moeilijk he voeren! Mijn schrielkip begint nu pas wat in vorm te komen, die is officieel 7 sinds 2 dagen. Staat op bijna onbeperkt ruwvoer, 1,5 kg muesli per dag en ik rijd max 5 dagen in de week ongeveer 45 min incl uitgebreid in- en uitstappen, vaak dagje longe of werken aan de hand op 1 van deze dagen zelfs nog waardoor we op 3/4 dagen uitkomen... Hij is pas wat voller geworden toen ik naast bovenstaand rantsoen bietenpulp en luzerne ben gaan bijvoeren. Ik denk persoonlijk dat spieren veel opbouwen voor een 3jarige niet raadzaam is, aangezien je dan snel teveel vraagt. Beetje is prima maar met beleid, het is nog maar een kleutertje. Sommige paarden hebben echt de tijd nodig om uit te groeien. In mijn profiel staan wat foto's van hem, daar is hij ruim 4.
Ze staat buiten met een deken op, met haar moeder en 2 andere paarden. In een zandpaddock, in de zomer op weide. Wanneer ze voor het laatst ontwormt is weet ik niet, dat is waarom we morgen een mestonderzoek laten doen.
Je paard is pas 3 en groeit nog volop. Jonge paarden schieten eerst de hoogte in en dan de breedte. Een paard kan niet twee kanten tegelijk op gaan. Voldoende ruwvoer en krachtvoer krijgt ze. Je zou een bloedonderzoek kunnen laten doen als je bang bent, maar ik denk gewoon dat ze aan het groeien is.
geerke
Geplaatst: 03-01-17 12:50
hoe kan het dat je niet weet wanneer ze voor het laatst ontwormd is?Dan zal het niet recentelijk zijn denk ik. Je weet ook dat mestonderzoek niet betrouwbaar is?Mest zegt schoon terwijl het paard met wormen zit,in het ergste geval bloedwormen. Als een paard schraal blijft ondanks voeren kijk je eerst naar de laatste ontworming en dan naar het gebit...
vur
Geplaatst: 03-01-17 12:51
Ik zou het werk drastisch terugnemen. Zeker in dit geval waarbij je paard achteruit gaat ipv vooruit. Een 3 jarige rij je maximaal 3 keer per week zo'n 20 minuutjes. Daarnaast zou ik wat doen aan de stress. Daar verbrandt ze ook heel veel energie mee. Misschien eens extra magnesium voeren en stress situaties vermijden.
Ze stresst zodra ze alleen op stal zit, en dat is ook wisselend. De ene keer blijft ze rustig en de volgende dag loopt ze te draaien en te doen. Bloedwormen zal ik melden bij de eigenaresse
Worden ze inderdaad niet beter van...mijne bleek ze ook te hebben, waarschijnlijk door verminderde weerstand, dan nemen ze heel slecht voedingsstoffen op..
Toen mijn paard nog drie was was ze behoorlijk schraal en viel ook snel af. Ik trainde haar 3x per week een uur. Na het rijden/werken kreeg ze van mij altijd een halve schep slobber. Verder ook onbeperkt ruwvoer en 2x per dag een schep brok aangevuld met Pavo topsport (dit heeft voor mij een enorm verschil gemaakt in bespiering) Ze zit nu goed in de spieren en is ook niet meer magertjes.
Een 3 jarige 3 keer per week een uur trainen? Geen woorden voor.
TS, je zou ook aan je DA kunnen vragen of hij nog iets weet voor je paard.
vibabu
Geplaatst: 03-01-17 13:14
Op zich is het niet heel gek dat ze in de winter wat dunner worden. Van gras worden ze toch snel wat voller. Mijn jonkie was ook erg aan het groeien en niet meer op het gras waardoor ze wat inviel. Ze krijgt nu in die periode bietenpulp, luzerne en wortels bij.
Verder zou ik gewoon heel goed naar je paard kijken en misschien het aantal trainingen iets minder maken of korter. Mijn 5 jarige moest af en toe gewoon een dag of 2 a 3 bijkomen van het werk. Soms kunnen ze het lichamelijk aan maar geestelijk zijn ze nog moe van een training. Rust is dan heel belangrijk om ze alles te kunnen verwerken. Het zorgt er ook voor dat ze plezier blijven houden in het werk.
Tja als al het medische is uitgesloten zou ik me er eigenlijk niet druk om maken. Veel jonge paarden zijn gewoon wat schraler en dat trekt echt wel bij als ze een jaar of 5, 6 zijn.
@Change3x, gelieve geen commentaar leveren op mijn trainingstijl, ik heb alles onder begeleiding van zeer ervaren instructeurs gedaan, het paard was bijna 4 jaar oud, heeft nooit ergens last van gehad en staat glimmeng, gezond en happy op haar vier benen. Het is niet nodig om alle paarden over 1 kam te scheren. Bedankt voor je begrip.
ukkiepuk
Geplaatst: 03-01-17 13:31
Gebitsproblemen uitgesloten zeg je, maar het paard is nu toch ook aan het wisselen? Geen gebitsprobleem idd maar kan misschien wel mede oorzaak zijn.
Voor spieropbouw heb ik goede ervaring met een creatinesupplement. Mijn pony was heel schraal toen ik hem in maart kocht. Ik heb hem een creatinesupplement gegeven, onbeperkt kuil uit een slowfeeder en 2x handje basisbrok op een dag.
Zou idd even goed overleggen met een dierenarts en magnesium is een goed idee. Verder idd even minder rijden eventueel meer vanaf de grond wat doen. Sommige paarden zijn wat later rijp. Een jong dier moet zijn balans zoeken daar hebben ze energie voor nodig wat ze nu niet heeft ivm groeien. Waarschijnlijk is ze daarom ook langzaam onder het zadel. Misschien wat meer longeren of dubbele lijnen en onbelast trainen en als zr wat bijgetrokken is het rijden weer oppakken.
Mijn tip, vervang een groot deel brok door luzerne, zit veel eiwit in voor de spieren en voer wat goede magnesium bij (bijvoorbeeld die van paardnatuurlijk) Zou niet meer dan 1 schep per dag aan brok geven en dan per keer 1 schep luzerne erbij. Verder geduld hebben met zo'n jonkie, ze groeien nog dus zijn vaker wat schraal.
Over het slaapje na het rijden, brok is moeilijk te verteren dus als je na het rijden een schep er in gooit vergt dat veel van het lichaam. Dan kan je beter een kleinere hoeveelheid geven.
Ik zou ook denken aan 'jong paard'. Mijn paard is nu net 8 en is pas sinds vorig jaar aan het bijtrekken. Had eerst ook een schraal paard dat eerder te dun stond, nu heb ik een dikke merrie waarvan iedereen denkt dat ze drachtig is
Gewoon equest pramox er in als het al lang geleden is.. Mestonderzoek is echt waardeloos en volgens mij hoor je dan sowieso 1 keer per jaar daarmee te ontwormen. Omdat het waardeloos is dus, want als het echt zo betrouwbaar zou zijn zou het niet hoeven.
geerke
Geplaatst: 03-01-17 20:11
kesha1 schreef:
Wormenkuur komt zowiezo, na het mestonderzoek om te kijken welke.
lintwormeitjes vind je niet in mestonderzoek,ingekapselde bloedwormen ook niet.Verder is het heel moeilijk om te weten met welke eitjes je te maken hebt.Spoelwormen zijn volgens mij ook niet aantoonbaar.Kortom,onbetrouwbare methode.
Equest pramox zou ik voorzichtig mee zijn,zeker als niet bekend is wanneer het paard het laatst is ontwormd.Als ze stikvol bloedwormen zit en je geeft een pramox kun je nog weleens voor verrassingen komen te staan,zoals koliek.
mmvs
Geplaatst: 14-01-17 23:27
Ik heb ook geprobeerd steeds meer brok te voeten maar daar werd het niet beter van. Heb een poosje merriebrok gevoerd maar nog kwam het laatste beetje er niet bij aan. Op advies maisgrutten gaan voeren en hij ziet er al stukken beter uit ! Beide zouden dus kunnen werken voor je paard. Vraag ook eens daar waar je het voer haalt wat zij aanraden, bij mij werd er dus maïs grutten aangeraden.
We voeren nu 2x per dag slobber met maispulp er door heen, 1 kg slobver(droog) en 1 kg maïspulp. Dit mengen en warm water er bij, dit eet ze heel goed en snel op. Ze oogt ook wat voller, we hebben ze al een wormenkuur gegeven. Ze doet het tijdens het rijden ook een stuk beter. Minder dribbelen