ;) Als je hem niet wilt verkopen, moet je toch echt opzoek gaan naar oplossingen aangezien een paard dit soort dingen niet zomaar doet.

Linnie050

Re: Paard trapt en word heel boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:29

Je paard door een goede dierenarts goed laten nakijken.

Vertel je verhaal en laat hem naar je paard kijken.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:02

Komt op mij over als een heel ongelukkig paard :(