Fries met problemen in de hals en rug, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:40

in emmeloord is astrid bos juist heel erg bezig met hals en rugproblematiek,
ik weet niet bij welke dierenarts je loopt, maar ik denk dat je op een hele goede plek al zit.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 14:44

Dees schreef:
Dit gebrek is geen weke rug meer hoor, dit is gewoon een holle rug.
Die paarden zullen nooit voldoende spieren kunnen ontwikkelen om dit botgebrek te compenseren. Dit zijn gewoon geen rijpaarden.

Hoe kan het dan dat hij met de juiste training toen wel een veel betere (zeg niet perfect, maar dat is geen enkel paard) bovenlijn had?

Je ziet het meeste verschil met hem tussen de boel ontspannen -> week en aangespannen -> een stuk rechter.
Het meeste probleem zie ik in zijn verticale hals en dus een flink front.
Daardoor drukt hij zijn rug nog meer naar beneden, bekken stand helpt daar in zijn geval ook niet aan mee.
Waaiert hij zijn schoft uit dan trekt die als het ware de rug weer recht.
Daar ben ik ook altijd oplettend mee geweest, als hij namelijk zijn front erop zet dan voelt je zeer duidelijk dat je als het ware naar beneden gaat.
Loopt hij correct dan voelt dat een heel stuk beter.

Problemen van zijn weke rug is gekomen door een combi van afstamming en mijn gevoel toch compensatie in het lichaam na zijn draad wond.

Mocht blijken dat zijn hij zoveel problemen heeft waardoor rijden nooit geen optie meer is dan is dat klaar en trekken we er als het ware de stekker eruit...
Maar wil er wel eerst alles aan gedaan hebben.

Hebben voor dinsdag een afspraak staan bij Rodinde, niet geschoten is altijd mis.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:51

En als je eerst heel goed opbouwt met onbelast werk, longeren, werk aan de hand, langeteugel en voor de wagen en je gaat dan langzaam het rijden onder het zadel toevoegen met hele kleine beetjes, zou dat geen optie zijn?
Ik zou het onbelaste werk wel altijd de overhand laten houden, maar als dat zijn rug- en buikspieren sterk genoeg maakt kun je het wel gaan combineren met rijden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:07

Joolien schreef:
Even voor de kenners van bouw, heeft het ver ondertredende voorbeen misschien een link met de rug? Of is dat toeval? Vind hem namelijk erg ver onder de massa staan met het voorbeen.
Het is niet zozeer het voorbeen, maar meer de puntige, vooruitstekende borst die zorgt voor een soort optisch bedrog. Je ziet dit wel meer bij Friezen. Het zal wel iets te maken met de lengte van de bovenarm (dus van elleboog naar boeg) en de hele bouw van de voorhand, incl. de verticale halsrichting.

Dees schreef:
Dit gebrek is geen weke rug meer hoor, dit is gewoon een holle rug.
Die paarden zullen nooit voldoende spieren kunnen ontwikkelen om dit botgebrek te compenseren. Dit zijn gewoon geen rijpaarden.

De foto’s op jongere leeftijd vind ik op het randje, maar de 2016 foto’s wijzen toch wel echt op een holle rug of lordose. Lordose kan 3 oorzaken hebben:
- Leeftijd (oud paard)
- Merrie die veel veulens heeft gehad
- Aangeboren

Nou, de eerste 2 vallen in elk geval al af. De aangeboren variant kan bij alle stamboeken en rassen voorkomen, maar komt o.a. heel veel voor bij de Tennessee Walking Horse. Bij dit ras is daar ook onderzoek naar gedaan. Het wordt veroorzaakt doordat bij 1 of 2 borstwervels de onderkant van het wervellichaam niet goed ontwikkeld. Het is een recessief erfelijke aandoening. Net als OCD ontwikkelt het zich in de eerste 18 levensmaanden, dus voor de leeftijd van 1,5 jaar kan je dit nog niet zien.

Het feit dat het zich ontwikkeld tijdens de groei kan ook verklaren waarom het op jongere leeftijd, toen het paard nog in de groei was, minder uitgesproken aanwezig was. Friezen zijn ook wel laatbloeiers natuurlijk. Inmiddels is het paard uitgegroeid en heeft het zijn uiteindelijke conformatie bereikt. En we zijn gewend (helaas) aan het beeld van de Fries met de opgedrukte hals en weggedrukte rug. Die aangeboren manier van gaan zal ook niet meehelpen.

In principe kunnen paarden met een aangeboren lordose wel gereden worden, maar de pasvorm van een zadel zal wel een probleem zijn. En door de rugvorm zijn de paarden gevoeliger voor aandoeningen zoals Kissing Spines.

TS, gezien de huidige stand van zaken en huidige conformatie van je paard zou ik eerst in Emmeloord hals- en rugfoto’s laten maken, en dan pas verder kijken voor eventuele behandeling(en) van de rug en hals.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:13

Dat is zeker een optie.
Daarom wil ik het eerst goed uitgezocht hebben en als er ook maar een klein kansje is dat hij "gewoon" oud kan worden dan gaan we daar voor!
Al iemand gevonden die ervaring heeft met Friezen en weke ruggen in training, dus daar binnenkort eens even kijken zonder paard om wat eerste trainingtips te krijgen.

Wisselde ook altijd erg af met longeren door de hele bak heen (komt mensje ook aan haar beweging), werken aan de hand, werken aan de lange lijnen.
Al dan niet met kaptoom.
Mennen is niet iets voor mij, teveel slechte ervaringen gehad.. :+
En denk dat met mennen er echt iemand met heel veel gevoel ermee aan de slag moet, juist omdat het zo belangrijk is dat hij zijn hals en rug op een juiste manier gebruikt.

Echt super dat er zo meegedacht wordt!

Wil ook eerst goed duidelijkheid hebben voordat er ook maar 1 behandeling plaats vind.
Maar denk dat haar kijk erop wel eens goed kan zijn.
Even vanuit een andere kant.

Watermill

Re: Fries met problemen in de hals en rug, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:56

Woestein, neem eens een kijkje op de website van Art2Ride. Zij (her)trainen paarden volgens een bepaalde methode. Dat zou voor jouw paard denk ik veel goed kunnen doen. Ik ben van mening dat zijn rug voordat die weer belast wordt met het ruitergewicht, eerst beter ontwikkeld (lees sterker) moet worden. Friezen hebben in dit opzicht best een nadeel, hoewel het een prachtig ras is. Ten eerste denken heel veel mensen dat deze paarden een sterke rug hebben. Dat is dus niet zo. Daarnaast komt de hals heel verticaal uit het lichaam (totaal anders dan bij de meeste rassen). Door die verticale hals lijkt het alsof er al een soort oprichting is. Dit is echter niet zo, want oprichting is een gevolg van een vermeerderde buiging in de gewrichten van het achterbeen. Daardoor ''zakt'' het paard van achteren.
Door de oprichting van voren (die dus niet een echte oprichting is) drukt het paard zijn rug nog meer weg, die heeft gewoon geen kracht genoeg.
Paarden (ook Friezen) moeten hun rug dus ontwikkelen. Zij moeten hun rug kunnen bollen, om de ruiter te kunnen dragen. Dit bollen van de rug zal voor jouw paard heel moeilijk zijn. Althans op dit moment. Door te leren over hoe een paardenlichaam werkt (de biomechanica), kun jij je paard heel goed helpen met behulp van een goede trainingsmethode.
Ik wens je heel veel succes en wees voorzichtig met je paard. Hij is prachtig, maar heel kwetsbaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:50

Als hij klinisch goed is zou je kunnen overwegen om hem ondersteunend te tapen voor de training, waardoor hij makkelijk de goede houding aanneemt en de correct spieren makkelijker gebruikt, maar ik vraag me af of het mogelijk is om zo n rug klachtenvrij te houden.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 23:03

Vorige week bij Rodinde geweest.
Atlas en draaier zaten erg vast, tevens zijn SI gewricht en de wervels ervoor.
Ze heeft alles los gemaakt en behandeld met accupunctuur.
Moest hem 3 dagen rechtuit laten lopen en elke dag met wortels hem naar zijn linker en rechter heup laten inbuigen.
Nou kan je zeggen heb nog nooit zo'n lenig paard gehad!
Beide kanten zonder moeite en hij is ook sinds de behandeling super fris!
Moet hem nu 2 weken longeren met het longeer hulp en gisteren voor het eerst gedaan, zowel linksom als rechtsom liep hij heel fijn, zo fijn is hij nog niet geweest sinds voor zijn blessure.
Aangezien hij op de kaptoom ook netjes de boel ontspant heb ik de longeer hulp op het langste gedaan zodat hij alleen inwerkt wanneer hij het front er teveel opzet vanwege spannende zaken (en die zijn er genoeg...)
Na deze 2 weken mag ik er van haar weer op om hem zo onder het zadel verder te trainen, wel met een prolite Tri pad eronder omdat het zadel nu net niet goed genoeg past en deze de druk meer verdeeld.
Dus even mijn zadelmaakster bellen voor een afspraak.
Hij heeft geen makkelijke rug maar juist als hij goed los blijft verwacht ze geen al teveel problemen.
Zijn hals verwacht ze niet dat het nog een keer moet op kort termijn maar mocht hij toch nog wat moeite hebben met stelling dan moest hij nog een keer behandeld worden.
Ze vond hem verder een mooie hals hebben en heel soepel in zijn lijf.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan de komende tijd!
Dat ik ook veel afwissel tussen rijden/werken aan de hand/longeren en dergelijke was ook een groot pluspunt.
De bult in zijn hals is inderdaad zijn nekband maar moest me daar niet teveel van aantrekken, sommige paarden hebben het nu eenmaal meer zichtbaar als een ander.

Was een vrijdag bij de hengstenkeuring in het FEC en daar stond een prachtige hengst, mooi front, liep netjes en correct.
En met dezelfde vader, zodoende zelfde vorm van zijn rug en ook aan dezelfde kant een zichtbare nekband op dezelfde locatie....
Toch een stuk erfelijkheid?!?!

@Watermill: Ben bekent met Art2ride.
Nadeel is dat hij super kan hals strekken maar doordat hij de verbinding dan verliest erg op de voorhand komt en niet meer voorwaarts gaat.
Hij is inderdaad prachtig en ben er zuinig op!

@Cemlys: klinisch is hij goed, zal eens kijken wat het tapen voor mogelijkheden biedt!

Ik zal elke week hier even een update plaatsen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 03:21

Wat is de reden dat er nog geen foto's van de rug zijn gemaakt met zo'n rug? Zou dit in ieder geval laten doen zodat je iets meer te weten kunt komen hoe het er van binnen uit ziet en of er eventuele irritaties zijn die voor pijn zorgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 05:05

Ik moet zeggen dat ik het ook vreemd vind dat je de meest logische stap -> röntgenfoto's maken, gewoon overslaat.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 05:35

Cayenne schreef:
Ik moet zeggen dat ik het ook vreemd vind dat je de meest logische stap -> röntgenfoto's maken, gewoon overslaat.

Volledig mee eens.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 08:22

Toch op z'n minst foto's van de rug en schoft want daar lijkt het probleem te liggen..dat is de eerste stap want zou zonde van je geld zijn om een zadelmaker te laten komen en achteraf te weten komen dat deze rug zelfs niet meer bereden hoort te worden, want echt bevorderend zal het niet zijn. :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:32

Super zeg Woestein! ROdinde weet wat ze doet.. als ze het nodig vond voor foto's.... hadden ze die terplekke gemaakt.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:37

Prosecco schreef:
Toch op z'n minst foto's van de rug en schoft want daar lijkt het probleem te liggen..dat is de eerste stap want zou zonde van je geld zijn om een zadelmaker te laten komen en achteraf te weten komen dat deze rug zelfs niet meer bereden hoort te worden, want echt bevorderend zal het niet zijn. :)

Dit zou ook mijn gedachte zijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:41

Joolien schreef:
Even voor de kenners van bouw, heeft het ver ondertredende voorbeen misschien een link met de rug? Of is dat toeval? Vind hem namelijk erg ver onder de massa staan met het voorbeen.

Dat kan absoluut.

Je ziet op d foto's waar hij het meest zakt in de rug, ook een wat bollere buik. Dat duidt heel
vaak op verminderde spierkracht/-spanning van de buikspieren. Die buikspieren horen de rug
te "dragen". Helemaal zo'n rug!
Op de foto's waar hij meest zakt in de rug, zie je ook dat hij de neiging heeft meer onder-
standig te gaan staan. Dat kán ook een gevolg van de weinig draagkracht van de buikspieren
zijn. Hoe meer de voorbenen naar achter staan, hoe meer steun dan biedt aan de rug.
Dus ja, dat kan heel goed samenhangen en lijkt bij dit paard ook zeker het geval.

TS; heb je voor na die 3 dagen ook en opbouwschema gekregen? Dit paard heeft zeer waarschijnlijk
enorm veel baat bij buikspiertraining, helemaal als je er ooit weer op zou willen. Mijn advies; verdiep
je daarin :)

Wat ik trouwens niet zo goed snap is dat iedereen vindt dat je per se foto's van de rug moet hebben.
Adviseert iedereen dat ook aan mensen met een holle rug? Of zou je dan ook zeggen; "heb je klachten
van die houding? Ga dan even naar de fysio, die weet wellicht een oplossing."

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:27

Tot op zekere hoogte ga ik met je mee Rindin. Echter, toen ik mijn ruin wilde laten behandelen aan zijn rug door een chiropractor, wilde ze eerst dat ik zeker wist dat zijn rug goed was. Deze chiro is ook een paardenarts, dus niet iemand die ergens drie hoog achter een keer een cursusje van 2 dagen heeft gedaan.

Echter ben ik wel van mening, dat er vaak teveel wordt afgegaan op de resultaten van een Rx. Paard loopt niet goed. "Men" vindt iets op de foto en daar worden dan alle problemen aan toegedicht. Terwijl ik al meerdere malen heb gemerkt dat het Rx-geconstateerde probleem niet eens zozeer de oorzaak is, maar dat de zachtere lagen eromheen het kreupelheidsprobleem wel veroorzaakten.

Als je een goede fysio / osteo / cranio of chiro erbij hebt, die echt weet wat hij/zij doet en kan, dan neem ik aan dat je tijdig wordt doorgestuurd naar een kliniek als het probleem niet binnen afzienbare tijd wordt opgelost. Althans, dat is wel mijn ervaring, zowel met de paarden als met mijzelf.

Rindin, hoe zou jij die buikspiertraining aanpakken / aanraden?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:38

Ik kan niet voor alle therapeuten praten, maar als een rugprobleem de indruk geeft van "schade" in de rug, of de rug laat zich onvoldoende goed behandelen óf hetzelfde probleem keert te snel weer terug, dan raad ik mensen altijd aan door te zoeken. Maar wat je zegt; een paard met (langdurig) rugklachten, heeft niet per definitie schade in de rug, en andersom kan een paard met schade in de rug ook geen klachten hebben. Rx zegt lang niet altijd iets.
Daarnaast; veel paarden met schade, kunnen door de juiste aanpak nog heel goed 'gebruikt' worden.

De buikspieren zijn onderdeel van de onderlijn (grofweg: onderzijde hals + buikspieren + spieren die achterbeen naar voren plaatsen). Buikspieren worden aangespannen als de gehele onderlijn geactiveerd wordt. Betekent dus dat het paard voorwaarts-neerwaarts en met een actief achterbeen (goed naar voren grijpen, bijvoorbeeld door balkjestraining en uiteraard veel overgangen binnen 1 gang en van en naar de volgende gang en weer terug).
In z'n geheel; voorwaarts-neerwaarts + activeren achterbeen + kantelen bekken = bollende bovenlijn (kost tijd!)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:43

Maar dan train je neem ik aan vanuit het zadel? Dat lijkt me momenteel met het paard van TS toch (nog) niet echt handig. (waarbij ik uitga van mijn referentiekader en mijn gewicht :+)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:46

Nee joh, waarom? Dat kan toch aan de longe? De mogelijkheden naast het paard zijn eindeloos!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:47

Het verschil tussen de foto's van 2012 en die van deze maand is best heftig, haast schokkend.
Ik snap heel goed dat je met je handen in het jaar zit TS! Zou ik ook hebben.
Imo lijkt het zich niet alleen op hals/rug wervels te beperken maar ook van binnen zit er iets niet goed.
Ik zou hem zeker volledig laten onderzoeken want dat het niet goed zit met hem lijkt een feit te zijn :(
Heel veel sterkte TS!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:51

Misschien is cranio sacraal wat, mbt zijn houding?
Ruiterbewust heeft op haar site een blog staan over houding en bouw.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:02

Ik weet niet of ze je kan helpen met een hele poos terug was Sanet hier op het forum. Haar merrie was ook erg slecht bespierd en is nu een sportpaard. Dus met de juiste training kom je al heel ver

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:09

Woestein, goed dat je paard goed reageert p de behandeling door Rodinde.
Ik heb alle vetrouwen in haar kennis en kunde. Heel veel succes met de revalidatie opbouw

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:20

Ik vind dit interessant om te volgen, ben heel benieuwd of hij nu goed blijft en hoe hij zich gaat ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:24

Wat fijn dat je al zo snel zoveel verbetering ziet. Hier heb ik dezelfde ervaring dat hele kleine oefeningen echt ontzettend veel effect kunnen hebben als de osteo je precies aangeeft welke oefening je paard nodig heeft.

Wat ik me nog afvroeg is of ze ook nog iets heeft gezegd over de toekomst van zijn rug? Brengt haar behandeling de rug weer in de oude vorm, of houdt de behandeling de rug alleen soepeler in deze doorgezakte vorm?