Paard plast/drinkt veel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:10

DA zeggen heel makkelijk dat ze "op alles" hebben getest....
Is het bloedmonster ook opgestuurd geweest naar Utrecht of hebben ze het op de eigen kliniek in de centrifuge gegooid? Dat maakt nogal verschil.
Ik neem zelf al lange tijd niet meer genoegen met "we hebben op alles getest". Want meestal zijn dat de standaard dingetjes die ze zelf kunnen testen en dat is vaak ver van 100% en alle orgaanfuncties.

Laat je niet afschepen en ga niet het alternatieve circuit in. Als je dier echt bovennormaal drinkt en plast is er domweg iets aan de hand. Dat moet je zien te vinden alvorens je het gaat volstoppen met poedertjes en pilletjes.

Maar goed. Een paard plast normaal gauw 8x per dag en drinkt snel 50 liter. Dus hoe bovennormaal gaat het met jouw dier? Nergens vertel je over de meetfrequentie van je waarnemingen.
Misschien heb je wel domweg een mindere kwaliteit vlas geleverd gekregen waardoor het eerder vies is, en blijkt je paard gewoon gezond....

Wellicht een interessante link: http://www.rosmagazine.nl/ros-online/me ... walen.html

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 15:30

Ik heb dus nog wel vertrouwen in mijn dierenarts. Die man wil zelf ook gewoon weten wat er aan de hand is en vertrouwd mij ook in mijn waarnemingen dus als ik zeg dat hij veel drinkt/plast vertrouwd hij mij er in dat het ook zo is en vertrouw ik hem er op dat hij meteen op alles test wat daar bij hoort. Dat is ook gedaan, lever, nieren en andere organen hebben zijn uitvoerig nagekeken op de waardes.

En ik ken mijn paard heel erg goed en weet gewoon dat hij meer plast dan normaal. Mijn paard staat daar niet alleen maar is wel de enige waar de zeik zowat onder de boxwand uit komt gelopen. Op de vorige stal stond hij op stro en toen viel het me ook op.

Dees

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:33

Tja... waarom stel je je vraag dan op internet?

In ieder geval, succes ermee.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 15:36

Omdat ik, zoals in de openingspost staat, wat richtingen wil hebben waar we misschien nog niet aan gedacht hebben. Die hebben ik nu ook en ga ik overleggen.
Mij lijkt dat niet zo heel vreemd maar ja :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:40

Als je 100% vertrouwt op je DA, vertrouw je er ook 100% op dat je DA aan alle richtingen heeft gedacht.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:15

Ik vind dat je gelijk hebt inoterry.
Je hebt allerlei aparte testen buiten gewoon bloedonderzoek om.
Vind 't niet raar een cushing test . Mijne pony heeft t ook en herken een hoop dingen erin.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:51

Ik denk dat dit samenhangt met de IR. Vaak idem bij mensen met suikerziekte...
IR is een beetje zoals een vaatje...vaak zie je lange tijd niks tot weinig, maar eens het vaatje overloopt komen er allerlei klachten tevoorschijn. Kan ook zo maar overgaan in cushing.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:14

maar IR zou je toch moeten zien aan het paard?Met een foto bedoel ik...Het kan wel IR zijn dat vele plassen

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:41

Hoe zie je IR op een foto? Das toch alleen met bloedonderzoek?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:01

Bevat je ruwvoer niet toevallig ook veel suiker?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:24

Heb je de bloedwaardes op papier? Dan kan je namelijk zien waarop getest is. Er zijn namelijk allerlei soorten bloedonderzoeksets en de ene is completer dan de ander.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:02

tylando schreef:

bloedonderzoek is niet eenvoudig omdat de spiegels nogal varieren...ir heeft duidelijke uiterlijke kenmerken.Als je weet waar je naar moet kijken

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:21

geerke schreef:
tylando schreef:

bloedonderzoek is niet eenvoudig omdat de spiegels nogal varieren...ir heeft duidelijke uiterlijke kenmerken.Als je weet waar je naar moet kijken

Ok maar je moet toch nuchter prikken?
Thx voor uitleg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:27

een nuchter paard is niet eenvoudig,en voor het paard ook niet gezond.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:29

Paard mag gewoon hooi eten. Je dierenarts kan er meer over vertellen

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:31

Ik heb ook zoiets gehad vorig seizoen, viel me op dat mijn paarden veel meer gingen drinken en dus ook plassen. De een veel de ander wat minder maar toch....
Even laten bezinken en over nagedacht, conclusie was eigenlijk voor de hand liggend bij ons.
Op het moment dat ze niet meer veel of niet op het gras komen , krijgen ze onbeperkt hooi.
Dat is droog voer (vergeleken bij gras zeker) en dus drinken ze veel meer. En dus plassen ze meer.
In het gras zit vocht en dus drinken ze minder, plassen ook iets minder.
Het hooi moet weg gespoeld worden en dus drinken ze meer dan dat ze nodig hebben : meer plassen.

Heeft niks met ziekte te maken maar eigenlijk met een droge mond. (droog voer)
Ik merk aan de waterbakken als ze weer op het gras staan dat ze dan echt minder drinken.
Ze staan bij ons eigenlijk altijd 24-7 buiten tenzij het echt bagger weer is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 02:13

geerke schreef:
maar IR zou je toch moeten zien aan het paard?Met een foto bedoel ik...Het kan wel IR zijn dat vele plassen

Heb hier nog nooit van gehoord. Aan wat voor foto moet ik dan denken?

Ik heb de bloeduitslag niet op papier. Als ik er om zou vragen morgen heb ik hem zo in de mail.
Verder kan ik me ook helemaal voorstellen dat een DA bij een paard wat er verder echt gewoon heel goed uit ziet, glanzende vacht, mooi op gewicht is en helder en tevreden uit de ogen kijken, nu echt niet meteen aan cushing denkt en dat er daarom ook niet getest is op cushing. Er is maandag bloed af genomen en hij zou bellen zodra de uitslag binnen was. Donderdag heb ik hem zelf gebeld omdat mijn paar hele milde koliekverschijnselen vertoonde. Toen was rond 2 uur de uitslag net in de mail. Op het moment dat ik de uitslag kreeg waren we dus ook even vooral aan het nadenken of er ook maar iets te zien was wat zijn vele liggen en minder eetlust van dat moment kon verklaren en dat was niet het geval.

Ik denk ook niet dat het aan de hooikwaliteit ligt. Op de vorige stal was dit ook en daar hadden ze veel ander hooi en kreeg hij ook veel minder. Het hooi wat hij nu krijgt is, op het eerste gezicht, de zelfde kwaliteit als dat van vorig jaar op deze stal en toen had hij dit absoluut niet. Toen was zijn stal eerder verhoudingsgewijs erg droog.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:17

geerke schreef:

Normaal zie je die typische kenmerken zoals de speknek en vetophopingen op de schouders en billen wel ja. Maar ik ken ook mensen die gewoon prima op gewicht zijn en toch een erge vorm van diabetes hebben. Dus misschien kan het bij paarden net zo ?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:07

Sowieso is een foto van het paard ook fijn als beeld bij de symptomen, elke ziekte heeft wel een soort van uiterlijke kenmerken namelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:11

Hoeveel drinkt je paard in 24 uur?
Omdat hij onbeperkt hooi heeft drinkt hij wellicht ook veel, net als die van ons, die nu ook meer drinken dan in de zomer.
De vraag voor mij is toen ik je topic las, wat is teveel drinken? Vandaar mijn vraag.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 13:22

Geen idee hoeveel hij drinkt op een dag. Hij heeft op stal een automatisch bakje en in de wei deelt hij de waterbak met 3 andere paarden. Maar als de zeik zowat onder de boxwand uit komt gelopen kan je met een redelijke zekerheid ook wel bedenken dat de kans groot is dat hij ook teveel drinkt. Het hooi is ook gewoon droog wat hij krijgt dus zo komt het vocht ook niet binnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:39

Juist omdat het hooi zo droog is drinkt hij wellicht zo veel. Die van ons drinken nu ook veel meer dan in de zomer. Zelfs meer dan bij een hittegolf. Dus ik weet niet of je zorgen terecht en nodig zijn. Alleen die van ons staan 7 x 24 uur buiten met inloopstal dus de pies kan nooit naar buiten lopen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:05

Gewoon testen dan weet je het iig zeker....anders blijft je zoeken en vragen houden

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 23:39

pien_2010 schreef:
Juist omdat het hooi zo droog is drinkt hij wellicht zo veel. Die van ons drinken nu ook veel meer dan in de zomer. Zelfs meer dan bij een hittegolf. Dus ik weet niet of je zorgen terecht en nodig zijn. Alleen die van ons staan 7 x 24 uur buiten met inloopstal dus de pies kan nooit naar buiten lopen.

Nogmaals, op de vorige stal was dit probleem ook en daar kreeg hij heel ander hooi en het hooi wat hij nu op de wei krijgt is vergelijkbaar met vorig jaar.
Op stal rijgt hij voordroog dus juist op stal zou hij dan minder moeten drinken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:42

Inoterry schreef:
Nogmaals, ................
Sorry, ik wilde niet vervelend doen. Ik probeerde met je mee te denken.