hoesten, hoesten en nog eens hoesten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:20

Een gezond paard zou van op stal staan alsnog niet zo ernstig moeten gaan hoesten.
lijkt mij dat er dus wat meer aan de hand is. Hoesten wil niet altijd zeggen dat
er puur en alleen iets mis is met de longen, er kan ook iets mis zijn met het hart! Harfalen bijvoorbeeld, het kan allemaal, maar zonder onderzoek weet je het niet.
Maar een gewone luchtweginfectie kan natuurlijk ook. (ook niet onderschatten trouwens)
mijn advies wacht niet te lang met de dierenarts, hart en longen zijn vitale organen en als je hier
te lang mee wacht kan het echt goed fout aflopen mocht het echt iets ernstigs zijn. Ik hoop dat
je paardje snel opknapt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:05

marleen_usar schreef:
Mijn paard krijgt ventipulmin van de Veearts, en ze geloofd ook in natuurlijke producten. maar 1 keer per jaar krijgt hij een kuur anders gaat het niet weg.

Hier loopt het paard op Ventipulmin, Sputosolyn en Equisolon.
Het werkt erg goed moet ik zeggen, onze paardenarts heeft ons toen na aanleiding van de echo aangeraden om deze middelen te gebruiken.

Wat ik maar wil zeggen is, ga ermee naar een paardenarts ondanks dat het maar een korte tijdsperiode is in het jaar. Hoesten is zorgelijk.

Dees

Re: hoesten, hoesten en nog eens hoesten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:32

Een DA die een paard continue op Ventipulmin, Sputosolyn en Equisolon tegenlijk laat lopen voor langere tijd.. die is niet goed wijs. Als dat paard niet kapot gaat aan zijn longen, gaat die wel kapot aan zijn lever. Wat een troep om er langdurig in te gooien....

laat zo'n paard dan een 24/7 buitenpaard worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:17

Precies Dees! Het is pure rommel en symptoombestrijding en als je een dopingcontrole krijgt ben je overigens ook flink de sjaak.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:25

Dees schreef:
Een DA die een paard continue op Ventipulmin, Sputosolyn en Equisolon tegenlijk laat lopen voor langere tijd.. die is niet goed wijs. Als dat paard niet kapot gaat aan zijn longen, gaat die wel kapot aan zijn lever. Wat een troep om er langdurig in te gooien....

Zo iemand spoort inderdaad niet.

Mijn ruin stond een paar jaar geleden ook te hoesten als een malle. Veearts er bij. Ventipulmin gekregen. Het loste niks op.

Uiteindelijk bleek het hoesten een symptoom te zijn van een leverprobleem. Één van de manieren waarop paarden leverproblemen uiten is via (problemen aan) de luchtwegen.

Dus daar zou ik als eerste naar kijken. Keer die lever binnenstebuiten.

Leverproblemen kunnen onder andere ontstaan door verkeerd voer of emotionele stress.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:17

Dees schreef:

Lees mijn eerste post, aub.
Daar staat overduidelijk 10 dagen achter elkaar en dat is genoeg voor het gehele jaar.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 11:36

Het gaat inmiddels goed met mijn pony !

zonder dat ik echt iets veranderd heb is ze 2 dagen nadat ik dit topic opende minder gaan hoesten. Ze hoest inmiddels alleen heel af en toe een keer. Geen idee hoe het kan , maar het is inmiddels bijna over :D
Ik wandel nog een aantal dagen met haar en dan gaan we met het echte werk aan de slag !

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:06

marleen_a_a schreef:
Ze hoest inmiddels alleen heel af en toe een keer....

Ik snap je hoera-stemming maar je leest de situatie verkeerd.
Af en toe hoesten is een signaal van (mogelijk permanente) schade. Een paard hoort gewoon helemaal niet te hoesten. Niet, nul, niets.
Ga toch naar de kliniek met je dier. Voorkom verdere problemen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 10:09

Dees schreef:
marleen_a_a schreef:
Ze hoest inmiddels alleen heel af en toe een keer....

Ik snap je hoera-stemming maar je leest de situatie verkeerd.
Af en toe hoesten is een signaal van (mogelijk permanente) schade. Een paard hoort gewoon helemaal niet te hoesten. Niet, nul, niets.
Ga toch naar de kliniek met je dier. Voorkom verdere problemen.

Snap ik ! Ik maak me nu alleen niet druk omdat het nogsteeds minder word. Als dit "het staartje" is wat nog weg moet trekken ....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:17

Het "staartje" is juist iets waar je je grote zorgen om zou moeten maken.

Nou ja, wees maar eigenwijs. Zelf weten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:00

Je kan een paard niet met een mens vergelijken, hoesten is niet goed. Ook een beetje hoesten zegt dat er iets aan de hand is.De adviezen die je krijgt moet je wat mee doen.zodra mijn paard een paar keer hoest, gaat het nooit weg het wordt altijd erger.

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:15

Ik heb nog een tip voor als je weer aan het werk gaat:
Geef je paard voor het rijden een boterham met honing.
Dit werkt bij mijn pony echt super!

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:20

Door alle stress kan je paard een verminderde weerstand hebben en daar door gaan hoesten. Ik snap best dat je niet meteen naar de dierenarts holt, je kunt Respiral proberen, daar hebben wij erg goede ervaring mee. Let wel op dat ze geen koorts krijgt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:21

Hoestende dieren moeten naar buiten!! De gehele dag..En zodra t weer t toelaat 24/7..enige wat echt werkt!!

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:29

pol1 schreef:
Hoestende dieren moeten naar buiten!! De gehele dag..En zodra t weer t toelaat 24/7..enige wat echt werkt!!

Onzin !! Er zijn genoeg paarden allergisch voor fijnstof die ook buiten in hoge concentraties kunnen voor komen. Heb er hier een staan die juist binnen moet blijven. De lucht binnen is op sommige tijden schoner is dan buiten. Zo ook voor paarden met hooikoorts. Voor hen is het een marteling om ze buiten te zetten in het seizoen.Laat een DA het paard onderzoeken en behandelen. Zolang je niet weet wat er gaande is kun je niet handelen. Paard kan ook een longonsteking hebben.

Paard MOET op vlas of krul. Maak dit vochtig zodat het niet stuift.Eten ze er in grote mate van dan is dat een teken dat je paard veel te WEINIG ruwvoer krijgt! Mest je stal IEDERE dag helemaal schoon. Ammoniak is een van de grootste oorzaken van longproblemen.

Het ruwvoer maak je nat vlak voordat je het voert. Dus geen uren van te voren omdat je dan een bacterie explosie krijgt. Het hooi stomen zou nog beter zijn.

Maar eerst een DIERENARTS!

Slijmoplosser kun je alvast geven, is gewoon bij de apotheek te halen. Vraag ernaar

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:15

Foetsji schreef:
pol1 schreef:

Onzin !! Er zijn genoeg paarden allergisch voor fijnstof die ook buiten in hoge concentraties kunnen voor komen. Heb er hier een staan die juist binnen moet blijven. De lucht binnen is op sommige tijden schoner is dan buiten. Zo ook voor paarden met hooikoorts. Voor hen is het een marteling om ze buiten te zetten in het seizoen.Laat een DA het paard onderzoeken en behandelen. Zolang je niet weet wat er gaande is kun je niet handelen. Paard kan ook een longonsteking hebben.

Paard MOET op vlas of krul. Maak dit vochtig zodat het niet stuift.Eten ze er in grote mate van dan is dat een teken dat je paard veel te WEINIG ruwvoer krijgt! Mest je stal IEDERE dag helemaal schoon. Ammoniak is een van de grootste oorzaken van longproblemen.

Het ruwvoer maak je nat vlak voordat je het voert. Dus geen uren van te voren omdat je dan een bacterie explosie krijgt. Het hooi stomen zou nog beter zijn.

Slijmoplosser kun je alvast geven, is gewoon bij de apotheek te halen. Vraag ernaar

Helemaal geen onzin!! Elke DA zal adviseren je paard in zo fris mogelijke omgeving te houden en dat is toch over t algemeen buiten.. Het hooikoorstseizoen is al even voorbij! Zelf hooikoorts + een paard op stal en we hebben beide geen last op t moment!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:41

Schreeuwen helpt niet.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:55

pol1 schreef:
Foetsji schreef:

Helemaal geen onzin!! Elke DA zal adviseren je paard in zo fris mogelijke omgeving te houden en dat is toch over t algemeen buiten.. Het hooikoorstseizoen is al even voorbij! Zelf hooikoorts + een paard op stal en we hebben beide geen last op t moment!

Kijk de milleu berichten er maar eens op na. Precies zo als afgelopen week. Zeer slechte luchtkwaliteit. En wat betreft hooikoorts gewoon even lezen wat ik nu exact heb geschreven.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:03

Ik had zo'n paard. Die kon echt niet in een buitenbox, die had zwaar hooikoorts. In de winter kon ik haar zonder medicijnen houden, in de zomer echt niet. Ze stond dan standaard op een schepje ventipulmin en prednisolon. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om haar wel op de wei te zetten voor een paar uur, maar vaak kon ze na een uur dan al weer naar binnen omdat ze het te benauwd had.

Zodra de bomen begonnen te bloeien was het bal, ik kon dan ook alleen nog maar in de binnenbak rijden. Verder stond ze op koolzaadstro, geweekte grasbrokken en lucerne.

Ik heb haar 15 jaar op de medicijnen weten te houden, toen was het echt op (22 jr). Maar als ik haar zonder die "rommel" had gehouden was ze niet zo oud geworden.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:10

Nee, het is idd erg lastig. Maar winddoek er voor zetten wil nog al eens goed helpen!

Vandaar ook dat mensen niet zomaar moeten roepen 24/7 naar buiten met die knol. Naast dat er paarden met hooikoorts zijn, zijn er ook met ernstige fijnstof allergie. Als het stalklimaat goed onder controle is staan ze daar beter dan tijde van smog, of zoals nu, als iedereen met koude ineens houtkachels of pelletkachels aansteken. Deze paarden blijven er dan zowat in...

Lastig om zonder medicatie te kunnen. Slijmoplossers gaat nog maar prednison is rotzooi. Wel kun je een vernevelaar koper ( hoeft geen mega dure te zijn ) voor 200,00 euro heb je een hele goede en kun je het paard de medicatie verneveld geven zonder alle nare bijwerkingen.

Voor TS

Laat een da komen. Je moet eerst de oorzaak zien te vinden voordat weet of de klachten ook daadwerkelijk over zijn. Doe je dat niet dan kan je paard over een tijdje wel eens veel zieker staan. En dan is behandelen nog moeilijker!

Succes.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:24

marleen_a_a schreef:

zonder dat ik echt iets veranderd heb is ze 2 dagen nadat ik dit topic opende minder gaan hoesten. Ze hoest inmiddels alleen heel af en toe een keer. Geen idee hoe het kan , maar het is inmiddels bijna over :D
Ik wandel nog een aantal dagen met haar en dan gaan we met het echte werk aan de slag !

Een dier wat 2,5 uur per dag naar buiten mag, ruim twee weken ernstig hoest.. een eigenaar die geen DA laat komen omdat het zonder gedegen dierengeeskundige studie denkt een bepaald advies te krijgen. En een paard dat na een 'staartje' en wat wandel dagen weer met het echte werk mag beginnen.

..eeuhm, mijn paard zal ik nimmer nooit aan jou meegeven.

Zeg ik heel gemeen dat weet ik, maar ik heb medelijden met het dier. Een paard hoort niet te hoesten, ze zijn niet te vergelijken met mensen en mensen longen!!

Meid neem deze klachten serieus. Heb dan op zijn minst het fatsoen het dier niet aan het werk te zetten behalve de beweging wat het dier zelf wenst (weide, paddock) en wat stappen aan de hand.

En een paard 2,5 uur buiten? Er zou geen alternatief zijn? Die is er altijd!

Ik heb bijvoorbeeld mijn hondenwens laten varen omdat ik ze niet op tijd uit kan laten ivm werk.

Dus alternatieven zat! Dier op nummer 1!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 21:28

Flint05 schreef:
Door alle stress kan je paard een verminderde weerstand hebben en daar door gaan hoesten. Ik snap best dat je niet meteen naar de dierenarts holt, je kunt Respiral proberen, daar hebben wij erg goede ervaring mee. Let wel op dat ze geen koorts krijgt.

Fijn dat toch iemand mij begrijpt !

Ik zal er eens naar googlen !

Voor de mensen die roepen 24/7 naar buiten :
ik stel zeker op prijs dat jullie meedenken maar ik heb daar de mogelijkheid niet voor en ik wil dat ook niet (er is dan geen zicht op dus geen idee wat er dan gebeurt , dat zit mij niet lekker).

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 21:30

Knert schreef:
marleen_a_a schreef:

Een dier wat 2,5 uur per dag naar buiten mag, ruim twee weken ernstig hoest.. een eigenaar die geen DA laat komen omdat het zonder gedegen dierengeeskundige studie denkt een bepaald advies te krijgen. En een paard dat na een 'staartje' en wat wandel dagen weer met het echte werk mag beginnen.

..eeuhm, mijn paard zal ik nimmer nooit aan jou meegeven.

Zeg ik heel gemeen dat weet ik, maar ik heb medelijden met het dier. Een paard hoort niet te hoesten, ze zijn niet te vergelijken met mensen en mensen longen!!

Meid neem deze klachten serieus. Heb dan op zijn minst het fatsoen het dier niet aan het werk te zetten behalve de beweging wat het dier zelf wenst (weide, paddock) en wat stappen aan de hand.

En een paard 2,5 uur buiten? Er zou geen alternatief zijn? Die is er altijd!

Ik heb bijvoorbeeld mijn hondenwens laten varen omdat ik ze niet op tijd uit kan laten ivm werk.

Dus alternatieven zat! Dier op nummer 1!

Dit vind ik een poedersuiker reactie. Sorry dat ik het dan maar zo zeg.
Ik stel mijn dier op nummer 1. Ik doe mijn uiterste best voor ze . Daar kan jij geen enkel oordeel over doen.
Deze reactie vind ik dus onzin. Ik verdedig mijzelf hier ook niet tegen , dat heeft toch geen nut wanneer er word geoordeeld zonder dat je er verstand van hebt.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 21:35

Foetsji schreef:
pol1 schreef:

Ik zet haar niet op vlas of krul. Dat heb ik inmiddels al zo vaak gezegd. Dat is zo'n achtelijk dingetje wat iedereen normaal vind , ik ondervind er alleen maar nadelen aan.
De stal word elke dag schoon gemaakt. Er staan deuren open (wel zodat het niet tocht).
het ruwvoer heb ik geprobeerd , pony lief is kieskeurig en wil het dan niet meer eten.... Grapjas is het ook....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:43

Bij elke kuch gaan longblaasjes kapot. Als er genoeg kapot zijn, kan je paard naar de slager. In geval van 'hoesten' bestaat er geen 'afwachten'. Ben benieuwd hoe de longen van die van jou er over een paar jaar aan toe blijken te zijn. Kuchen is n sluipmoordenaar.