Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:34

Mestonderzoek is handig om het type worm te bepalen, maar ook hier wordt gewoon twee keer per jaar preventief ontwormd.
Als ik mest voor een mestonderzoek verstuur dan neem ik dat altijd uit meerdere verse hopen, en dan een beetje van onderop de hoop en een beetje uit het midden, zodat de kans zo groot mogelijk is dat er iets te vinden is. Ik heb het idee dat t beter werkt dan gewoon een enkel bolletje versturen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:35

No no, super dat je voet bij stuk hebt gehouden, de veearts moest zich schamen. Zelf wel eens hetzelfde gehad met aarswormen va bleef volhouden dat op basis van ivermectine voldoende was, niet dus. Dit is jaren geleden en sinds die tojd bepaal ik zelf waar ik mee ontworm.

Geerke, het blijft zo ongelooflijk lastig om mensen daarvan te overtuigen. Zelfs in Utrecht geeft de arts interne geneeskunde toe dat het een groot probleem is en dat zij ook vaak moeite moet doen om collega's te overtuigen dat wormen flinke schade kunnen toebrengen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:36

de ingekapselde bloedworm en de lintworm ga je niet terug vinden in het mestonderzoek

No_No

Re: Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:52

dat weet ik, maar de rest?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:02

Dat mestonderzoek niet 100% betrouwbaar is, betekent nog niet dat we terug moeten naar ontwormen op goed geluk, zoals vroeger...Dat wordt nu steeds geroepen, maar dat is ook geen oplossing. Bij resistentie helpt straks niks meer!!! Ik denk dat er veel meer gekeken moet worden naar conditie, leeftijd, wormverleden, risico, manier van houden, groepssamenstelling en wijzigingen in de groep. Vaker wormeitelling tot je een betrouwbaar beeld hebt. En veulens, die zijn helaas veel vatbaarder voor wormen, dus daar kun je niet op een enkel worminderzoek vertrouwen, wellicht ook bloedtest?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:08

Mestonderzoek 1x per jaar is inderdaad niet betrouwbaar.
Doe je het meerdere keren per jaar dan kun je meer zeggen. Inderdaad niet alles omdat je bijvoorbeeld ingekapselde bloedwormen niet terugvindt.
Onze dierenarts adviseert voor en na het weideseizoen in principe een wormenspuit en in de zomermaanden enkele keren mestonderzoek.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:18

Is een bloedonderzoek wel 100% betrouwbaar? En Geerke, welk ontwormschema raad jij aan - welk middel en wanneer?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:29

Waarom is een stal veulen mager en een wei veulen niet. Op stal kan je toch ook aan komen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:40

Helaas komt het zo vaak voor. Goed dat je het plaatst TS. De Hype van mestonderzoeken bij paarden en ook honden en andere beesten is vragen om problemen

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:51

Een keer per jaar ontwormen (najaar/winter) ook tegen ingekapselde bloedworm, horzellarven en lintworm en de rest van het jaar mest onderzoek is meestal afdoende en hoe minder je ontwormt de te minder kans op resistentie.
Bij jonge dieren zou ik wel vaker controleren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:52

Ik vind het wel ver gaan om het een Hype te noemen. Het komt voort uit dat veel wormen resistent raken omdat er lukraak ontwormt werd. Mestonderzoek maakt wel dat we gerichter kunnen ontwormen. Maar 1x per jaar mestonderzoek en daar 100% op vertrouwen lijkt mij niet de juiste manier. Zowieso bij veulens verlang je een ander en intensiever ontworm schema dan bij paarden boven de 3. Maar minder vaak ontwormen zorgt er wel voor dat paarden een weerstand op kunnen bouwen tegen wormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:10

Hier is ondertussen in januari de DA geweest en deze schrok er wel van dat de besmetting gemist was, net omdat mijn veulen toch nog vrij veel wormen had. Ik heb nu een schema, waarbij ik 4 keer per jaar moet ontwormen. Winter en zomer Pyrantel, voorjaar Equest, najaar Equest pramox. Moest de 2de helft van januari ontwormen en er zijn bij mijn veulen wederom spoelwormen af gekomen. Wel al minder als de vorige keer en mijn veulen blijft wel goed op gewicht.
Mijn DA liet wel merken dat dz praktijk waar ik klant ben, ook niet zo veel vertrouwen in een jaarlijks mestonderzoek heeft. Jaarlijks onderzoeken wordt trouwens door de wetenschappers aanbevolen, zij zijn van mening dat dit voldoende moet zijn.

Heb het topic van Grizzly ook gevolgd, het zal je paard maar wezen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:13

Weidebloem schreef:
Ik vind het wel ver gaan om het een Hype te noemen. Het komt voort uit dat veel wormen resistent raken omdat er lukraak ontwormt werd. Mestonderzoek maakt wel dat we gerichter kunnen ontwormen. Maar 1x per jaar mestonderzoek en daar 100% op vertrouwen lijkt mij niet de juiste manier. Zowieso bij veulens verlang je een ander en intensiever ontworm schema dan bij paarden boven de 3. Maar minder vaak ontwormen zorgt er wel voor dat paarden een weerstand op kunnen bouwen tegen wormen.

er zijn nog nooit zoveel worminfecties geweest sinds dat fameuze mestonderzoek.En sommige ook met dodelijke afloop.
Ja,het is betrouwbaar...verschillende keren mest onderzoeken en niet afgaan op een resultaat.Maar dat word dus niet gedaan,dat maakt het onbetrouwbaar

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:21

geerke schreef:
Weidebloem schreef:

er zijn nog nooit zoveel worminfecties geweest sinds dat fameuze mestonderzoek.En sommige ook met dodelijke afloop.
Ja,het is betrouwbaar...verschillende keren mest onderzoeken en niet afgaan op een resultaat.Maar dat word dus niet gedaan,dat maakt het onbetrouwbaar

Precies dat zie ik ook zo.

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:30

Elke wei is besmet met wormen, de wormenkuur en het mestonderzoek dient er alleen voor dat er geen medische problemen ontstaan door de infectie. Tijdens bepaalde momenten van het jaar zijn sommige wormen ook helemaal niet detecteerbaar in de mest maar kunnen toch medische symptomen veroorzaken, zoals je da ook wel weet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:33

Underscore1 schreef:
Elke wei is besmet met wormen, de wormenkuur en het mestonderzoek dient er alleen voor dat er geen medische problemen ontstaan door de infectie. Tijdens bepaalde momenten van het jaar zijn sommige wormen ook helemaal niet detecteerbaar in de mest maar kunnen toch medische symptomen veroorzaken, zoals je da ook wel weet.

Helaas wist "mijn" dierenarts dat niet dus ik kreeg bij hem ondanks klachten niets mee.
Heb maar een andere gecontacteerd waarbij ik wel goed geholpen werd.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:44

Wat ik wel bijzonder vind is dat veel mensen het over een jaarlijks mestonderzoek hebben. Ik heb dat echt nog nooit een dierenarts horen zeggen. Die hebben het over elke drie maanden in de zomer en misschien nog es in de winter. En dan nog steeds na de eerste vorst ontwormen.

Paarden hoeven sowieso niet 100% wormvrij te zijn, wormen horen er wel gewoon bij. Alleen moet het bij een paar blijven en niet hele hordes. Ik denk dat klakkeloos ontwormen ook niet handig is, gezien de resistentie. Het aantal serieuze wormbesmettingen, komt dat echt alleen maar door de onderzoeken? Ook in de tijd van de kuren hoorde ik erover, door onjuist of met te weinig ontwormen. Het neemt niet weg dat het onwijs vervelend is als je denk goed bezig te zijn en dat het tegendeel waar blijkt te zijn...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:56

Elpharo schreef:
Wat ik wel bijzonder vind is dat veel mensen het over een jaarlijks mestonderzoek hebben. Ik heb dat echt nog nooit een dierenarts horen zeggen. Die hebben het over elke drie maanden in de zomer en misschien nog es in de winter. En dan nog steeds na de eerste vorst ontwormen.

Paarden hoeven sowieso niet 100% wormvrij te zijn, wormen horen er wel gewoon bij. Alleen moet het bij een paar blijven en niet hele hordes. Ik denk dat klakkeloos ontwormen ook niet handig is, gezien de resistentie. Het aantal serieuze wormbesmettingen, komt dat echt alleen maar door de onderzoeken? Ook in de tijd van de kuren hoorde ik erover, door onjuist of met te weinig ontwormen. Het neemt niet weg dat het onwijs vervelend is als je denk goed bezig te zijn en dat het tegendeel waar blijkt te zijn...

dat paarden wormen horen te hebben lees ik op Paardnatuurlijk ook....fijn dat de eigenaren die dit roepen over rontgen ogen beschikken om te zien hoeveel wormen er in zitten.
Dus mensen moeten ook wormen hebben en katten en honden ook?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:08

En als je dan als dierenarts advies geeft om herhaaldelijk mestonderzoek te doen (of dat nu een paar dagen/weken/maanden later is) ben je een geldwolf/zakkenklopper en ga zo maar door....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:54

Hier stuurt de dierenarts gewoon een brief, met zakje erbij, voor een jaarlijks wormonderzoek. Enfin, toch de dierenarts die ik 3 jaar geleden buiten gesmeten heb. Het is dus de dierenarts zelf die zich baseerd op 1 onderzoek per jaar en je krijgt echt in die praktijk je wormkuren alleen op basis van dat ene onderzoek. Mijn huidige praktijk volgt de baas in zijn voorkeur, maar ze zeggen er ook duidelijk dat van hogerhand bepaald is dat er ontwormd moet worden op basis van een jaarlijks mestonderzoek. Mensen spreken dus over jaarlijks, omdat hun dierenartsen dat naar hen zo communiceren. Mijn veulen is afgelopen zomer trouwens besmet door zijn mede weidemaatje. Het was de eigenaar vd wei die het zaakje niet vertrouwde, omdat het andere veulen zo mager was. Mijn uk is eind juni door de fokker ontwormd. 21 juli opnieuw ontwormd nadat ik wormen in de mest vond tijdens het uitmesten van de wei, mestonderzoek is eind augustus binnen gestuurd en toen zou ie schoon geweest zijn. Half oktober vond ik een mestbaal bomvol wormen en is gans de bende opnieuw ontwormd. Nu, half januari, zaten er nog steeds wormen in zijn mest. Mijn huidige dierenarts deelt dan ook mijn mening dat bij een betrouwbaar onderzoek de besmetting wel gezien zou zijn. Het andere veulen is trouwens half augustus weggehaald, wei werd dagelijks uitgemest en mijn uk heeft 3 weken alleen gestaan omdat ik zeker wilde zijn dat hij niets had ocer gekregen van zijn maatje. De mest die binnen gestuurd is, is dan ook 100% zeker van mijn eigen veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:12

Ik heb sinds de mestonderzoeken ook (spoel)wormen gehad bij mijn paarden. Onlangs weer 1 gespot, en ook dubbel voor ontwormt (met een maand er tussen). Dus ik haal nu gewoon prefentief wormenkuren bij de DA. Elke 3 maand, dan blijven ze schoon. Eerst was de DA er niet zo happig op, maar nu krijg ik ze gewoon mee.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 08:13

Ik vind dat er nog wel heel wat zit tussen preventief elke 3 maanden ontwormen en alleen ontwormen wanneer dat moet volgens mestonderzoek.
Bijvoorbeeld dus preventief 1 of 2x per jaar ontwormen en daarnaast monitoren met onderzoek bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:05

Ik persoonlijk doe dat niet meer. Vind het zonde van mn geld voor een valse uitslag. Te vaak meegemaakt dat het vals negatief was, en dan uiteindelijk wel met de wormen zitten..

Ik heb nog het geluk dat mijn paarden er nooit ziek of mager van zijn geworden!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:20

Ook voor mij al 2 jaar geen mestonderzoeken meer!! Ze kijken niet eens naar de mest als je het komt brengen.. heb toen bewust een mestbal meegegeven waar je direct al zeker zo'n 15 aan 20 wormen zag zitten van buitenaf, laat staan wat er nog in zat in die mestbal.. en dan nog aankomen met een uitslag dat er geen wormen zijn.
Later nog een herkansing gegeven en dat ging precies hetzelfde. Ook in ontworm weer via mijn eigen schema waar ik nooit geen problemen (wormbesmetting) mee heb gehad.

Het nadeel is wel dat je moeilijker aan je wormenkuren komt..

Edit typefout..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:23

Het zou al een hoop schelen als de juiste werkzame stoffen worden gegeven bij een besmetting. Daar verbaas ik mij nog het meest over!
Dat naast zou er naar mijn mening veel vaker een mest onderzoek gedaan moeten worden, daarom ook mijn vraag wanneer welke worm ongeveer de eitjes legt.
De weerstand van het paard zegt volgens mij ook al veel over een wormbesmettingskans.

Mijn idee is om zeker in het najaar te ontwormen tegen dazen en voorjaar tegen bloedworm. Vooral in gebieden waar veel dazen zitten en bij paarden met een mindere weerstand.

Ts, wat rot dat je maar niet van die besmetting af komt zeg..