paard plast heel erg veel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:41

Ik hoor van vrij veel mensen dat ze altijd vaker moeten plassen als het kouder wordt (heb ik zelf ook last van). Misschien dat sommige paarden dat ook hebben?

Edit: Heb het even opgezocht, vaker plassen als het kouder wordt blijkt voor te komen wanneer je van warm naar koud gaat, dus bijvoorbeeld van huis uit naar buiten. In de winter is dat temperatuursverschil natuurlijk groter dan in de zomer. Staat je paard veel binnen en train je in een binnenbak? Dan zou het dus zomaar kunnen dat je paard nog wat warmere temperaturen gewend is en dat wanneer je met de trailer weggaag hij 'opeens' langer in een koude omgeving staat, met als gevolg wat vaker plassen.

Ik heb natuurlijk geen flauw idee of dit wel van toepassing is op paarden, maar vond het zelf wel logisch klinken :)

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:55

Ik lees ook even mee, mijn 22 jarige verzorg Ijslander ruin plast ook meer. Het begon van de zomer als ik buiten rij gaat hij na 10 staan plassen en als hij terug op stal is ( of dat nu na nog eens 10 minuten of een half uur is ) plast hij binnen een kwartier weer . Hij staat in een schuilstal met 24-7 toegang tot paddock en bak . Als ik in de bak met hem werk doet hij dit trouwens niet.

De eigenaresse zegt dat er in het verleden al eens bloed geprikt is maar daar is niets uitgekomen, zelf zat ik aan de druk van het zadel te denken .

Ik ga het "koker" verhaal en het spelen met water verhaal eens aan de eigenaresse voorleggen . Ts succes ook met jouw paardje !

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:36

Mijn 7 jarige ruin plaste ook wel 4x op een buitenrit (binnen een uur). Reden we weg stonden we al stil voor de eerste plas. Op gegeven moment een buitenrit gemaakt met een merrie die niet zo blij was met het stilstaan en nogal kribbig naar hem reageerde. Keer daarop reed hij het vaste plaspunt voorbij. Toen was het een tijdje twijfelen, moet ik wel of niet. Af en toe stilstaan, maar dan gebeurde er niets. Dus toen aangepakt en doorgereden, en nu plast hij hooguit nog 1x.

Denk dat het ook een stukje gewoonte is wat ze zelf creëren.

Eilatan

Re: paard plast heel erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:06

Mijn jonge hengstje had twee weken terug ofzo ook ineens dat ie constant moest plassen. Moet er wel bij zeggen dat het relatief kleine plasjes waren. Zijn stal was extreem Goor (het is al geen schone) en ook met poetsen etc constant plassen.

De dierenarts gaf aan, omdat hij verder gewoon heel fit is (gee koorts, geen tekenen van ziekte) dat het kan zijn dat hij reageert op laatste hengstigheid van de merries (veel hengstige merries op stal). Er waren ook meer Ruinen/hengsten op stal die dit hadden die week.

Of ze gelijk heeft weet ik niet, maar na een anderhalve week oid is het ook weer opgehouden...

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:08

Charaz schreef:
ittheclown schreef:
Met veel plassen denk ik altijd gelijk aan nieren of mischien een blaas ontsteking ? Plast hij ook echt enorm veel of gewoon steeds kleine beetjes ?

Waarom denk je daar aan?

Omdat ik helaas nier problemen in de family heb zowel aan de menselijke kant als onze hond. Die heeft ook periodes dat hij enorm veel plast en dan opeens zowat niet.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:19

Nieren hebben toch ook gewoon te maken met plassen? Of niet?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:20

Twee redenen...plassen omdat ze veel drinkt, slobbert met hooi? Te warme deken, dus veel dorst? Of veel plassen omdat paard het koud heeft, koude vochtige, tochtige stal?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:38

Zijn maagzweren en problemen met zijn gebit uitgesloten?

Als hij als zijn eten wegspoelt met water zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat hij slecht kan kauwen.

Bij maagproblemen willen ze de maar graag gevuld houden. Als hij dan geen ruwvoer of strooisel meer heeft is water een laatste optie.

Wat krijgt hij momenteel te eten?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:09

pien2010 schreef:
Klinkt mij als iets met de nieren

Dacht ik ook meteen aan idd

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:19

Hier een dame die door stress gaat plassen, is verplaatsing normaal voor hem of kan je merken dat als het je iets nieuws gedaan heb hij/zij het sneller doet?

Als ik hier wat nieuws/spannends heb dan weet ik zeker dat zodra de spanning afbouwt ze moet plassen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:22

Nierproblemen bij mensen tonen zich meestal meer als misselijkheid, vermoeidheid en jeuk, veel plassen heeft (meestal) een andere oorzaak.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:30

Met nierproblemen doe je vaak amper plassen, daarom ook vaak diuretica om te kunnen plassen.