Paard z'n benen zitten onder de mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:28

Eerst maar eens de oorzaak opzoeken lijkt me.
Mestonderzoek (zand, wormbesmetting), bloedonderzoek, wat is het ontwormschema, wanneer en met welke werkzame stof is er ontwormd. Voer je grove luzerne, of zit er erg grove luzerne (gehakte stelen) in de muesli?

Aan de hand daarvan advies van DA volgen, zonodig ontwormen met het juiste middel, de darmflora ondersteunen met b.v. bietenpulp (probeer een pulp te vinden met suikergehalte <10%), enzovoorts.

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 22:12

MarChak schreef:
Eerst maar eens de oorzaak opzoeken lijkt me.
Mestonderzoek (zand, wormbesmetting), bloedonderzoek, wat is het ontwormschema, wanneer en met welke werkzame stof is er ontwormd. Voer je grove luzerne, of zit er erg grove luzerne (gehakte stelen) in de muesli?

Aan de hand daarvan advies van DA volgen, zonodig ontwormen met het juiste middel, de darmflora ondersteunen met b.v. bietenpulp (probeer een pulp te vinden met suikergehalte <10%), enzovoorts.

Ontwormen gaat gezamenlijk en op advies van de DA hebben ze nu een wormenkuur gehad de Equimax.kwa Luzerne heb ik van hartog al jaren. En in de muslie zit heel erg fijne Luzerne.Da weet zelf ook niet wat het kan zijn heb ik al geïnformeerd.

Cemlys

Re: Paard z'n benen zitten onder de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:21

Mijn pony heeft het ook een jaar gehad met op stal staan s winters. Voer gewisseld, hooi erbij, ontwormd,... Uiteindelijk bonpard colon gevoerd (1 zakje) en weg was het vocht bij de mest). Sindsdien heeft ie het ook niet weer gehad. Ik heb nog een merrie die wat ruwvoergevoelig is en ook zij reageert goed op de bonpard colon.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:23

Dit heeft mijn paard ook 2 jaar gehad maar sinds we zijn verhuisd naar een stal waar hij hooi krijgt ipv voordroog is het voor 95% verbeterd!! Hij krijgt nu hooi welke niet ingepakt is in folie. Ik heb toendertijd ook bloedonderzoek en mestonderzoek laten doen maar daar kwam telkens (gelukkig) niets uit. Heb ook talloze suplementen gebruikt , allemaal zonder resultaat. Alleen 3x per dag goede kwaliteit onverpakt hooi heeft tot nu toe goed resultaat gehad!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 05:11

Haal een paar balen gewoon droog hooi en probeer het of het verschil maakt. Mijn paard kan ook niet tegen voordrooghooi, hoe droog en mooi ook.

Jennyj01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:04

Inderdaad. Dat is de goedkoopste oplossing met de meeste kans op resultaat.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:30

Mijn paarden hadden dit ook. Inmiddels bijna 3 weken op Equilin en het is verdwenen. Zelfs stresspoep heeft vorm en geen water meer er bij. In Equilin zit iets dat zorgt dat de darmen het kuilvoer beter aankunnen.

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 07:13

wwillemijn schreef:
Mijn paarden hadden dit ook. Inmiddels bijna 3 weken op Equilin en het is verdwenen. Zelfs stresspoep heeft vorm en geen water meer er bij. In Equilin zit iets dat zorgt dat de darmen het kuilvoer beter aankunnen.

Daar heb ik ook naar zitten kijken maar vind het erg prijzig.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:20

56 euro per maand als je het pakket van 2 zakken basic en 1 zak balancer koopt. Ik vind het wel meevallen, maar voerde eerder magnesium en E supplement bij. Voor mij is het eigenlijk goedkoper.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:39

Mij is ooit verteld dat het vaak toch wel te maken heeft met een ontsteking aan de darmwand waardoor er iets mis gaat met het onttrekken van vocht. En je dus mest en daarna water krijgt.
Zou dan bet beste zijn om gericht te gaan behandelen tegen die ontstekingen :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 17-11-16 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:54

Ik lees vaak bij balancers/vitaminekorrels dat de problemen van het vocht ook verdwijnen. Gezien jij je paard zeer beperkt vitamines voert (handje muesli is nooit voldoende om daar in te voorzien) zou ik kiezen voor een goede vitaminekorrel om te zorgen dat je basis in ieder geval goed is (of de aanbevolen hoeveelheid muesli op de zak gaan voeren).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:11

Zet hem eerst maar eens 2 weken op gewoon hooi ipv al die dure en in mijn ogen zinloze onderzoeken bij een da.

Ik kamp al 20 jaar met dit probleem incl ruzie's met stalhouders en stalverhuizingen.
Sinds 1,5 een andere stal , ander en eindelijk goed voer en het probleem is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ook ik heb van alles geprobeerd maar ipv verder te zoeken zeg ik terug naar de basis...waar zijn de ingewanden van een paard voor gebouwd.

Gaat het met die 2 weken niet beter dan neem ik met alle liefde mijn woorden terug ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:15

Laat alsjeblieft de DA komen en negeer dit niet. Mijn pony had dit ook, ik dacht dat het vanzelf wel over zou gaan, ik zag dit niet als iets ernstigs. Ze is heel ziek geworden en ook overleden. Ik wil je niet bang maken maar echt op het hart drukken om er alles aan te doen!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:27

Mijn paard had dit ook ineens. Kreeg hele droge voordroog/kuil. 1 dag op hooi en het was weg.. :)

miekie291

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:43

Waarschijnlijk is dit mestwater, Google het maar eens. Komt idd Door overgang van gras naar (meer) kuil/hooi/voordroeg. Mijn paard heeft dit elk jaar in deze periode (okt/nov) en in december is het meestal weer over. Heb ook van alles geprobeerd. Maar elk jaar heeft die het weer. Ik doe er verder dus niks aan. Mestonderzoek en bloedonderzoek was allemaal goed. En hij heeft 2 weken terug nog zandkuur gehad. Het enige is idd de staart vlechten en regelmatig even afspoelen en met equishine (oid) insprayen. Dan plakt het minder vast.

Maar blijf je paard wel in de gaten houden. Blijft hij goed drinken, eten. Valt hij niet in of wordt hij lusteloos, idd koorts meten.

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 14:15

miekie291 schreef:
Waarschijnlijk is dit mestwater, Google het maar eens. Komt idd Door overgang van gras naar (meer) kuil/hooi/voordroeg. Mijn paard heeft dit elk jaar in deze periode (okt/nov) en in december is het meestal weer over. Heb ook van alles geprobeerd. Maar elk jaar heeft die het weer. Ik doe er verder dus niks aan. Mestonderzoek en bloedonderzoek was allemaal goed. En hij heeft 2 weken terug nog zandkuur gehad. Het enige is idd de staart vlechten en regelmatig even afspoelen en met equishine (oid) insprayen. Dan plakt het minder vast.

Maar blijf je paard wel in de gaten houden. Blijft hij goed drinken, eten. Valt hij niet in of wordt hij lusteloos, idd koorts meten.

Hij heeft er wel vaker last van maar lang niet zo erg als nu.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:40

Mijn tinker had dit ook en idd over gegaan op onverpakt hooi en probleem opgelost

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:46

Mijn jaarling heeft nadat hij zaterdag een uurtje max op gras heeft gestaan ook nog steeds dat hij water bij de mest poept, dus ik lees even mee. Als het volgende week nog niet over is, schakel ik de da weer even in..
Hij krijgt onverpakt langstengelig hooi en metazoa broxx met lucerne van metazoa erdoor om wat vulling te geven.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:58

mijn haflinger heeft dit probleem ook.... heeft hij nu al 2 jaar steeds afwisselend. waar mijn pony staat krijgen ze voordroog hooi, kan hij niet tegen... nu hebben we 4 grote balen kuil en het is weer weg. Het is jammer dat de balen elke week anders zijn en de kwaliteit ontzettend verschild... het ligt ook bij mijn pony niet aan iets inwendigs maar ligt dus echt aan de kwaliteit/ soort hooi/kuil hij krijgt... heel irritant dat ik daar niks over kan beslissen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:02

Het is gemakkelijker het voer aan het paard aan te passen, dan andersom ;)

Zet 'm inderdaad eens op normaal hooi, kijken wat dat doet!

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 17:15

Hij krijgt op dit moment een overheerlijke bowentherapie behandeling met lymfedrainage voor de afval stoffen beter af te voeren (http://sandrabowen.jouwweb.nl).
Zal van het weekend ook wat droog hooi halen voor hem hopelijk knapt ie dan wat op.

Afbeelding

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:59

Wat een verwennerij. Kan zijn mest ook nog wat dun blijven doordat zijn afvalstoffen eruit komen?

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 18:24

callum schreef:
Wat een verwennerij. Kan zijn mest ook nog wat dun blijven doordat zijn afvalstoffen eruit komen?

Het kan 2 kanten op gaan het kan nu ff wat erger worden maar het kan ook beter gaan maar als het goed is gaat het wel wat beter worden (dat hoop ik iig). Hij gaat iig wel meer drinken en plassen om die afvalstoffen af te voeren.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:40

Ja zo werkt het bij mensen ook vandaar de vraag. Vaak zie je eerst dat het wat heftiger word en daarna knapt het op. Ik hoop dat ie er goed van opknapt