sensibel , rennerig paard. magnesium of iets anders proberen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:23

moonprayer schreef:
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat 2kg brok veel zou zijn. 't is een reuze paard, en de kleintjes krijgen een halve kg per voerbeurt, en zij 1kg per voerbeurt.

Buiten weiland krijgt ze dus kuilgras, wel het droge spul

Ja had ook al bedacht dat ik misschien maar bij neer moet leggen dat ik haar, ondanks haar leeftijd eerst maar elke keer moet uit laten racen

Nope, ook "droog" kuil geeft problemen, als ze inderdaad tot die groep paarden behoort die reageert op kuil of voordroog. Het gaat om de stoffen die vrij komen bij het fermentatieproces dat altijd optreed bij kuil en voordroog.

Zet je paard een week op uitsluitend hooi en je weet het. Veranderd het gedrag, dan komt dat door de fermentatiestoffen.

superpony

Re: sensibel , rennerig paard. magnesium of iets anders proberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:58

Hoe loopt ze in het begin? Ik zou juist langer losstappen en wat werkjes oppakken. Dus echt langer stappen en wat doen.

Onze paarden stonden op kuil waar ze niet lekker op gingen. Sinds April na verhuizing staan ze gelukkig op hooi. Ze zijn daar juist fitter van geworden en beter gaan bewegen.
Onze 23jr merrie bijv, begint wel wat stijfjes, maar wordt vlot na goed loswerken. Ga ik het bos in, zoals vd week met een fleece dekentje, is zij gelijk wel vlot.

Van het kuil werd zij vooral chagerijnig. Ze explodeerde weleens, maar dat doet ze nog wel.

De ruintjes hadden ook last en bewegen ook fijner.

Hoelang staan ze zonder eten? Maagproblemen kan ook irritatie geven.

Maar persoonlijk zou ik naast goed hooi en minder brok, beginnen met je schema anders aan te pakken. Jullie hebben ook een gewoonte gekregen.

Mijn oude ruin kent mij door en door ( helaas ). Die heeft een blessure en mag ik lichtjes rijden. Als ik die 2 rondjes heb gedraafd en wat buig dingetjes doe, denkt hij al vooruit aan galop. Dat is vaak mijn manier van rijden geweest. Losstappen, lekker draven ( meer dan nu ), wat oefeningen en wat los galopperen ook.

Onze jonge ruin explodeert aan de longe. Als ik die eerst aan de hand goed losstap, doet hij dat niet zo erg. Heb dat ook vaak met geblesseerde paarden van anderen gedaan, die naar buiten mochten en dan zichzelf kapot liepen. EErst lekker stappen, desnoods op steen, waar ze zich vaak al meer inhouden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 03:39

Dat van kuil zou ik zeker serieus nemen.
Hier op stal hadden ze kuil wat bijna hooi was qua vochtgehalte, maar vrij voedingsrijk.
Echt mijn pony was niet meer te handhaven, dit jaar op vakantie nog geprobeerd een weekje op kuil, nou drama!
Echt hij stond verdorie te steigeren voor de wagen en was niet voor rede vatbaar.
En dat was voor hem dus gewoon zeer bekend terrein, vast adres 3-4 keer per jaar voor minimaal een week, en 1x per jaar een maand.
Thuis had ik hem al een jaar o.i.d. teruggezet naar hooi, want hij was echt strontvervelend en had ondanks geen krachtvoer bakken energie teveel.
Overgezet op hooi, en in 2 dagen had ik een hele andere pony.
Maar gezien ik op vakantie veel uren met hem op pad ga dacht ik dat hij die energie van het kuil er wel uit zou lopen zonder problemen.
Nou niet dus, sindsdien gaat er weer hooi mee.
Verder qua brok, dat kan best het probleem zijn.
Die van mij moet ik echt uitkijken wat ik erin stop, ik denk dat hij met 1 kilo brok max verstappen nog bijhoudt. :+ :D
Maar geef meneer hooi en het juiste krachtvoer en er is dus echt niks mis mee.
Klopt dit niet lijkt hij écht niet te weten wat hij met zichzelf aan moet van gekkigheid.
En hij stond toen stond hij in een uitloopstal met zat ruimte en met meerdere vriendjes, dus hij had ruimte zat om gek te doen.
Toen op stal gezet en hooi erin, probleem opgelost.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 05:04

Heel herkenbaar probleem.. Ook mijn merrie is momenteel niet te genieten..alleen maar rennerig. Mijn merrie krijgt 1.5 brok omdat ze nog een zogend veulen heeft en vrijwel onbeperkt voordroog. Ik ga haar nu toch ook maar eens een periode op hooi zetten en kijken wat gebeurt! Wordt er een beetje moedeloos van dat hyper gedrag.. Ook mijn paard loopt elke dag buiten, krijgt echt meer dan zat beweging..Maar t lijkt steeds gekker te worden! Nu een rustgevend supplement van sectolin geprobeerd ( 1 rustige dag gehad om precies te zijn).. Omdat deze merrie nog een zogend kind heeft durf ik niet heel veel minder brok te voeren.. was ook al over gegaan op subli zonder maar na 1 wk eet mevrouw dat niet meer! Heb al zoveel tijd in deze dame zitten het frustreerd enorm dat je dat rennigere er niet uit krijgt en nu zijn ze in de wintermaanden altijd wel frisser maar t is geen eens koud voor de tijd van t jaar!!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 05:16

Die van mij doet precies hetzelfde, of nou ja, deed. Zij accepteert mijn been en hand niet. Kleine kindjes is xe super braaf, maar die vragen niks. Alles is gecheckt, xe heeft nergens last van. Ik ben nu bezig met haar mijn been te laten accepteren; ik heb constant mijn been eraan. In het begin was ze heel boos, maar nu (3 dagen verder) gaat het al iets beter. Voorheen stak ik mijn benen weg, was er geen druk en had ze dus haar zin. Misschien heeft het iets met de druk te maken? Dat ze daar onderuit willen door gewoon lopertje en heet te worden? Er kunnen zoveel redenen zijn...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:30

Het er uit laten rennen onder het zadel zou ik persoonlijk nooit meer doen. Wat leert een paard daar van? Naar mijn idee niets nuttigs en mogelijk zelfs juist iets gevaarlijks. Door zo vlot te gaan stijgt het adrenalinelevel en bevestig je het gedrag. Het zal niet korter gaan duren voordat je paard weer rustig is maar juist steeds langer. Dan maar veel stappen met lange passen of juist heel langzaam draven (langzamer dan je ooit hebt gedaan, liefst bijna stappen). Beide verlagen namelijk de hartslag maar per paard verschilt waar de voorkeur ligt.

Uiteraard is daarnaast kijken naar de voeding ook een goed idee. Zoals hierboven al benoemd kan ook het ruwvoer veel verschil maken.