sinds zaterdagmiddag zeker niet gemest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: sinds zaterdagmiddag zeker niet gemest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:57

Dus ze eet wel gras? Kan het zijn dat ze het hooi/kuil gewoon niet lekker vindt of dat er iets geks in zit/gek ruikt?

Ik zou hier ook mee naar de kliniek gaan eigenlijk. :o
Dit zou voor mij veel te lang duren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:04

Mijn pony heeft ook eens zout gekregen toen paraffine niet genoeg deed. Maar wel op de kliniek toen hij aan een infuus stond.
Hij toonde net niet fit, maar bleek echt al heel flink uit gedroogd.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 15:54

Als ze zout toegediend moet krijgen laat ik dat op de kliniek doen.
Kbk, wij dachten eerst ook dat ze het kuil misschien niet lekker vond hoewel het normaal een vuilnisbak is met eten. Maar hooi en koeienkuil weigert ze ook. En de andere paarden eten wel het kuil en hooi. (koeienkuil natuurlijk niet uitgeprobeerd bij de andere paarden)
Hoor net dat ze aan de hand meedraaft en wel goed plast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:00

En gras eet ze wel? Aangezien je schreef dat je mee trok toen je haar liet lopen, geloof ik.
Lijkt me ontzettend lastig in ieder geval.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:07

Alsjeblieft, trek harder aan de bel...

Laat je dier opvoelen.. Laat de mest eruit halen... Van achteren kan dit...

En als de DA dit weigert, vraagt een second opini aan....

Dit klinkt in mijn oren als een heftige verstopping, straks ben je te laat....

Een dier hoort de hele dag door te mesten bij een goed voerbeleid!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 16:58

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
We hebben mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:13

Shít... :Y)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:32

Geweldig!

Hoop doet leven *\o/*

En hoe ziet het eruit?
Is het de harde zooi die de boel tegenhield?

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:38

Gelukkig! sterke met het herstellen TS!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:40

KoudbloedKim schreef:
Shít... :Y)

_O- Terecht oliebol! :)F :)F

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:07

Hoe blij kan een mens zijn met een hoopje stront *\o/* :)F

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:04

Ah goed nieuws!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:26

Fijn dat je shet nu mest. Kwam het door vaste mest? Misschien is het een idee om vanaf nu elke keer een scheut olie door het voer te doen. Dan kan ze makkelijker mesten.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 19:41

PanamaD schreef:
Fijn dat je shet nu mest. Kwam het door vaste mest? Misschien is het een idee om vanaf nu elke keer een scheut olie door het voer te doen. Dan kan ze makkelijker mesten.

Het stomme is dat ze dat al meer dan een jaar krijgt. Ze heeft onbeperkt kuil, krijgt 4x per week een plastic koffiebekertje muesli met vitaminekorrel en olie. En 1 a 2x per week zo een bekertje slobber met olie. Wij snappen niet waar ze verstopt van is geraakt.

Heb zelf de mest nog niet gezien alleen op foto maar er zat geen slijmlaag op dus dit moet degene zijn die in de weg zat.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:56

Wat voor olie geef je en hoeveel? Ik zou 1/2 keer per dag olie geven. Lijnzaad bijvoorbeeld.

Verstopping kan door van alles komen. Misschien heeft je shet last van het vuurwerk wat wordt afgestoken, toch ergens een griepje te pakken die op de darmen slaat, wisseling van het weer waar ze dit keer niet goed tegen kan, ander pak kuil, zand gegeten. Ik noem maar wat dingen op maar er zijn nog heel veel andere oorzaken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:46

nuscaniels schreef:
Ze heeft onbeperkt kuil,

Persoonlijk twijfel ik om een shet onbeperkt kuil te geven, want is dit wel goed? Kan te eiwitrijk zijn en ze kunnen er een zure poep lucht van krijgen wat bij mij de vraag oproept kun je daardoor irritatie krijgen in je darmen? Ik zou daar eens over praten met je dierenarts hoe die daar over denkt en of er wellicht een relatie kan zitten tussen kuil en deze klachten. Voor dit soort sobere paardjes ben ik voor goed hooi. Geven wij aan onze grote shetten (merens en ook heel sober).
Wel fijn dit nieuws!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 23:34

Ik snap wat je bedoelt qua onbeperkt kuil maar ze doet het hier al een aantal jaar goed op. Ook is deze laag in suikergehalte. Ze is ook goed op gewicht.
Wel heb ik al met de dierenarts gesproken over het voer omdat we niet kunnen uitvogelen waar de verstopping vandaan kwam.
Ze staat 24/7 buiten, wordt 4x per week gereden. Ze hebben een stal met stro maar die wordt vnl gebruikt om te mesten. Daar knabbelen ze wat van als er weer wat vers stro bij ligt maar niet te veel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 23:54

Top dat ze heeft gemest! Maar juich niet te vroeg. Pas als er mest met paraffine uit komt durf ik een zucht van verlichting te slaken.
Tot die tijd alleen voeren wat de DA geadviseerd heeft. Verstoppingen zitten vaak in de dikke darm, en daar zit dan nog een heel stuk dikke darm en rectum achter.
Maar dat er wat afkomt is altijd een positief teken.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:22

Wij hadden een konijn dat helderrood bloed en slijm poepte. Dat was hele foute boel, er zat een enorme tumor in zijn buik.... Ik hoop voor jullie dat het iets anders is. Sterkte

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 07:37

Is er al meer poep?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 08:17

Een hoopje lag er vanochtend weer. Zacht, maar ik weet niet of er parafine bijzit. Had verwacht en begrepen dat je dat goed zou moeten zien.
Voorlopig houden we het op elke keer kleine beetjes hooi, wat grazen en haar slobber.
Er zit natuurlijk ook bijna geen eten in haar maar wil zeker weten dat alles nu goed doorloopt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:38

Ik zou dr van het kuil afhalen en op hooi zetten persoonlijk. Zeker als de mest zurig ruikt. Geeft ook net wat meer vezels waardoor de darm actief blijft

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:41

Tip, doe wat mest in een waterdichte doorzichtige plastic zak, water erbij en een tijdje laten rusten.
Als er parafine bij zit zou je het vettige moeten kunnen zien. Zit er zand in de darmen dan zal dit naar de bodem zakken.

Maar heel fijn dat het beter gaat hoor.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 22:59

jobamara schreef:
Tip, doe wat mest in een waterdichte doorzichtige plastic zak, water erbij en een tijdje laten rusten.
Als er parafine bij zit zou je het vettige moeten kunnen zien. Zit er zand in de darmen dan zal dit naar de bodem zakken.

Maar heel fijn dat het beter gaat hoor.

Dank je voor de tip. Sowieso wilde ik de mest de komende dagen testen op zand. Ook omdat we geen idee hebben wat het heeft veroorzaakt.

Ze eet haar hooi goed, als je niet oplet probeert ze uit stal te ontsnappen en de bakjes voer van anderen te pakken. Haar eetlust is in ieder geval weer helemaal terug.
Nou langzaam weer wat vlees op haar krijgen. Ze is behoorlijk afgevallen in die paar dagen.
Voorlopig nog binnen en alleen als het droog is mag ze overdag bij de anderen met een dekentje op. Ze heeft wel een dikke wintervacht maar reserves om warm te blijven heeft ze niet meer.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:32

Je doet het goed hoor. En lekker dekentje op scheelt zeker. Het voeren idd weer rustig opbouwen zelf goede ervaringen met grasbrok, Wiesencobs van Marstal. Heel goed weken, doe dat met 3x zoveel HEET water als brokken. Dan is het in een kwartiertje klaar, dan wat zemelen erdoor. Zowel gras als zemelen zijn goed voor de darmen je kunt er natuurlijk ook nog brokjes of mix doorheen mengen. Maar zo te lezen gaat het gelukkig weer goed.