Help! Bult open geknapt bij paard (bloed en push)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:51

Dit kan wel degelijk door een enting komen !!!
Ook al maakt de da de huid schoon, er kan altijd vuil mee komen met de naald en dit veroorzaken.
Toevallig op stal dit jaar een paardje met een dergelijk iets in de hals, is heel vervelend gat geworden met een abces en uiteindelijk is zelfs de ader beschadigd hierdoor.

Ik heb dit meegemaakt in een vrij extreme situatie 20 jaar geleden, dit geval zal hier niet van toepassing zijn maar toch....
Vraag de DA die geent heeft ook of er meerdere klachten zijn van eigenaren !
We hebben dit een hele tijd geleden gehad met een strip ampullen van Solvay Duphar uit Weesp.
Er was een serie met verkeerde entstof en de paarden kregen er een dergelijke bult van, abces en ontsteking. Aantal heeft zelfs in Utrecht gestaan. Waren er 4 van onze stal en bleken er nog aantal op andere stal hetzelfde te hebben.Uiteindelijk heeft de leverancier schadevergoeding betaalt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:54

Even je dierenarts raadplegen, dit is een opengesprongen abces

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:00

wij hebben dit ook wel eens gehad na enting.. heb er wel de da bijgehad..maar schoonhouden was enige advies

Lienboon

Re: Help! Bult open geknapt bij paard (bloed en push)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:11

Het lijkt mij niet zo dramatisch. Schoonspoelen, Vetramil of Mesitran (honingzalf) erop. Wel goed koorts blijven meten en indien verhoogd da bellen voor ab.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:29

Bokker. Okdoei. Had ok zo iets. Na een inenting( verkeed gespoten) kreeg haar pony ok zo iets. Miss kun je haar is pbe ofzo.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:34

Dit ziet er uit als of het inderdaad van de enting komt. Onze geiten op mijn werk hebben dit ook wel eens. Je kan de dierenarts voor advies bellen! Wij krijgen altijd het advies het steeds schoon te maken.
Maar het kan nooit kwaad even te bellen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:52

De mijne heeft dit vorig jaar ook gehad na een enting. Ze heeft een hele lange vacht dus dit jaar ga ik een klein stukje scheren zodat we beter kunnen ontsmetten. Dagelijks spoelen en vacht eromheen schoon houden. Niet afdekken want de pus moet er wel uit kunnen. Zolang ze geen koorts krijgen niets om je grote zorgen om te maken.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:01

Het lijkt mij een abces. Onze kat heeft dit ook gehad, en toen we de naar de da gingen zei hij dat t vanzelf open moest knappen, en dat als dat niet gebeurde, hij hem open zou maken. En idd, na nog een dagje wachten knapte de abces vanzelf open. Veel bloed erbij, we moesten het goed schoonhouden. Maar toen was het verder ook oke.
Ik zou wel even de da bellen voor de zekerheid, maar ik denk dat t wel mee valt. Als het echt een abces is, is het juist goed dat hij is opengeknapt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:03

wwillemijn schreef:
Dit is de reden dat ik altijd in borst laat enten en niet in de hals. Zou zelf wel even een da laten kijken.

Ik ook, ik had er eentje die altijd zo reageerde op entingen. Ik kreeg standaard antibiotica voor na de enting. Mijn andere paarden hebben er nooit op die manier last van gehad.

Winter17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 11:12

Voor de mensen die zeggen "dom dat ze niet gelijk dierenarts belt" of "vakantie cancelen en naar huis" die reacties zijn vrij onnodig ivm dat dit dus de 5e keer al is we hebben al waterstofperoxide en ontsmettingzalf gekregen v de vorige eigenaar (dus we hebben diagnose)

Dus daarom ga ik naar bokt omdat ik natuurlijk de nieuwe eigenaar ben en er niet zo nuchter over kan doen dan de andere eigenaar inmiddels hebben we ook al een nieuwe dierenarts.

Is idd erg lelijk gespoten.
Mijn leaser gaat vanmiddag naar de dierenarts met de bij gekregen spullen voor en betere aanpak hiervan en voorkomen voor een 6e keer!!

Voor de rest bedankt voor de reacties!

(Waar ze eerst stond met 3 paarden werd ze door de zelfde geënt maar alleen zei kreeg het??)

Winter17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 11:17

Net bericht binnen dierenarts is geweest en we hebben Naci wat gekregen en honingspray.
Oorzaak die hij stelde was teheftige reactie oo tetanus dus voortaan enten met influenza alleen.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:17

Ik zou het gaan spoelen met waterstofperoxide. Eventueel kun je dat nog een beetje verdunnen. Is het alleen vocht wat uit de wond kwam, of ook veel bloed? (heb niet alle reacties gelezen, dus sorry als dat al ergens gezegd is.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:37

Wat slordig van de DA dat dit nu al voor de 6e x gebeurt!
Wel de moeite waard om uit te zoeken wat de heftige reactie veroorzaakt. Het gaat vaak niet om het virus zelf maar om de vaccin hulpstoffen waar een paard op kan reageren. Tetanus hoeft niet ieder jaar, maar zal je wel om de zoveel tijd moeten enten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:41

Waarom is het slordig van de da? Ik lees nergens dat het paard onder constante behandeling van de da stond, persoonlijk denk ik eerder dat er één keer een da bij gehaald is en daarna op dezelfde manier gehandeld is zonder controle. Of ik heb iets gemist ;)

Als dit al de zesde keer is dat de wond sluit en er weer een nieuw abces ontstaat zou ikzelf de da vragen de wond eens grondig te spoelen en zorgen dat het goed open blijft. Blijkbaar is telkens de rotzooi er niet goed uit geweest, waardoor het abces weer opnieuw ontstaat. Ook erg sneu voor het paard :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:02

RianneH schreef:
Waarom is het slordig van de da? Ik lees nergens dat het paard onder constante behandeling van de da stond, persoonlijk denk ik eerder dat er één keer een da bij gehaald is en daarna op dezelfde manier gehandeld is zonder controle. Of ik heb iets gemist ;)

Ik begreep uit het verhaal van TS dat het al de 6e keer is dat het paard deze reactie vertoont na het enten.
En hij werd altijd door dezelfde arts ge ent. In dat geval zou ik me dan dus als DA achter de oren krabben en kijken of een dergelijke reactie te vermijden is.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:30

Zie dat veel mensen waterstof peroxide aanraden... :n
Nooit gebruiken voor een wond! Beter Betadine gebruiken (voor de eerste keer schoonmaken) of nog beter, chlorhexidine 3%.
Waterstof peroxide vertraagd het helings proces en doodt ook het gezonde weefsel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:38

Babootje schreef:
RianneH schreef:

Ik begreep uit het verhaal van TS dat het al de 6e keer is dat het paard deze reactie vertoont na het enten.
En hij werd altijd door dezelfde arts ge ent. In dat geval zou ik me dan dus als DA achter de oren krabben en kijken of een dergelijke reactie te vermijden is.

Bij sommige paarden is het gewoon niet te vermijden. Mijn pony had het altijd en die werd door verschillende mensen geënt. Ik heb haar 24 jaar gehad en daarvan is het maar een keer of 4 wel goed gegaan.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:42

Waarom iets anders (waterstofperoxide e.d.) adviseren als TS van de dierenarts NACL heeft gekregen om te spoelen en honing spray. Lijkt mij geen verkeerde keuze in dit geval.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:43

Omdat het achterhaald is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:58

Chloorhexydine heeft een andere samenstelling en Betadine werkt ook goed.
Paard van een staller had dezelfde problemen.
Opgelost door naast enting ook een ontstekingsremmer te plaatsen.