Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Weidebloem schreef:Ik vind het wel ver gaan om het een Hype te noemen. Het komt voort uit dat veel wormen resistent raken omdat er lukraak ontwormt werd. Mestonderzoek maakt wel dat we gerichter kunnen ontwormen. Maar 1x per jaar mestonderzoek en daar 100% op vertrouwen lijkt mij niet de juiste manier. Zowieso bij veulens verlang je een ander en intensiever ontworm schema dan bij paarden boven de 3. Maar minder vaak ontwormen zorgt er wel voor dat paarden een weerstand op kunnen bouwen tegen wormen.
geerke schreef:Weidebloem schreef:Ik vind het wel ver gaan om het een Hype te noemen. Het komt voort uit dat veel wormen resistent raken omdat er lukraak ontwormt werd. Mestonderzoek maakt wel dat we gerichter kunnen ontwormen. Maar 1x per jaar mestonderzoek en daar 100% op vertrouwen lijkt mij niet de juiste manier. Zowieso bij veulens verlang je een ander en intensiever ontworm schema dan bij paarden boven de 3. Maar minder vaak ontwormen zorgt er wel voor dat paarden een weerstand op kunnen bouwen tegen wormen.
er zijn nog nooit zoveel worminfecties geweest sinds dat fameuze mestonderzoek.En sommige ook met dodelijke afloop.
Ja,het is betrouwbaar...verschillende keren mest onderzoeken en niet afgaan op een resultaat.Maar dat word dus niet gedaan,dat maakt het onbetrouwbaar
Underscore1 schreef:Elke wei is besmet met wormen, de wormenkuur en het mestonderzoek dient er alleen voor dat er geen medische problemen ontstaan door de infectie. Tijdens bepaalde momenten van het jaar zijn sommige wormen ook helemaal niet detecteerbaar in de mest maar kunnen toch medische symptomen veroorzaken, zoals je da ook wel weet.
Elpharo schreef:Wat ik wel bijzonder vind is dat veel mensen het over een jaarlijks mestonderzoek hebben. Ik heb dat echt nog nooit een dierenarts horen zeggen. Die hebben het over elke drie maanden in de zomer en misschien nog es in de winter. En dan nog steeds na de eerste vorst ontwormen.
Paarden hoeven sowieso niet 100% wormvrij te zijn, wormen horen er wel gewoon bij. Alleen moet het bij een paar blijven en niet hele hordes. Ik denk dat klakkeloos ontwormen ook niet handig is, gezien de resistentie. Het aantal serieuze wormbesmettingen, komt dat echt alleen maar door de onderzoeken? Ook in de tijd van de kuren hoorde ik erover, door onjuist of met te weinig ontwormen. Het neemt niet weg dat het onwijs vervelend is als je denk goed bezig te zijn en dat het tegendeel waar blijkt te zijn...