Compact gras, grasmix, luzerne....wat te kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Compact gras, grasmix, luzerne....wat te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:07

@ Cemlys: Ik zie dat ik niet heel duidelijk ben geweest, het is nog vroeg haha. Ze krijgt brok waar ik tevreden over ben, daarbij krijgt ze op dit moment Hartog luzerne zodat ze langer kauwt en voor het mengen van eventuele supplementen. In de hartog Luzerne zit melasse en zou dat juist wat minder willen geven. Dus echt op zoek naar een luzerne voor bij het krachtvoer met hogere eiwitgehalte.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:11

Als je melassevrij lucerne wil kun je die van havens nemen. Die van marstall is met een Beetje melasse. Hoewel dat best meevalt als je maar een handje door het krachtvoer mengt. Krijgen ze grote hoeveelheden dan is het mooier als er minder inzit.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:16

Cemlys schreef:
Als je melassevrij lucerne wil kun je die van havens nemen. Die van marstall is met een Beetje melasse. Hoewel dat best meevalt als je maar een handje door het krachtvoer mengt. Krijgen ze grote hoeveelheden dan is het mooier als er minder inzit.

Ik heb al eens eerder naar de Havens Mix gekeken. hartog heeft een suiker en zetmeelgehalte van 10%, Havens 9,4%. heb dit wel eens nagevraagd bij Havens, maar nooit reactie opgekregen waarom dit zo weinig verschilt terwijl Hartog wel melasse gebruikt. Andere kant.. suikergehalte van hooi is ook 10% of hoger.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:49

Hartog gebruikt maximaal 3% melasse, dat is 1.5% suiker. De andere samenstelling en eventueel een ander maaimoment is al voldoende om het verdere verschil te verklaren. Lijnzaad bevat bijvoorbeeld al 13.5% zetmeel (geen suiker).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:52

Je houd natuurlijk ook suiker in het gras/lucerne (daar is het gras voor ;)), maar om eerlijk te zijn mn pony s, waar ik de suiker bij probeer te beperken krijgen bv wel gewoon compact gras en derg. Maar nogmaals, als het maar gaat om een of een paar handjes door het voer dan valt het best wel mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:57

Klein beetje zou mij ook niet uitmaken.
Liever niet maargoed.
Neig nu wel naar de agrobs fetura.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:02

De luzerne van Vitalbix is melassevrij en, voor luzerne, hoog in eiwit. Ik vind het zelf wat te fijn qua structuur en geef liever Hartog maar dat is een persoonlijke afweging.

Agrobs Fetura heb ik ook een tijd gevoerd aan mijn oude paard. Gaf dat wel altijd geweekt omdat grasbrok wel wat uitzet als het nat wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:14

Ja die brokken zou ik niet droog durven geven idd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:28

Hartog heeft ook de compact lucerne. Is geloof ik eigenlijk kippenvoer, maar heb het een keer geprobeerd. Is melasse vrij, maar ze aten het niet graag.

Optiform van Mijten is tegenwoordig ook zonder melasse en vond het best oke van structuur. Minder fijntjes dan de Havens, maar het zijn beiden mixen. Persoonlijk vind ik dat fijner.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:29

Kijk eens naar de luzerne van Vitalbix, melassevrij ook. Fijn product!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:31

Optiform vond de mijne niet zo.
Vitalbix moet ik ook bestellen.
Dan kan ik net zo goed de luzerne van subli halen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:04

De luzerne van subli heeft een laag eiwit gehalte en is best grof. Mijn pony eet het niet.
Luzerne van Hartog eet hij ook niet.
Pony van een vriendin van mij eet beide ook niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:51

Luzernehooi van Subli is idd heel grof en bij vlagen enorm stoffig, soms zelfs met kluiten grond ertussen.
Dat heb ik ook nog gevoerd, daarna de daily plus van Pavo (kon ik gemakkelijker aankomen) en nu dan sinds iets minder dan een jaar dus de Compact Gras.
Ik heb nu voor de 2e keer een hele pallet compact gras laten komen, 56 balen in 1x, door mijn leverancier rechtstreeks bij de Hartog fabriek opgehaald en op stal bezorgd. Staat buiten op het erf onder een afdekzeiltje en ik zit zo nooit zonder. Aangezien ponylief zo'n 3 dagen met 1 baaltje doet, is dat wel zo fijn, ik bleef naar de fouragehandel rijden...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:53

Anoniem schreef:
Optiform vond de mijne niet zo.
Vitalbix moet ik ook bestellen.
Dan kan ik net zo goed de luzerne van subli halen.

De luzerne van Welkoop vond ik ook wel prima. Ik weet niet of je die in de buurt heb. (bedoel dus niet die van Subli)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:59

Lucerne van de welkoop werd hier slecht gegeten. Heb nu die van Vitalbix en dat eten ze met smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:12

Ik geef zelf de luzerne van pavo en die bevalt mij echt heel goed, ook melassevrij en goed te mengen met het krachtvoer.
Van havens heb ik ook geprobeerd maar die vond ik minder, terwijl ik mijn krachtvoer wel van havens geef en daar heel fan van ben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:17

Romy1234 schreef:
Ik geef zelf de luzerne van pavo en die bevalt mij echt heel goed, ook melassevrij en goed te mengen met het krachtvoer.
Van havens heb ik ook geprobeerd maar die vond ik minder, terwijl ik mijn krachtvoer wel van havens geef en daar heel fan van ben.

Welke van pavo? Ik ken geen lucerne, alleen de daily plus en daar zitten flinke klonten melasse in. Is ook een mix.

Hier zag ik bij een welkoop een keer de lucerne. Keer daarop wilde ik die proberen, maar hadden ze hem niet meer. IN beide vestigingen dichtbij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:05

Superpony, je hebt helemaal gelijk, zit inderdaad wel melasse in de daily plus, was even in de war met de luzerne van havens.
Is inderdaad de daily plus die ik geef, maar ben tot nu toe nog nooit klonten melasse tegengekomen moet ik zeggen, vind het juist een hele fijne luzerne die goed te mixen is met het krachtvoer.
Vind van de havens bijvoorbeeld veel stugger en stekelig en moeilijk te mixen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:03

Als je de zak van Daily Plus opent ruikt het gewoon zoet van de melasse, vind ik. Ik heb twee keer een zak gehaald en ben inderdaad ook klonten tegen gekomen. Uiteraard vonden mijn paarden het heerlijk, maar pech voor hun. ;)

Romy1234, zowel die van Havens als Pavo is op zichzelf al een mix, geen pure luzerne. Dat is wat bedoeld wordt door superpony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:07

Ja die pavo mix ken ik, dat is niet wat.. zaten toen ook klonten in ja.
Nog best even lastig een keus te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:16

Sorry dan is mijn reactie redelijk nutteloos, zoveel verstand heb ik er niet van.

Ts ik hoop dat je wat kan vinden wat geschikt voor jou is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:53

Neig erg naar fetura ivm de eiwitten.
Vind alleen niet heel veel gebruikservaringen van mensen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:05

Ik heb van Hartog
luzerne
grasmix

Beiden al jarenlang. Tevreden erover.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:43

Ik wist niet dat subli ook luzerne had? Dat verkopen ze hier niet bij de Boerenbond, ik ga het eens navragen.

TS heb je al iets gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:47

Ik ben begonnen met de fetura van agrobs.