bloedarmoede maar geen koper/ijzer tekort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:39

miss_lizje schreef:
Eosinofielen niet verhoogd is inderdaad vreemd.
Maar zo nog maar een gedachte spinsel, is er ook gezocht naar leverbot?

Er is zelfs al ontwormd tegen leverbot!
Ookal waren de bloeduitslagen niet 100% gelinkt aan leverbot (zoals verhoogde ggt) toch 2x uit voorzorg ertegen ontwormd. Er was wel een positieve vooruitgang daarna o.a verbetering in de mest en donkere urine bleef ook ff weg.

Nu gaat t weer goed qua urine ik heb vanmorgen nog urine opgevangen en het was mooi helder, wel zat er weer wat gruis in. De urine stick gaf een mooi beeld zonder afwijkingen.

funnyhorses

Re: bloedarmoede maar geen koper/ijzer tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:44

Uitslag van urine vandaag.

Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:45

Urine van vandaag

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:48

Zijn de B vitamines ook nagekeken?
Met name de B6, B11 (foliumzuur) en de B12..?

Vitamine C zorgt voor een betere opname van ijzer, en remt de opname van koper.. ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:50

26-12-2016 zag de urine er nog zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:52

Casarell schreef:
Zijn de B vitamines ook nagekeken?
Met name de B6, B11 (foliumzuur) en de B12..?

Vitamine C zorgt voor een betere opname van ijzer, en remt de opname van koper.. ;)

Krijgt ze al erbij via Ursonne premium
Ijzergehalte was prima en koper iets te hoog.

Echt getest op de vitamines heb ik niet.

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:12

Indien de D.A. het niet meer weet en daar lijkt het op contact opnemen met Eveline Hekkenberg Belfeld of D.A. praktijk Den Hoek.
Beide hebben holistische visie en zijn pioniers in hun vakgebied gaan een dier "helemaal" bekijken en doormeten met lecher-antenne, bio-resonantie. Eveline doet ook nog Osteopathie en nog veel meer. Van Eveline al heel wat "wondertjes" zien gebeuren (en van Den Hoek nog veel meer van gehoord).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 16:19

Zeboki schreef:
Indien de D.A. het niet meer weet en daar lijkt het op contact opnemen met Eveline Hekkenberg Belfeld of D.A. praktijk Den Hoek.
Beide hebben holistische visie en zijn pioniers in hun vakgebied gaan een dier "helemaal" bekijken en doormeten met lecher-antenne, bio-resonantie. Eveline doet ook nog Osteopathie en nog veel meer. Van Eveline al heel wat "wondertjes" zien gebeuren (en van Den Hoek nog veel meer van gehoord).

Dankjewel voor deze tip! +:)+

Dierenarts heeft het hele verhaal doorgestuurd naar Gent en antwoord moet nog komen ivm feestdagen.
Ik ben al zooooo vreselijk blij dat de laatste bloeduitslag een positieve stijgende lijn heeft.
Het gekke is dat ze beslist niet doodziek oogt, valt niet af en blijft goed eten en drinken maar mankeert duidelijk wel iets.
We gaan in ieder geval net zo lang door tot we het opgelost hebben. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:28

Ik zou je Tresemiek Picavet aanraden, zij is de beste internist van België en werkt met een aantal klinieken samen. Ik had haar in Lummen, maar ze heeft ook een privé praktijk. Zoek haar maar eens op, ze is echt een topvrouw, ik wil geen andere internist meer voor mijn dieren als ik ooit nog eens problemen zou hebben.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 19:58

SVRL schreef:
Ik zou je Tresemiek Picavet aanraden, zij is de beste internist van België en werkt met een aantal klinieken samen. Ik had haar in Lummen, maar ze heeft ook een privé praktijk. Zoek haar maar eens op, ze is echt een topvrouw, ik wil geen andere internist meer voor mijn dieren als ik ooit nog eens problemen zou hebben.

Daar heb ik al contact mee gehad. :D
Ik wou ook graag weten wat o.a.een leveronderzoek kost bij haar.

Mocht mijn tinker nu weer een terugval krijgen ga ik daar heen. Wat me nu nog ervan houd is het feit dat het nu bergop gaat met de gezondheid en de reisafstand. Het is voor ons ruim 2 uur rijden dan. Maar als het moet dan moet het. :j

Zonet heeft ze weer geplast en het was prachtige urine *\o/*

Peetje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:15

funnyhorses schreef:
SVRL schreef:

Daar heb ik al contact mee gehad. :D
Ik wou ook graag weten wat o.a.een leveronderzoek kost bij haar.

Mocht mijn tinker nu weer een terugval krijgen ga ik daar heen. Wat me nu nog ervan houd is het feit dat het nu bergop gaat met de gezondheid en de reisafstand. Het is voor ons ruim 2 uur rijden dan. Maar als het moet dan moet het. :j

Zonet heeft ze weer geplast en het was prachtige urine *\o/*

Ik weet niet wat haar tarief is, aangezien het bij mij in mijn ziekenhuiskosten zat. Normaal geeft ze die info wel, bij mij was ze toch eerlijk over het kostenplaatje. Lever, nier en botbiopsie is het enige wat ik bij mijn paard niet heb laten doen, dus heeft het ook geen zin dat ik mijn facturen daarop nakijk. Ik kan wel eens kijken of haar consult er apart op staat en wat ze mij voor de echo abdomen aangerekend heeft (al weet ik niet of ik die facturen nog heb, het is dit jaar 2 jaar geleden dat ik mijn paard zo vaak in de kliniek had)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 20:17

Ja ze was ook open over de kosten.
Als ik voor leveronderzoek zou gaan dan was het complete pakket van a tot z 300euro.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:29

Ik zou een kuur sedochol geven, is de mijne erg van opgeknapt. Je hebt ook een aantal natuurproducten die de lever ondersteunen, zoals mariadistel, artisjok...

Hoewel, gruis in de urine, zou dat niet eerder op nierproblemen wijzen? Wat zegt de DA hierop?

Is CRP ook onderzocht? Kan een (bacteriële) infectie zijn. Als de eosinofielen niet verhoogd zijn, is bloedworm onwaarschijnlijk lijkt me, zou ik er geen extra belasting in de vorm van ontworming bij gooien.

De mijne had ook gelijkaardige waarden, maar zelfs enorm ijzeroverschot (ook slecht voor de lever, dus mocht geen ijzerrijke supplementen bijvoeren), had wel eiwit-, zink- en vitamine E-tekort (had deze extra laten ontleden). Leek een dikkerdje, maar heb moeten krachtvoer bijvoeren (sport mix zero) om alles op peil te krijgen.

Edit: weet niet of het bij paarden is als bij mensen, maar mijn pa had bloedarmoede door bacteriële infecties, bij hem echter wel met ijzertekort.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 20:53

Pepmiddelen voor de lever heeft ze gehad en nu geef ik al geruime tijd gemalen mariadistelzaad bij.
Heb wel het idee dat dat haar goed doet. Voorheen kreeg ze geweekte grasbrok maar ben over gegaan op speedybeet van pavo met daarbij ursonne.

Gruis heeft volgens mij elk paard in de urine alleen soms heeft de mijne zichtbaar veel erin.
Fosfor in de vorm van zemelen krijgt ze dan ook niet erbij.

Eens zien wat het bloedbeeld over zo'n 8 weken zegt ik hoop dat t dan allemaal redelijk normaal is.
Bijna 4 jaar dokteren is lang zat pfff

Het zou misschien kunnen dat er ergens een bacteriële infectie zit daarom opperde de d.a een antibioticakuur.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:41

Beetje simpele vraag misschien, maar heb het nog voorbij zien komen in het topic: drinkt je paard goed? Heb je er een idee van wat/waar/wanneer en vooral hoeveel ze drinkt op een dag?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 10:10

Ja drinken gaat goed nu maar dat is idd ook een poosje mindet geweest!
Toen dronk ze zo'n 24ltr op 24uur.

Na de ontworming tegen leverbot gong het drinken ook ineens beter.
Nu drinkt ze heel goed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:29

Peetje99 schreef:
Misschien NAF Energ proberen.
Is speciaal om de bloedwaarden/bloedarmoede aan te vullen.

Je hebt het in een "spuit" en ook vloeibaar.

http://www.horsefitshop.nl/zoeken/zoeke ... =naf+energ

Deze zou ik niet geven zonder advies van de DA. Paard heeft geen ijzertekort, en dit supplement bevat veel ijzer. Een overdosis ijzer is ook erg belastend voor de lever (in extreme gevallen zelfs dodelijk).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 20:10

Peetje bedoelde het goed :)

Vanavond weer urine opgevangen het zag er goed uit maar ik vond het ietsie aan de donkere kant. Misschien wat weinig gedronken met deze kou.
Ook zat er weer zichtbaar gruis in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding