Zandweg/ psylliumvezels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:01

KoudbloedKim schreef:
Wij geven onze paarden preventief af en toe een zandweg kuurtje, psylliumvezels bij Agradi weg.
Dit geven we 5 dagen lang over een klein beetje slobber heen, 2 eetlepels voor de groten en 1,5 voor de kleintjes.

Heeft dat wel zin die 2 eetlepels? Volgens mij heb jij kanonnen van paarden toch? Ik geef die van mij al 100g per paard en dat zijn maar kleintjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:38

Tja, dat staat op de verpakking... als het niet blijkt te kloppen, zouden ze dat aan moeten passen. :)

Citaat:
Psyllium (zandweg vezels) 1 kg.
1-2 eetlepels per dag afhankelijk van de grootte van het paard of de pony. Vermengen met voer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-16 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 13:38

Allemaal bedankt voor de reactie!
Bij agradi psylliumvezels staat 2 eetlepels bij een paard.. is dat niet wat weinig?

tylando

Re: Zandweg/ psylliumvezels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:43

Van de puur psyllium geef ik 20 gram per dag zoals op de verpakking staat aangegeven...

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:46

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 13:52

Pancake93 schreef:
Puur heeft ook een fijn middel
Is voor een kuur van 6 dagen Dus helemaal niet duur

http://www.horsefitshop.nl/inwendig/gez ... 12237.html

Daar zat ik net ook naar te kijken.. wat ik mij bedacht was: de werking van psylliumvezels is toch dat het slijmerig word en daardoor zand mee neemt.. hoe kan dat in poedervorm...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:55

Puur word ook slijmerig. Is een soort Brinta achtig zeg maar

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:04

Pandora2 schreef:
Ik geef de psylliumvezels als kuur over een dag of 7. Geen last van suikers dus zoals in de Sandclear en andere kant-en-klaar producten. 200gr per paard ongeveer, is best veel maar anders heeft het geen nut gezien de darminhoud en darmlengte van een paard :D Zo geleerd op de kliniek bij ons.
Even laten wellen in water, een schep voer erbij, omroeren en de voerbak in.

Het beste om zand te verwijderen uit de darmen schijnt nochtans gewoon hooi te zijn...laatst ergens een artikel over gelezen.

Thanks! Hier kan ik wat mee :j

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 14:11

tylando schreef:
Puur word ook slijmerig. Is een soort Brinta achtig zeg maar

Dankje! Ik zie door de bomen het bos niet meer en kan geen keuze maken :(

Maar aangezien meneer kieskeurig is denk ik dat ik die van puur neem en dan vermeng met slobber. Ik ben bang dat hij de vezels niet eet.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:17

Op paardnatuurlijk staat ook een heel stuk over psyllium, ik heb ze ooit vanuit hun gekocht.
Als ze zand binnenkrijgen zie je dit vaak ook in de waterbak, omdat het dan uit hun tanden spoelt. Zodra wij in de waterteilen buiten zien dat er zand op de bodem ligt, krijgen ze 2 schepjes (van die bolle 5cm doorsnee maatschepjes) per dag voor 7 dagen. Deze winter nog niet nodig gehad, heb de emmer voorraad nu al 2 jaar staan, just in case.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 14:17

canisia schreef:
Op paardnatuurlijk staat ook een heel stuk over psyllium, ik heb ze ooit vanuit hun gekocht.
Als ze zand binnenkrijgen zie je dit vaak ook in de waterbak, omdat het dan uit hun tanden spoelt. Zodra wij in de waterteilen buiten zien dat er zand op de bodem ligt, krijgen ze 2 schepjes (van die bolle 5cm doorsnee maatschepjes) per dag voor 7 dagen. Deze winter nog niet nodig gehad, heb de emmer voorraad nu al 2 jaar staan, just in case.

Ik ga straks meteen grondig in zijn drinkbak kijken!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:26

Ah hier was ik net naar opzoek, handig! :)

Cheminee schreef:
janouk schreef:
Als je paard graaft, komt hij waarschijnlijk mineralen te kort.
Wat voor voeding krijgt dagelijks?
Krijft hij voldoende vitamines en minerlaen binnen?
Hangt er een zoutblok? Ze hebben dagelijks mogelijkheid om een zoutblok te likken nodig.

In zijn stal hangt een Himalaya steen en hij kijkt er niet naar om .

Hij krijgt 3 kg brok per dag en veel hooi en luzerne met lijnzaad olie

Ik dacht ook gelijk aan een tekort m.b.t. het graven. Dat hij niet naar de Himalaya steen omkijkt wil niet zeggen dat hij geen vitaminen, mineralen of sporenelementen tekort komt. Elke Himalaya steen heeft een andere samenstelling van vitaminen, mineralen of sporenelementen, dus het kan net zijn dat jouw steen een bepaald mineraal, vitamine of sporenelement niet heeft wat je paard nodig heeft. Daarom hang ik er altijd meerdere op met verschillende tinten (dus lichte en donkere stenen). Wie weet maakt dat verschil met graven. :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:29

Cheminee schreef:
Wauw wat een snelle reacties bedankt! @laurievc kan je mij vertellen welke je exact gebruikt?

Als je paard graaft en zand eet kan dat goed op een mineralen probleem duiden, vooral als er wel hooi is.
Ik zou je een mineralen liksteen adviseren. En een zandweg kuur is natuurlijk ook niet verkeerd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:33

Cheminee schreef:
janouk schreef:
Als je paard graaft, komt hij waarschijnlijk mineralen te kort.
Wat voor voeding krijgt dagelijks?
Krijft hij voldoende vitamines en minerlaen binnen?
Hangt er een zoutblok? Ze hebben dagelijks mogelijkheid om een zoutblok te likken nodig.

In zijn stal hangt een Himalaya steen en hij kijkt er niet naar om .

Hij krijgt 3 kg brok per dag en veel hooi en luzerne met lijnzaad olie

Kijkt eens of hem neerleggen op een andere plek werkt?
Toen ik een dergelijke steen bij mijn merrie in de stal had gehangen deed ze er aanvankelijk niets mee.
Totdat ik hem in de voerbak had gelegd en toen begon ze er zeker regelmatig aan te likken!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:42

canisia schreef:

Misschien is dit vaak het geval.
bij mijn paard zat het nooit in zijn waterbak... wel in zijn darmen. Zou daar dus niet blind op varen..

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 14:43

De mineralenblok heeft een tijdje in zijn bak gelegen.. met een uur ligt hij op de grond en met een dag kapot getrapt. Hij heeft ook marstall force gehad en na een maand graafde hij nog. De mineralen ben ik het dus op basis van mijn paard niet mee eens.. het rare is dat hij het hooi laat liggen en gaat graven.. overigens is de hooi wel altijd op als ik aankom dus het is eten -graven -eten -graven

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:06

geef hem dan een tijdje een vitamine korrel. Waarschijnlijk toch een tekort omdat hij zoveel graaft. Niet elk paard zit voldoende aan een liksteen. Ik gebruik de vezels van de agradi en ook de psylliumslobber van subli

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 16:21

tanjaatjuhh schreef:
geef hem dan een tijdje een vitamine korrel. Waarschijnlijk toch een tekort omdat hij zoveel graaft. Niet elk paard zit voldoende aan een liksteen. Ik gebruik de vezels van de agradi en ook de psylliumslobber van subli

Hij heeft een 5 L marstal force gehad en hielp niet

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:48

Ik geef mijn paarden die op zandpaddocks staan buiten hun hooi en Krachtvoer elke dag een anderhalve kilo Carli Wafer bij. Dit helpt ook mee zand af te drijven en is goed voor de spijs vertering. Zitten ook mineralen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:54

ik gaf psyllium zaad/ vlo zaad van pit&pit.com.

En in de winter maanden als ze op zand stonden, ging er elke maand over 5 dagen verdeeld 2,5 kg aan vlozaad in bij 900 kg paard in totaal.

Was idd als de dood voor zandkoliek en heb hier wel geleerd, dat als er eenmaal zandkoliek is, er zomaar 100 gram aan vlozaad per 100 kg lichaamsgewicht in moet per dag.

Ging er moeilijk in bij mijn veelvraten, die hoeveelheden, dus moest echt een slobber maken, daar op het laatste moment de psyllium bij doen en dan nog minstens een liter water en gelijk geven ook...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:59

Misschien verveeld je paard zich?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:19

ik geef ook die sandclear99 twee keer per jaar kuurtje van een week...op aanraden van DA..eet pony goed op..
staat tegenwoordig ook bij dat het samen geven met lijnzaad een nog betere werking geeft

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:02

Freya6 schreef:
Cheminee schreef:
Wauw wat een snelle reacties bedankt! @laurievc kan je mij vertellen welke je exact gebruikt?

Als je paard graaft en zand eet kan dat goed op een mineralen probleem duiden, vooral als er wel hooi is.
Ik zou je een mineralen liksteen adviseren. En een zandweg kuur is natuurlijk ook niet verkeerd.

Die van mij heeft dit probleem ook, krijgt mineralen als subliment bij zijn voeding elke dag maar dit werkt niet. Hooi laat die liggen. Nu een grasmasker op zodat hij niet echt meer zand kan eten/likken.

En dus opzoek naar een goeie kuur om hem mee te behandelen. Zomers nergens last van alleen in de paddock. Krijgt wel mogelijkheden om te spelen (ballen/boeien/ruimte) en heeft maatjes direct naast hem.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:04

Pancake93 schreef:
Puur heeft ook een fijn middel
Is voor een kuur van 6 dagen Dus helemaal niet duur

http://www.horsefitshop.nl/inwendig/gez ... 12237.html

Deze is toch juist wel duur als ik dat vergelijk met andere?
Hoe kan het dat hierbij 20/30 gram voldoende zou zijn terwijl andere ook beweren puur psyllium te zijn en daar 100gram wordt aanbevolen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:24

Ik geef preventief in de paddock tijd 1x per week slobber met een schep psyliumzaadjes er doorheen.