Paard valt op atroseknie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Re: Paard valt op atroseknie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:16

Bij artrose helpt arti-gold altijd heel erg goed in de lage delen van het lichaam, heeft je dierenarts niet zo'n soort middel voorgeschreven? Met betrekking tot de val zou ik hem rust geven, het liefst even veel stalrust een af en toe (lees niet heel lang achter elkaar) alleen op de weide zetten zodat het been volledige rust krijgt. Ook is het een zaak van goed opletten, gedraagt hij zich anders?etc.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:25

Klinkt toch hoopgevend?
Krasse oude heer!

En ook veel sterkte met je hond!
Het is wat...twee geliefde dieren tegelijk in de lappenmand :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:12

Ik begrijp je ongerustheid,maar aangezien hij nog kan lopen en zich niet echt ziek gedraagt denk ik dat het lichaam zichzelf zal genezen.Wel duren knieblessures meestal lang,dat weet ik omdat ik er (als mens) ook ervaring mee heb.Maak je nu maar niet druk want dan gaat jouw eigen gezondheid er ook nog onder lijden. :(:)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 10:14

Is artri gold niet gewoon glucosamine?

Hij krijgt nu een hogere dosis horse flex en dan Equioxx ( ook speciaal voor gewrichtsgerelateerde pijnen en ontstekingen)

Op zich merk ik wel dat hij niet helemaal in zijn doen is. Alsof hij meer last heeft van de artrose.

Langs de andere kant gisteren voor zijn val was hij helemaal door het dolle heen....

Probleem bij hem is als ik hem op stal zet ik na een paar dagen een bom heb. Dan gaat hij helemaal uit zijn dak.

Het is me idd wat, twee dieren ziek....
Pfff wat een zorgen...

Nog eens bedankt allemaal, het heeft mij er gisterenavond echt doorheen geholpen...

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:24

Ik zou hem niet op stal zetten, dat is funest voor artrose. Laat hem maar lekker even uit zichzelf bewegen, paarden weten heel goed wat ze wel en niet kunnen. Als hij recht op zijn knie is gevallen zal het hem idd zeer doen, zeker als de knie al een probleemgebiedje is. Lijkt me al pijnlijk als ik er aan denk. Heel logisch hoor dat hij vandaag slechter loopt dan gister. Denk maar eens als je zelf een flinke smak gemaakt hebt, dan is de dag erna ook alles stijf en pijnlijk :(:)

Goed dat je de dosis hebt opgevoerd. En luister naar je gevoel, als je je zorgen maakt zeker de dierenarts laten komen. Die kan je vast gerust stellen. Het heeft vast een paar dagen/week nodig om te herstellen, zeker bij een ouder paardje. Mijn paard met de longen heeft zelfs tot de zomer/herfst moeten herstellen! Zij is ook 24, maakte me ook zoveel zorgen..

Heel veel beterschap en succes met je hondje. Onze hond heeft ook een knobbeltje gehad toen ze 3 was, dat bleek een oude onsteking te zijn (wij weten niet waarvan maar de DA zegt een val). Ik duim voor jou en je diertjes!!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:26

Rust is sowieso het beste, ook met een druk paard.
IPV stalrust kun je hem ook alleen op een kleine weide zetten zodat hij geen mogelijkheid heeft om een hoge snelheid te bereiken.

Ja Arti-gold was mijn voorbeeld, glucosamine zit er ook in maar er zit ook pijnstiller in, je bent alleen wel doping positief op wedstrijden.

Heel veel sterkte met de twee zieken!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:29

Lopen is inderdaad van belang, als je hem stalrust geeft zou je wel vaak met hem rechtdoor moeten wandelen en als het beter gaat gaan fietsen. De bak kun je beter even vermijden net als korte rondjes en longeren. Gewoon rustig rechtdoor met hem werken en overbelast hem niet.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:31

Rust roest in het geval van Artrose. Beter hem de hele dag lekker laten scharrelen. Veel sterkte met hem hoor, kom vast goed, idd wat er ook al gezegd wordt als je zelf op je knie valt doet het ook een paar dagen goed zeer, heeft vast even nodig om weer in orde te komen.

Edit: ik neem aan dat er met dit paard niet meer gelongeerd of iets wordt , het dier is op leeftijd en heeft een zware artrose knie, dus dat lijkt me niet relevant.
Laatst bijgewerkt door kimmie1 op 16-12-16 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:32

HopeMyDay schreef:
Rust is sowieso het beste, ook met een druk paard.
IPV stalrust kun je hem ook alleen op een kleine weide zetten zodat hij geen mogelijkheid heeft om een hoge snelheid te bereiken.

Een dier met artrose moet je niet stilzetten.

TS, artrose is rot, geef hem even een paar dagen de tijd. Het is logisch dat hij direct de dag erna last heeft, dat zou een gezond paard ook hebben. Pijnstillers geven om de scherpe randjes eraf te halen en even een paar dagen aankijken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:53

Gewoon lekker in zijn eigen doen laten!
Geen dingen veranderen, die leveren hem alleen maar stress op en zo kan hij zelf bepalen hoe en wanneer hij loopt.

Zijn kameraad is toch geen pestkop of opjager?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:30

Aan de longe of gereden wordt hij idd niet meer...
Hij is al twee jaar officieel op pensioen.
Hij mag de ganse dag lekker rondscharrelen met zijn vriendje ( die ook op pensioen is).

Ik denk niet dat hij nu veel snelheid gaat maken ocharme....
Hij kan wel stappen en gisteren verschoot hij nog van een vogel, paar passen in draf maar verder ook niet meer...

Deze morgen equioxx gegeven, dikke hoop hooi voor zijn neus.
En zijn knie goed ingekleid met ice clay met Arnica erin.

Toen ik vertrok naar het werk stond hij met zijn maatje in de piste wat te rusten. Hij beweegt dus uit zichzelf wel. Gelukkig maar...

Zijn vriend is gelukkig geen echte pestkop, hij beseft precies wel wanneer hij hem gerust moet laten.
Hij stond er zelf gisterenavond wat beteuterd bij.
Deze morgen stond hij voor de stal zodat Oregon ( geblesseerde) de grote stal helemaal voor hem alleen had.

Het probleem is ook dat hij die slechte knie niet meer helemaal zo hoog kan plooien als zijn andere knie.
Als hij er dan op valt geeft dat wel een extra pijn denk ik. Stel dat je zo stijf bent dat je je arm niet kan plooien en iemand wringt eraan...

Ben deze middag toch thuis. Eens naar hem kijken.
Ga hem de eerste week gewoon laten doen en hem niet doen stappen.
Daarna kan ik nog zien.
En bij twijfel bel ik zeker de DA

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:48

Heel verstandig!

Gun hem de tijd, hij treft het maar met zijn vriend en met jou!

En hoe is het met de hond?
Of moet je nog?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:52

Tijd krijgt hij hoor...als hij maar geen pijn heeft...
Dacht gisteren echt dat het einde verhaal zou zijn...

Net bericht van de DA, operatie is gedaan, alles oké, nu moet hij nog uitslapen.
Bultjes gaan naar labo voor onderzoek. Eerste biopsie wees op basaal cellen die normaal goedaardig zijn. Vraag is hoe hij eraan komt. Hij is nog geen twee. Wel een gevoelige huid...

Nu gaat labo de twee bulten in hun geheel onderzoeken. Hopelijk is het niets....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:05

Duimen draaien hier voor beide!

Sterkte :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:15

Het kan ook zijn dat hij door pijn van de artrose op zijn knie is belandt. En dat hij zich eerder verstapt heeft waardoor de artrose plek pijnlijk is geworden. Je hoort het wel vaker dat paarden met artrose vaker struikelen namelijk.
Even afwachten of het beter wordt, maar anders op de foto zetten.

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:07

Habore schreef:
Ga idd de DA terug contacteren.
Even controlebezoek, al zei zij gisteren ook dat het heel moeilijk is om iets te zien, zeker gezien hij al zo een zware artrose knie heeft.

Dat het vooral afwachten is.

Moeilijk is dat hè ..... soms heeft iets even tijd nodig maar het is rot om aan te moeten zien dat je paardje pijn heeft

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 20:45

Hij is gevallen met gek te doen...
Hij was aan het gekken door de piste, en aan het bokken.
Dan struikelde hij en op zijn knieën....

Hij stapt redelijk maar vandaag heb ik zijn schouders eens nagevoeld en daar was hij toch een beetje gevoelig...
Misschien dat deze de schok opgevangen hebben...
Hoop alleen maar dat er geen breuk ofzo is, zou hij het dan belasten.

Nog even contact met DA gehad. Zij geeft aan zolang hij zo blijft even aan te kijken.
10 dagen die Equioxx en dan bekijken hoe hij dan wandelt. Hem gewoon laten doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:54

Hij zal spierpijn hebben, niet gelijk het ergste denken :(:)

En hoe is het met het hondje?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 20:58

Ja misschien ook, zijn ene schouder is ook minder bespierd dan de andere, waarschijnlijk compenseert hij toch wel...
Zidane ( jongste hond) ligt langs me in de zetel. Toch twee serieuze snedes voor zo kleine bultjes, maar ze nemen ruim weg. DA zei dat het mooi ingekapselde bultjes waren, geen steeltjes ofzo....

Voorlopig is hij rustig, daarjuist had hij wel wat jeuk en zijn vriend wil hem maar niet met rust laten....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:33

Arm beestje...maar ook wel pijnstilling gekregen, toch?
Klinkt ook weer hoopvol, alles netjes weggehaald!
Nu duimen voor een goede uitslag.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:04

Ja je paardje zal wel spierpijn hebben van zon rare beweging en dan de val. Even aankijken, denk dat je overmorgen langzaam vooruitgang gaat zien. Laat hem maar lekker zijn ding doen, zodra hij wat beter loopt kan je misschien metertje of 15 rechtuit met hem stappen voor enkele minuutjes, beetje opbouwend. Beweging is goed voor de stijfheid en zijn artrose.

Gelukkig is de operatie goed gegaan. Beterschap voor ze allebei!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:03

Hoe is het vandaag met de patiënten?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 23:33

Het leek me vandaag beter te gaan. Hij kreupelde een heel stuk minder.
En hij was zijn vriend bij de hals door de bak uit aan het sleuren...
Ze bijten altijd bij elkaar op de schoft, en dan sleurt hij hem met zijn hals verder....
Dus als hij dat doet...
En ik heb hem vandaag ook zien rollen, hij stond ook vlot weer op.

Nuja hij staat wel nog op een pijnstiller/ontstekingsremmer.

Onze kleine woef doet het ook goed. Beetje jeuk aan de littekens maar vrolijk als weleer. Zal wel nog een week duren eer ik de uitslag van het labo heb. Beetje stressen dus weer....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:12

Wat fijn!

Dat het met beide beestjes beter gaat dan ;)
Stressen om een uitslag is natuurlijk nooit fijn, maar toch een stuk gemakkelijker te verdragen wanneer het goed gaat met je dieren!