wormen wormen en wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:14

xAnthea schreef:
Ik zou niet zo snel ontwormen. Wormspuiten werken echt wel langer dan 3 weken dus nog een wormspuit erbij doen terwijl de andere nog werkt is niet nodig lijkt me.
Ik zie dan wel weer geen probleem met het overdoseren... Ik doseer hier altijd 50-100 kilo over. Ik snap niet waarom dat veel meer moet zijn?

een beetje overdoseren in een normaal paard is prima...een paard wat niet wormenvrij te krijgen is moet je echt denken aan dubbele dosis....geldt NIET voor moxidectine!!!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:17

tja ik geloof dat als er op wormenkuur staat dat je voor bv 500 kilo paard er voor 500 kilo in moet spuiten dat dit goed is.
Een overdosis is daar aan toe maar als ik geerke moet geloven dan zou ik dus alle keren dat ik ontworm echt ruim moeten overdoseren.....ik vind zelf tot 100 kilo overdoseren ook genoeg,maar omdat hij er last van blijft houden heb ik hem ook wel eens een hele spuit gegeven.

Ik kan geen antwoord geven geerke op t feit dat hij wormen blijft houden,tis ook erg typisch dat de andere 2 zowel in mestonderzoek geen besmetting opgeven dan wel dat ik daadwerkelijk ook maar enige worm in mest zelf zie of vind.
Als mijn 13 jarige er zoveel last van blijft houden waarom dan niet de andere twee en met name de 2 jarige...

connie64

Re: wormen wormen en wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:19

geerke hoe vaak moet ik hem dan een dubbele dosis geven?net zo lang tot er geen wormen afkomen?is een dubbele dosis niet gevaarlijk?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:23

connie64 schreef:
geerke hoe vaak moet ik hem dan een dubbele dosis geven?net zo lang tot er geen wormen afkomen?is een dubbele dosis niet gevaarlijk?

Vraag je da even, daar heb je veel vertrouwen in zeg je.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:24

connie64 schreef:
nono alledrie worden ze tegelijkertijd ontwormd zoals je terug kan lezen

Ik ben blond en kan dat echt niet uit je berichten halen. Je hebt het ook steeds over "hem" dus denk ik dat je het over 1 paard hebt.

Overigens komen jouw reacties vel over op mij. De mensen die hier reageren denken juist met je mee.

Als je dierenarts het allemaal goed weet dan hoef je hier ook niets te vragen lijkt mij, dan kan je beter naar hem toe gaan met je vragen.
Als je dierenarts het niet weet kan hij overleggen met de GD. De wormen kunnen ook daar naar toe gestuurd worden zodat ze kunnen onderzoeken of het om resistentie gaat.

Persoonlijk zou ik de laatste spuit er nog een keer in drukken en dan een tijdje afwachten.

Spoelwormeneitjes kan je naar mijn weten niet vinden in mestonderzoeken Connie

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:25

Heeft hij ook al Pyrantel gehad?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:30

Staat je paard nog op de weide?
Heb je deze site gelezen? Misschien staat er wat bij wat van belang is. Kan het zijn dat er veel mosmijten in de wei of het hooi zitten?
De periode van het opnemen van de besmette mosmijten
tot het uitscheiden van eieren in de mest duurt 2 maanden. De mosmijt kan overleven in
hooi en kuilvoer dus de besmetting kan het hele jaar doorgaan.

https://www.zoetis.nl/aandoeningen/paar ... arden.aspx
Laatst bijgewerkt door Floortz op 18-11-16 23:33, in het totaal 2 keer bewerkt

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:30

Spoelwormen eitjes zijn goed in mest onderzoek te vinden
Mijn pony van nog geen 400 kilo kreeg alle keren fenbendazole voor 700 kilo
De dierenarts wilde me toen met ivermectine laten ontwormen, terwijl er al bekend was dat we te maken hadden met een ivermectine resistente spoelwormen.
Ik heb toen, ik was pas verhuist, weer contact gezocht met mijn oude dierenarts voor advies, en voor en mest onderzoeken een mest lab ingeschakeld.
Zij hebben voor mij zelfs nog informatie bij de universiteit ingewonnen.

Bij mij was het er ook maar één in de kudde terwijl de rest er geen last van had
Laatst bijgewerkt door elibeest op 18-11-16 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:31

connie64 schreef:

het ligt er aan welk middel...hoe lang zijn die wormen?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:34

Naast alle wormkuren zou je esparcette kunnen gaan voeren van herbal friends. Dat maakt de darmen minder aantrekkelijk voor wormen. Misschien ondersteunt dat je ingeslagen weg,... Lastig probleem.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:35

nono excuus ik lees terug en zie dat ik inderdaad niets heb geschreven over dat ze alledrie altijd en tegelijkertijd ontwormd worden,uiteraard gebeurt dit!

Beetje flauw om als reaktie te geven;als je je da zo veel vertrouwd waarom vraag je ons dan wat..

Mijn vraag was meer gericht naar mensen die dit probleem dus ook hebben en misschien ben ik van de oude stempel maar als mijn da een middel geeft tegen wormen ga ik er vanuit dat dit ook werkt.

Ik kan er wel de laatste spuit indrukken maar als er nu gister goed 40 uitkwamen wat ga ik dan vinden over een paar maanden?

Als er geen spoelwormeitjes te vinden zijn in mestonderzoeken wat voor eitjes vind je dan wel in mest?

(mijn reakties zijn misschien Fel maar zeker niet Vel ;))

Nabster bedankt voor je fijne bijdrage...

Mloui,pyrantel hmm er gaat me even geen belletje rinkelen,ik zal morgen eens navragen welke merken er tot nu toe gebruikt zijn zodat ik daar meer over kan vertellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:37

hoe lang waren die 40 spoelwormen?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:42

floortz ze staan alledrie op paddock met bestrating met inloopstal.
als er mijt in hooi zou zitten waarom heeft alleen de 14 jarige er dan last van?

eliane volgens nono zijn er geen spoelwormeitjes te vinden in mest onderzoek ;)

geerke de wormen zijn naar schatting tussen de 12-20 cm....(heb ze niet echt opgemeten)

suzan bedankt voor je tip,ga ik zeker eens opzoeken!

eliane morgen mark een bellen over dat fenbendazole..bij jou ging t ook om spoelwormen van een ouder paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:47

connie64 schreef:
nono excuus ik lees terug en zie dat ik inderdaad niets heb geschreven over dat ze alledrie altijd en tegelijkertijd ontwormd worden,uiteraard gebeurt dit!

Beetje flauw om als reaktie te geven;als je je da zo veel vertrouwd waarom vraag je ons dan wat..

Mijn vraag was meer gericht naar mensen die dit probleem dus ook hebben en misschien ben ik van de oude stempel maar als mijn da een middel geeft tegen wormen ga ik er vanuit dat dit ook werkt.

Ik kan er wel de laatste spuit indrukken maar als er nu gister goed 40 uitkwamen wat ga ik dan vinden over een paar maanden?

Als er geen spoelwormeitjes te vinden zijn in mestonderzoeken wat voor eitjes vind je dan wel in mest?

(mijn reakties zijn misschien Fel maar zeker niet Vel ;))

Nabster bedankt voor je fijne bijdrage...

Mloui,pyrantel hmm er gaat me even geen belletje rinkelen,ik zal morgen eens navragen welke merken er tot nu toe gebruikt zijn zodat ik daar meer over kan vertellen.

en dan moet je vooral vragen naar de werkzame stof waarbij er nog een stuk of 40 uitkwamen...die werkt schijnbaar wel

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:50

geerke het was wel een bijzondere omdat hij de assistente een berichtje had gestuurd hierover (bleek toen ik kuur ging halen in kliniek)....ik ga t morgen eens navragen!bedankt
Laatst bijgewerkt door connie64 op 18-11-16 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:52

connie64 schreef:
geerke het was wel een bijzondere omdat hij de assistente een berichtje had gestuurd hierover....ik ga t morgen eens navragen!bedankt

succes,ik begrijp je zorg...ik hoop dat je toch een keer op een punt komt dat hij schoon is!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:56

uiteraard ben ik bezorgd,als je er zoveel instopt aan medicijn (dat is t toch)en je hebt zo weinig resultaat.
Verder vind ik het een ongelofelijk smerig idee dat dat allemaal rondkronkelt in maag,darmen buik en weet ik veel waar de smeerlappen zitten!
Hij kan af en toe beetje grumpy zijn,beetje sjaggie en tja geef m eens ongelijk.

Ik zou inderdaad heel graag een schoon paard willen,net als de ander 2!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:10

Weet je echt heel zeker dat het spoelwormen zijn en geen aarsmaden? Ik snap je frustratie hoor, maar als ik de lengte lees van jouw wormen ( nou ja, die van je paard) en de leeftijd van je paard in ogenschouw neem, lijken me aarsmaden meer aan de orde. Je haalt twee keer per dag alle mest weg, je jonge paard heeft er geen last van ( die staat apart), je ontwormt al tijden zeer frequent met wisselend resultaat, kijk eens hier en lees dat eens goed als je wil: http://paardenpraktijkutrecht.nl/aarswo ... komsten-2/ .
Misschien zijn het toch aarswormen en was het laatste middel juist iets dat daar goed tegen werkt... Ik ben wel heel benieuwd wat je morgen te horen krijgt hoor!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 00:22

jet gelezen...ik ga morgen voor de liefhebbers foto maken van de wormen...
dan kunnen we er met zn allen over eens zijn dat t spoelwormen zijn.

Ik weet dat t zeer zeldzaam is bij een ouder paard maar ik zal dan een uitzondering hebben.

Wel bedankt voor je link,interessant!Ik laat morgen zeker even weten wat da te vertellen heeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:47

Herbesmetting voorkomen is een hele klus. De stal moet leeg en ontsmet worden, daar kun je spul voor kopen.
Het duurt 48 uur voor de kuur het lichaam weer verlaten heeft, het zelfde geld voor de wormen. Na 48 uur moet de stal dus weer leeg. Voerbakken schoonmaken en ook de weide moet mestvrij gemaakt worden. Het beste zet je het paard in een schone wei nadat hij ontwormd is. Als de mest uit de weide is duurt het nog wel even voor hij schoon is, mij is verteld drie weken, maar daar mag je me niet aan houden. Ik was ook de dekens uit, maar ik weet niet zeker of dat uitmaakt.
Het is dus een hele toestand, maar wel iets waar je zelf invloed op hebt.

Nog vraagje; Hoe zit het met zijn collega's. Hebben die geen besmetting?? Ander kun je ontsmetten wat je wilt maar dat maakt dan niet uit

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:20

Bij mij ging het inderdaad ook over spoelwormen bij een volwassen paard, die als jong paard inderdaad niet goed behandeld was.
Bij de mest onderzoeken die ik bij haar heb laten doen waren wel degelijk eieren te zien. Wel liet ik die door een mest lab doen. Ook bij mijn oude dierenarts waren duidelijk eieren in de mest terug te vinden
Mark wilde mij toen met ivermectine laten ontwormen terwijl ik wist dat dat niet werkte. Op mijn aandringen heeft hij toen fenbendazole besteld (wat het mest lab en mijn oude dierenarts adviseerden). Hij moest het toen bestellen omdat ik een hele doos wilde hebben
Bij mijn merrie bleek stress, en daardoor verminderde weerstand een trigger die er voor zorgde dat ze weer een flinke besmetting had.
Bij haar was het toen ze jonger was zo erg dat we de mest tussen de wormen uit visten, en toen utrecht de foto van de hoeveelheid wormen zag pas durfde te zeggen dat ze blij waren met de foto toen ze hoorden dat het paardje nog leefde, want meestal zagen ze zulke hoeveelheden alleen als het paard als gevolg daaraan overleden was. We hadden er toen dik 2,5 kilo wormen uit gehaald
Uiteindelijk is het wegnemen van stress en zorgen dat de darm weerstand omhoog ging de beste oplossing in combinatie met het ontwormen met fenbendazole (dat is inderdaad panacur)

Annelies de osteopaat kan je waarschijnlijk hier ook goed mee helpen heeft ze bij ons ook gedaan

En Mark vind ik een super vent, maar hier kon hij mijn paardje toen helaas niet afdoende mee helpen
Ik heb toen zelfs nog een x wat spoelwormen in een potje gestopt en mee genomen naar de kliniek, ze schrokken zich rot, zulke grote wormen hadden ze nog nooit gezien.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:32

Ik heb laatst eens een veulen gehad, die spoelwormen had. Ook na het ontwormen bleek ze niet schoon. De eerste keer kreeg ze overgedoseerd pyrantel (Merk; Strongid-P) en na een 2 weken moest ik haar ontwormen, 2 dagen achter elkaar met (volgens mij) Panacur, exact op de kilo's.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:42

heb je al gedacht aan inspuiten tegen de wormen?

ik weet dat hier veel mensen tegen zijn,maar er wordt al eeuwen niet meer in het bloed gespoten,de kans op een reactie is echt enorm klein en de werking van zo'n ingespoten ontworming is veel langer dan een pasta.

een pasta doodt enkel waar het voorbij komt,blijft echt geen weken werken(hoe zou je dat kunnen verklaren met een oraal ingenomen middel?),terwijl inspuiting echt weken en weken actief is,dus ook de eitjes die uitkomen direct doodt.

ik ontworm hier eigenlijk nooit.
en als het nodig is,zo goed als altijd via injectie,ben je zeker van de dosis,van de lengte van de werking,....

voor de rest zou ik idd ook werken op immuunsysteem.
een paard die goed gezond is,met goed werkend immuunsysteem,heeft ook een natuurlijke immuniteit tegen wormen.
Elk paard heeft een minimum aan worden,ook de paarden die om de zoveel tijd ontwormd worden.

het vormt enkel een probleem als de wormen exploderen.
daar ligt de immuniteit voor iets tussen.
jonge paarden hebben uit zichzelf een minder stabiel immuniteit,sowieso vatbaarder.
bij een ouder paard moet dus iets anders aan de oorzaak van de wormen liggen.

eventueel eens bloed afnemen en kijken of hij ergens een tekort heeft?dat zou makkelijk de aanhoudende besmetting kunnen verklaren.

en dat jonge paarden die niet goed ontwormd worden,later vatbaarder zijn,is ook helemaal niet zo.
ik heb hier paarden lopen die hier geboren zijn,nooit,en dan ook nooit ontworming gezien hebben,ondertussen al 6j+ zijn,vorige zomer zelf haar eerste veulen gehad,....
dat paard heeft echt nog niets voorgehad in haar leven.

jonge paarden met veel gezondheidsproblemen blijven er vatbaar voor.
staat los van ontwormen,heeft puur met de weerstand te maken.
jonge paarden die op jonge leeftijd erg ziek en labiel geweest zijn,zullen later vatbaarder blijven omdat hun weerstand minder stabiel is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:55

Inspuiten gebeurt met ivermectine en als je pech hebt kan je paard niet goed tegen de vulstoffen in het product en heb je vervelende bijwerkingen (in het bloed is dat dan een dood paard).
Niet alles wat opgegeten wordt gaat linea recta naar de uitgang, wordt soms (meestal) ook gewoon opgenomen in het lichaam en maar goed ook, anders zou het compleet nutteloos zijn om uberhaupt te eten.

Wat je ook kan doen is 5 dagen na elkaar een dosis panacur geven (op gewicht), eigenlijk flink overdoseren dus maar geleidelijk aan.

Ben vooral benieuwd naar de laatste en voorlaatste kuur. Als er nu ineens 40 wormen uitkomen is dat dus te danken aan de laatste kuur of eventueel de voorlaatste die hen al verzwakt had en de laatste die de genadeslag gegeven heeft.

Is hij altijd al zo gevoelig geweest op wormen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:22

een paard heeft evenveel kans om allergisch te reageren op een standaard inenting,dan dat hij allergisch reageert op de vulstof van een inspuiting,alleen doet iedereen over die inspuiting ontworming alsof je paard 50% kans heeft op doodvallen,en hoor je niemand over die vaccinatie.....

tuurlijk gaat niet alles wat je oraal toedient,linea recta naar de uitgang,maar dat een ontworming 6 weken blijft werken na orale toediening is een beetje heeeeel erg overdreven.
alles raakt in darmen,bloed,.....maar cellen en stoffen vernieuwen zich zodanig snel dat die ontworming echt geen weken blijft hangen in een lichaam.

bij een inspuiting zit het veel 'vaster' dan enkel in de maag waar het opgenomen wordt zoals alle voedingsstoffen.

panacur kan idd ook iets uithalen,maar hier al heel vaak gehad dat paarden er toch in slagen om een stukje pasta toch niet mooi op te eten,hoe goed je ook je best doet.
doseren blijft een moeilijk iets met orale pasta.
zo veel pasta is het uiteindelijk niet.
een deel die blijft hangen aan gehemelte,tanden,.... en zonder eten ertussen,een paard die niest,kan er al voor zorgen dat je weer ondergedoseerd zit.....