Hoesten i.c.m. protest???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:52

Maar je reed altijd bitloos, en nu in de bak wel met bit?
Is het een optie om in de bak weer bitloos te gaan rijden? Misschien een beetje uit een rare hoek maar als het bit extra stress geeft (immers gebruikte je hem hiervoor niet en dan nu ineens altijd), is het wel het proberen waard om zonder bit te gaan rijden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:53

Staat ze nu nog steeds op de ventipulmin? Hoe lang krijgt ze dit al?
Is er iets mogelijk qua natmaken vh voer en aanpassen van de bodembedekking? Dit is wel minder effectief als de rest het niet doet, maar kan iig iets schelen. Als ze aan het uitmesten/opstrooien zijn, staat ze dan binnen of buiten?
Denk dat voor dit paard stofreductie al tot goede resultaten kan komen. Ideaal zou zijn naar buiten, maar ik begrijp dat dat niet kan. Is het geen optie om haar toch tijdelijk buiten te zetten op de oude stal en dan pas verhuizen als je een buitenstal tot beschikking hebt?
Het probleem met hoesten: het is niet: baat het niet dan schaad het niet. Er kan echt schade ontstaan bij langdurig hoesten en dan heb je straks alsnog een paard die niet kan werken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:46

Mogelijk is de keel ook gevoelig. Als ze dan wat meer nageeflijk wordt gereden is dat lastiger. De luchtpijp veranderd dan ook van vorm, en mogelijk is dat gevoeliger. Mijn merrie is chronisch aan de luchtwegen en heeft veel meer moeite met dr ademhaling en hoest veel meer als ik de teugels op pak. Ik denk echt niet dat ze op een manier kunnen denken dat ze dan 'onder het werk' uit kan komen, zeker niet omdat de ademhaling ook uiteindelijk gehoriger wordt, maar dat het echt nog een gevoelig punt is ergens in de luchtwegen.

Als ze bitloos is gewend kan dat ook wel anders zijn. Met een bit in slikken ze vaak toch ook wat anders, en ik merk bij mijn merrie dat de keel gevoeliger kan zijn en ze met bit dan ook meer de hals wilt strekken dan bv met bitloos. Minimaal verschil, want ook met bitloos en meer vragen/oppakken heeft ze meer last.

Als ze zo blijft hoesten zou ik zelf de DA nog eens erbij halen, eventueel heeft ze wat anders nodig? Is er een mogelijkheid haar gewoon op vlas te zetten?

HorseTopShop

Re: Hoesten i.c.m. protest???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 12:35

Alweer een week verder.
Ze is inmiddels verhuisd naar een buitenstal. Het ging steeds beter. Het hoesten veranderde naar af en toe een droge kuch.
Echter had ze vanmorgen dikke, witte snot. Dus opnieuw de veearts gebeld. Assistente aan de telefoon en die laat de veearts, die eerder langs is geweest, begin van de middag terug bellen.
Ik krijg mogelijk iets sterkers mee om te geven.

Verder is ze vrolijk, levendig, geen koorts. En met rijden een bommetje :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:52

...er is een oude theorie over de kleur van het snot: waterig betekent virus, wit of geel of groen een bacterie.
Die theorie is inmiddels achterhaald: nu geldt waterig als een minder actief immuunsysteem en gekleurd snot als duidelijke activiteit.

Denkbaar kost het ademen in deze stal minder energie- en nu kan ze er op alle fronten tegenaan!!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 10:30

Ik heb niks anders gekregen om te geven. Ik moet het een week aankijken.

Het kan zijn dat het nu allemaal los komt, omdat ze buiten staat. Maar toch zit het me niet lekker.
Dus heb ik vanmorgen de veearts opnieuw gebeld met de vraag om een endoscopie te maken. Zo kunnen we precies zien wat er is.
Ik wil gewoon zekerheid. Einde van de middag komt de veearts opnieuw langs. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:11

Top, ik denbk dat het wel slim is. Heb je inmiddels al een uitslag gekregen?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:25

Hou er ook rekening mee dat als je je paard verhuisd ze vaak een virusje krijgen, dit kan best lang duren voordat het over is.
Ik zou in elk geval zorgen dat je hem niet in het zweet rijdt.
Die van mij is ook gevoelig op de luchtwegen, hij krijgt supplementen en voor het rijden een spuitje tijmsiroop. Gaat prima zo.
Best lastig die hoestende paarden.
Ben benieuwd wat uit die scopie komt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 18:28

Ik heb een andere veearts laten komen. Het advies om het nu een week aan te kijken zat me niet lekker.
En terecht!!!

In eerste instantie zou ze komen voor een endoscopie, maar dat was uiteindelijk niet nodig. Ze heeft eerst naar haar ademhaling geluisterd. Deze was goed. Niet versneld, geen ruis. Getemperatuurd. 37,2. Ook prima.

Ik heb het hele verhaal vanaf het begin verteld en ze zei gelijk al dat ze een infectie heeft aan de bovenste luchtwegen.
Dus jullie hadden gelijk. Ze deed het zeker niet om onder het werk uit te komen. Ik ben dan ook heel blij dat ik niet teveel door heb gezet. De afgelopen weken heb ik haar iig niet in het zweet gereden.

Het is begonnen van 24/7 buiten naar een binnenstal. Last van het stof. Hoesten. Blijven hoesten. Daardoor is het alleen maar erger geworden.

Ze heeft net antibiotica gekregen. Ze staat lekker in de buitenstal, wat meehelpt aan het herstel.
En ik geef haar nu 7 tot 10 dagen ontstekingsremmers en slijmverdunner om haar een beetje te helpen met het uithoesten.

Na het weekend moet er zeker al verbetering zijn en na 10 dagen moet het over zijn.

Ik mag gewoon licht werk met haar doen, maar heb besloten haar de komende dagen lekker met rust te laten. Alleen lekker los in de buitenbak en/of paddock. Lekker rustig aan.

Ze oogt nog steeds totaal niet ziek. Op het hoesten na. Als ze hoest zie je wel dat ze echt last heeft.
Ben zelf ook niet helemaal fit dus ik vind het prima zo. Samen uitzieken :)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:50

Fijn dat je weet wat het nu is.
Met hoestende paarden moet je soms een lange adem hebben.
Hopelijk knappen jullie snel op en kunnen jullie weer gauw samen aan het werk! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:11

Fijn dat je toch door bent gaan zoeken, dat siert je :) Hoop voor je dat ze snel hersteld. :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:25

Fijn dat er diagnose is. Paarden die verhuizen naar een nieuwe plek krijgen heel vaak een virus besmetting die al jaren op die stal hangt. Buiten of binnenstal heeft daar niet zoveel mee te maken. Verhuizen geeft vaak stress en daardoor is de afweersysteem wat verzwakt. Ik vind het een beetje jammer dat er gelijk antibiotica wordt gegeven. Ik zou eerst uitzoeken of het om een virus gaat. Virussen kun je niet bestrijden met antibiotica namelijk.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 10:44

Even een update. Dat vind ik wel zo netjes :)

We zijn alweer even verder. Ik heb haar op rust gezet. Niet gereden, niet gelongeerd. Het hoesten werd veel minder en het snot ging weg.
Gisteren heb ik haar even aan de longeerlijn gezet. Ze was hyper, blij dat we weer wat gingen doen :)
Ze heeft geen enkele keer gehoest.

Vanmorgen 30 minuutjes erop gezeten. Veel gestapt en een beetje gedraafd. Ze heeft weer niet gehoest.
Met draven merkte ik wel tot 2 keer toe dat haar ademhaling anders werd. Alsof ze het toch wat benauwd had. Gelijk terug naar stap gegaan en er was niks aan de hand.

Ik ga het nu weer rustig opbouwen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:55

Fijn!!!

Leuk dat je even een update geeft, en nog goed nieuws ook! !

Veel plezier samen. ..!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:03

Mooi! Ook super goed dat je zo gehandeld hebt, je leest het weleens anders op bokt :D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:35

Klinkt wel een beetje wat mijn paard een paar jaar terug had. Op stal werd hij niet gehoord, alleen met rijden hoorde ik hem. Eerst alleen een paar keer met starten. Daarna hield het wat aan. Een paar dagen na het starten van het hoesten kon ik mijn teugels niet eens meer oppakken. Omdat het een heel werkwillig paard is, heb ik direct een afspraak met de dierenarts gemaakt. Daar hoorden ze in eerste in stantie niks op zijn longen(zelf de ademhaling niet, iets met wat te veel spek hebben) dus een bronchiscopie gemaakt. Wat bleek, hij hoestte wel op stal en heeft zich daardoor verslikt in zijn eten. Vlak voor zijn longklepje zagen ze nog brok en kuilgras resten zitten. Ik moest hem direct op rust zetten met ventiplumin en antibiotica. Ze zeiden toen tegen mij dat als hij nu nog een keer serieus zou hoesten dat hij dan waarschijnlijk het zijn longen in zou hoesten en hij een longontsteking zou krijgen en dan misschien wel een longspoeling nodig kon hebben.
Hem toen ook direct stil gezet en gaan wandelen. Normaal adviseren ze wel om ze in beweging te houden omdat dan het slijm opgehoest wordt. Maar in mijn geval mocht hij dus echt alleen stappen, en zoveel mogelijk weg uit stoffige omgeving waarin de hoestprikkel werd geactiveerd.