Wij zijn gister weer in Utrecht geweest, daar een endoscopie onder het zadel gehad.
Dat vond ik toch wel erg spannend.. Maar meneer gedroeg zich voorbeeldig, de schat.
Normaal als ik een tijdje niet rij dan ontploft hij maar hij heeft geen stap verkeerd gezet, ondanks dat hij woest was ..
Hier stiekem 2 foto'tjes ik mocht ze eigenlijk niet maken, maar er staat niemand anders op dus zie het probleem niet zo 

Maar hoe staan we er nu voor..
Diagnose van Utrecht:
40% zit in de keel en 60% zit in de diepere luchtwegen. De epiglottes ? in de keel zijn uitgelubbert doordat hij erg hard er aan heeft moeten trekken om aan lucht te komen. Eerst dachten ze dat deze verlamd zouden zijn maar op de film was te zien dat ze perfect konden werken. Echter deden ze dit niet altijd, ze zijn als het ware wat lui.
Door dat alles wat uitgerekt is vibreert dit in de keel, daar komt het geluid vandaan.
Echter is hij soms echt benauwd en dit komt dus uit de diepere luchtwegen.
De equisolin, equimucin, respulmin en al die zooi heeft dus niet (voldoende) gewerkt.
De enige optie die Utrecht voor mij nog heeft is hem 2 weken daar brengen en een sauna kuur te laten ondergaan.
Dit zullen we dan ook maar doen .. al heb ik er een hard hoofd in.
Mocht dit niet werken wijken we uit naar Belgie, want eerlijk ik wil het nog niet opgeven 
Ook heeft hij nog steeds last van wormen, en ik vrees al sinds 6 februari, toen heb ik ze voor de eerste keer ontdekt en ben bang dat ze sindsdien niet vertrokken zijn. We krijgen ze er niet uit.. met geen mogelijkheid.
Zijn mest lijkt ook te verslechteren.

Dit was vanmorgen, links zijn de keutels van mijn merrie, en rechts die van meneer. (hij heeft er een handje van om even zijn territorium af te bakenen zodra mevrouw gemest heeft
)
Zelf ben ik aan het twijfelen of ik hem voor de kuur in Utrecht niet eens een paar weekjes ergens anders moet "stallen".
Vervelend dat wel gezien ze aan huis staan, maar dan weet ik wel zeker dat het niet de omgeving bij ons is die kwaad doet.
Zucht ..