Wat doe ik verkeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:50

Mijn Z paard is 1.84 en die krijgt geen 3 kilo brok......2 hooguit over drie keer verspreid. Wel een granenmix erbij en een enorme hoeveelheid hooi. Ik heb nog nooit zoveel hooi in een stal gezien als bij ons. Heel blij mee en voor de paarden echt heel belangrijk.

Daarnaast komt ie er elke dag goed uit en kan vrij bewegen als onder het zadel. Zoveel spierpijn is echt niet goed dus ik zou als eerste bloed laten onderzoeken. DAaruit kan bekeken worden of er iets tekort gekomen wordt zodat je gericht kunt aanvullen. Het lijkt wel of je paard elke keer bijna tegen spierbevangenheid aanzit als ik het zo lees. En 3 kwartier rijden is nou niet echt heel lang, ik wissel het af. Soms sta ik er met een half uur naast maar ik rij ook wel eens langer dan een uur. Dat moet conditioneel gezien geen enkel punt zijn bij een paard wat in training staat.

Ik zou bloed laten prikken, naar de kwaliteit van je brok kijken, naar de hoeveelheid hooi en de beweging los van het rijden.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:55

Ik ga mee met sommigen hier: Basis is ruim hooi,hooi, hooi. Evt aanvullen met vit/min. Pas op met teveel brok, deze zorgt voor andere ph in darmen. Meer buiten levert betere basisconditie op. Verder: Variatie in training, binnnen,buiten, bos, spel,sprongetje, lekker crossen, dressuur,Grondwerk, rechtrichten, etc.Anders is het zo geestdodend, vrees ik.

Succes!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:29

Citaat:
Ik blijf tegen het punt lopen dat ik conditieel gezien mijn training niet uit kan bouwen. Ze heeft vaak na het rijden een dag herstel nodig, rij ik 2 dagen na elkaar merk ik dat ze de tweede dag wat stijver is (spierpijn?). Dit is veel minder met een dag rust ertussen.

Langer dan 3 kwartier is de energie simpelweg op, ik kan qua tijd wel langer door rijden, maar ze houdt het niet vol fijn bij elkaar te blijven. Dan rij ik liever korter 'goed', dan de duur proberen op te rekken.

Doe ik nu echt iets verkeerd? Ben ik te hard gegaan in de training dat ze het niveau nog niet aan kan? Zit het in de voeding.

Mjoor schreef:
Tijdens de training heb je eigenlijk 4 facetten waar je aan werkt: Coordinatie, kracht, snelheid, uithoudingsvermogen. Tijdens een dressuurtraining in de bak oefen je voornamelijk coordinatie en kracht. Dit zijn onderdelen die ik persoonlijk niet langer dan 30 minuten intensief train. Snelheid en uithoudingsvermogen train ik langs de weg / beek / zandpaden. Uithoudingsvermogen train je door LSD-werk (google maar eens,vind je hele leuke opbouwschema's schema's) Snelheid train ik door interval trainingen (1 minuut hard galopperen, 3 minuten draven om op adem te komen, 1 minuut hard galopperen, 3 minuten draven etc. en dit kun je steeds uitbouwen) Daarnaast is mentale gezondheid voor een paard ook belangrijk: veel afwisselen door alle 4 de disciplines te trainen op een andere manier houd je echt afwisseling in je werk.

Om dus je vraag te beantwoorden wat je 'verkeerd' doet is dat je uithoudingsvermogen lastig kunt trainen tijdens een dressuur training. Probeer dit eens op een andere manier te trainen :) dan zul je zien dat de een zware dressuurtraining voor je paard later ook makkelijker vol te houden is.

Als je goed afwisselend traint zoals hier boven wordt geadviseerd en een dag rust aanhoud moet je verbetering zien. Ik denk dat hier jouw grote winst is te halen, een tijd afwisselender en meer specifiek op conditie gaan trainen.

Je hebt hier verder genoeg tips voor het voerbeleid, dat zal best helpen maar wordt niet de grote verandering.

kruimeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 10:14

Wauw wat een reacties !
Ik ga proberen op alle vragen te reageren.

Omdat we op een pensionstal staan heb ik geen mogelijkheid de brok aan te passen of de tijden hiervan. Ze krijgt basisbrok. Extra voeren wil ik natuurlijk graag doen, maar hoop ik niet structureel te hoeven ivm de kosten boven op het stalgeld (geen goedkope stalling).
Ze is niet ziekjes, want dit is eigenlijk altijd wel wat, met tijden wel beter of erger.
Bloed af laten nemen is zeker iets wat ik wil doen om te kijken of hier iets uitkomt. Dit heb ik voorheen toen ik hier ook al over twijfels al eens gedaan, daar kwam niks bijzonders uit. Maar wie weet hoe het er nu voor staat.
Goof: Ik hoef niet perse meer te trainen, ik zou graag wat vooruit gaan, maar dit lijkt dus te stagneren. Meer trainen zou misschien een optie zijn, maar als ze de rust op tijd nodig heeft, is dat natuurlijk belangrijker.
Horsetopshop: wow zoveel werk op zo weinig voer vind ik dan ook wel weer het andere uiterste. Voorheen kreeg mijn merrie onbeperkt hooi en 2 kilo brok op een dag, maar ik heb haar toen nooit echt fijn op gewicht gekregen. Ze is nu eenmaal snel wat mager/schraal..
Nessa: Ze krijgt inderdaad in de avond en nacht niks meer. Dit kan ik helaas niet veranderen ivm pensionstal en vaste tijden. ‘Gelukkig’ gooit ze zelf haar hooi door haar stal en plukt het er later weer uit waardoor ze zelf een soort slowfeeder heeft ontwikkeld.
Maagzweren heeft ze niet, dit heeft ze eerder wel gehad, dit zou ik direct herkennen. Ze zit buiten de conditie/zweten, best redelijk in haar vel nu.
Het ruwvoer dat ze krijgt is een flinke berg kuilgras (zeer droog voor kuil en van goede kwaliteit), dit krijgt ze ook op de paddock.
Mjoor, roycemack: We kunnen zeker wat meer afwisseling inpassen in de training, omdat ik ‘maar’ om de dag rij, komt dit vaak wel neer op dressuur, af en toe en buitenritje, wandelritje, losgooien of wat dan ook, maar dat is vaak maar 1x per week.

Een emmertje voor de stal klaar gaan zetten zal ook moeilijk worden, voor een tijdelijke periode willen ze hier vast in meedenken, maar structureel gaat dit niet lukken. Ook ben ik er niet iedere dag waardoor ik dan 4 emmers ofzo klaar moet zetten. Ik denk niet dat ik dit erdoor krijg bij de pensioneigenaren. En ook is het financieel niet haalbaar om boven op het stalgeld het voer volledig zelf te gaan betalen.

Kim1986, mousmous: Ze staat van 8 tot 13/15 (afhankelijk van het weer) buiten op een kleine paddock.
Speedster: Na het werk krijgt ze slobber met elektrolyten extra, hierin heb ik nu wel een middeltje zitten voor stramme spieren.
Rindin: ze is 9 jaar en zweet altijd al wel meer dan een gemiddeld paard. Ik rij inderdaad na de laatste voerbeurt (die is rond 16.00). En voer na het rijden dan nog wel slobber. Haar brok (15.00 of eerder bij eerder binnen komen) is eerder op dan het ruwvoer..

Qua voeren wat ik zo lees, zou ik dus eerder de brok terug kunnen zetten en juist niet omhoog. Ook in training gaan we even een stapje terug doen. Vorig jaar rond deze tijd startte we nog L, dat we ook wel ineens heel hard zijn gegaan. En ik ga proberen wat meer afwisseling in mijn training te brengen. Hopelijk kunnen we dan over een tijdje op een gezonde manier weer vooruit.. (mits er niks uit komt bij het bloed prikken).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:24

Basisbrok is ook niet helemaal geschikt voor een Z paard, dan is een sportbrok echt geen overbodige luxe. Daar zitten oa eiwitten in wat goed is om de spieren soepel te houden en voor de opbouw ervan. Dat klopt dus ook met de dingen die je noemt in je OP. Ik zou je probleem in eerste instantie dus echt daar zoeken.
Heb je al met de staleigenaar overlegd of ga je er maar van uit dat het niet kan? Misschien valt er wel iets te regelen dat je minder stalgeld betaalt als je je eigen brok inkoopt. Of je moet iets bij gaan geven voor de spieren, maar supplementen en dat soort dingen vind ik over het algemeen maar een oplapmiddel voor een niet optimaal voerbeleid.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:29

Ik zou kijken of je een groot hooinet in haar stal kan hangen, zo'n vierkante kan een heleboel in. Want als ze in de avond niks meer krijgt betekent dat laten we zeggen van 18:00 tot... 8:00 uur niks, dat is sowieso 12 uur. Dat is de helft van de dag, dus daar valt nog wel wat te winnen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:10

Die laatste voerbeurt is wel een dingetje, hoor! Sowieso is biks zonder ruwvoer al slecht (als ze al eens een maagzweer heeft gehad is het nóg belangrijker om hiermee op te passen), en daarnaast moet ze dus iedere keer aan het werk met een klomp biks in haar maag... Probeer eens te rijden vóór het voeren en geef haar ook ruwvoer bij die laatste voerbeurt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:44

Als je paard van L naar Z niveau gegaan is op 1 jaar tijd, dan is het ook niet abnormaal dat het een beetje blijft hangen. Een pauze in het dressuurwerk zou mentaal bevorderlijk zijn.
En zoals meermaals aangegeven, conditie bouw je niet op met dressuuroefeningen op Z-niveau. dit is eerder krachttraining voor je paard.

Kan je geen korting krijgen als je zelf je krachtvoer voorziet? En als het dan toch zo'n dure stalling is, dan vind ik wel dat ze op z'n minst de keuze uit een basisbrok/muesli en een sportversie moeten bieden...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:54

Alsof Z zo'n topsport is, kom op toch.
Het is geen endurance klasse 3 of hoger.
Z kan echt wel op basisbrok.
Het eerste Z spring en dressuur paard van mij dat sportbrok krijgt moet ik nog onder mijn kont gaan krijgen. En hier op stal heeft er dat ook nog nooit een gehad. Heb er zelfs gehad die alleen vitamine korrels kregen en meer niet.
Uiteraard wel altijd goed hooi. Altijd op de wei.
Ze blonken als een spiegel, vol energie, geen maagzweren, koliek. Lekker fris in het koppie.

Geen hooi voor de nacht daar zit veel meer het probleem van mager blijven en niet op kunnen bouwen.
Groot hooinet ophangen als je gaat om 16:00.
En ja eigenlijk zorgen voor een fatsoenlijk paddock ipv een kleintje. Samen met een ander paard zodat ze elkaar wat uitdagen te bewegen.
Want eigenlijk komt het paard nu aan alle behoefte die een paard nodig heeft paard te zijn: namelijk veel beweging en ruwvoer te kort. En de geestelijke van samen paard zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:04

HorseTopShop schreef:
Ik vind 3 kg per dag wel heel erg veel. En dan geef je zelf ook nog bij.
Mijn merrie doet het op 2 handjes muesli per dag en onbeperkt hooi en loopt elke dag zo'n anderhalf uur 7 dagen per week. Verder krijgt ze er niks bij behalve af en toe een kontje van het brood.
Het rotte van in pension staan is dat je niks te zeggen hebt over het voerbeleid.

Dat kun je niet zomaar zeggen. Dat is voor ieder paard weer verschillend.
Het enige dat jammer is dat de stal alleen s morgens en smiddags hooi voert. Indien maar 2 keer dan toch liever namiddag of avond.

dresjoepie schreef:
Misschien eens bloed laten trekken dan weet je of er tekorten zijn en wat je zou moeten bij voeren

Enige goede advies. Niet zomaar met supplementen beginnen voordat je weet wat er aan de hand is.
TS, heeft ze altijd zo gezweet? Of is dat iets van de laatste tijd?
Bij overmatig zweten raakt een paard veel mineralen kwijt. Daarom worden in zo'n geval nog wel eens elektrolyten bijgevoerd. Maar zoals gezegd: eerst erachter zien te komen waar je paard een tekort aan heeft.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:23

Babootje schreef:
HorseTopShop schreef:
Mijn merrie doet het op 2 handjes muesli per dag en onbeperkt hooi en loopt elke dag zo'n anderhalf uur 7 dagen per week. Verder krijgt ze er niks bij behalve af en toe een kontje van het brood.
Het rotte van in pension staan is dat je niks te zeggen hebt over het voerbeleid.

Wat kan ik niet zomaar zeggen? Wat mijn paard krijgt? Dat is namelijk het enige wat ik zeg.
Of dat 3 kg per dag + wat ze zelf bij geeft ik wel erg veel vind? Dat is een mening.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:31

Grappig dat Bokt hier compleet aan het basis stukje trainingsleer voorbij gaat en het direct weer gaat zoeken in bloedonderzoek en ander voer.
Om te groeien in kracht, in eerste instantie spier maar ook uithoudingsvermogen, is naast training en voeding vooral rust van groot belang.
Beschadigde spieren moeten kunnen herstellen, het lichaam moet zich weer op kunnen laden.
Met 4 dagen per week intensief dressuur trainen geef je het lichaam amper die tijd.
Daarnaast een basisbrok voeren welke vrij weinig doet in het aanvullen van tekorten veroorzaakt door training is slechts een aanslag plegen op het verteringsstelsel van je paard.
Het is puur vulmiddel.
In jouw geval zou ik maximaal 2 keer per week op niveau trainen, max 30 minuten.
1 keer duurtraining en 1 keer ontspanning(buitenritje,longeren,lichte springtraining etc).
Goede kwaliteit granenmix erin, wegblijven bij die basisbrok en wellicht nog wat olie en magensium bijvoeren.
Grote kans dat je over 6 maanden een ander paard hebt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:42

Bij het bloedonderzoek zou ik specifiek laten kijken naar het Selenium, koper, magnesium en vitamine E in het bloed. Dat wordt niet bij alle dierenartsen standaard meegetest en zijn juist wel de onderdelen waar eerder tekorten ontstaan.

Onbeperkt ruwvoer is met dit soort paarden altijd stap 1. Weet je het merk van de basisbrok?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:16

Je kan s avonds luzerne bijvoeren om toch wat ruw voer te geven hier zitten ook voldoende eiwitten in Wel even letten op scheve verhoudingen daar is genoeg over te vinden op internet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:28

kruimeltje89 schreef:
Kim1986, mousmous: Ze staat van 8 tot 13/15 (afhankelijk van het weer) buiten op een kleine paddock.

Krijgt ze, als ze buiten in de paddock staat, nog wel hooi?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:30

Babootje schreef:
HorseTopShop schreef:

HorseTopShop schreef:
Wat kan ik niet zomaar zeggen? Wat mijn paard krijgt? Dat is namelijk het enige wat ik zeg.
Of dat 3 kg per dag + wat ze zelf bij geeft ik wel erg veel vind? Dat is een mening.

Nee, je zegt dat je 3 kg per dag heel er veel vindt. En ik meen dat je dat niet zo kunt stellen, omdat dat per paard verschilt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:31

Babootje schreef:
HorseTopShop schreef:

Het enige dat jammer is dat de stal alleen s morgens en smiddags hooi voert. Indien maar 2 keer dan toch liever namiddag of avond.

dresjoepie schreef:
Misschien eens bloed laten trekken dan weet je of er tekorten zijn en wat je zou moeten bij voeren

Enige goede advies. Niet zomaar met supplementen beginnen voordat je weet wat er aan de hand is.
TS, heeft ze altijd zo gezweet? Of is dat iets van de laatste tijd?
Bij overmatig zweten raakt een paard veel mineralen kwijt. Daarom worden in zo'n geval nog wel eens elektrolyten (edit: ik lees dat ze dat al krijgt) bijgevoerd. Maar zoals gezegd: eerst erachter zien te komen waar je paard een tekort aan heeft.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:09

3 kg vind ik voor elk paard veel. En ja, dat is nog steeds mijn mening.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:20

Als fan van de familie Klimke zou ik pleiten voor zaken als veel stappen, buitenritten en op den duur krachttraining. (Ik heb hier makkelijk praten, vlakbij het strand en met "cross"hindernissen. Voor een dressuurpaard beslist niet slecht: aan de lange teugel heuvels opstappen. Maar verzamelde draf over hoge cavaletti is niet moeilijk te realiseren.)

Trouwens - hoe lang stap jij uit na het harde dressuurwerk?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:29

Oei savonds geen ruwvoer is wel een dingetje zeg. Ook wel erg achterhaalt. Jammer dat ze zo slecht meedenken qua voeren. Zou dan vragen of je als je er bent een hooinet mag vullen en op mag hangen extra. En idd een bloedonderzoek en geen idee hoe je met je mest onderzoek en ontworming zit maar daar naar laten kijken. Eventueel de tandarts
En misschien een pauze qua werk zodat je paard kan herstellen en verwerken en ook wat meer andere dingen gaan doen als buiten rijden fietsen als dat kan en wandelen springen etc

kruimeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 09:30

Ik ben het ook absoluut niet eens dat er savonds en snachts geen hooi beschikbaar is. Helaas kan ik hier zelf weinig aan veranderen. Hooinet zou ik na moeten vragen maar ik ben bang dat ik het antwoord al weet. Daarbij ben ik er doordeweek ook niet dagelijks.

De opties voor de brok rijden etc. ben ik volledig met jullie eens maar dat krijg ik met werk/voertijden niet gerealiseerd. Wat betreft veel brok, het is een paard van bijna 1.80 die snel aan de dunne kant is. Ze is op het moment trouwens niet mager! Ik ben alleen bang met de hoeveel die ze nu zweet dat dit wel weer gaat gebeuren.

Ik hou mijn ogen zeker open naar een andere stalling waar dit iets flexibelerer is en vooral in de avond/nacht wel gevoerd wordt. Vooralnog heb ik deze niet gevonden, mijn eisenlijstje lijkt een onmogelijke combinatie te hebben (goede bak, individuele weidegang (of zeer kleine groep), snachts binnen, overdag buiten).

Tandarts, zadelmaker, osteopaat zijn net geweest, bloedonderzoek wil ik nog doen.

Janneke, ik stap redelijk lang uit, soms komt ze onder het solarium maar vaak stap ik met zweetdeken zonder zadel door de bak tot ze droog is.

Babootje: Ze krijgt hooi op de paddock en zodra ze binnen komt op stal.

Mizora: Ik weet zo het merk van de brok helaas niet, dit zou ik wel na kunnen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:35

In welke omgeving zoek je?
Ik vind het ronduit raar dat er stallen zijn die enkel 's ochtends hooi voeren en de rest van de dag niet, terwijl hooi juist zo belangrijk is.. Evenals dat ze buiten kunnen komen.

Ik vind jou wensen-lijst dus niet eens zo vreemd, hier in de omgeving zat stallen die daar aan voldoen. Maar misschien is dat bij jou in de omgeving wel heel anders.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:46

Beste TS, afgezien van de problemen die je opsomt, is het raadzaam om na te denken over een andere pensionstal. Het is off topic, I know, maar het voerbeleid van jouw stal is echt in strijd met paardenwelzijn. Succes met je paard.

kruimeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 09:48

Shanna schreef:
In welke omgeving zoek je?
Ik vind het ronduit raar dat er stallen zijn die enkel 's ochtends hooi voeren en de rest van de dag niet, terwijl hooi juist zo belangrijk is.. Evenals dat ze buiten kunnen komen.

Ik vind jou wensen-lijst dus niet eens zo vreemd, hier in de omgeving zat stallen die daar aan voldoen. Maar misschien is dat bij jou in de omgeving wel heel anders.

Regio Eindhoven.
Er wordt niet alleen s'ochtends hooi gevoerd.
Ze krijgen buiten op de paddock hooi/kuilgras, hier staat ze van 8.00 tot 15.00 (met slecht weer gaan ze eerder naar binnen). Zodra ze binnen zijn ligt er op stal een flinke bult hooi/kuilgras te wachten.

Ik heb dit ook nooit eerder meegemaakt op een stal en kwam hier ook pas later achter toen ik er eenmaal stond en het me opviel dat er savonds geen voerbeurten meer gegeven werden. Ik heb alleen naar het aantal keren gevraagd, niet naar de exacte tijden toen ik er kwam.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:53

Misschien een idee om wat minder lang te trainen en dus minder te focussen op 'hoe lang kan mijn paard het volhouden?'. Mijn paard is Z2 geklasseerd en ik rij hem nu op M niveau, maar maximaal een halfuur (zonder uitstappen geteld). Meer heb ik echt niet nodig om hem goed te trainen.

In combinatie met het feit dat ik hem dus intensief rij en het feit dat mijn moeder hem ook 1 of 2 keer per week rijdt (zij doet het een stuk rustiger aan) gaat het hartstikke goed.