Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
marleen_usar schreef:Mijn paard krijgt ventipulmin van de Veearts, en ze geloofd ook in natuurlijke producten. maar 1 keer per jaar krijgt hij een kuur anders gaat het niet weg.
Dees schreef:Een DA die een paard continue op Ventipulmin, Sputosolyn en Equisolon tegenlijk laat lopen voor langere tijd.. die is niet goed wijs. Als dat paard niet kapot gaat aan zijn longen, gaat die wel kapot aan zijn lever. Wat een troep om er langdurig in te gooien....
laat zo'n paard dan een 24/7 buitenpaard worden.
Dees schreef:Een DA die een paard continue op Ventipulmin, Sputosolyn en Equisolon tegenlijk laat lopen voor langere tijd.. die is niet goed wijs. Als dat paard niet kapot gaat aan zijn longen, gaat die wel kapot aan zijn lever. Wat een troep om er langdurig in te gooien....
laat zo'n paard dan een 24/7 buitenpaard worden.
marleen_a_a schreef:Ze hoest inmiddels alleen heel af en toe een keer....
Dees schreef:marleen_a_a schreef:Ze hoest inmiddels alleen heel af en toe een keer....
Ik snap je hoera-stemming maar je leest de situatie verkeerd.
Af en toe hoesten is een signaal van (mogelijk permanente) schade. Een paard hoort gewoon helemaal niet te hoesten. Niet, nul, niets.
Ga toch naar de kliniek met je dier. Voorkom verdere problemen.
pol1 schreef:Hoestende dieren moeten naar buiten!! De gehele dag..En zodra t weer t toelaat 24/7..enige wat echt werkt!!
Foetsji schreef:pol1 schreef:Hoestende dieren moeten naar buiten!! De gehele dag..En zodra t weer t toelaat 24/7..enige wat echt werkt!!
Onzin !! Er zijn genoeg paarden allergisch voor fijnstof die ook buiten in hoge concentraties kunnen voor komen. Heb er hier een staan die juist binnen moet blijven. De lucht binnen is op sommige tijden schoner is dan buiten. Zo ook voor paarden met hooikoorts. Voor hen is het een marteling om ze buiten te zetten in het seizoen.Laat een DA het paard onderzoeken en behandelen. Zolang je niet weet wat er gaande is kun je niet handelen. Paard kan ook een longonsteking hebben.
Paard MOET op vlas of krul. Maak dit vochtig zodat het niet stuift.Eten ze er in grote mate van dan is dat een teken dat je paard veel te WEINIG ruwvoer krijgt! Mest je stal IEDERE dag helemaal schoon. Ammoniak is een van de grootste oorzaken van longproblemen.
Het ruwvoer maak je nat vlak voordat je het voert. Dus geen uren van te voren omdat je dan een bacterie explosie krijgt. Het hooi stomen zou nog beter zijn.
Maar eerst een DIERENARTS!
Slijmoplosser kun je alvast geven, is gewoon bij de apotheek te halen. Vraag ernaar
pol1 schreef:Foetsji schreef:
Onzin !! Er zijn genoeg paarden allergisch voor fijnstof die ook buiten in hoge concentraties kunnen voor komen. Heb er hier een staan die juist binnen moet blijven. De lucht binnen is op sommige tijden schoner is dan buiten. Zo ook voor paarden met hooikoorts. Voor hen is het een marteling om ze buiten te zetten in het seizoen.Laat een DA het paard onderzoeken en behandelen. Zolang je niet weet wat er gaande is kun je niet handelen. Paard kan ook een longonsteking hebben.
Paard MOET op vlas of krul. Maak dit vochtig zodat het niet stuift.Eten ze er in grote mate van dan is dat een teken dat je paard veel te WEINIG ruwvoer krijgt! Mest je stal IEDERE dag helemaal schoon. Ammoniak is een van de grootste oorzaken van longproblemen.
Het ruwvoer maak je nat vlak voordat je het voert. Dus geen uren van te voren omdat je dan een bacterie explosie krijgt. Het hooi stomen zou nog beter zijn.
Slijmoplosser kun je alvast geven, is gewoon bij de apotheek te halen. Vraag ernaar
Helemaal geen onzin!! Elke DA zal adviseren je paard in zo fris mogelijke omgeving te houden en dat is toch over t algemeen buiten.. Het hooikoorstseizoen is al even voorbij! Zelf hooikoorts + een paard op stal en we hebben beide geen last op t moment!
marleen_a_a schreef:Het gaat inmiddels goed met mijn pony !
zonder dat ik echt iets veranderd heb is ze 2 dagen nadat ik dit topic opende minder gaan hoesten. Ze hoest inmiddels alleen heel af en toe een keer. Geen idee hoe het kan , maar het is inmiddels bijna over![]()
Ik wandel nog een aantal dagen met haar en dan gaan we met het echte werk aan de slag !
Flint05 schreef:Door alle stress kan je paard een verminderde weerstand hebben en daar door gaan hoesten. Ik snap best dat je niet meteen naar de dierenarts holt, je kunt Respiral proberen, daar hebben wij erg goede ervaring mee. Let wel op dat ze geen koorts krijgt.
Knert schreef:marleen_a_a schreef:Het gaat inmiddels goed met mijn pony !
zonder dat ik echt iets veranderd heb is ze 2 dagen nadat ik dit topic opende minder gaan hoesten. Ze hoest inmiddels alleen heel af en toe een keer. Geen idee hoe het kan , maar het is inmiddels bijna over![]()
Ik wandel nog een aantal dagen met haar en dan gaan we met het echte werk aan de slag !
Een dier wat 2,5 uur per dag naar buiten mag, ruim twee weken ernstig hoest.. een eigenaar die geen DA laat komen omdat het zonder gedegen dierengeeskundige studie denkt een bepaald advies te krijgen. En een paard dat na een 'staartje' en wat wandel dagen weer met het echte werk mag beginnen.
..eeuhm, mijn paard zal ik nimmer nooit aan jou meegeven.
Zeg ik heel gemeen dat weet ik, maar ik heb medelijden met het dier. Een paard hoort niet te hoesten, ze zijn niet te vergelijken met mensen en mensen longen!!
Meid neem deze klachten serieus. Heb dan op zijn minst het fatsoen het dier niet aan het werk te zetten behalve de beweging wat het dier zelf wenst (weide, paddock) en wat stappen aan de hand.
En een paard 2,5 uur buiten? Er zou geen alternatief zijn? Die is er altijd!
Ik heb bijvoorbeeld mijn hondenwens laten varen omdat ik ze niet op tijd uit kan laten ivm werk.
Dus alternatieven zat! Dier op nummer 1!
Foetsji schreef:pol1 schreef:Hoestende dieren moeten naar buiten!! De gehele dag..En zodra t weer t toelaat 24/7..enige wat echt werkt!!