Wat is nou een goede rug van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 11:10

Deze foto is gisteren gemaakt (na het rijden vandaar de zweetplek en het had goed geregend dus daarom waren we helemaal nat :') ) gezellig met de kat. Een nee die plaatsen we niet op zijn rug, ze springt er zelf op _O- .
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:22

Dit is de rug van mijn 22 jaar oude merrie. Op het moment is ze in prima conditie, rug is naar mijn idee voldoende bespierd. Al is het op haar leeftijd natuurlijk wat lastiger om de spieren rond de rug goed te trainen omdat de ruggengraat iets meer bloot komt te liggen door leeftijd.

Afbeelding

Wat betreft de vos op de vorige pagina, ik vind haar niet zo zeer erg schraal, maar zou meer bespiering mogen hebben. Die van mij zag er onbespierd hetzelfde uit.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:33

Mijn 2 arabjes blijven ook niet op gewicht zonder extra krachtvoer en de mate van training waarin ze momenteel staan. Ondanks dat ze 24/7 hooi hebben en nog bietenpulp+zemelen bijgevoerd krijgen.

Voeren hier buiten wedstrijd seizoen halve tot hele schep Hipro Flexibel Move. Erg sobere brok gebaseerd op plantaardige olien, zonder melasse en laag suiker en zetmeel gehalte. Echter in het wedstrijd seizoen is dat niet voldoende, afgelopen zomer zelfs bijgevoerd met 1-2 scheppen merriebrok per dag. Puur om het eiwitgehalte omhoog te krijgen. Daar ik liever niet zoveel kg merrie erin stop, nu overgestapt op de Pavo Topsport musli. Het is nog even uittesten, maar qua voedingswaarden zou dit het eiwitgedeelte vd merrie op moeten vangen, nu alleen nog de vraag of mijn puber er niet koekoek van wordt :P

Met andere woorden, wanneer je echt fanatiek traint zal je bij moeten voeren. Zeker met een quarter. En dan zal het beeld van zijn rug bespiering echt gaan verbeteren denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:32

Myrthee_ schreef:
Dit is de rug van mijn 22 jaar oude merrie. Op het moment is ze in prima conditie, rug is naar mijn idee voldoende bespierd. Al is het op haar leeftijd natuurlijk wat lastiger om de spieren rond de rug goed te trainen omdat de ruggengraat iets meer bloot komt te liggen door leeftijd.

[ [url=m/2y1LUw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat betreft de vos op de vorige pagina, ik vind haar niet zo zeer erg schraal, maar zou meer bespiering mogen hebben. Die van mij zag er onbespierd hetzelfde uit.

Haha die vos is de mijne maar qua schraalheid hadden we het over het paard van de ts.
Mijne is inderdaad niet schraal maar wel heel erg onbespierd op die foto, inmiddels is dat wel wat beter maar daar zijn we ook hard voor aan het trainen :)

Leuke merrie heb je trouwens!

Myrthee_

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:01

Oeps Romy. Ik miste iets haha. Komt vast goed qua bespiering hoor! En dankjewel :).

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:37

Mijn 6 jarige KWPN paardje heeft een vrij holle rug, brede schouder en verzonken ruggengraat (beetje zo als van een koudbloed)
Zijn vader en opa hebben dit net zo en zijn hoog in de sport gekomen. Ik maak mij dus geen zorgen om haar rug.Afbeelding
Lasino haar vader
Afbeelding
Landgraf1 haar opa (vaders vader)
Afbeelding

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:39

Dit topic gaat over een goede rug van een paard maar wat Evelijn zegt kun je beter kijken naar het geheel van het paard, want wat mij opvalt niet alleen bij jouw paard (hoewel het lijkt te gaan komen te zien op de laatste foto) maar bij alle fotos dat we de nek/halspieren vergeten te trainen. Leuk overzicht heb je gemaakt dat ga ik ook doen :) .

Romy jouw paard zie je dat ze inderdaad wat meer spieren kan krijgen op de achterhand, tempowisselingen kunnen daarvoor goed zijn verder mag haar buikje nog wel iets meer omhoog komen.

Spatter ik vind het paard van de ts niet te schaal, integendeel vind het juist een van de weinge paarden die goed op gewicht is. Zonder zo´n ronde bolle buik. Als jij een opgetrokken buik ziet is dat juist goed want dat betekent dat hij zijn buik en rugspieren gebruikt.

suikermeisje mooi paard, balkjes lopen is goed inderdaad, ik zie inderdaad wel een sterke rug maar helaas zie ik weer de nek/halsspieren niet.

Ratties4life prachtige foto met die kat, hij zit al lekker in zijn wintervachtje, lijkt een heel ander paard ineens. :D

Myrthee_ ziet eruit als een goede rug inderdaad zeker voor haar leeftijd :j .

wapitie jouw paard vind ik over het gehele lijf goed gespierd. Jammer van de holle rug maar zolang hij geen last heeft en misschien kan je nog ietsje corrigeren dmv longeren. Maar zo te zien ben je lekker actief met hem bezig, leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:29

Blensink bedankt voor je reactie, dit was geen recente foto maar wel even om te laten zien qua onbespierde rug.
Ik zal binnenkort eens nieuwe foto's maken, maar vind het lastig haar goed in de spieren te krijgen, merk ook omdat ze al iets ouder word het moeilijker gaat als eerder.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:39

Romy, dat is ook zo hoor. Ik merk dit ook heel erg. Vooral op de rug is het lastig. Die van mij vind ik nu in goede conditie. Trainen weer sinds april. Rij twee keer in de week dressuurmatig, longeer twee keer (zonder bijzet) en rij nog een keer een staprit van tussen de 5 & 20 kilometer met haar.
Met dit schema werkt het voor ons.
Qua dieet staat ze op bijna onbeperkt hooi, twee keer daags een hele schep basisbrok en op het begin (toen we net begonnen met rijden) na een zware training, bietenpulp met mueslie en wat luzerne.
Dit werkte voor mij best goed. Ouderen hebben gewoon meer nodig natuurlijk. Om op gewicht te blijven maar ook om spier op te bouwen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:59

Dit was onze pony toen ze 4 jaar was. Schaal op de rug en wat week. Gangen hadden ook weinig kracht. Op de keuring wel net commentaar alleen die rug gooide steeds roet in het eten. We zijn hard gaan trainen, balkjes draven, lang laag lopen, veel overgangen en buitenritten met water en heuvels. Ze heeft ook musclebuild gekregen van pavo.
Afbeelding

We zijn nu wel 3 jaar verder maar het verschil mag toch duidelijk zijn!
Afbeelding

Nu is ze drachtig en proberen we vooral met longeren haar in goede conditie te houden, haar rug blijft heel mooi.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:24

Netjes hoor!
Zie echt verbetering :j