Paard springt aan in verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:22

Ik herken het van een Fries die ik zou trainen. Had hetzelfde probleem, bij meerdere ruiters voor mij overigens gehad. Zelfs rijtechnisch niet op te lossen. Ik heb erop aangedrongen dat er een VA naar zou kijken en ben er niet meer opgestapt. Na veel vieren en vijven werd daar akkoord voor gegeven en bleek er sprake van een onomkeerbaar rugprobleem te zijn (ben even kwijt wat het bij haar precies was en bij welke wervel exact, is namelijk al heel wat jaren geleden). Het probleem werd steeds erger, ondanks dat er niet meer op gereden werd. Ze begon steeds meer kreupel te lopen om haar rug te ontzien, onbelast en vrij in het land of paddock (ze was niet van mij, anders had ik haar niet zo lang laten aanmodderen) en uiteindelijk is ze een aantal weken na de constatering uit haar lijden verlost.

ilsse

Re: Paard springt aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:52

Nee ik weet helaas nog niet meer, maandag de veearts gemaild over wat nu. We willen haar graag op de foto zetten evt. Echo's van si. Zodra ik meer weet dan post ik het sowieso!

Jeetje shenavallie! Wat een verhaal... Ik hoop niet dat dit in ons geval zo is!!

Isabel

Re: Paard springt aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:56

Ik heb dit ook gehad bij een fries kruising die ik reed. Paard was L afgericht, maar opeens sprong ze links niet meer goed aan en werd steeds slechter. Heeft een hele poos geduurd, maar is uiteindelijk met veel trainen goed gekomen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:38

Ik heb zelf meerdere hernias gehad en had enorme uitstraling naar 1 been.

Misschien is hierdoor jou balans niet goed en jou paard scheef geworden. Waardoor dit probleem geboren is. En jou zadel ook scheef ingereden is(zit).

Mijn pony verteld met zijn reactie op de hulpen altijd als ik weer eens verkeert zit (lees scheef/balans) en zelf nog niet door heb dat mijn bekken weer scheef staat en hierdoor weer verkeerde spanning in mijn spieren heb.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:14

ilsse schreef:
Nee ik weet helaas nog niet meer, maandag de veearts gemaild over wat nu. We willen haar graag op de foto zetten evt. Echo's van si. Zodra ik meer weet dan post ik het sowieso!

Jeetje shenavallie! Wat een verhaal... Ik hoop niet dat dit in ons geval zo is!!

Ik wil je geen angst inboezemen, maar wel eerlijk zijn wat mijn ervaring ermee was. Ik ga voor je duimen!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:18

Rechtrichten of academische rijkunst, je gaat helemaal van de basis af kijken wat er speelt.
Iemand zoeken die niet alleen naar paard kijkt, maar ook naar jou, als ruiter.