Vind dit precies zijn slechtste voet, heb trouwens net voor het maken van de fotos zijn voeten helemaal uitgekrabt en met een borstel met water zuiver gemaakt vandaar dat het zowat blinkt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Arabesk schreef:AFTER? WTF hij heeft niks aan de steunsels gedaan. De straal is wel flink bijgesneden, zonde!
HopeMyDay schreef:Heb je al eens overwogen om IJzers te nemen met evt. steunleertjes? Daar kan een enorme hoop ellende mee voorkomen worden en zeker wat de stand van de benen betreft.
HopeMyDay schreef:Ik heb niks gezegd over moeten. Vooralsnog concludeer ik dat veel zeggen dat het paard te lang staat maar een eerdere verkeerde hoefstand kan niet in 1x weer goed gezet worden.
IJzers.. ja het is fijn als je hoeven niet slijten en dus de stand van de hoeven niet steeds veranderd. Ik vind ijzers gewoon een hele fijne oplossing omdat ik veel rij en omdat ik nogal wat moeilijke dingen heb gezien met bekappen en hoefbevangenheid. Paarden die hoefbevangen zijn geweest worden vaak anders bekapt en daar komt een heel scala aan gezeur bij kijken (wat jij waarschijnlijk wel mee hebt gekregen). Zo heb ik in mijn werk mensen met paarden gezien die hoefbevangen zijn geweest en na 3 jaar aangemodderd te hebben met een bekapper toch maar besloten hadden om hem te laten beslaan en na 2x heeft hij geen problemen meer gehad met de stand van de benen.
HopeMyDay schreef:Het was een idee, ik wist niet dat hij niet vaak op het harde kwam excuus. Maar inderdaad, een smid kan niet alles in 1x goed zetten, over een keer of 2 a 3 kan je pas echt verschil merken aan het paard.
Dus deze foto's nu zijn eigenlijk een vertekend beeld van iets wat nog niet af is, daar kan niemand echt goed op beoordelen.
Heb het zelf ook wel eens overwegen, hij gaat misschien binnenkort voor de koets, dan zal hij wel op ijzers gaan.
HopeMyDay schreef:Heb je al eens overwogen om IJzers te nemen met evt. steunleertjes? Daar kan een enorme hoop ellende mee voorkomen worden en zeker wat de stand van de benen betreft.
Citaat:Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:
Nadelen van hoefbeslag:
- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)
Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau
HopeMyDay schreef:Ik heb niks gezegd over moeten. Vooralsnog concludeer ik dat veel zeggen dat het paard te lang staat maar een eerdere verkeerde hoefstand kan niet in 1x weer goed gezet worden.
IJzers.. ja het is fijn als je hoeven niet slijten en dus de stand van de hoeven niet steeds veranderd. Ik vind ijzers gewoon een hele fijne oplossing omdat ik veel rij en omdat ik nogal wat moeilijke dingen heb gezien met bekappen en hoefbevangenheid. Paarden die hoefbevangen zijn geweest worden vaak anders bekapt en daar komt een heel scala aan gezeur bij kijken (wat jij waarschijnlijk wel mee hebt gekregen). Zo heb ik in mijn werk mensen met paarden gezien die hoefbevangen zijn geweest en na 3 jaar aangemodderd te hebben met een bekapper toch maar besloten hadden om hem te laten beslaan en na 2x heeft hij geen problemen meer gehad met de stand van de benen.
HopeMyDay schreef:Het is prima dat jij andere ideeën hebt over het bekappen van paarden maar we zijn hier om onze eigen ervaringen te delen.
Ik vind het een beetje raar dat je andere ideeën meteen de grond in boort.
Voor mij werken ijzers nou eenmaal beter dan natuurlijk bekappen en dat zijn mijn eigen ervaringen.