Wat is eerlijk voor mn pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 21:19

maralyn schreef:
Zomer eczeem?
Dat er in het zomereczeem topic nog paarden schuren betekent niet direct dat dit van vliegjes komt.
Eigenlijk hebben stiekem zonder dat wij het weten heel veel paarden eigenlijk een allergie voor bijvoorbeeld granen. Kunnen of slecht tegen suikers en zetmeel of hebben verteringsproblemen.

Of andere dingen zoals mijt. Luis en ander kriebelbeestjes.

Wat zou ik uitzoeken.
Wat voer je? vitamine korrels en merrie brok
Je weet ook dat eiwitten bouwstoffen zijn e n dat het n beetje achterhaald is dat eiwitten problemen geven?nee weet ik niet
Hoe is zijn bloedwaardes?op laag eiwitten na goed maar de uitslag heb ik niet,kan ik wel opvragen.
Vitas en minas??
Hoe is de lever?veearts zij goed,uit de bloedwaardes
Is er een darm onderzoek gedaan? nee geen darm onderzoek
Of vertering van de mest?mest onderzoek alleen op wormen heeft verder goede mest,soms met stres wat slapper
Op wat voor gras staat hij en is het ruwvoer ook geanalyseerd?gras staat hij alleen de zomer maanden op dus momenteel niet.wat voor gras al sla je me dood.ruwvoer geanalyseerd nee

Even n beeld.
Fries.
Met vier jaar geconstateerd.
Met n deken en suikerloos voeren jeukloos.
Ook n spray begonnen dit jaar... en ook diewerkt.
Leverwaarden ok.
Laag selenium. Wordt opgevangen door supplement.

Heb even achter je vragen geantwoord

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 21:21

_Mikey_ schreef:
Ik denk dat er naast eczeem andere dingen aan de hand kunnen zijn. Je schrijft dat je pony een aantal gezondheidsproblemen heeft gehad. Maar ik vind het moeilijk om te lezen wanneer hij welke klacht had. En of er meerdere klachten tegelijkertijd speelden.

Zou je de klachten eens op een rijtje willen zetten, plus wat er aan gedaan is??
(bijv:
- juni mager,
- juli jeuk,
- aug luis > 2x gewassen> etc)
- En dan ook daarbij wat er NU aan symptomen zijn.

Jeuk kan namelijk hele verschillende oorzaken hebben, van voedselallergie tot leverschade tot luis of eczeem. Met een wat completer beeld kunnen we beter meedenken. Ik begrijp dat de bloedwaardes geen afwijkend beeld gaven? Zijn ook de leverenzymen getest?

Ga ik straks even doen als ik achter de comp zit.
Typt zo lastig op mn tel.
Thanx voor t meedenken alvast!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:24

En wat voor krachtvoer?

Ik zou ook aan de darmen denken óf voedsel allergie...
Te rijke hooi/kuil.
Te zure hooi/kuil.
Hooi/kuil met te hoog fructaan gehalte.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:29

cinniz123 schreef:
Freya6 schreef:
Ik vind het persoonlijk wel vrij onwaarschijnlijk dat het zomereczeem is. Met name omdat hij nu nog jeukt, en ook omdat hij tm juni niet heeft gejeukt. Een extreme eczemer gaat vaak in maart al schuren als je niet oppast en stopt daar toch vaak mee in de herfst, zeker als het zo koud is zoals nu.
Er kan ook een soort stress in zijn lijf zitten die een viceuze cirkel heeft, dat had mijn kat ook, die likte zichzelf kaal.

Lage eiwit vind ik wel een interessant aanknopingspunt. Sowieso zou ik je pony een goede probiotica kuur geven om de darmen en het heel systeem te boosten.
Heb je een eczeem deken op? (sorry misschien gemist)

Ik denk ook aan iets met teveel afvalstoffen. De leverfunctie heeft volgens mij ook verband met eiwitten, vanwaaruit dan weer allergische reacties en/of jeuk ontstaan.
Heb je weleens een kuur voor de lever gedaan, van bijv. Puur?

Ik dacht precies zo hoor.
Maar dat hij deze zomer niet heeft geschuurd is ook een reden dat hij niet KAN schuren,de hele wei is afgezet met schrikdraad en op stal is dat niet zo.
Nee hij heeft (nog) geen eczeem deken omdat de veearts dat nu pas zei.
Daarvoor hoopte ik dat ik spoken zag.

Lever en nier waardes waren oke maar wellicht is dat wat anders als dat jij bedoelt.

Nee puur nog niet geprobeerd welke raad je aan/heb je goede ervaring mee?

Stres ja dat zou zomaar een boosdoener kunnen zijn,hier heb ik zelf ook aangedacht.
Hij vindt het heel moeilijk zich correct te gedragen bij andere paarden...noem hem altijd beetje autistisch :')
Misschien dat dat toch meer met hem doet.
Vorig jaar had hij nu je het zegt snel diaree en toen ik hem de nachten apart zetten was t over dus ging er vanuit dat dat ook stres was.
Nu staat hij de nachten ook alleen.

Ja mijn gevoel zegt ook misschien iets met darmen/lever algeheel systeem. Autistisch gedrag komt eerder voort uit darmen dan andersom.
Dat zijn hele systeem een boost moet krijgen. Ik heb Fenella van Doesburg er een keer bijgehad als osteopaat + homeopaat. Zij heeft alle goeie druppels.
Je zou zelf kunnen proberen Puur jeuk en Puur culico (zoiets) te geven, daarmee kregen wij het bij een eczemer veel rustiger, ik wist precies wanneer de eigenaar dit niet had gegeven aan zijn gedrag.

Bij mij kwamen er ook steeds eczemers op mijn pad, heel typisch haha, veel van geleerd overigens. Toch ook dat het algehele systeem zoveel doet. Als daar eenmaal een zwakte in zit dan kan het jeuk blijven.
ps. Ik bedenk nu dat schuren op zich nog wel kan van eczeem nu, dat zou langzaam wel moeten verbeteren.

Ik zou dat onderzoek laten doen door een DA, om te checken of het eczeem is + een osteo om alle organen te checken en te helpen.

Gesteld dat het eczeem is, zou ik nu gaan druppelen met de natuurlijke homeopatische middelen.
Eventueel met Puur lever ter ondersteuning voor de lever die alle afvalstoffen moet afvoeren, voerregime helemaal suiker en granenvrij maken om de jeuk van binnenuit te behandelen. De organen kun je laten ondersteunen met osteopathie.

Dan zou het langzaam minder moeten worden omdat we nu de goede tijd ingaan, dan voor Maart de deken op gaan doen + behandelen met de druppels en systeem blijven ondersteunen. In principe zou de eczeem dan redelijk te controleren moeten worden.
ALS het eczeem is.
Wij hebben een eczemer zo goed als jeukvrij gekregen hiermee, alleen op het hoogte punt van de zomer werd het te heftig, schuurde hij toch nog zijn manen eraf, maar daar bleef het wel bij.
Een andere die ik ken schuurde haar hele kont open.

Maar ik kan ook voorstellen als je een goed plekje aan zee gaat zoeken.
Bij veel eikenbomen/bos schijnt het ook erger te zijn.

sorry voor herhaling.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 07-12-16 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Freya6

Re: Wat is eerlijk voor mn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:33

Merriebrok zou ik onmiddelijk stoppen. Zit ws. suiker in wat jeuk veel erger maakt.
Alleen goed hooi + evt. supplement (bijv. van bioron) voorlopig zou ik zeggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:40

maralyn schreef:
Laag selenium. Wordt opgevangen door supplement.

Jij weer :P

Eerste waar ik aan dacht TS is óf de lever óf een tekort. Heb je al naar seleen/magnesium/vitamine E gekeken? Als je pony aan één van deze stoffen een tekort heeft kan hij de andere ook niet goed opnemen.

Jeuk is zo'n beetje het vaagste symptoom wat je kan hebben. Het kan letterlijk van alles zijn. Maar met de achtergrond van jouw pony in mijn achterhoofd denk ik aan één van bovenstaande dingen.

Ik denk niet dat het zomereczeem is.

Enne... bij dierproeven vallen in de zwaarste categorie, dus die met het meeste leed, de proeven waarbij het dier jeuk heeft waar het zelf niets aan kan doen. Dus even een dikke paal in de wei of paddock zetten zodat je pony kan schuren totdat jij hebt uitgezocht wat de oorzaak van de jeuk is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:54

Hm koper ik zou dan wel n paal met borstels aanbieden om wonden n beetje te voorkomen.
En jup hahaha.
Maar wél op basis van bl oz hoor!!
Maar das wel duidelijk omschreven denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:01

Borstels eraan is altijd een goed idee.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 22:32

Freya6 schreef:
Merriebrok zou ik onmiddelijk stoppen. Zit ws. suiker in wat jeuk veel erger maakt.

Merrie brok krijgt hij pas na de bloeduitslag daarvoor schuurde hij al zo erg.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:36

cinniz123 schreef:
Freya6 schreef:

Oh is dat ivm eiwitten?
Misschien is er een suikervrije variant te vinden?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:52

Schuren kunnen ze altijd en overal met achter hoeven kunnen ze overal bij.

Na aan leiding van je verhaal lijkt me dit geen exceem.
Ik zou ook een andere da eens vragen om langs te komen

misschien een schimmel ? Mijn pony heeft okk een jaar in de winter flink geschuurd was een schimmel en reactie op kuilvoer ( was eerste jaar dat ze dit kreeg )

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 23:07

Bedankt voor het meedenken allemaal en hoop dat jullie gelijk hebben en dat t geen zomereczeem is.
Ik ga morgen eerst eens even rond bellen om te vragen of er wel ergens een veearts is die op eczeem kan testen.
Als dat uitgesloten kan worden kunnen we verder kijken.
Maar dat neemt niet weg dat ik als nog opzoek ga naar een ander baasje ivm de redenen waarvoor ik hem erbij heb gekocht niet meer van toepassing zijn.
En zou hij in de kudde bij mn shet erbij kunnen zou t geen probleem zijn maar helaas durf ik hem daar gewoon niet bij te zetten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:09

een paard af en toe ontwormen omdat hij weer schraal word werkt niet.Wat voor wormen waren het,en waar is hij mee ontwormt.Wormen kom je niet zomaar vanaf...en met wormen houdt het paard een slechte weerstand.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:31

finnens schreef:
Er zijn wel testen voor. Ken iemand die dat gedaan heeft. Heb even niet de tijd om een goeie bron te vinden maar hier staat een klein stukje in, laatste stukje. Maar geen goeie bron, geen da. Zal eens aan vriendin vragen hoe dat ging morgen..
http://www.rosmagazine.nl/ros-online/me ... czeem.html

Is je pony verder goed? Als hij altijd slechte voeding gehad heeft bijvoorbeeld kan het ook dat nu alle afvalstoffen uit zn lijf komen en hij daarom gaat jeuken/jeuk heeft. Als hij niet gezond is van binnen kan dat zich zo uiten.

Ik ben ook zeer benieuwd of er een test is en wie die test oa doet dan wil ik mijn pony dolgraag laten testen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:25

cinniz123 schreef:
Freya6 schreef:

Maar suiker kan wél de boosdoender zijn!!

Goede bloeduitslag of niet!!!
Te korten kun je zien. Maar een allergietest is n heel vak appart.

Kaal zetten.
Ruwvoer analyseren.
Elke zes weken iéts proberen.

Niet één week dit dan n weekje dat.
Nee n lichaam heeft minimaal zes weken nodig om bijv n allergie te stoppen van jeuk.

Ik denk ook aan granen.

Maar ik krijg het idee.... dat je hem gewoon weg wilt doen...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 09:19

Ja klopt dat stond er ook al.
Doordat ik hem heb gekocht voor als maatje bij mn shet maar deze moest verhuizen heb ik nu 2 pony's op 2 verschillende plekken en daar heb ik gewoon te weinig tijd voor om beide genoeg beweging en aandacht te geven.
Dus het plan was hem in mei te laten beleren en als leuke men pony te verkopen.
Maar omdat nu de veearts zomereczeem constateerder denk hoe eerlijk is het tegen over mn pony en nieuwe baasje om hem te verkopen??
Het is geen makkelijke pony zal zeker niet geschikt zijn voor kinderen iig geen kinderen die niet heel stevig in hun schoenen staan en met zn maat zal dat dus moeilijk vinden zijn.
Bij mij gaat het al zoveel beter en durfde het wel aan hem op te leiden en dan te verkopen tot ik hoorde dat hij eczeem had.
Daarom mn vraag wat is eerlijk.

En ik snap je punt suikers maar ik zei alleen dat hij pas merrie brok krijgt nadat hij zn bloedtest had gehad en dat hij daarvoor dus al schuurde.
Toen het vror was de jeuk minder maar gister had hij weer enorm geschuurd.

Ik vind het heel fijn dat jullie meedenken maar heb het idee dat er nu een beetje schreeuwerig wordt gedaan door de suikers!!!!!!!
Als ik dat verkeerd opvat dan kan je dat beschouwen als niet gelezen zo wel vind ik dat niet nodig.

Merrie brok stop ik gelijk mee voor de zekerheid.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 09:30

@maralyn

Dit heb ik geschreven in mn begin post

Wat is eerlijk naar hem???
Een enkeltje slager of iemand te zoeken die met hem als a pony met gebruiksaanwijzing en gebreken de strijd aan durft te gaan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:27

Het is winter. Het vriest. De kans dat het zomereczeem is lijkt me vrij klein.

Er kunnen honderden oorzaken voor jeuk zijn. Zomereczeem is daar één van, en ik snap dat je door de gebeurtenissen rondom je fjord daar als eerste aan denkt. Maar dan zou hij nu niet meer moeten staan schuren.

Zoek uit wat het is. Je pony heeft iets, zijn weerstand is niet optimaal, heeft tekorten, of iets anders. Maar achterhaal wat de oorzaak is. Los het op. Laat hem beleren en verkoop daarna een gezonde pony.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 10:34

Ik heb net 2 veeartsen gesproken en beide geven aan dat er naar hun weten geen zomereczeem test is maar gaan wel verder informeren en wordt hierover terug gebeld.

1 vd 2 gaf aan dat er wel een allergie test is voor paarden maar ik citeer 'schreeuwend duur is en vaak geen uitsluitsel geeft dat je dus geen 100% zekerheid hebt'

Lastig dus.
Ik ga vanmiddag even verder bellen om te kijken of ik meer kan achterhalen maar mocht iemand een veearts hebben die wel de test heeft zou ik graag een nummer willen zodat ik deze kan contacten.

Het plan is nu stoppen met merrie brok en apart zetten zodat hij iig geen stres van zn maatje kan krijgen.

Mn stalgenootje zei ook dat hij steeds naar achter kijkt en dat hij dan nergens op reageert.
We hebben een paddock met daarachter weiland met heel veel beplanting erom heen maar we komen daar nooit want dat is niet ons terrein.
Misschien dan toch ook stres...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:36

Stress kan leverproblemen geven en dat kan dan weer leiden tot huidproblemen/jeuk.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 10:38

Ja los het op erg graag zelfs maar ben dus nu zoekende naar wat.
Ik heb nooit hardop gesproken over zomereczeem dit deed mijn veearts dus het is niet zo dat ik het heb aangepraat :?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 10:40

Koper schreef:
Stress kan leverproblemen geven en dat kan dan weer leiden tot huidproblemen/jeuk.

Klopt en dit heb ik ook aangehaald maar er werd gelijk verteld als dat dat in de waardes van zn bloed te zien moest zijn??sorry heb me misschien te snel laten afschepen omdat ik serieus geen kaas heb gegeten van waardes in bloedtesten dus kan me hierin ook niet hard maken.
Snap je wat ik bedoel?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:48

Zomereczeem kun je testen. Wij hebben hier een erge eczemer, maar die loopt nu al een dikke maand zonder deken en schuurt niet.
Ik denk eerder aan een allergie.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:42

Net terug gebeld door de veearts en er blijkt via de faculteit utrecht toch iets te lopen van een zomereczeem test maar ook zei gaf aan dat het niet heel logisch klinkt.
Morgen ga ik op vakantie dus ik ga mn veearts mailen over wat hier genoemt wordt en dat ik zelf ook iets anders vermoed dan eczeem en hoe we dit kunnen aanpakken.
Kom ik niet verder ga ik voor een second opinion bij de veearts die ik net gesproken heb als ik terug ben.
Thanx voor zover

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:00

Wat lastig... het is gewoon zoeken naar een speld in een hooiberg... jeuk... met 1050 mogelijke oorzaken...
Dat je alsnog wilt verkopen is ook logisch, gezien de situatie. En helemaal niet erg natuurlijk. Maar het zou natuurlijk wel erg mooi zijn als je de oorzaak vóór de verkoop nog mocht ontdekken.