De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 22:20

wat wil je in het bloed zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:25

Hebben ze met het scopen ook de luchtzakken gecontroleerd, zijn ze daarin geweest? (zit in het hoofd) Heeft je paard ooit droes gehad toevallig?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:49

Leverafwijkingen bijv.?
Omdat je paardje zo'n vreemde symptomen heeft en er niet echt een diagnose aangehangen kan worden zou het misscjien samen kunnen hangen met leverbot.
Lees je daar eens in wie weet passen er dan een hoop dingen in het plaatje o.a het gedoe met de luchtwegen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 22:57

Dierenarts heeft destijds wel bloed getrokken maar kwam niks uit.
Luchtzakken zijn gecontroleerd.

Voor nu wil ik eerst de endoscopie onder het zadel laten doen.
Al twijfel ik of ik in Utrecht blijf hier voor of alvast eens informeer in Moerbeke.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:31

Je kunt wel alvast nagaan of je paard in een besmet gebied heeft gestaan. Of in een vochtige weide waar (ooit) koeien of schapen hebben gestaan of waar hazen of reeën komen. Deze brengen leverbot over.

Bloeduitslag hoeft nml niet altijd enorm afwijkend te zijn in zo'n geval. Als de leverbot al langer zit kunnen er soms zelfs amper typische leverbot symptomen maar wel een skala aan wazige dingen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 11:40

Er hebben nooit koeien of schapen gestaan, reeen komen er wel en hazen lijkt mij ook.
Ik ga mijn eigen DA weer een mail sturen bedankt!

Die zullen ook wel denken, verrekte zelfdokter dat ze is :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:53

:')
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij met je paard.
De mijne heeft ook alle idiote niet verklaarbare dingen gehad zoals de jouwe en ik heb nu zrlf tegen leverbot ontwormd.
Of het daadwerkelijk leverbot is weet ik nog niet zeker maar ze is eergisteren ertegen ontwormd en de mest is nu al voor 75% verbeterd.
Over 6 weken nog eens ontwormen hopelijk kringen we dan na 3!! Jaar dokteren eens een vooruitgang.

Neus eens in mijn topic's daar lees je wat ik al allemaal gedaan heb om erachter te komen wat het beestje toch mankeerd.
Mijne zat ook vol met worm ook aarsmade! Paardje is nu 3 jaar bij mij en ben al 3 jaar bezig met oplappen. ;(

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 16:24

Wij zijn gister weer in Utrecht geweest, daar een endoscopie onder het zadel gehad.
Dat vond ik toch wel erg spannend.. Maar meneer gedroeg zich voorbeeldig, de schat.
Normaal als ik een tijdje niet rij dan ontploft hij maar hij heeft geen stap verkeerd gezet, ondanks dat hij woest was ..

Hier stiekem 2 foto'tjes ik mocht ze eigenlijk niet maken, maar er staat niemand anders op dus zie het probleem niet zo :o

Afbeelding

Afbeelding

Maar hoe staan we er nu voor..
Diagnose van Utrecht:
40% zit in de keel en 60% zit in de diepere luchtwegen. De epiglottes ? in de keel zijn uitgelubbert doordat hij erg hard er aan heeft moeten trekken om aan lucht te komen. Eerst dachten ze dat deze verlamd zouden zijn maar op de film was te zien dat ze perfect konden werken. Echter deden ze dit niet altijd, ze zijn als het ware wat lui.
Door dat alles wat uitgerekt is vibreert dit in de keel, daar komt het geluid vandaan.
Echter is hij soms echt benauwd en dit komt dus uit de diepere luchtwegen.

De equisolin, equimucin, respulmin en al die zooi heeft dus niet (voldoende) gewerkt.
De enige optie die Utrecht voor mij nog heeft is hem 2 weken daar brengen en een sauna kuur te laten ondergaan.

Dit zullen we dan ook maar doen .. al heb ik er een hard hoofd in.
Mocht dit niet werken wijken we uit naar Belgie, want eerlijk ik wil het nog niet opgeven :o

Ook heeft hij nog steeds last van wormen, en ik vrees al sinds 6 februari, toen heb ik ze voor de eerste keer ontdekt en ben bang dat ze sindsdien niet vertrokken zijn. We krijgen ze er niet uit.. met geen mogelijkheid.

Zijn mest lijkt ook te verslechteren.

Afbeelding
Dit was vanmorgen, links zijn de keutels van mijn merrie, en rechts die van meneer. (hij heeft er een handje van om even zijn territorium af te bakenen zodra mevrouw gemest heeft :') )

Zelf ben ik aan het twijfelen of ik hem voor de kuur in Utrecht niet eens een paar weekjes ergens anders moet "stallen".
Vervelend dat wel gezien ze aan huis staan, maar dan weet ik wel zeker dat het niet de omgeving bij ons is die kwaad doet.

Zucht .. :(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:42

dus toch soft palate displacement. Als ik jou was zou ik het filmpje opvragen en dit naar Moerbeke doorsturen, dan heb je een 2nd opinion.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 16:47

Maar dat is niet het primaire probleem, dat is secundair en het gevolg van het probleem in de diepere luchtwegen.
Hij stond echt te pompen op een gegeven moment dit kwam duidelijk veel dieper weg.

Denk dat we eerst moeten weten wat er dieper speelt?
Ik weet nog niet precies wat ik ga doen hoor, maar mijn gevoel zegt eerst de sauna kuur, dan weet ik 100% zeker dat hij schoon is vanbinnen.
Is het dat niet idd naar Belgie...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:58

maar als het probleem dieper zit volgens utrecht, waarom hebben ze geen longspoeling gedaan ? of wat slijm op kweek gezet ? Als de epiglottis niet altijd afsluit dan loop je ook het gevaar dat er voedselresten op de verkeerde plek komen (longen) dit kan natuurlijk ontstekingen veroorzaken. Maar dan is dat secundair, niet primair.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 17:05

Hmm dat tweede daar heb je een punt, hij eet momenteel ook niet geweldig goed en trekt soms wel erg rare bekken met het eten..

Longspoeling hebben ze verschillende gedaan, en daar kwam niks uit ..
De eerste keer wel een hoop slijm, maar dat is op de scopie niet meer te zien, echter kunnen ze niet in de diepere luchtwegen kijken.

Pff lastig, jij zegt direct naar Moerbeke?
Dat is 170km enkel, en ponylief wil al absoluut de trailer niet meer op, dat is altijd weer vechten.
Dus hoop ook dat je begrijpt dat ik niet zomaar even naar Moerbeke kan.. Dat is zonder trailer erachter 2 uur en 10 minuten rijden.

Goed als het echt de beste optie is dan doen we dat natuurlijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:29

Je kunt toch het filmpje opvragen, je hebt ervoor betaald ook dus dat zou geen probleem moeten zijn. Mijn ervaring is dat ze daar ruimschoots de tijd voor nemen, ook over de telefoon. Ik ben gewoon bang dat die zg "sauna" niets oplevert behalve een gepeperde rekening.

Ik haat het ook om paarden te vervoeren hoor ! begrijp je helemaal. Ik heb destijds de operatie een paar weken uit moeten stellen omdat ze een ontsteking kreeg. Zo konden ze niet opereren, dat ware bange weekjes aan de AB en ik moest haar "hoog" voeren om de kans te verkleinen dat ze voedsel in haar longen kreeg.

Wat wil Utrecht precies bereiken met die "sauna" gaan ze zorgen dat ze vochtige lucht met AB inademt ? of gaat het alleen om die vochtige lucht ? want dat kun je thuis ook met een stoomapparaat (voor huis te bevochtigen) kussensloop aan 2 kanten open, ene helft aan halster bevestigen, andere kant slang van apparaat er in, minder stress voor jou en voor je paard. Daarnaast een behoorlijk stuk goedkoper.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:57

Verschil met even thuis stomen en bij Utrecht is ook de tijd. Ik heb bv een flexineb aangeschaft naar die is binnen 10 minuten klaar. Uiteraard is opnieuw vullen en weer verder een optie. Maar mooie met de sauna is dat ze er veel langer in kunnen staan. Mijn merrie is echt een stress kip en gaat dan ook oppervlakkig ademen. Met de flexineb ben ik eigenlijk voort niets bezig daardoor. Door de tijd in de sauna in Utrecht komt het uiteindelijk wel echt ook in de diepere luchtwegen. En ja. Het is een duur grapje. En ja het is naar ze achter te laten. Maar ik denken dat als ik de kans hadden ik het nog een keer (langer) bij die van mij had geprobeerd.

Die mest, zo staat die van mij er ook al maanden bij. Zou dat samenhangen met? Heb je tussendoor ook een andere voer leverancier geprobeerd? Misschien is het ook een gevoeligheid op een kuilsoort, zit er iets in dat triggered? Ik probeer ook maar te brainstormen...

long spoeling hadden ze eerder wel al gedaan toch? En dat slechter eten, is dat vooral na de onderzoeken. Merkte dat bij vos na een scopie wel meer gevoeligheid op de keel zeg maar.

moeilijk hoor dat het zo duidelijk is dat hij benauwd is maar de oorzaak zo moeilijk kan worden gevonden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:19

Pff vervelend zeg dat t blijft zeuren.
Hier leek paardlief recent ook weer meer last te hebben, lijkt wel als we na een galopje langer uitdraven en dan pas stappen dat ie veel minder hoeft te pompen. (Immers, hartslag trager omlaag dus meer zuurstof rondgepompt nog). Verder voer ik ondersteunende kruiden van paardendrogist die hier goed helpen maar ook ngo niet 100% tevreden.
Hier was die dampboxkuur ook een van de opties dus ben erg benieuwd wat dit voor jullie doet. Ik overweeg die ook nog... Al had meneer de zomer helemaal geen last meer, het is terug sinds een slokdarmverstopping die hij had eind aug :(

Sterkte met je paardje! En wat ik me af wat ze in Moerbeke nog extra zouden kunnen?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 21:35

Ik heb dit topic een beetje verwaarloosd en mijn kop in het zand gestoken.
Maar dat helpt natuurlijk niet..

Sterker nog het lijkt erger te worden.
Ik heb besloten niet terug te gaan naar Utrecht, inmiddels heb ik de filmpjes opgevraagd en hoop ik dat ik ze krijg.

Er is contact geweest met de kliniek in Moerbeke. Zodra zij alle gegevens binnen hebben gaan ze zich er over buigen.
Ik ben heel erg benieuwd, dit is mijn laatste hoop.

Mochten zij niets vinden zal ik de moeilijkste beslissing in mijn leven ooit moeten gaan maken.
Kapot ben ik er van.

Dit was vorige week zondag, van de paddock naar onze achtertuin. 500 meter...

Wat ze meer kunnen in Moerbeke? Geen idee, wel weet ik dat ze veel professioneler overkomen dan Utrecht, telefonisch veel vriendelijker zijn, en een tig endoscopen meer hebben.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:52

Heb nog vaak aan je pony gedacht en had eigenlijk de hoop dat het beter ging. De Bosdreef, zeker heel professioneel, wel veel internships (buitelandse artsen, die ervaring op doen). Hoop dat Utrecht je snel hun dossier toesturen en je verder kunt. En kop in het zand steken doen we in dit soort gevallen allemaal wel eens hoor :(:) . Luchtwegen pfff volgens mij 1 van de lastigste dingen, je blijft hopen op verbetering doet er alles aan, de veeartsen weten het vaak ook niet meer. Wens je in ieder geval heel veel sterkte

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:24

@tyrcanol balen dat er geen verbetering in zit. Toevallig gister op Facebook ook een discussie over een paard met heftige luchtwegproblemen die terug blijven keren. Daar reageerde iemand die heel goed resultaat heeft geboekt dankzij een goede homeopatische behandeling... Weet niet meer of je dat al had geprobeerd, maar wellicht is dat nog iets als Moerbeke je ook niet verder kan helpen...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:07

Wat een rottige situatie.

Misschien een vreemde vraag, maar us je pony ooit op PPID getest?
Mijn oude shet had ook longproblemen, reageerde niet op ventipulmin ed. Heb haar op mijn verzoek op PPID laten testen, war positief bleek. Sinds ze op prascend staat is het hoesten en pompen en de zichtbare benauwdheid bijna volledig weg. Ik heb geen idee wat het achterliggende systeem is, maar ben blij dat het werkt.

Sterkte met alles.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 12:14

Bedankt allemaal.

Homeopathisch ga ik nu nog niet aan beginnen. ik wil eerst feiten (Sorry als ik hier iemand mee voor het hoofd stoot)

Hij heeft geen ppid. Ik heb een merrie die al jaren ppid heeft en zij wordt samen met mijn ruin ieder jaar opnieuw getest wat de waardes zijn.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:43

Hij heeft sinds een aantal weken iets nieuws.
Na het eten doet hij dit:

Dit lijkt op gapen/cq stress maar hij staat dan op zn dooie gemakje vaak op rust... En dit doet hij iedere keer als hij gegeten heeft. De ene keer langer dan de andere keer dus lijkt wel of er iets vast blijft zitten?

Zit overigens een 2 tot 4 minuten tussen het eten en dit gedrag.

Mede hierom komt woensdag ook de smoelensmid hierheen, kunnen we dat alvast afstrepen evt.

De wormen lijken overigens helemaal weg te zijn.
Ben nu dagelijks met m trailerladen aan het oefenen, en dan schijt hij wel eens zo dun dat er water uit komt :+ en daar heeft tot op heden nog niks tussen gezeten. Terwijl we daar voorheen altijd wat in zagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:54

Dat laatste, dat betekend waarschijnlijk dat het achter in de keel verder verzakt is waar door het eten blijft hangen. Weinig met zijn tanden te maken, denk ik. Misschien dat daarom de benauwdheid ook is toegenomen, minder toegang van lucht!!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 19:14

Dat denk ik zelf ook. Maar kan sowieso nooit kwaad om de tanden na te laten kijken weten we sowieso dat het dat niet is :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:19

Het kan ook een uiting van pijn zijn.
Wat balen dat je pony zo achteruit gaat! Om eerlijk te zijn schrok ik erg van het laatste filmpje waarbij je met hem aan de hand loopt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 19:26

Ja Cayenne ik ben er ook van geschrokken. Gelukkig is dit niet constant. Gekke ook is dat hij er niet bij pompt.

Pijn zou kunnen. Maar denk het zelf niet. Hij is verder gewoon zichzelf en slooft zich nog steeds even hard uit in de wei met z'n staart omhoog.
Dit was hij 10 jaar terug met een zeer gecompliceerde open griffelbeen breuk echt niet :n
Hele andere pony toen ...

We wachten België even af. Hoop een dezer dagen te horen wanneer we terrecht kunnen.