Natte mest, ik weet het niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: Natte mest, ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:35

Ik lees ook dat je kuil voert, later heb je het alleen nog maar over hooi. Mocht je kuil voeren, kuil is voor koeien en blijkbaar hebje een paard met gevoelige darmen.
Bij ons heeft zowat de halve stal natte mest, ik denk dat het doorhet hooi komt wat ze krijgen. Ik ben er niet blij mee maar kan er niets an veranderen.
Ik ben bietenpulp bij gaan geven. Dit absorbeert zo goed het loslopende vocht dat het probleem zo goed als weg is.
Het is natuurlijk lap werk, liever gaf ik hem een dieet waarop hij dit niet had.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:49

Heb je het bloed al laten controleren eens uitgebreid? Kan goed zijn dat er een te kort zit die de boel veroorzaakt of een orgaan. Dat kan mogelijk daar uit komen. Hier ook een mini staan met diarree problemen maar het kan van enorm veel komen gewoon maar bij hem weet ik wel dat die een probleem met zijn lever heeft. Niet dat het probleem daardoor echt opgelost is maargoed.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 18:48

Bedankt voor de tips! Haar mest is verder prima. Ze heeft geen diaree oid. Ze krijgt ook elke dag bietenpulp. Heb op een tinkerforum gezien dat er véél Tinkers zijn met dit probleem. Het lijkt dat toch een probleem te zijn dat ze haar staart gewoon niet genoeg optilt en ze in haar staart mest. Vervolgens lekker gaan staan zwieben met haar staart wat als gevolg heeft dat haar billen onder zitten. Heb nu op het moment haar staart ingevlochten en het lijkt al een stuk minder te zijn.

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:59

Clear instestine van phytonics heeft bij mij geholpen.

EdkingEnzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:02

Mijn eerste pony had dit ook bijna altijd. Zo vaak een DA bij gehad, alles was helemaal oké. Wat bij haar enorm heeft geholpen is lijnzaad! Echt lijnzaad kopen en dit koken tot een dikke brei.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:11

Wat je zou kunnen proberen haar anus en kling insmeren met vaseline mischien vindt ze dat prettig en het lijkt mij mischien makkelijker schoon maken.
Het is maar zo een idee van mij. :)*

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:54

PimxBotje schreef:
Wat je zou kunnen proberen haar anus en kling insmeren met vaseline mischien vindt ze dat prettig en het lijkt mij mischien makkelijker schoon maken.
Het is maar zo een idee van mij. :)*

Waarom zou je dat in vredesnaam doen. Van natte mest worden billen benen en staart vies

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:15

Ladyloe schreef:
Misschien moet ik het eens veranderen. Ik ben haar de pavo sportfit gaan voeren voor een beetje meer energie. Terwijl ik het idee heb nu ze op hooi staat juist fitter is.

Ik heb ook een zak hippostar muesli staan. Zonder haver, laag in suikers ed. Kan proberen dat eens te voeren ipv de sportfit.

Hier zit enorm veel suiker in!

Je zou ook een kuur equilin immuno kunnen kijken (zou ik hun even mailen voor advies hoeveelheid). Hier zit ook een probiotische werking door gisten.
En dan dit icm luzerne en vezelbrok (Hippostar).

Maar even een idee.

En af en toe lijnzaad voeren. Van die lekkere slijmerige Haha

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:45

Hier ook een probleem Ik heb sinds oktober een nieuwe Tinker. Deze is steeds aan de dunnen maar soms ook gewonen mooie harde drollen. Hij is twee keer ontwormd met een maand er tussen. DA is geweest. Deze adviseerde alleen hooi en lijnzaad te geven. Maar merk eigenlijk nog geen verschil.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:11

Ladyloe schreef:
Mijn paard heeft zolang ik haar al heb met komen en gaan last van natte mest. Haar mest zelf is wel prima van stuctuur en het is geen diaree. Haar kont, staart en benen zitten elke dag onder de mest.
Ik heb een tijd gedacht dat ze misschien haar staart niet goed kon optillen tijdens het mesten, maar op de wei kan ze dit wel prima heb ik gezien. In stal mest ze tegen haar muur aan.

Ik ben nu op een punt gekomen dat ik een beetje radeloos ben want elke dag wassen gaat ook niet meer met de kou.

Ik heb haar al een zandweg kuur gegeven. Ze heeft probiotica gehad in overleg met de da. En ze staat nu sinds 2 weken op hooi ipv kuil.

Ik dacht namelijk dat het kuil het probleem zou zijn. Aangezien de kwaliteit van het kuil bij ons op stal nogal wisselend is. Maar na 2 weken op hooi is er eigenlijk nog geen verschil. Ik voer nu op het moment ook prebiotica.

Vorige week ook nog mest onderzoek laten doen en dat was allemaal in orde.

Wie is bekend met dit probleem en heeft de gouden tip!? Ik weet het namelijk niet meer...
Meld dit bericht

Dit probleem kun je vaak oplossen door ze bietenpulp bij te voeren .
Kost weinig en helpt vaak goed
Door de pectine in pulp

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:30

[quote="Sanneloes"]Ik sluit aan bij deze topic... wouw Lauret ik heb yea sacc even opgezocht maar hoe lang doe jij met een emmer? 470 euro is echt wel heel pittig hoor voor mijn budget.

Hoe is het inmiddels met je paard? Ik heb een emmer van 5 kg en gebruik dit voor mijn 2 paardjes kost ong €230,-. Het is lastig om te zeggen want ik heb Een tijdje 2 x 4 schepjes gegeven, op aanraden van de DA, maar ik denk met 2 paarden ong 3 maanden.
Het is echt ongelofelijk veel geld maar het werkt. Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont mag je ook wat komen halen om te proberen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:35

paard heeft bloedwormen gehad...en krijgt ivomec injecties.Dat doodt dus ingekapselde bloedwormen niet.
Word je paard weleens ontwormd tegen lintworm?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:44

Ladyloe schreef:
Heb op een tinkerforum gezien dat er véél Tinkers zijn met dit probleem. Het lijkt dat toch een probleem te zijn dat ze haar staart gewoon niet genoeg optilt en ze in haar staart mest. Vervolgens lekker gaan staan zwieben met haar staart wat als gevolg heeft dat haar billen onder zitten. Heb nu op het moment haar staart ingevlochten en het lijkt al een stuk minder te zijn.

Ik meld me hier ook maar eens met mijn (S)tinker :o

Merrie met zeer gevoelige darmen. Heeft al verscheidene keren koliek gehad, waarbij ze één keer door het oog van de naald is gekropen en eigenlijk geopereerd zou zijn. Enfin, gelukkig ligt dat nu wel al een paar jaar achter ons.

Die darmen lijken echter nooit helemaal hersteld te zijn. Haar mest varieert dan ook enorm. Soms is het meer aan de platte kant, andere keren is het weer vaster. Stress is ook iets dat enorm meespeelt. Voor we op verplaatsing gingen vandaag zag haar mest er écht goed uit, tijdens het rijden had ze weer veel vochtverlies :\

Wij hebben haar al verscheidene keren onderzocht door dierenartsen en telkens zeiden ze me iets anders.. Darminfectie, dan de maag (door de AB die ze dus kreeg voor de darminfectie) enzo. Uiteindelijk dit jaar wegens schraal staan maar eens grondig laten onderzoeken. Verdict: Ze heeft rommelige darmen - maar dat wisten we al. We zijn sinds die DA ook overgeschakeld naar een simpele balancer om haar Vit e op peil te houden en voeren dit in combinatie met luzerne. Ook zijn we begonnen met Yea Sacc van Dodsell & Horell en dit krijgt ze dagelijks door haar voer ter ondersteuning van haar darmflora.

Tot slot zag de DA dat er veel onverteerde stukken voedsel in haar mest zaten. De paardentandarts is dus langs geweest en mijn paard had dus een langere kies. Hierdoor kunnen ze hun voer niet goed vermalen. Die is nu dus ingekort, dus ik heb een stil vermoeden dat daarom haar mest er al beter uit zag vanochtend.

Ondanks dat, is en blijft ze een Stinker :+ Ik moet er maar mee leven dat haar staart fifty shades of yellow and brown is in plaats van wit, helaas. (En dat het uren werk is om het een keer schoon te krijgen..)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:42

Hier een stille meelezer.
Ik herken het probleem, heb veel bij de dierenarts gestaan, maagscopie laten maken, ik was overtuigd dat ie maagzweren had, maar nee enkel gevoelige darmen. Hij heeft soms mooie mest soms flatsen, maar altijd water. Speciaal voer gehad van sanequi hielp niet, care4life alles, suikervrij enkel vitamine korrel, wel luzerne geen luzerne, nu gastro+ allerlei supplementen, maar helaas heeft niets het gewenste resultaat. Lastige is ook dat het ruwvoer bij ons op pensionstal wisselt hij krijgt 24/7 hooi. Het beste supplement en voer heb ik nog niet gevonden, hij is nu mooi op gewicht maar das wel eens anders geweest. Hij heeft nu ook redelijk energie en Lossigheid in zijn lijf, maar het blijft allemaal maar passen en meten. Ik heb nu zeohorsefeed besteld, misschien dat dat helpt maar goed probiotica en gistculturen hebben het voor die van mij niet gedaan succes maar ik snap wel je machteloze gevoel

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:36

Sanneloes schreef:
Ik sluit aan bij deze topic... wouw Lauret ik heb yea sacc even opgezocht maar hoe lang doe jij met een emmer? 470 euro is echt wel heel pittig hoor voor mijn budget.

Ik geef op advies van Den Hoek geen pulp meer van pavo. Speedy beet is oververhit geweest wat het snel zuur maakt. Nu de old scool pulp... blijft zoeken... veel eiwitten en granen maken het wel erger naar mijn idee...

Maar zit in old school pulp niet heel veel suiker? Tijdje geleden kwam dit artikel voorbij, ik heb ook een tijd van alles bijgevoerd wat overigens niets deed. Puur ter informatie dit hoor.

http://www.voervergelijk.nl/nieuws/359/ ... ft-het-nut

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:55

Ik heb een pony die hier last van heeft. Ze is al 20 en vorig jaar heb ik voor het eerst in al die jaren dat ik haar heb Puur Darm geprobeerd. Het werkt bijna meteen en na een paar weken kan ik er zelfs een tijdje mee stoppen.
Je kan het bijna overal kopen, maar in ieder geval bij de paardendrogist.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:57

Mijn merrie had hier ook veel last van. Uiteindelijk kwamen we er (dmv foto's) achter dat ze een aantal kilo (!) zand in haar darmen had. Het zat zodanig vast dat het gewoon niet weg te krijgen was met een kuurtje en ook niet zichtbaar was in de mest. Je kan je voorstellen dat de darmen niet helemaal goed werken als ze zo geirriteerd zijn.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:04

Janntjuh: is er toen ook een behandeling uitgevoerd en zo ja: wat?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:32

Ze heeft 2 maanden op Utrecht gestaan en elke dag een paar flessen parafine olie gekregen door een sonde. En flink droog hooi. Uiteindelijk kwam het gelukkig los!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 08:42

Oeh...dat is ingrijpend! Fijn dat het gelukt is.